Äta när det är långtråkigt

Ja, nyttigt är dietmat. Tyvärr är jag sån som tar åt mig från alla håll, så det ska vara kalorisnålt med låg kolhydrathalt. Jag äter ytterst få grönsaker, så de faller bort. Jag förstår ju innerst inne att det är en omöjlighet och att maten i sig är viktigare än vikten. Men jag har avårt att komma över den väl inövade tanken 😔
Varför går grönsakerna bort?
 
Ja, nyttigt är dietmat. Tyvärr är jag sån som tar åt mig från alla håll, så det ska vara kalorisnålt med låg kolhydrathalt. Jag äter ytterst få grönsaker, så de faller bort. Jag förstår ju innerst inne att det är en omöjlighet och att maten i sig är viktigare än vikten. Men jag har avårt att komma över den väl inövade tanken 😔
När jag läser så blir det mer och mer tydligt att det här nog inte alls handlar om att du äter när du har tråkigt. Du har beskrivit att du tänker väldigt mycket på vad maten innehåller och vill att den ska vara ”snål”, du tänker mycket på vad maten gör med din vikt och du hamnar i allt eller inget där du antingen vill äta bantningsmat eller så struntar du i det helt och det blir mest godis. Dessutom det där med att känsloäta. Allt det du beskriver är vanligt förekommande vid ätstörningsproblematik. Du skrev något om kontakt med psykiatrin, det låter ju som den allra bästa iden!
 
När jag läser så blir det mer och mer tydligt att det här nog inte alls handlar om att du äter när du har tråkigt. Du har beskrivit att du tänker väldigt mycket på vad maten innehåller och vill att den ska vara ”snål”, du tänker mycket på vad maten gör med din vikt och du hamnar i allt eller inget där du antingen vill äta bantningsmat eller så struntar du i det helt och det blir mest godis. Dessutom det där med att känsloäta. Allt det du beskriver är vanligt förekommande vid ätstörningsproblematik. Du skrev något om kontakt med psykiatrin, det låter ju som den allra bästa iden!

Jag har gått terapi för ätstört beteende, men fick sluta pga arbetstiderna. Funkade bra när jag gick, men trillade tillbaka. Men ja, du har nog helt rätt i att det fortfarande är "illa". Ska ta upp det igen.
 
Hoppas du kan få hjälp och att det går att lösa trots dina arbetstider!

Tack ❤ Problemet när man jobbar olika tider nästan varje dag. De här terpigrejerna kräver oftast att man kommer samma tid varje gång. Kanske kan en bra psykolog ge mig verktygen utan att jag behöver gå på speciell ätstörningsmottagning.
 
Tack ❤ Problemet när man jobbar olika tider nästan varje dag. De här terpigrejerna kräver oftast att man kommer samma tid varje gång. Kanske kan en bra psykolog ge mig verktygen utan att jag behöver gå på speciell ätstörningsmottagning.
De borde kunna erbjuda olika tider, låter snålt att bara ha samma varje vecka om det handlar om individuella samtal?
Ätstörningsmottagning är nog att föredra!
 
Jag kan inte ha något hemma. Alls. Men om du ser fram emot ditt godis, kan du inte köpa liten mängd? Typ 5-10 godisar från lösvikten? Så gör jag, för jag äter upp allt jag köper och får ont i magen. 🤷 Annars brukar jag be sambon gömma tex chips för mig. Det blir ett större projekt om jag måste be honom ta fram det. :laugh:
Inte heller jag klarar av att ha något hemma, så vill jag ha något får jag knastra på hästarnas morötter.
Är det ett stort firande så äter jag popcorn.
Nu har jag klarat att att vara godisfri i flera veckor, då går det lättare att låta bli det som eventuellt finns hemma.
 
Inte heller jag klarar av att ha något hemma, så vill jag ha något får jag knastra på hästarnas morötter.
Är det ett stort firande så äter jag popcorn.
Nu har jag klarat att att vara godisfri i flera veckor, då går det lättare att låta bli det som eventuellt finns hemma.
Morötter är min räddning just nu. Skalar och delar i stavar som förvaras i en vattenfylld burk i kylen.
 
Det låter så enkelt då folk säger att bara man äter regelbundet så... Eller byt ut mot morötter eller nötter.


Men om man redan äter bra och regelbundet, är allergisk mot alla råa rotfrukter och typ hälften av alla frukter? Nötter likaså.

Det blir genast så invecklat.
 
Det låter så enkelt då folk säger att bara man äter regelbundet så... Eller byt ut mot morötter eller nötter.


Men om man redan äter bra och regelbundet, är allergisk mot alla råa rotfrukter och typ hälften av alla frukter? Nötter likaså.

Det blir genast så invecklat.
Jo, invecklat kan det ju bli men inte helt omöjligt. Har en god vän med Crohn’s, vilket medför att hen inte kan äta några fibrer alls i princip, och hen lyckas ändå ganska bra. Mycket te, och så mackor med pålägg som är gjort på pureade grönsaker tex, egengjorda microvågsugnskakor med bra ignredienser istället för köpegodis, yoghurt med de frön och dylikt som går att äta. Sen tror jag hen använder typ prinskorv som snacks ibland för det är ändå bättre än bara en massa socker.
 
Man kan också försöka angripa det från andra hållet, att försöka få mer kontroll på den där impulsen att vilja äta, bara för att man inte har något annat akut att göra. Eller jobba med känslan av långtråkighet så fort stiltje infinner sig.

Men jag tänker, att eftersom det är så tätt kopplat med mat är ätstörningsmottagningen rätt plats - de kan tillhandahålla diverse verktyg för att komma till rätta med problemet.
 
Jag äter gärna när jag har lite långtråkigt. Vilket jag har typ jämt. Jag vill också gärna fira ledig dag med nått gott. Vilket i mitt fall inbegriper godis eller chips. Jag är uppväxt med nått extra gott på fredag kväll, men det var aldrig några större mängder utan 2 fingrar (chokladfingrar alltså) till kvällsfikat. Sen slog det över när jag flyttade hemifrån och kunde äta så mycket jag ville. Och när jag ville.

Så hur bryter man en sån här vana? Att köpa frukt eller grönsaker istället funkar inte. Jo frukt kan funka, men då slutar det med att jag äter upp all frukt jag köpt istället.
Jag har bara läst startinlägget.

För mig fungerar det bäst i sådana här lägen att vara ganska krass mot mig själv och inte analysera eller känna efter så mycket.

Om jag t ex vill sluta småäta så mycket eller dra ner på intaget av godis/glass/chips så kan jag säga till mig själva att jag faktiskt inte måste ha något i munnen hela tiden för att fungera. Det går alldeles utmärkt att äta frukost, lunch och middag och sen kanske en frukt på eftermiddagen. Är det lite långtråkigt, tja, tough luck. Det är inte farligt att ha lite långtråkigt och jag får liksom välja. Vill jag ha hälsofördelarna (eller vad det nu kan vara) eller vill jag hellre ha den där glassen.
 
Det kommer säkert inte ta bort problemet helt men en grundläggande grej är att förbättra det vanliga ätandet. Det är helt omöjligt att jobba med känsloätande om man samtidigt är hungrig..
6 måltider per dag (frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål) är en bra rutin. Se till att du äter varierat och tillräckligt stora portioner. Frukt kan du äta till ett mellanmål men det är inte så mättande så de två andra mellanmålen behöver vara mer matiga. Smörgås, fil och musli osv.
Det där upplägget blir exempelvis:
Frukost
frukt
lunch
smörgås
middag
fil och musli.

Jag känner en vuxen som äter sådär mycket och hon håller på med triathlon. Är det verkligen vad som rekommenderas för en standardvuxen? Jag personligen skulle gå upp jättemycket i vikt om jag är sådär och jag skulle heller inte kunna äta fil och musli på eftermiddagen och sen middag på kvällen.
 
Det där upplägget blir exempelvis:
Frukost
frukt
lunch
smörgås
middag
fil och musli.

Jag känner en vuxen som äter sådär mycket och hon håller på med triathlon. Är det verkligen vad som rekommenderas för en standardvuxen? Jag personligen skulle gå upp jättemycket i vikt om jag är sådär och jag skulle heller inte kunna äta fil och musli på eftermiddagen och sen middag på kvällen.

Det är så man ska äta när man ska ta sig ur en ätstörning i alla fall. För att få tillbaka hungerkänslorna som man oftast satt ur spel när man har ett stört ätbeteende.
 
Det där upplägget blir exempelvis:
Frukost
frukt
lunch
smörgås
middag
fil och musli.

Jag känner en vuxen som äter sådär mycket och hon håller på med triathlon. Är det verkligen vad som rekommenderas för en standardvuxen? Jag personligen skulle gå upp jättemycket i vikt om jag är sådär och jag skulle heller inte kunna äta fil och musli på eftermiddagen och sen middag på kvällen.
Ja det rekommenderas för helt vanliga människor. Även stillasittande. Däremot kan portionsstorleken variera utifrån ens behov.

Jag (och många jag känner) äter på det sättet utan problem.
 
Vill uppmuntra dig till att utmana dig själv lite där. Finns så himla många olika grönsaker med olika konsistens och smak, och som också smakar helt olika beroende på hur de tillagas. Små saker som att byta ut potatismoset mot rotmos eller riva ner lite morötter i köttfärssåsen kan ju göra stor skillnad till att börja med :)

Så små grejer klarar jag, att riva ner morötter i köttfärssåsen var en bra ide. Att tillaga grönsaker jag aldrig tillagat och ätit tidigare kommer aldrig gå. Eller aldrig vet jag inte, men inte nu. Jag smakade broccoli för första gången när jag va 30. Och blomkål för första gången häromveckan. Alltså som 42-åring. Jag måste vara på exakt rätt humör om jag ska våga smaka nya saker och att sen tillaga dom är för mycket. Jag kan ju inte ens få mig själv att laga saker jag tycker om och kan laga.
 
Det där upplägget blir exempelvis:
Frukost
frukt
lunch
smörgås
middag
fil och musli.

Jag känner en vuxen som äter sådär mycket och hon håller på med triathlon. Är det verkligen vad som rekommenderas för en standardvuxen? Jag personligen skulle gå upp jättemycket i vikt om jag är sådär och jag skulle heller inte kunna äta fil och musli på eftermiddagen och sen middag på kvällen.
Det där är rekommendation för diabetiker att äta också. Helst på fasta tider.
 

Liknande trådar

Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 251
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 354
Senast: SiZo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 836
Senast: jemeni
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 127
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp