Agria HAR dubblat maxersättningen!

Alexandra_W

Trådstartare
Det har varit mkt rykten och prat om Agria höjt maxersättningen eller ej.


Och de HAR höjt, de har DUBBLAT den...

Så i 'vanliga' vetvården så har de dubblat från 25 000 kr/år till 50 000 kr/år.
Och i utökade vetvården har de höjt från 50 000 kr/år till 100 000 kr/år.

I övrigt har de ändrat lite smågrejer.
Foster-och fölförsäkringen som ingick i vanlig Maximal (motsv A1) är borttagen. Man måste teckna separat.

Även ettåringarna har 10% rabatt (för bara föl).

Veterinärens resekostnader i utökad vetvård ersätts med max 1000 kr per resetillfälle.

De har infört bättre rabatt om du har många (15 eller mer) hästar försäkrade.

Och så har de höjt premierna lite. 35 kr För agria Maximal Liv, 50 kr för Agria Vet Vård Maximal, 100 kr för dito men utökad. Etc..
 
Åh satan vad bra!! Det betyder alltså att jag nu/på årsförfallodagen har 50000:- UTAN reservationer (förr 25000:-) och 50000:- MED reservationer alltså?? Om jag fattar det hela rätt. Det vore ju sååå bra, inte för att vi ska ha ett nytt år som förra var, men man vet ju aldrig :crazy:
Vart kan man hitta info om detta?
 
Det var ju en liten premiehöjning iofs, men jag kommer nu att landa på 600:-/månad :eek:
 
Infot kommer med ditt nya försäkringsbrev vid årsförfallodagen. Förra veckan fanns ingen info på Agrias hemsida, men de uppdaterar sina villkor årligen 1/4, så det borde komma ut på deras hemsida efter det med.

Men det är alltså de som har årsförfallodag från 1/4 i år och framåt som berörs, de som redan haft årsförfallodag får vänta ett år till.

Men ja, om de inte har specialregler angående reservationerna har du 50 000 utan och 100 000 med från och med nästa årsförfallodag, om den är 1/4 eller framåt.

Rätt kul dock, Kele står i 10 000 i liv, men 100 000 i vetvård ;) Men det känns BRA, att inte behöva oroa sig för att pengarna inte ska räcka vid en buköppning etcetera. Nu kan NÄSTAN vad som helst hända och försäkringen räcker...
 
I månaden??? Vad har du för häst? :D
Eller jättehög livförsäkring??
Min ligger på 20000:-..
 
Jag köper inte det där med höjningen av premierna. Det kanske beror på ras?

Jag har en kallblodstravare som är försäkrad med Maximal Liv och Utökad veterinärvård. Premien är densamma som förra året.

Immer
 
Jag köper inte det där med höjningen av premierna. Det kanske beror på ras?

Jag har en kallblodstravare som är försäkrad med Maximal Liv och Utökad veterinärvård. Premien är densamma som förra året.

Immer

Premiehöjningarna tog jag utefter vad de skrev i broschyrenmed villkorsändringar etc. Där stod det uppradat hur mkt resp försäkringstyp höjdes generellt. T ex Maximal Liv höjs med 35 kr/år och utökad vetvård med 100 kr/år.

Men nu när jag såg ditt inlägg så kikade jag på mitt försäkringsbrev och jmf med premien för förra året och den är höjd med 135 kr/år. Men när hade du årsförfallodag?

Enligt den allmänna informationen om villkorsändringar har försäkringarna höjts rakt av, dvs inte beroende på ras, ålder etc
 
Kollat broschyren igen (du borde fått den du med) och kanske hittat svaret varför det är olika. Såhär står det:

"Premieändringar.
Hästägare anlitar allt oftare veterinär och alltmer kostsamma och komplicerade veterinärvårdsskador åtgärdas idag. Vi ser även en ökning i antalet ersatta livskador.

För att kompensera för ökande skadekostnader i hästförsäkringen har Agria genomfört premiehöjningar i nedanstående hästförsäkringar.

Agria Liv Maximal 35 kr
Agria LIv Begränsad 35 kr

Agria Vet vård Maximal 50 kr
Agria Vet vård Maximal Utökad 100 kr
Agria Vet vård Begränsad 25 kr
Agria Vet vård Begränsad Utökad 50 kr"

Men, sen står "Premiehöjningarna gäller rasgrupperna 1-4, baserade på skadekostnad. Några raser har även flyttat till rasgrupper med lägre premie. En ny rasgrupp 0 har införts vilken inte berörs av premiehöjningar"

Så du kanske har en häst som inte är i rasgrupp 1-4, eller en ras som flyttats till en annan rasgrupp? :idea:

Jag ska kolla exakt hur mycket Keles höjning är på sen, såg att det jag jmf med var felskrivet papper (de klantade sig i början). Men jags er ju hur mycket mer de drar vid nästa månadsdragning.
 
Det finns visst bara rasgrupp 1-4 innan, och så den nya noll då. Men du kan ju fått din häst flyttad från en dyrare rasgrupp till en billigare, och sen fått påslaget, så att det tog ut varandra? *klurar vidare*
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Inspirerad av tråden på hund-forumet undrar jag vad ni har för smärtgräns på försäkringen för era hästar? :) Själv skulle jag nog säga...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 765
Senast: Reykur
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 832
Senast: Picky
·
Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
30 988
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Har under fm roat mig med att kolla vad som rent praktiskt skulle hända om jag flyttar V från Sveland till Agria. Och, ibland är det...
Svar
7
· Visningar
1 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp