Agrias nya villkor skrämmer mig

K

Kalinsi

Jag läste precis dom nya villkoren som gäller i agrias försäkringar
from den 1 april 2009. Ett utav dom nya villkoren är detta:

"Korsbandsskada:
Du kan få ersättning för kostnader för undersökning, operation och
behandling av korsbanden med upp till 15.000kr per försäkringsår."

Herregud det är ju ingenting! Jag har ju agria på mina hundar
och Simbas båda korsband är ju opererade. Om dom hade haft dessa
villkor då Simbas korsband gick av så hade jag aldrig klarat av
kostnaderna! Och det trots att det gick 1 år mellan hans korsbandskador.
EN operation kostade kring 20.000kr och då var det bara operationen,
sedan tillkom ju återbesök, rehab mm Simba opererades med TPLO
metoden som jag och många med mig är oerhört nöjda med. Men
i fortsättningen kommer man alltså inte kunna använda sig av denna
toppenbra operationsteknik om man har en hund som råkar ut för
korsbandskada och man har agria som bolag?! Det är ju helt uppåt
väggarna.

Dom har även ändrat villkoren gällande ersättning för kastraktion,
ersättning utgår med max 15.000kr gällande detta. Men visst 17
kan det bli mycket dyrare än så om ens tik blir akut sjuk med en
livmodersinflammation och måste läggas in och det kanske är
under en helg?? :confused:

Usch dessa nya villkor skrämmer mig! :(

Jag ser också att dom sänkt sänkt ersättningbeloppet från 30 000/60 000 kronor till 25 000/50 000 kronor. Det sistnämnda skrämmer dock inte lika mycket som
dessa två andra saker jag tagit upp.

Mina hundar på 10åroch 12år kommer jag definitivt att ha kvar hos agria men
frågan är hur jag gör med valpen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Eftersom veterinärvårdsersättningen har skjutit i höjden så valde Agria det här alternativet istället för att premierna skulle höjas till en för många alldeles för hög premie. Jag tycker att det här är ett bättre alternativ än höjning av premie.

Det gäller att verkligen tänka till om man har råd att ha hund. Det kan bli dyrt om den blir sjuk.
 
Senast ändrad:
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Mina hundar på 10åroch 12år kommer jag definitivt att ha kvar hos agria men
frågan är hur jag gör med valpen.

Jag har alltid haft Agria på mina och jag valde att även försäkra min nya i Agria nu för trots sina försämringar anser jag att de har de bästa villkoren överlag om man jämför med andra bolag.
Jag har dessutom ganska stor rabatt i och med att jag är uppfödare och har så pass många hundar försäkrade men klart det är kännbart i plånkan ändå.

Det värsta är ju att veterinärvård är så dyrt och att folk springer med sina hundar för minsta lilla nuförtiden. Det har, precis som Berin sa, gjort att deras kostnader skjutit i höjden och något måste göras. Detta är ju iaf bättre än att premierna höjs enligt mig (vilket de ändå gjort men inte med så mkt).
Det som borde hända är att man antingen tar bort momsen helt på djursjukvård eller så minskar man den till t ex 6% (som på litteratur).
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Det som borde hända är att man antingen tar bort momsen helt på djursjukvård eller så minskar man den till t ex 6% (som på litteratur).

Det vore smutt men jag tror inte att staten skulle gå med på det. De flesta hundägare är privatpersoner och kan inte dra av moms så de flesta djurägare är nog en fin inkomstkälla för statskassan.
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Jag är inte heller glad över de nya villkoren och inte våra kunder heller. Det finns tex tikar som får diabetes pga hormonerna och när de kastreras blir de friska - detta ersätter de inte längre.
Nä, jag funderar på att byta bolag.
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Jag blir extra irriterad över en sak som jag skrivit om tidigare. Dvs. dålig röntgenpersonal. De har tagit bild efter bild och det har kostat sljortan. Både för mig, försäkringsbolaget och alla andra som betalar sina försäkringar. Undra hur många sådana värdelösa plåtar vi beskostar per år????
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Jag och många bekanta med mig hade hellre valt höjd premie,
och då har jag ändå hög sådan redan.
Jag har inte en chans att få fram dom pengar som kan behövas få
fram om det skulle vara så att en tik får livmodersinflammation och
det är helg och hunden måste läggas in tex
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Men allvarligt - priserna hos veterinärerna är ju löjligt höga ibland - och sen när man kollar med andra kliniker kan det ju diffa på tusenlappar. Men det är ju inte så att man står i förhandlingsläge när man är orolig.

Jag är glad att NÅGOT försäkringsbolag tar det här på allvar och säger stopp - det är ju vi som får betala i slutändan. Jag är Agriakund och nu efter detta kommer jag definitivt att förbli det.
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Jag blir extra irriterad över en sak som jag skrivit om tidigare. Dvs. dålig röntgenpersonal. De har tagit bild efter bild och det har kostat sljortan. Både för mig, försäkringsbolaget och alla andra som betalar sina försäkringar. Undra hur många sådana värdelösa plåtar vi beskostar per år????

Har du fått betala för de dåliga bilderna??

Jisses, nog har jag varit med på att man har fått ta om bilder, både på hund och häst, för de inte blev riktigt bra. Men har bara betalat för de som blev bra. T ex om man ska ta 4 bilder på en has, men för att få fyra vettiga bilder måste man ta totalt 8, för hälften blev kassa, så har jag debiterats för och betalat för fyra bilder. Inte 8, inte mitt fel de blev dåliga. Varit lika hos flera kliniker och jag trodde i min enfald att det var likadant överallt..
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Jag blir extra irriterad över en sak som jag skrivit om tidigare. Dvs. dålig röntgenpersonal. De har tagit bild efter bild och det har kostat sljortan. Både för mig, försäkringsbolaget och alla andra som betalar sina försäkringar. Undra hur många sådana värdelösa plåtar vi beskostar per år????

Försök själv då... Skämt åsido så är det inte alltid så lätt att få till bra bilder på djur som ligger som små ålar på röntgenbordet och rör sig eller rycker till av ljudet som blir just när bilden tas = oskärpa, att djuret hoppar ur bild eller att det blir fel vinkel på den del som ska bedömas, djurägare som inte klarar av att hålla sitt djur så det ligger stilla osv osv.
På mitt jobb är det iallafall så att om jag är klantig och tar en dålig bild, tex tänker fel och inte får med hela den önskade kroppsdelen på bilden, debiteras inte djurägaren för bilden. Om det däremot är djuret som är orsaken till att bilden måste tas om - tex rör sig, eller om djurägaren är orsak - tex inte håller tillräckligt hårt, så djuret kommer loss och flyttar sig ur position, så får djurägaren betala för de extra bilderna.
För vissa bilder (ffa leder) ger man ofta lugnande för att kunna binda djuret på bordet och dels slippa hålla i djuret och slippa utsätta sig för röntgenstrålningen, dels för att djuret verkligen ska ligga stilla. När det gäller HD/ED måste man sedera. Andra bilder ger man aldrig lugnande för, tex lungbilder. Då är det bara att göra sitt bästa och hålla djuret.

Ibland kan det vara så att veterinären upptäcker nåt bifynd på en tagen bild och vill ha ännu en bild för att bättre se vad det är för något. Alltså inte bara en röntgenteknisk miss.

Att röntga djur är svårare än att röntga människor. Det går liksom inte bara säga "ligg exakt såhär i tio sekunder", det är knappast på jävulskap man tar flera bilder. Tror inte att nån djursjukvårdare vill utsätta sig för fler exponeringar än nödvändigt och det är, iallafall för mig, en strävan efter att få till så bra bilder som möjligt på första försöket.
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Försäkringsbolagen är affärsdrivande och måste på något sätt få kredit och debet att gå ihop. Dessutom vill de göra en vinst. Jag tycker att det är bättre att de sänker ersättningen på veterinärvården istället för att höja premien. Jag vill inte betala för att ex. chihuahuor och franska bulldoggar inte kan föda sina valpar själv. Att de begränsar korsbandsoperationer måste också bero på något. Antagligen börjar de bli så vanliga att det måste sättas ett maxbelopp. Däremot så tycker jag att man borde kunna få göra en tilläggsförsäkring för veterinärvård men den skulle då givetvis få kosta rejält.
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Personalen har till och med erkänt att de varit osäkra/dåliga. Min hund låg sederad kring 2 h. Hon började nästan vakna utan att hon som röntgade fått en bra bild. Till slut kom en bra tjej och klämde dit alla plåtar på första försöket. Det kalaset blev inte billigt... Så kom och säg att hunden ålade sig eller rörde sig ö h t...

Samma sak har hänt fler gånger, men det var mest extremt. Samtliga gånger har det fått komma annan personal och sätta plåtarna, vilket i samtliga fall har gått bra direkt eftersom de varit duktiga. Jag förstår att man måste lära sig, men inte på bekostnad av försäkringsbolag osv.
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Var det så, får man väl beklaga. Det var inte särskilt proffsigt gjort. Men det får väl den personen som "klantade sig" ta på sig själv. Har lite svårt att förstå varför man försöker i två timmar om man inte kan, och inte ber om hjälp tidigare. Jag har oxå varit ny på jobbet men inte skulle jag hanterat situationen på detta sätt iallafall.
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Jag blir extra irriterad över en sak som jag skrivit om tidigare. Dvs. dålig röntgenpersonal. De har tagit bild efter bild och det har kostat sljortan. Både för mig, försäkringsbolaget och alla andra som betalar sina försäkringar. Undra hur många sådana värdelösa plåtar vi beskostar per år????

Fast det är inte direkt standard att man tar betalt för de dåliga bilderna.
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Usch dessa nya villkor skrämmer mig! :(

Agria öht skrämmer mig... Ska flytta min häst nu och sen har jag bara en häst kvar där som är för gammal för att flyttas. Men vi har haft hundar där och har försäkrat in alla hästar, men det blir sämre och sämre. När de, utan att meddela mig, satte in en reservation på hästen så var måttet rågat...
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Men allvarligt - priserna hos veterinärerna är ju löjligt höga ibland - och sen när man kollar med andra kliniker kan det ju diffa på tusenlappar. Men det är ju inte så att man står i förhandlingsläge när man är orolig.

Jag är glad att NÅGOT försäkringsbolag tar det här på allvar och säger stopp - det är ju vi som får betala i slutändan. Jag är Agriakund och nu efter detta kommer jag definitivt att förbli det.


Jag håller med. Det finns t o m de kliniker (kanske alla har det, det vet jag inte) som har olika priser för samma op/behandling, beronde på om hunden är försäkrad eller inte. De har två listor de går efter, är hunden oförsäkrad så går de efter den billigare listan och är hunden försäkrad så går de efter den dyrare listan. Med andra ord tänker de att är hunden försäkrad så kan de klämma ur lite mer pengar eftersom försäkringsbolaget betalar.
Jag har ofta undrat varför de frågar om hunden är försäkrad. Har de ju inte med att göra anser jag.
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Jag håller med. Det finns t o m de kliniker (kanske alla har det, det vet jag inte) som har olika priser för samma op/behandling, beronde på om hunden är försäkrad eller inte. De har två listor de går efter, är hunden oförsäkrad så går de efter den billigare listan och är hunden försäkrad så går de efter den dyrare listan. Med andra ord tänker de att är hunden försäkrad så kan de klämma ur lite mer pengar eftersom försäkringsbolaget betalar.
Jag har ofta undrat varför de frågar om hunden är försäkrad. Har de ju inte med att göra anser jag.
Har jag väldigt svårt att tro på, om du inte presenterar bevis för saken.
Naturligtvis har de rätt att fråga om hunden är försäkrad, alla har inte råd att betala dtra ingrepp ur egen ficka.
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Jag håller med. Det finns t o m de kliniker (kanske alla har det, det vet jag inte) som har olika priser för samma op/behandling, beronde på om hunden är försäkrad eller inte. De har två listor de går efter, är hunden oförsäkrad så går de efter den billigare listan och är hunden försäkrad så går de efter den dyrare listan. Med andra ord tänker de att är hunden försäkrad så kan de klämma ur lite mer pengar eftersom försäkringsbolaget betalar.
Jag har ofta undrat varför de frågar om hunden är försäkrad. Har de ju inte med att göra anser jag.

Som sagt, jag har aldrig varit med om separata prislistor, jag har ju haft både försäkrade och oförsäkrade djur. Det enda som är i närheten är mammas arbetskamrats hund, som hos hundvakten blev påkörd och bröt benet. Hundv trodde den var försäkrad och sa det vid ankomst till Ultuna. hunden behövde opereras, kalaset skulle kosta 25 000 kr. Hundvakten fick tag i ägaren när denne landade nere på Teneriffa, och bad om försäkringsnumret. Fick till svar att hunden INTE är försäkrad. Bad att få en halvtimme att tala med familjen, och ringde tillbaka och tyckte att 'tyvärr, barnen gråter och semestern är förstörd men vi har helt enkelt inte de pengarna. Avliva, och snälla ring när det är klart'

Hundvakten gick med tungt hjärta och meddelade att hunden inte var försäkrad, ägaren inte hade råd och det inte fanns annat att göra än att avliva. Då berättade veterinären att man kunde prova att lägga rätt och gipsa. Risken fanns dock hunden skulle få en permanent rörelsestörning/hälta av detta. Det skulle kosta 7500 kr.

MEN, där anser jag inte att de har kört olika pris pga försäkrad/oförsäkrad, utan de har sett till vad som är bäst för hunden och bäst prognos. Dvs att operera. Men när alt var att pga äg inte råd/ej försäkrad var att ta bort hunden, kunde man CHANSA och ge ett sämre alternativ av vård och se om det fungerade. Men med risk dels för att det gick åt skogen, men ffa bestående men. Hunden var en högt meriterad jakthund för övrigt, och en permanent rörelsestörning/hälta skulle ju påverka ordentligt. Nu var den ju dock också familjehund och barnens älskling. Hunden blev för övrigt helt återställd men fick sluta jaga, det tålde inte benet efteråt. Ingen hälta/rörelsestörning i vardagligt liv.

Men har åkt med både oförsäkrat och försäkrat, och aldrig mötts av olika prislistor. DÄREMOT när jag haft oförsäkrat djur och JAG har talat om att det finns ett kostnadstak, så har man diskuterat mer ang vilka chanser man ev ska ta. T ex så en sån sak som att i första läget inte ta tre prover, utan börja med ett. Och sen ta de andra senare. Men det har ju varit för JAG sagt att det finns ett pristak. Och provet har kostat exakt lika mkt som för den försäkrade.

Att de frågar om försäkrad är ju ett finare sätt att fråga 'har du råd', som jag håller med om att det kan slå helt fel. Pappa hade i många år sina hundar oförsäkrade. Han hostade utan att blinka upp 15 000 kr för livmoderop, och hade inga problem med att jouravgiften är 2900 kr tack så mycket. Däremot vet ju tyvärr klinikerna och djursjukhusen att dels vet de flesta ägare inte riktigt vad det kostar att t ex komma in på jour, och dels så har alla ägare nte råd att sen lösa ut sin hund. Och det är ju den gruppen man vill informera.

Jag FÖREDRAR att de frågar 'är djuret försäkrat?' jag svarar ja och de säger 'bra för det är ju ganska dyrt' eller jag svarar nej och de säger att 'okej, men du vet att bara jouravgiften är 2900 kr?' och jag svarar på det. Än som Ultuna körde förr 'Du vet att det är jour nu, det kommer blir jättedyrt. Jouravgiften är 2900 kr, och sen är det dubbla priset mot normalt på alla undersökningar' jag svarade Den är försäkrad, ja jag vet det kostar, jag vill komm in ändå' och de tjatade vidare om hur dyyyyyyrt det skulle bli. Fast jag tyckt att ja jag vet och jag vill komma ändå.

Men som sagt, det har aldrig där jag varit (Södertälje, Sthlm, Uppsala, Gävle) olika prislistor för försäkrat/oförsäkrat.
 
Senast ändrad:
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Har jag väldigt svårt att tro på, om du inte presenterar bevis för saken.
Naturligtvis har de rätt att fråga om hunden är försäkrad, alla har inte råd att betala dtra ingrepp ur egen ficka.


Är inget jag hittar på utan är insideinformation. Alltså en som jobbar på en djurklinik...
Hur ska jag kunna bevisa det? Att ha en hund ofösäkrad och en försäkrad och behandla för samma sak?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
37 563
I
Hästmänniskan Just nu är jag riktigt förbannad på Agria. Idag veterinärbesiktigades min 2 åring då han skulle ha sålts och åkt till sin nya ägare...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 704
Senast: Blomskan
·
Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
30 971
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp