Agrias nya villkor skrämmer mig

Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Har jag väldigt svårt att tro på, om du inte presenterar bevis för saken.
Naturligtvis har de rätt att fråga om hunden är försäkrad, alla har inte råd att betala dtra ingrepp ur egen ficka.

Då kan man säga vad det kommer gå på istället och fråga om djurägaren är medveten om kostnaden.
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Som sagt, jag har aldrig varit med om separata prislistor, jag har ju haft både försäkrade och oförsäkrade djur. Det enda som är i närheten är mammas arbetskamrats hund, som hos hundvakten blev påkörd och bröt benet. Hundv trodde den var försäkrad och sa det vid ankomst till Ultuna. hunden behövde opereras, kalaset skulle kosta 25 000 kr. Hundvakten fick tag i ägaren när denne landade nere på Teneriffa, och bad om försäkringsnumret. Fick till svar att hunden INTE är försäkrad. Bad att få en halvtimme att tala med familjen, och ringde tillbaka och tyckte att 'tyvärr, barnen gråter och semestern är förstörd men vi har helt enkelt inte de pengarna. Avliva, och snälla ring när det är klart'

Hundvakten gick med tungt hjärta och meddelade att hunden inte var försäkrad, ägaren inte hade råd och det inte fanns annat att göra än att avliva. Då berättade veterinären att man kunde prova att lägga rätt och gipsa. Risken fanns dock hunden skulle få en permanent rörelsestörning/hälta av detta. Det skulle kosta 7500 kr.

MEN, där anser jag inte att de har kört olika pris pga försäkrad/oförsäkrad, utan de har sett till vad som är bäst för hunden och bäst prognos. Dvs att operera. Men när alt var att pga äg inte råd/ej försäkrad var att ta bort hunden, kunde man CHANSA och ge ett sämre alternativ av vård och se om det fungerade. Men med risk dels för att det gick åt skogen, men ffa bestående men. Hunden var en högt meriterad jakthund för övrigt, och en permanent rörelsestörning/hälta skulle ju påverka ordentligt. Nu var den ju dock också familjehund och barnens älskling. Hunden blev för övrigt helt återställd men fick sluta jaga, det tålde inte benet efteråt. Ingen hälta/rörelsestörning i vardagligt liv.

Men har åkt med både oförsäkrat och försäkrat, och aldrig mötts av olika prislistor. DÄREMOT när jag haft oförsäkrat djur och JAG har talat om att det finns ett kostnadstak, så har man diskuterat mer ang vilka chanser man ev ska ta. T ex så en sån sak som att i första läget inte ta tre prover, utan börja med ett. Och sen ta de andra senare. Men det har ju varit för JAG sagt att det finns ett pristak. Och provet har kostat exakt lika mkt som för den oförsäkrade.

Att de frågar om försäkrad är ju ett finare sätt att fråga 'har du råd', som jag håller med om att det kan slå helt fel. Pappa hade i många år sina hundar oförsäkrade. Han hostade utan att blinka upp 15 000 kr för livmoderop, och hade inga problem med att jouravgiften är 2900 kr tack så mycket. Däremot vet ju tyvärr klinikerna och djursjukhusen att dels vet de flesta ägare inte riktigt vad det kostar att t ex komma in på jour, och dels så har alla ägare nte råd att sen lösa ut sin hund. Och det är ju den gruppen man vill informera.

Jag FÖREDRAR att de frågar 'är djuret försäkrat?' jag svarar ja och de säger 'bra för det är ju ganska dyrt' eller jag svarar nej och de säger att 'okej, men du vet att bara jouravgiften är 2900 kr?' och jag svarar på det. Än som Ultuna körde förr 'Du vet att det är jour nu, det kommer blir jättedyrt. Jouravgiften är 2900 kr, och sen är det dubbla priset mot normalt på alla undersökningar' jag svarade 'nej den är inte försäkrad, ja jag vet det kostar, jag vill komm in ändå' och de tjatade vidare om hur dyyyyyyrt det skulle bli. Fast jag tyckt att ja jag vet och jag vill komma ändå.

Men som sagt, det har aldrig där jag varit (Södertälje, Sthlm, Uppsala, Gävle) olika prislistor för försäkrat/oförsäkrat.

Fast de säger ju inte att de listorna finns. De frågar och sen kollar de i data.

Ja jag är säker på att personen pratar sanning som berättat det för mig.
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Är inget jag hittar på utan är insideinformation. Alltså en som jobbar på en djurklinik...
Hur ska jag kunna bevisa det? Att ha en hund ofösäkrad och en försäkrad och behandla för samma sak?
Mao så VET du inte, utan sprider bara rykten.
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Fast de säger ju inte att de listorna finns. De frågar och sen kollar de i data.

Ja jag är säker på att personen pratar sanning som berättat det för mig.

Jag kan ju varken säga bu eller bä om det verkligen är så hos den/de klinikerna, men på de jag varit finns ingen sån lista, helt garanterat. Jag har ju haft (o)turen att det fått göra exakt samma undersökningar/behandlingar/ingreppå på både försäkrat och oförsäkrat djur, och pappas hund har varit med som 'av mig ej ägd kontrollhund', så knappast handlat om 'shit, hon har försäkrad hund också, vi kan inte avslöja vi har dubbla listor'. Minns när min hane kastrerades pga testikeltumör och pappas tik dan efter på samma klinik kastrerades pga pyo. Min var försäkrad, pappas inte. Blodprovsundersökningen inför narkos var exakt samma pris på för oss båda, så även dygnsavgiften och andra jämförbara kostnader (pappas räkning blev ju dock totalt dubbelt så hög som min, men beror ju på det var två vitt skilda ingrepp)

Samma sak när min lilla oförsäkrade fick sys, samma pris som när min försäkrade ett år senare fick sys.


Så, jag säger inte att det aldrig förekommer, men det är inte vanligt häruppe i alla fall, då hade jag märkt det. Och 'tyvärr' har jag inte det.
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Jag kan ju varken säga bu eller bä om det verkligen är så hos den/de klinikerna, men på de jag varit finns ingen sån lista, helt garanterat. Jag har ju haft (o)turen att det fått göra exakt samma undersökningar/behandlingar/ingreppå på både försäkrat och oförsäkrat djur, och pappas hund har varit med som 'av mig ej ägd kontrollhund', så knappast handlat om 'shit, hon har försäkrad hund också, vi kan inte avslöja vi har dubbla listor'. Minns när min hane kastrerades pga testikeltumör och pappas tik dan efter på samma klinik kastrerades pga pyo. Min var försäkrad, pappas inte. Blodprovsundersökningen inför narkos var exakt samma pris på för oss båda, så även dygnsavgiften och andra jämförbara kostnader (pappas räkning blev ju dock totalt dubbelt så hög som min, men beror ju på det var två vitt skilda ingrepp)

Samma sak när min lilla oförsäkrade fick sys, samma pris som när min försäkrade ett år senare fick sys.


Så, jag säger inte att det aldrig förekommer, men det är inte vanligt häruppe i alla fall, då hade jag märkt det. Och 'tyvärr' har jag inte det.


Nä jag vet ju inte om man gör så här på andra ställen, men på denna kliniken gör man så om nu personen som jobbar där inte sitter och ljuger.
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Du får väl tolka det så då. Men tror inte att en som jobbar på en djurklinik sitter och ljuger om en sån sak.
Om det skulle vara så, så borde kliniken anmäls för försäkringsbedrägeri o vettarna skulle förmodligen få varningar av JBV o Veterinära ansvarsnämnden, vilket jag tror är ytterst osannolikt att man utsätter sig för, efter en så lång utbildning.
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Om det skulle vara så, så borde kliniken anmäls för försäkringsbedrägeri o vettarna skulle förmodligen få varningar av JBV o Veterinära ansvarsnämnden, vilket jag tror är ytterst osannolikt att man utsätter sig för, efter en så lång utbildning.


Är inte veterinärerna som skriver ut vad det kostar. De skriver vad de gjort sen tar de i receptionen hand om resten. Veterinären sätter inte priserna, det gör de som äger kliniken.

Pratade just om detta med en veterinär för ett tag sedan. Han sa att ibland skulle de gärna vilja låta nån få slippa betala för en sak, om man tex har en kund som är där ofta. Men de kan inte göra så, eftersom allt måste skrivas in i journalen och de i receptionen går efter vad som står där, alltså vad som gjorts med hunden.

Fast det kanske också är osanning
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Så var det i alla fall för många långa år sedan när maken hade en oförsäkrad hund..

En op. var livsnödvändig och kostnaden bantades ner flera 1000-lappar eftersom hunden var oförsäkrad! Detta talades alltså om för oss :cool:
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Det här är en av anledningarna till varför jag har alla mina hundar på IF trots att premierna är lite högre. Nu får jag iof bra med rabatter då det är bonussystem och att jag har uppfödarrabatt, men när min tik fick magomvridning och opererades så behövde jag betala 2500kr i självrisk och 380kr för dietfodret som skickades med hem trots att sluträkningen hamnade på 19 000kr. Hade jag haft Agria eller Folksam så hade jag inte haft råd att lösa ut tiken.
En försäkringspremie som ligger på lite högre nivå från börjar gör att försäkringsbolagen inte behöver försämra villkoren. Jag har lite insider information om IF och det är att djurförsäkringarna kommer varken få höjda premier eller försämrade villkor i år i alla fall då bolaget är välmående.
Och så är det ju att man får det man betalar för.
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Är inte veterinärerna som skriver ut vad det kostar. De skriver vad de gjort sen tar de i receptionen hand om resten. Veterinären sätter inte priserna, det gör de som äger kliniken.

Pratade just om detta med en veterinär för ett tag sedan. Han sa att ibland skulle de gärna vilja låta nån få slippa betala för en sak, om man tex har en kund som är där ofta. Men de kan inte göra så, eftersom allt måste skrivas in i journalen och de i receptionen går efter vad som står där, alltså vad som gjorts med hunden.

Fast det kanske också är osanning

Så är det iaf nuförtiden på 'min' hästklinik. Dock så sitter de inte och läser journalen i kassan, men när veterinären skriver in behandlingar görs det i en speciell 'del'. Dvs istället för att 'bara' skriva i journalen 'behandling X ml hyonate intraartikulärt vänster kotled' så kommer det upp en liten ruta ang 'behandlingar:' där de ska skriva i dos, och sen välja preparat. Så dyker det automatiskt upp sen när räkningen ska skrivas ut, typ
'1673 Hyonate, X ml a Y kr, summa Z kr
1924 Injektion i led a Y kr, 1 st, summa Z kr'

Förr skrevs det annorlunda, och då kunde veterinären 'bjuda' på exvis en vaccination, fast det stod i journalen 'vacc A2 + tet'. Men även då var det veterinären som fyllde i vad som skulle tas betalt för. Inte hur mycket, men vad. Så skrev vet då inte in vacc, dök den inte upp på debiteringslistan. Nu är det som jag förstått det inte möjligt med mindre än att man slopar journalanteckningen helt.

(Jag vet inte det där för jag försökt bli bjuden på saker, utan veterinären satt och muttrade över 'det nya journalsystemet' och jag frågade om det inte var bra, mest av artighet, och fick det förklarat)


Men som sagt, t ex ett böjdprov kan de bjuda på utan problem fortfarande. Märkte jag när jag hälsokollade min herre. Hästen kom in för hälsokontroll, som har ett fast pris, typ post 1249, hälsokontroll, 2495 kr. Iaf, jag bad dem böja ena frambenet också, och räknade med att få betala för det då böjprov inte ingick i hälsokollen. Vet gjorde så, och det står dels 'djurägaren önskar böjning höger fram' på anamnes, och sen i journalen 'fraktionerat böjprov höger fram u.a.' samt att det i den tabell för böjprovsresultat som finns står 0/0/0 som reaktion i grader vid böjprov hela benet/högt/lågt.

Jag fakturerades bara för hälskontrollen. Så de läser inte journalerna, utan det är vad veterinären skriver in på 'rätt ställe' som åker med. Dock så har de numera 'direktkopplat' behandlingar till prislistan för att slippa skriva på flera ställen.

Hur exvis Ultuna gör vet jag inte, men antar det är lite samma lika, veterinären skriver in vad som gjorts, priset dyker upp i kassan. Men om veterinären inte skriver in det som gjorts alt skriver in det korrekt/på rätt ställe så är jag inte säker på att det dyker upp?

Vet att iaf vissa av ATG-klinikerna också kan 'köra över' datorn, och sätta ett eget pris på någonting. T ex när jag skulle hälsokolla valacken ringde jag och frågade, och fick ett pris, med tillägget 'men du måste säga till att du fått det av mig och ska betala det, för matar de in post för post, longering, böjprov etc i datorn blir det betydligt dyrare'

Så jag tror det dels varierar lite, och nog ofta finns sätt att komma runt det om de skulle vilja. Om inte annat kan de fakturera sig själv ibland, t ex när SVA (som ju inte är nån klinik men sak samma) blev lite intresserade av Visions bakterieprov då det var nån ny, muterad bakterie. Jag fick en räkning på normal odlings- och resistensbestämmningskostnad, och sen syntes också att de tester utöver det de gjort, hade de fakturerat sig själva för. Antagligen för att det dyker upp på fakturan om det skrivs in, men som ju jag inte skulle behöva betala för.

Dvs kort sagt - jag tror att om man VILL sätta ett avvikande pris, så går det, men att om man inte rent ska utelämna, så är det inte veterinären som helt på eget bevåg kan det, utan att tala med 'kassapersonalen' först om att ditt och datt ska debiteras si och så?
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Så var det i alla fall för många långa år sedan när maken hade en oförsäkrad hund..

En op. var livsnödvändig och kostnaden bantades ner flera 1000-lappar eftersom hunden var oförsäkrad! Detta talades alltså om för oss :cool:

Men det behöver inte betyda det finns två prislistor, det kan vara ren goodwill från klinikens sida. SÅDANT förekommer absolut.
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Visst kan det det, men det är inget 'bevis' för att det förekommer dubbla prislistor utan kan lika gärna vara goodwill.

För goodwill har jag varit med om, både på försäkrat och oförsäkrat djur.
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Visst kan det det, men det är inget 'bevis' för att det förekommer dubbla prislistor utan kan lika gärna vara goodwill.

För goodwill har jag varit med om, både på försäkrat och oförsäkrat djur.


Och jag fick ett besök helt gratis i torsdags hos min veterinär :love: Fast han har ju en egen liten mottagning och är själv. Men glad blev jag :)
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Ifs höga premier beror nog snarae på deras direktörers bonusar, hörde om det på nyheterna i P3 kl 11.00 idag, 20 mille i premier för en direktör i ett försäkringsbolag, var tydligen värd det enligt det Finska bolagets ägare, som ytterst kraftigt motarbetat staten som vill minska premierna till Nordeas chefer, Nordea är oxo involverad i konstellationen.

Hipp hipp hurra för att vi djurägare betalar för dessa premier, skyller på veterinärer o kräver lägre moms på djursjukvård så att direktörena kan bli ännu fetare!
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Ifs höga premier är för mina djur så:

Häst - 50% lägre än Agria
Hund - aningens dyrare än Agria, men då med betydligt bättre skydd samt fast självrisk

Så otroligt individuellt om If är dyrt/billigt.

Mest kär är jag i deras telefonreglering dock, bara DEN är värd massor för mig.
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Ja de ska ju tydligen inte ta betalt för dåliga plåtar heller :angel: Jag vet hur litet det kostat när jag fått bra plåtar direkt. Det har nästan känts gratis...
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Och jag fick ett besök helt gratis i torsdags hos min veterinär :love: Fast han har ju en egen liten mottagning och är själv. Men glad blev jag :)


=) Och jag fick 500 kronors rabatt hos min hemmavet (samma där, egen liten mottagning, han och frun) på 'du vet vad' i torsdags. Och man blir verkligen glad av de där små sakerna =)
 
Sv: Agrias nya villkor skrämmer mig

Har du nån aningt om get överhuvudtaget var ett djurförsäkringsbolag o i så fall vilket?
PL
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
37 569
I
Hästmänniskan Just nu är jag riktigt förbannad på Agria. Idag veterinärbesiktigades min 2 åring då han skulle ha sålts och åkt till sin nya ägare...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 704
Senast: Blomskan
·
Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
30 971
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp