Bukefalos 28 år!

Allemansrätten på grusväg....

Sv: Allemansrätten på grusväg....

Jag bo i en dalgång där det finns väldigt gott om hästar. Vi har en runda runt dalgången där de flesta rider ett par ggr i veckan. Oavsett om det regnar eller är strålande väder. Jag har aldrig sett en grop i den vägen! Däremot dyker det upp hålor och "tvättbrädor" där den tunga trafiken går.

Jag tror inte ett smack på att vägarna blir förstörda för att en häst skrittar på den!
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

det är bäst om du ringer kommunen och rådfrågar, dom skall veta.. be dem skriva ut ett papper där det står huruvida man får rida eller köra häst på just den vägen, se till att någon skriver under och skickar till dig.. eller att du åker dit och hämtar det..

kopiera upp det och lägg i tantens brevlåda, hon behöve rinte veta att du lagt den där.. ha sedan en kopia med dig i fickan när du rider/kör..
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

det är bäst om du ringer kommunen och rådfrågar, dom skall veta.. be dem skriva ut ett papper där det står huruvida man får rida eller köra häst på just den vägen, se till att någon skriver under och skickar till dig.. eller att du åker dit och hämtar det..

kopiera upp det och lägg i tantens brevlåda, hon behöve rinte veta att du lagt den där.. ha sedan en kopia med dig i fickan när du rider/kör..

Ja jag får göra nått sånt. Var där o fottade skyltarna idag iaf men dom bilderna kommer in imorrn för nu är jag på jobbet.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Nu har inte jag läst igenom tråden ordentligt så du kanske redan fått svar, men privat ägd väg (gul skylt med röd kant och svart text) är ju att inte kommunen sköter vägen- den ägs te x av byn den går igenom som sköter det via en styrelse. Typ plogning osv. Det är fortfarande en väg som alla får köra och nyttja- enskilda vägar är te x en gammal skogsväg som en ägare sköter- därav kan han sätta upp skyltar att genomfart är förbjuden.

Hoppas att du kan upplysa tanten om din rätt och att hon tar det som en vettig människa- alltså att hon i framtiden inser hur fint och mysigt det är att titta ut genom fönstret och se en häst komma och lunka ;)
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Hej,

Samma sak har hänt till mig, fast det var hennes man tror jag. Det var vid Österhaninge Golfbanan. Han äger Husby Gård, och golfbanan. Första gången, sa han att det var förbjudet att rida här..så..jag kontaktade kommunen, som sa att jag visst hade rätt att rida där. Andra gången, kom jag med en bekants häst, och..han ställde hundra frågor om varför jag redd just där. Jag svarade, att kommunen hade sagt att jag kunde rida där..och då..ta han en vattenslang, borja att skrika, vifta, och jaga efter mig!!! Hästen fick nästa panik, det var tur jag ramlade inte av...jag har polisanmält honom nu, men tror ingenting händer...tyvärr. Han säger också att man få inte rida ut i hans skog!!!!

Good luck med detta galning, vi har rätt, men jag rida åt andra hållet nu!

För säkerhetsskull ringde Länsstyrelse för att kontroller om kommunen var rätt..och hade en diskussion med Johan Backman, Länsstyrelsen i Stockholms, han säger:
”Ägaren till en ”enskild väg” kan förbjuda motordrivna fordon, men inte hästar, enligt Trafikförordning (1998:1276) 10 kap, 10 §., dvs: man få rida”

Trafikförordning (1998:1276)
[Fakta & Historik]
1 kap. Allmänna bestämmelser
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser för trafik på väg och i terräng.
Bestämmelser om förbud mot körning i terräng i vissa fall finns i terrängkörningslagen (1975:1313) och terrängkörningsförordningen (1978:594).


10 kap. Lokala trafikföreskrifter m.m.
10 § I fråga om en enskild väg skall ägaren av vägen avgöra om trafik med motordrivna fordon eller ett visst eller vissa slag av sådana fordon får äga rum. Sådant förbud får avse även fordon med viss största bredd, längd eller vikt.
Förbud enligt första stycket skall utmärkas med vägmärke eller på annat tydligt sätt.
Väghållningsmyndighetens befogenhet att meddela föreskrifter om förbud eller inskränkning av trafik med motordrivna fordon på enskild väg framgår av 41 § väglagen (1971:948). Förordning (1999:240).
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

vilka nötter det finns.. Man får väll helt enkelt stanna vid vaje gård och fråga -Ursäkta, men får jag rida/köra förbi här?!
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Upplysa tanten om hennes rätt ?!
Då kan tanten i sin tur ansöka om vägbom och då är det verkligen perfekt eller hur.

Hur vore det att respektera andras vilja än att springa runt och göra sig osams med alla???
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

jag håller inte med om att hästar förstör grusvägar i någon större omfattning. Det är oftast den tyngre trafiken som är problemet.

Håller med dig - jag skrev i ett inlägg tidigare om vägen där jag bor - kör lastbilar, men nästan inga hästar - där blir det hålor, vägen vid stallet - många hästar - nästan inga hålor. Dock skrittas det bara där, men även vägarna där vi travar och det inte körs så mycket tung trafik är bättre än vägen där jag bor.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Jag tycker att man som ryttare ska hålla HÅRT på sin allemansrätt för annars kommer Sverige snart att se ut som resterande Europa.
Däremot tycker jag att så länge man blir vänligt bemött av markägare, vägföreningar m fl så ska man försöka ha en bra kontakt och tillmötesgå ÖNSKEMÅL om att t ex inte rida där alltför frekvent eller om det är mkt blött på vägarna under en period etc etc.
Jag är heller inte främmande för att hjälpa till med en slant till underhåll till vägen eller om man har traktor på sin gård kanske erbjuda sin hjälp att köra dit grus/makadam då och då.

Kan bara hålla med och buga och bocka !

Det är jätteviktigt att man försöker nå en överenskommelse ÄVEN om man har all rätt på sin sida. OCH att man aldrig rider sönder någon annans mark - även om man har lov att rida där
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Ja det är ju samma ställe.
Vad bra att du varit i kontakt med kommunen redan då, jag hade tänkt ringa imorrn.

Kommer det nån gubbfan och ska skrämma min häst ska han få se på fan och det plats. Jag tror inte det är så bra o klippa till nån med körpisken men är han på hästen då kan jag nog inte låta bli:devil:

Det är ju perfekt att köra på dom där raka vägarna.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Upplysa tanten om hennes rätt ?!
Då kan tanten i sin tur ansöka om vägbom och då är det verkligen perfekt eller hur.

Hur vore det att respektera andras vilja än att springa runt och göra sig osams med alla???


Självklart kan man göra det på ett så trevligt sätt som möjligt- en trevlig attityd mot människor i både verkliga livet och på forum är ju alltid att föredra enligt min personliga åsikt- men om det är en privat ägd väg så kan ju inte tanten sätta upp en vägbom- däremot om det hade varit "hennes" enskilda väg hade hon ju kunnat gjort det- och folk som rider eller går ut med hunden får gå runt den, allemansrätten är ju något vi verkligen borde värna om både i utnyttjande och hur vi utnyttjar den.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Kommer det nån gubbfan och ska skrämma min häst ska han få se på fan och det plats. Jag tror inte det är så bra o klippa till nån med körpisken men är han på hästen då kan jag nog inte låta bli
Kan denna din inställning bidra till att du är ovälkommen?

Det är ju perfekt att köra på dom där raka vägarna.
Men så bra, då kan du ju komma överens med en markägare att du får anlägga och underhålla just en sådan väg?

Allemansrätt innebär inte bara rättigheter! Rätt till olika vägar är inte alltid självklar. Somliga borde tänka sig för innan dom förstör för oss alla.

LIA
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Kan denna din inställning bidra till att du är ovälkommen?

Men så bra, då kan du ju komma överens med en markägare att du får anlägga och underhålla just en sådan väg?

Allemansrätt innebär inte bara rättigheter! Rätt till olika vägar är inte alltid självklar. Somliga borde tänka sig för innan dom förstör för oss alla.

LIA

Jag har aldrig varit otrevlig mot dom, det var hon som var en suris, jag hade inte ens öppnat munnen innan hon kom o började snacka och inte ens då sa jag eller gjorde jag nått som var otrevligt trots att jag kände mej lite små sur efter hennes snack. Jag vände och bad om ursäkt. Det var första gången hon såg mej för det var den andra gången i mitt liv som jag varit där, första gången med häst o vagn.

Varför ska jag anlägga en väg?

Och vadå förstör?
Dom kan inte stänga av en väg för att man passerar deras hus. Och grusvägen är dom nog inte rädda om för dom rider där själva, eller iaf så har dom ett stall på gården sen om hon äger det eller inte det har jag ingen aning om. Jag passerade iaf en hel del bajshögar den dagen jag kom från andra hållet ridandes.

Kanske ska tillägga att det är en traktorväg mellan två åkrar som är själva målet att ta sej till, inte rida utanför deras dörr, där passerar man bara.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Varför ska jag anlägga en väg?
Förstod du inte det? Om du vill ha en sådan perfekt väg att köra på, är det väl lämpligt att du bekostar en egen? Dom befintliga vägarna har, om dom är enskilda, anlagts för andra ändamål än din körning.

Och vadå förstör?
Om man bara kräver rättigheter och struntar i skyldigheter och hänsyn, så slår det tillbaka förr eller senare. Vi ska vara rädda om vår unika allemansrätt.

Dom kan inte stänga av en väg för att man passerar deras hus.
Varför inte det? Är det en enskild väg kan dom det.

Och grusvägen är dom nog inte rädda om för dom rider där själva, eller iaf så har dom ett stall på gården sen om hon äger det eller inte det har jag ingen aning om. Jag passerade iaf en hel del bajshögar den dagen jag kom från andra hållet ridandes.
Om det är en enskild väg har dom all rätt att själva rida där.

Kanske ska tillägga att det är en traktorväg mellan två åkrar som är själva målet att ta sej till, inte rida utanför deras dörr, där passerar man bara.
Vilket du alltså eventuellt inte har laglig rätt att göra.

LIA
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Hästar räknas som fordon. Man rider på högersida och det är höger trafik i sverige alltså räknas vi ryttare/kuskar som fordon. Det är iallafal det jag har lärt mig. Rätta mig om jag har fel.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Ja det är ju samma ställe.
Vad bra att du varit i kontakt med kommunen redan då, jag hade tänkt ringa imorrn.

Kommer det nån gubbfan och ska skrämma min häst ska han få se på fan och det plats. Jag tror inte det är så bra o klippa till nån med körpisken men är han på hästen då kan jag nog inte låta bli:devil:

Det är ju perfekt att köra på dom där raka vägarna.
Om du skulle göra det så hade du blivit anmäld för misshandel, det kan jag lova. Inget hjälper med våld utan prata om det istället som vuxna människor. Kolla vad lagen säger, säger den att det är deras EGNA väg så får du inte rida där. Men annars så kan du prata med dom om du skulle kunna få rida/köra en liten bit efter deras väg. Om dom inte vill det utan vill bara ha den vägen själv så måste du respektera det. Eller så finns det ett annat alternativ SLUAT RIDA DÄR. Det är inte speciellt svårt försök att prata med dom om det eller så är det lugnast att inte rida där.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Kan denna din inställning bidra till att du är ovälkommen?

Men så bra, då kan du ju komma överens med en markägare att du får anlägga och underhålla just en sådan väg?

Allemansrätt innebär inte bara rättigheter! Rätt till olika vägar är inte alltid självklar. Somliga borde tänka sig för innan dom förstör för oss alla.

LIA

Oavsett om en ryttare har rätt att rida på en väg eller inte så kan man inte som markägare försöka skrämma häst eller ryttare. Gör någon det så skulle jag bli förbannad. Markägaren för väl fråga efter namn och adress så han kan vet vart han kan skicka faktura för skada på vägen i så fall. Vilken nytta gör hot eller våld.

Att uppträda korrekt är något som båda parter vinner på.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Om du skulle göra det så hade du blivit anmäld för misshandel, det kan jag lova. Inget hjälper med våld utan prata om det istället som vuxna människor. Kolla vad lagen säger, säger den att det är deras EGNA väg så får du inte rida där. Men annars så kan du prata med dom om du skulle kunna få rida/köra en liten bit efter deras väg. Om dom inte vill det utan vill bara ha den vägen själv så måste du respektera det. Eller så finns det ett annat alternativ SLUAT RIDA DÄR. Det är inte speciellt svårt försök att prata med dom om det eller så är det lugnast att inte rida där.


Jo visst skulle jag bli det och han skulle nog oxå få en anmälning om han går på o skrämmer hästen med vilja.
Det är inte så att man rider o kör runt med pisken i högsta hugg utan om någon skulle gå till attack mot min häst så skulle jag gå in o försvara, inget konstigt med det.
Jag blir förbannad bara jag tänker på det.

Och lagen har jag ju på MIN sida, o det vet jag ju eftersom att det var en annan buke användare som skrivit ner exakt dom uppgifter hon fick av våran komun när det gällde just den där vägen.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Ingen idé att diskutera med dej för du har låst dej vid en sak.

Ingen väg är väl anlagd för att ridas på, men ändå får du göra det.
Och att man beter sej vårdlöst är fortfarande ingen som gjort eller kommer göra, inte jag iaf.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Förstod du inte det? Om du vill ha en sådan perfekt väg att köra på, är det väl lämpligt att du bekostar en egen? Dom befintliga vägarna har, om dom är enskilda, anlagts för andra ändamål än din körning.

Men hallå... om man skulle köpa det resonemanget så skulle vi ju inte kunna varken rida eller köra annat än inne i paddockar och maneger om vi inte själva anlägger rid och körvägar runt stallet. Antar att du aldrig ridit ut i ditt liv? För så fort du kommer utanför stallet är du ju på mark som "inte är anlagd för din ridning" såvida du inte köpt mark själv som du rider på...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 509
Senast: Jadzia
·
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 568
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 858
Senast: Vallmo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 630
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp