Bukefalos 28 år!

Allemansrätten på grusväg....

Sv: Allemansrätten på grusväg....

Det är därför man aldrig ska placera hästen i hjulspåren, det är då det bildas hålor i vägen (på grusväg).
När hoven gör en lite för djup grop, kommer bilarna efter och drar upp gropen ännu mer, när bilen åker i gropen så gör det att bilen "hoppar" efteråt och därmed börjar ännu en grop bildas.. Vi har haft det problemet ute hos pappa flera gånger.
Så snälla hästmänniskor, när ni rider/kör på en grusväg - håll er i mitten. Då förstörs inte vägen på samma sätt och vi får fortsätta att använda vägarna.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Det är inte upp till den som underhåller vägen att bara "tycka" att häst o ryttare förstör vägen genom att befinna sig på den - det krävs mer än så, även om alla dessa s k ägare av sk privata vägar inte anser det.

Jag tycker att man som ryttare ska hålla HÅRT på sin allemansrätt för annars kommer Sverige snart att se ut som resterande Europa.
Däremot tycker jag att så länge man blir vänligt bemött av markägare, vägföreningar m fl så ska man försöka ha en bra kontakt och tillmötesgå ÖNSKEMÅL om att t ex inte rida där alltför frekvent eller om det är mkt blött på vägarna under en period etc etc.
Jag är heller inte främmande för att hjälpa till med en slant till underhåll till vägen eller om man har traktor på sin gård kanske erbjuda sin hjälp att köra dit grus/makadam då och då.

Jag sätter mig bara på tvären när folk rusar ut och gormar, försöker skrämma hästarna medvetet, släpper ut hundar och bussar på en eller som vid ett tillfälle t o m viftar med en hagelbössa. Då blir jag en :devil:och de får veta vem de har att göra med rätt snabbt...jag har mer än en gång fått rätsida på problem genom att ta kontakt med polis och kommun, då brukar det lugna ner sig med hot och skyltning.

En kul grej som jag varit med om när det gäller detta tema det var här i trakten där kommunen i många år förbjudit häst o ryttare på ett rekreationsområde med stigar ( där man för LÄNGE sen slutat underhålla det som skidspår/motionsspår. Tack vare ryttarna så har stigarna hållit sig något så när öppna trots misskötseln ) - det blev en ny privat ägare under en period och denne satte upp skyltar där han VÄLKOMNADE häst o ryttare! Förbjöd mopeder och motorcross däremot:bump::bump::bump:
Vilken kille va?:laugh:

Tyvärr är det nu åter i kommunens ägo men nu har de faktiskt skärpt till sig och börjat göra jättefint där så nu är det en självklarhet för mig i a f att INTE rida där. Nu står där inga skyltar alls i o f sig men nu ser man tydligt att det återigen är anlagda motionsspår.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Även om man skrittar river hovarna upp ytan så hårddrar man det åstakommer hästarna mer skada än bilar .

Men ett visst slitage måste nog ägaren till vägen räkna med. Ingen kan använda vägen utan något som helst slitage.
Är man orolig för att det ska bli gropar i hjulspåren så är det en enkel och bra utväg att sätta ut en skylt där man uppmanar folk att rida i mittsträngen istället.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

På vår grusväg går det ytterst sällan hästar, jag är där kanske 1-2 gånger per år med min häst, grannen har haft häster på bete, men de gick ju inte på vägen - så det går kanske hästar där 5-10 gånger per år. I den vägen finns alltid gropar. Grannen har åkeri, två lastbilar som kör ut på morgonen och hem på kvällen, sen är vi ytterligare två familjer som bor längs med vägen, vägen är ingen genomfartsväg. Alltså blir det gropar även av bilar/lastbilar.

Vägarna vid stallet där jag har min häst - där är det däremot sällan gropar. Jag tror inte att stallägaren gör vid vägen oftare än vad vi gör vid vår väg, snarare tvärt om. I stallet står det 8 hästar som nästan dagligen går på grusvägarna till/från stallet.

Alltså - min uppfattning är att bilar/lastbilar gör lika stor (om inte större) skada på grusvägarna som hästarna gör, så att det skulle kosta vägföreningen, vägägaren en massa pengar för att det går en häst på vägen då och då tror jag inte alls på. Sen skall man naturligtvis undvika markvägar som är mer lera än grus när det är blött ute, samt undvika vägkanterna när det är blött så att de inte blir förstörda.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

KL
ang skadan så gäller det väl bara i naturen?
för på en anlagd väg måste man räkna med att det blir slitage på! Däremot en åker/skog/äng har man ju inte med i beräkningen att folk ska förstöra på samma sätt.

Jag hade lätt kunnat köra/rida vid en golfbana! Snacka om nyttig träning för hästen! :idea:
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

kom upp för en backe där jag saktar av till skritt för att vi ska emellan några hus som ligger på var sida om vägen, då kommer en tant som börjar med att fråga vart jag ska,
Om vägen går över tomtmark, vilket detta tyder på, kan du inte åberopa allemansrätten.

Hästar kan grundligt förstöra en grusväg om dom körs hänsynslöst på den. Bodde tidigare utmed en sådan som sköttes av den vägförening som alla grannar var medlemmar i. Ett travstall fick för sig att använda vägen som alternativ träningsbana och på ett par dagar gick det inte längre att cykla på den.
Så vi satte via en bom stopp för den verksamheten.

LIA
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Om vägen går över tomtmark, vilket detta tyder på, kan du inte åberopa allemansrätten.

Hästar kan grundligt förstöra en grusväg om dom körs hänsynslöst på den. Bodde tidigare utmed en sådan som sköttes av den vägförening som alla grannar var medlemmar i. Ett travstall fick för sig att använda vägen som alternativ träningsbana och på ett par dagar gick det inte längre att cykla på den.
Så vi satte via en bom stopp för den verksamheten.

LIA

Men jag tycker det är ganska vanligt att gammla grusvägar går igenom någons gård.
Även i det stall jag har min häst så går vägen igenom gården och så har det även varit på andra ställen jag haft hästen på.

Något som är lite konstigt är att den här tanten jag nämnt reagerar på att jag kommer skrittandes på en grusväg som går förbi hennes hus när jag på en annan runda hamnar, genom att rida på en stig i skogen, i princip mitt på någons stallplan, där är det inte någon som säger nått trots att det är många ryttare(som inte hör till den gården) som passerar där varje dag.

Men jag ska ta reda på vad som faktist gäller. Och är det så att hon har fel kan hon räkna med att jag kommer köra förbi där någon gång ibland och jag tänker inte bry mej ett skvatt om vad hon säger. Dock tänker jag ta hänsyn och bara skritta lugnt förbi husen.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Håller med, bara för att vägen går GENOM tomten kan man inte automatiskt förutsätta att man ÄGER enskild rätt att bruka vägen, vilket många vill tro. Det är ofta så att en väg går emellan boningshus och lagård på gamla gårdar och där har man ingen rätt att stänga av hur som helst!

Sen har man ingen rätt att bedriva regelrätt träning hur som helst, lika lite som man har rätt att t ex träna i grupp med hundekipage. Tränar man enskilt, ej organiserat gäller allemansrätten men så fort det gäller organiserad verksamhet så är det annat som gäller.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Observera!!
Jag skrev att du inte kan åberopa allemansrätten om vägen går över tomtmark! Som du beskrev det, så kan det vara fråga just om tomtmark.
Det spelar heller ingen roll i detta fall vilken typ av beläggning vägen har.

Är det allmän väg kommer allemansrätten överhuvudtaget inte in i resonemanget, utan en sådan har man rätt att använda sig av.


Jag skrev inte att någon kört hänsynslöst där, jag relaterade vad som hänt på en annan väg! Detta eftersom några påstår att man inte skadar vägen genom att rida/köra på den.

LIA
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Sen apropå det så har ingen kört hänsynslöst på den vägen.
Ring och kolla med trafiksäkerhetsverket (heter det väl?) som kan sånt där med trafikregler och naturvårdsverket (angående allemansrätten). De borde kunna räta ut frågetecknen i den här frågan. Själv försöker jag ha så bra kontakt som möjligt med mina grannar angående ridning. Men det blir ganska irriterande när man rider mitt på vägen för att skydda hjulspåren och får sedan kommentaren att man ska rida i vägkanten (i kanten på deras vall) istället för att hästarna förstör vägen...:devil: Sedan kommer ytterligare kommentarer om att vi inte ska rida på stigen genom skogen (rider bara där när det är torrt) för att de brukar gå på promenad där. Så hur man än vänder sig blir det fel tycker jag ibland. Vi låter dottern rida på stigen genom skogen ändå för att hon inte ska riskera att bli påkörd av en bil (det är stigen i skogen alternativt vägen med ett backkrön med dålig sikt). Någon j***a måtta får det vara på kraven tycker jag. Det är ju inte varje dag man tar samma sväng, och när man märker att det blir spår håller man sig väl till andra vägar tills det torkat upp eller så. Respekt från båda håll är väl egentligen den bästa lösningen.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Måste bara säga att jag håller med om i princip allt du skrev. Sjävklart är man hänsynsfull när man rider/kör. Jag rider gärna i skogen, dock har jag fått hålla mig till grusvägar största delen av våren för att skogen varit så lerig, när det är blött förstör man för mycket om man rider på stigar i skogen. Inte nog med att jag förstår för alla som gåendes vill nyttja stigen, jag förstår även för mig själv och andra ryttare. För hur fint ser det egentligen ut när någon ridit när det är lerigt? Gropigt som fan när det torkat upp.

På mina föräldrars vägförenings väg (enskild grusväg) ligger det några stall runtikring, ibland rider folk på ägarna. Detta har aldrig varit några problem. Sedan flyttade ett turridningsstall in i närheten och då började det flera gånger i veckan rida jättemånga hästar på vägarna. Blev någon dispyt, men det är löst nu. Dels har ägaren till turridningen gått med i vägföreningen och betalar för slitage och sedan har de lagt om några slingor så de inte alltid går på "vår" väg. Att kommunicera is da shit! ;)
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Sjävklart är man hänsynsfull när man rider/kör.
Alla är tyvärr inte hänsynsfulla (eller medvetna) och det är väl därför problemen mellan markägare och hästfolk uppstår.

Inte nog med att jag förstår för alla som gåendes vill nyttja stigen, jag förstår även för mig själv och andra ryttare.
Antar att du menar "förstör"? Tänk på, att man i första hand förstör för naturen självt :idea:

LIA
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Nej, detta leder även till problem för de som är hänsynsfulla.

Japp, jag menade "förstör". Jo, självklart är också det en aspekt man tar hänsyn till. Mest den faktiskt. :)
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Inser att jag är rätt lyckligt lottad där jag rider. Inte en enda granne som klagar.
Men jag är mån om att alltid sakta ner vid möte (av både folk och fordon) och hälsar glatt på alla.
sen tycker jag det faller sej rätt naturligt att inte rida på skogsvägarna/stigarna när det är geggigt, det är inte speciellt bra underlag då. Däremot är grusvägen här, som inte alltför många bilar kör på VÄLDIGT trevlig efter lite regn. Och inte blir den förstörd heller, är nästan alltid fin. Däremot en annan grusväg med mera trafik och även en del lastbilar blir mycket hålor och "tvättbräda" på, men där rider vi sällan, mest transportsträcka i skritt för att komma åt andra trevligare vägar.
Den underhålls ofta av vägföreningen, men blir fort dålig av mkt trafik.

Approåpå golfbanor så vet jag att i Väsby ville dom gärna att man red på gångvägarna på golfbanan.
Dom tyckte det var trevligt med "lantlig idyll" så att skritta eller trava lugnt där var helt OK.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Däremot en annan grusväg med mera trafik och även en del lastbilar blir mycket hålor och "tvättbräda" på, men där rider vi sällan, mest transportsträcka i skritt för att komma åt andra trevligare vägar.
Den underhålls ofta av vägföreningen, men blir fort dålig av mkt trafik.
Precis, det är lätt att klaga på folk som har en hobby som de utövar på vägarna, men att reducera den tunga trafiken på vägen i syfte att minska slitaget... Nej, det kan man inte göra!!!:devil: Vi som är hästhållare i vår vägsamfällighetsförening betalar dessutom extra för verksamhet för att hålla folk lugna, då blir man rätt upprörd när man får den typen av förhållningsorder av folk:eek: Dessutom, den vägen som det delvis handlade om i vårt fall var privat väg som vi har servitut på (enda vägen till vårt hus:eek:) Den som gnällde har mark och ett hus (som är obebott) vid den vägen. Vi kör på den vägen året runt. Då tycker jag att man bara är en förb... tjurskalle när man ens kommenterar saken. När en annan granne frågade oss om hon kunde rida förbi på den vägen då och då sade vi självklart ja, bara för att statuera att VI faktiskt har rätt att bestämma vilka som rider på vår väg också. Än har inga kommentarer kommit igen...
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

En sak till när det gäller vägföreningar, är att om vägföreningen får statligt stöd (vilket är vanligt) så kan inte vägföreningen bestämma att man inte får rida, cykla eller åka bil där. Så fort de får pengar från staten för att underhålla vägen så ska den hållas öppen för allmänheten. Kan också vara värt att kolla upp.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Ring kommunen och kolla vilken slags väg det är. Är det enskild väg utan statsbidrag får de bestämma, men inte annars. Många försöker bestämma över "sina" vägar även om de egentligen inte har rätt att göra det.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Hästarna tar lös gruset sen flyter det bort av regn .regnet kommer själv och är en naturkraft .ryttaren använder en annans väg som äg underhåller .allemansrätten säger att man ej får göra skada ,ridning/körning gör skada ,alltså förbjudet .Solklar tolkning.Gäller privata vägar ,skogsvägar åkervägar och liknande .

jag håller inte med om att hästar förstör grusvägar i någon större omfattning. Det är oftast den tyngre trafiken som är problemet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 509
Senast: Jadzia
·
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 568
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 858
Senast: Vallmo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 631
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Melatonin
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp