Jag har en tanke/önskan om att sträva mot att främst ha grejer som betyder något. (Eh.. kommer ta ett tag, men ja..)
Till exempel så funderade vi på att köpa en matta till vardagsrummet, jag kom på att jag hade ju en gammal trasmatta jag stoppat undan för många år sedan som mina gamla släktingar vävt. Nu tog jag fram den. Den passar inte perfekt färgmässigt men den är såå fin och blev oväntat bra i vardagsrummet.
Är så glad att jag behållit den och inte köpte en massproducerad matta!
Samma sak med hästarnas saker. Jag vill sträva mot att bara ha saker de och jag trivs med. Som jag blir glad av, som jag vill ta hand om, putsa och hålla i bra skick.
Det var lätt med ponnyns träns, så nu har hon bara två.
Men jag har problem med hästens, hon har alldeles för många.
1. Det vi använt oftast. Ett Lingus från Hööks. Världens bästa utformning och häst trivs med det, användes mycket i början eftersom hon inte gillade att man pillade med en massa spännen vid munnen efter ett veterinärbesök. Men jag stör mig på kvaliteten, det är liksom ingen kvalitet som kommer bli så där härligt kvalitetsmjukt och lädret som håller bettet känns tunnt och skört.
2. Vanligt engelskt träns som även hästens moder använde, ett Cheval som åldrats jättebra, ser fortfarande nytt ut och bara blir mjukare med åren. Tömkör ofta i detta. Häst är så vacker i detta. Stör mig dock på att aaschenfästet sitter kvar.
3. Supermjukt och fint träns från Eqviptus. Inte använt så mycket ännu men jag älskar hur det känns i handen och hur det ligger på häst.
4. Stübben, engelsk modell, utan aaschenfäste. Mycket stilrent vilket jag gillar. Använt väldigt lite, blir bara mjukare och trevligare efter varje puts.
5. Kombinationsträns, dvs grimma+träns.
Supersmidigt träns om man ska transportera häst innan träning, eller är ute på långtur och vill låta häst beta, eftersom det bara är att haka i och ur sidostyckena. Men vi är inte ut på äventyr så ofta utan är mest hemmikring. Lite svårare att få tag på vilket också påverkar.
Lädret är rejält och av kvalitet men inte sådär supermjukt och kommer nog inte bli heller eftersom det är dubbelsytt. Ligger klumpigt mot häst.
Det blev en novell

Nr 2 är självklar. Men sen då?
Ena sekunden "behöver" jag alla, andra sekunden behöver jag bara ett.