Annonsera mera VI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan faktiskt tycka den idé är både bra o dålig . Bra om man har en känslig häst. Har kanske dålig erfarenhet av tidigare provritter. Man vet vilken typ av ridning som passar hästen. Om folk har långt att åka.
Mindre bra är att alla kanske inte har nån film och kan bli svårt och visa sin ridning på den typ av häst säljaren har.
Jag blev mest fundersam vilken typ av ridfilmer de vill se, när man rider ett dressyrpass, när man hoppar, annat?
 
Jag blev mest fundersam vilken typ av ridfilmer de vill se, när man rider ett dressyrpass, när man hoppar, annat?
Tror nog det räcker med typ lite ridning rakt fram på fyrkanten eller volt. De flesta som skriver så vill nog bara slippa det som en vän till mig råkade ut för när h*n sökte medryttare. En person skulle komma och provrida som skulle vara på lätt A nivå, ej tävlat pga brist på häst. H*n kunde inte få hästen på tygeln eller mot att gå på tygeln i skritt och traven var mest kamelvarning. Såg ett par ögonblick av ridningen vid tömning av skottkärran och det jag såg ut att vara ren katastrof. Min vän fick tillslut be mänskan att sitta av.
 
För att man inte vet? Mina såg värre ut än vänstra bilden, tog ca fem veckors installning dagtid + behandling för att få ordning på det.
Mugg och bakterier är verkligen svåra att få bukt med. Samtidigt så tänker jag att säljer man en häst för 100.000 kr så borde man vara rätt erfaren och kunnig om hästar. Det är ju sällan nybörjare säljer hästar för den summan. Samt att hästen borde väl vara försäkrad så det borde kunna ligga inom försäkringen att felsöka.
 
Dressyr eller hoppning fungerar. Ridning i alla gångarter på en film av god kvalité.
Ah, då är det kört får mig, har bara filmer när jag hopptävlar där den som filmat börjat filma när jag rider igenom start.
Känns inte som gamla filmer är av intresse då de inte speglar nuvarande ridning, vilket tur för mig att jag inte letar häst just nu. Kanske hinner få tag i någon uppdaterad film innan dess. :p
 
Någon annan som stött på det här i annonser?

"Ser gärna film på hur du rider innan provridning bokas."

Vad är det för typ av filmer de vill se? Tänker jag på mig själv har jag i princip bara filmer när jag hoppar, har inga filmer när jag rider dressyr och de jag har är gamla och speglar inte hur jag rider idag. Inte för jag har råd att köpa häst just nu, men kikar på lite annonser då och då för att ha lite koll.

Har inte sett det i annons men har självmant skickat film på hur jag red när jag skulle iväg och provrida häst en bit bort. Det blev naturligt i vår konversation att skicka lite film på mig själv.
Så fick säljaren ett hum om mig i förväg.

Jag tror jag skickade vanlig kort film där jag på volt typ.
 
Jag blev mest fundersam vilken typ av ridfilmer de vill se, när man rider ett dressyrpass, när man hoppar, annat?

det beror nog lite på vad det är för häst, jag tänker att det ”naturliga” vore att om det är en hopphäst som säljs så vill de kanske se en liten hoppfilm och om det är en dressyrhäst kanske de inte vill se en hoppfilm utan en där man rider markarbete/dressyr.
 
Det jag tänker man kan se på film är om personen har en mer mjuk ridning eller rider med mkt säte/ben/hand osv vilket för enstaka hästar kan vara avgörande. Men känner det säger eg inte så mycket inför en providing.
Ja och så kan man såklart se om en person rider riktigt illa och ljugit om sin erfarenhet då.

När jag letade häst sist provred jag en jättefin ponny. Eller den var jättefin när säljaren red. Med mig såg den ut som en kamel. Vi gillade verkligen inte varandra. Men det hade varit omöjligt avgöra på förhand, hur mycket ridfilmer etc jag än skulle skickat. För det är sällan det så tydligt verkligen inte klickar med en häst, så jag skulle kunnat skickat fem olika ridfilmer och det hade inte gått att förutse.
 
det beror nog lite på vad det är för häst, jag tänker att det ”naturliga” vore att om det är en hopphäst som säljs så vill de kanske se en liten hoppfilm och om det är en dressyrhäst kanske de inte vill se en hoppfilm utan en där man rider markarbete/dressyr.
Men om annonsen är tvetydig och det inte är tydligt? Hur borde man göra då?
 
Det jag tänker man kan se på film är om personen har en mer mjuk ridning eller rider med mkt säte/ben/hand osv vilket för enstaka hästar kan vara avgörande. Men känner det säger eg inte så mycket inför en providing.
Ja och så kan man såklart se om en person rider riktigt illa och ljugit om sin erfarenhet då.

När jag letade häst sist provred jag en jättefin ponny. Eller den var jättefin när säljaren red. Med mig såg den ut som en kamel. Vi gillade verkligen inte varandra. Men det hade varit omöjligt avgöra på förhand, hur mycket ridfilmer etc jag än skulle skickat. För det är sällan det så tydligt verkligen inte klickar med en häst, så jag skulle kunnat skickat fem olika ridfilmer och det hade inte gått att förutse.
För mig själv rider jag väldigt olika på olika hästar, sen är det hästens dagsform som spelar in också.

Får se om jag stöter på det i fler annonser då helt enkelt.
 
Lite svårt att ordna film när man inte har nån häst. Blir ett moment 22.
Ofta har man ridit förr och har förhoppningsvis någon film. Eller rider på ridskola? Det går alltid att kommunicera till säljaren att film saknas. Men jag tycker att man kan kräva en bra film på hästen till salu och även en bra film från den som provrider. Det skulle spara mycket tid för både säljare och köpare.
 
Någon annan som stött på det här i annonser?

"Ser gärna film på hur du rider innan provridning bokas."

Vad är det för typ av filmer de vill se? Tänker jag på mig själv har jag i princip bara filmer när jag hoppar, har inga filmer när jag rider dressyr och de jag har är gamla och speglar inte hur jag rider idag. Inte för jag har råd att köpa häst just nu, men kikar på lite annonser då och då för att ha lite koll.

När jag annonserade efter medryttare skrev jag faktiskt att intresserade gärna skulle skicka ridfilm. Oavsett vad det är för ridning/gren/häst på filmen så ger det en uppfattning om ryttarens balans/mjukhet/sits/händer/hjälper och kanske framförallt om ryttarens beskrivning verkar pålitlig (eller personen verkar över- eller underskatta sin kunskap rejält t ex).

I synnerhet om det gäller en känslig häst och man inte känner till personen sedan tidigare, så är det bra att kunna sålla bort olämpliga. Tror många oseriösa sållas bort enbart genom att det ens efterfrågas.

Tillägg: Om det är något specifikt som önskas film på bör det väl skrivas. Annars är det bara att välja själv eller skicka fler tänker jag simpelt.
 
När jag annonserade efter medryttare skrev jag faktiskt att intresserade gärna skulle skicka ridfilm. Oavsett vad det är för ridning/gren/häst på filmen så ger det en uppfattning om ryttarens balans/mjukhet/sits/händer/hjälper och kanske framförallt om ryttarens beskrivning verkar pålitlig (eller personen verkar över- eller underskatta sin kunskap rejält t ex).

I synnerhet om det gäller en känslig häst och man inte känner till personen sedan tidigare, så är det bra att kunna sålla bort olämpliga. Tror många oseriösa sållas bort enbart genom att det ens efterfrågas.

Tillägg: Om det är något specifikt som önskas film på bör det väl skrivas. Annars är det bara att välja själv eller skicka fler tänker jag simpelt.
Skulle t ex. en film från en tävling där bara galoppen och hoppen är med vara okej i ett sådant läge eller vill de mer se alla gångarter?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 771
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har inte skrivit här inne på hästforum på några år sedan jag sålde min häst men nu måste jag bara skriva av mig. Jag har som sagt inte...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
12 223
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 121
Senast: Sirap
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 478
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp