Bukefalos 28 år!

Arbetsterapeut

Alltså.. Jag är deprimerad och jag fokuserar helt på att äta mat som gör att jag faktiskt äter. Det viktigaste för mig är att få i mig energi så jag både får i mig den näring jag behöver för att inte få brister, samt att jag ska orka med att leva. Visst, jag borde väga mindre, men i dagsläget är inte det prioriterat. Det får jag ta tag i när jag mår bättre.
Jag har börjat träna några gånger i veckan nu via ett projekt med regionen och FK. Har en person jag tränar privat med då. Men fokus är inte på att jag ska gå ned i vikt, fokus är på att träna för att jag ska må bättre både psykiskt och fysiskt.
Skulle jag fokusera på att gå ned i vikt så skulle jag känna mig konstant misslyckad, så jag bortser från det. Hälsa är större än vikt.

Jag gillar dock att laga mat och tycker det är skönt att ha något att fokusera tankarna på ett tag. Så där är jag olik TS.

Tycker det känns onödigt att fokusera på vikt just nu, fokusera på att få i dig näring och energi.
Jag brukar regelbundet ta blodprover för att se att jag inte har några vitamin- och mineralbrister då det kan påverka psyket.
 
Vilket är en sanning med modifikation (visst var diabetikerns blodsocker stabilt. Det låg alltid på runt 12 :crazy: )
Det är ju lättare att sköta ett stabilt blodsocker än ett som åker upp och ner. Det farligaste är ju toppar och dalar.
Dessutom så driver insulin fett in i cellerna så att hålla nere sockerintaget är bra om man inte vill bli fet.
 
Jag förvarar mina förpackningar i ett skåp där jag har 3 lådor för olika typer av förpackningar eller under diskbänken i kassar. De måste dock diskas först. Annars blir det äckligt. Jag sorterar allt hemma då jag vägrar stå vid återvinningen och sortera. Det blir så mycket jobbigare att sortera då.

Jag diskar saker ibland som ligger i diskhon, men blir aldrig klar med allt.

Jag hade en tråd på Buke då jag efterfrågade lättlagad mat. Hittills har jag orkat göra en maträtt som jag fick tips om. Så bara för att något är enkelt betyder inte att jag kommer igång med matlagningen. Och den rätten jag gjort är ändå svår eftersom jag måste tvätta potatis. Det är något jag inte orkar göra och behöver boendestöd till.

Jag gör färssås av soyafärs (om jag har en dag då jag orkar laga mat). Det blir en stor sats som jag sedan äter flera dagar i rad. Jag stoppar nästan aldrig in mat i frysen (som för övrigt alltid är överfull).
Jag sopsorterar men tror aldrig jag faktiskt diskat en förpackning? Om du sköljer ur dem med hett vatten direkt när du använt upp den och ställer på tork i diskstället så räcker det väl. Jag har en hel garderob vigt åt återvinning med rätt stora kärl som töms som mest en gång i månaden (plast och kartong) och det luktar absolut ingenting.

Din matlagning låter mer som "orkar inte" än "kan inte". Jag är likadan. Om jag har snabbmat hemma (frysrätter, fiskpinnar, ravioli etc) så äter jag alltid upp allt sådant innan jag orkar laga mat för det är minsta möjliga motstånd. Din lösning på det sedan ett par månader tillbaka är att sluta köpa helfabrikat. Det har varit jobbigt men faktiskt effektivt. Vill jag äta nu måste jag göra något. Det behöver inte vara något superavancerat utan sallad går bra men jag kan inte bara lägga något i micron heller om jag inte lagar den maten först.

Vill du gå ner i vikt (vilket jag också kämpar med) så är en bra start att sluta med färdigmaten och laga eget istället. Jag tror att du visst kan, och vad jag minns hade du matkasse ett tag där du lagade relativt avancerade rätter? Du kan ju laga mat men när det finns en lätt utväg som färdigmat så orkar du inte, eliminera den möjligheten så ska du se att även lagandet blir lättare. Hunger är en bra motivation när det kommer till att ta tag i det :)

Frysen skulle ju också vara betydligt mindre full om du slutade köpa färdigrätter, de tar väldigt mycket plats.
 
Mitt blodsocker blir enormt mycket jämnare om jag äter minimalt med kolhydrater. Även sambons, han har haft problem med att bli svimfärdig då han inte ätit på ett tag tidigare. När vi äter mer fett och protein och mindre kolhydrater har det problemet helt försvunnit.

Därför använder jag bestick.
Samma med gubben. Han mår så mycket bättre utan kolhydrater och bröd. Vikten går sakta neråt med.
 
Måste du absolut vara nöjd då?
Räcker det inte med att äta så att kroppen mår bra?
Ja, det måste jag. I annat fall ökar mitt dåliga mående.
Jag sopsorterar men tror aldrig jag faktiskt diskat en förpackning? Om du sköljer ur dem med hett vatten direkt när du använt upp den och ställer på tork i diskstället så räcker det väl. Jag har en hel garderob vigt åt återvinning med rätt stora kärl som töms som mest en gång i månaden (plast och kartong) och det luktar absolut ingenting.

Din matlagning låter mer som "orkar inte" än "kan inte". Jag är likadan. Om jag har snabbmat hemma (frysrätter, fiskpinnar, ravioli etc) så äter jag alltid upp allt sådant innan jag orkar laga mat för det är minsta möjliga motstånd. Din lösning på det sedan ett par månader tillbaka är att sluta köpa helfabrikat. Det har varit jobbigt men faktiskt effektivt. Vill jag äta nu måste jag göra något. Det behöver inte vara något superavancerat utan sallad går bra men jag kan inte bara lägga något i micron heller om jag inte lagar den maten först.

Vill du gå ner i vikt (vilket jag också kämpar med) så är en bra start att sluta med färdigmaten och laga eget istället. Jag tror att du visst kan, och vad jag minns hade du matkasse ett tag där du lagade relativt avancerade rätter? Du kan ju laga mat men när det finns en lätt utväg som färdigmat så orkar du inte, eliminera den möjligheten så ska du se att även lagandet blir lättare. Hunger är en bra motivation när det kommer till att ta tag i det :)

Frysen skulle ju också vara betydligt mindre full om du slutade köpa färdigrätter, de tar väldigt mycket plats.
Jag sköljer också mest av förpackningarna och använder inte diskmedel. Men de diskade förpackningarna brukar samlas i drivor vid diskhon innan jag får bort dem.

När jag miste boendestödet försökte jag hålla igång matlagningen med målsättningen att laga hela veckans mat under helgen. Det blev tyvärr för övermäktigt. Jag kunde sitta och ladda en hel dag för att orka hacka en gul lök. Jag kom inte igång helt enkelt. Så jag hamnade i musli och bröd-träsket. För att ö.h.t. få i mig riktig mat så började jag åter köpa matformar.
 
Färskost är typ Philadelphia och andra mjuka ostar som man brukar kunna ha till kex. Finns i många smaker. Mjukost och kaviar är också bättre än smör för vikten.
Okej, sån där dyr ost alltså som jag inte har råd med. Och kaviar är jag inte så förtjust i.
 
Man får ett jämnare blodsocker av att låta bli att äta kolhydrater. Det gör att man slipper de där svängningarna i blodsocker. Diabetiker fungerar därför oerhört bra på just LCHF.

Gäller definitivt inte alla. Jag blir seg och dum i huvudet utan kolhydrater. Plus att min kropp har inga problem viktmässigt med kolhydrater.

Äter jag mycket fett rasar däremot magen, något jag inte utsätter den för.
 
Okej, sån där dyr ost alltså som jag inte har råd med. Och kaviar är jag inte så förtjust i.
Mjukost är inte dyrt.
Det är bra pålägg.
Philadelphia är ganska så fet, så det är inte så bra ändå. Och dyr.

Bröd är dyr mat.
Ägg är billigt och bra.
 
Jag vill bara säga, att jag hoppas @Wille :s trådar får förbli öppna, i rimlig omfattning. De är viktiga bara som rena samtal människor emellan, även om de inte alltid leder till specifika lösningar. Jag älskar, själv, trådar som enbart är prat, småprat, mänsklig kommunikation i dessa knepiga tider :heart
 
Gäller definitivt inte alla. Jag blir seg och dum i huvudet utan kolhydrater. Plus att min kropp har inga problem viktmässigt med kolhydrater.

Äter jag mycket fett rasar däremot magen, något jag inte utsätter den för.
Din mage är ju litet känsligare, typ.
Och har man inte problem med vikten egentligen så har man ju inte det.
Att gå på ketos är litet speciellt och jag kan tänka mig att vissa har en ämnesomsättning som inte passar för det. Men i vanliga fall så brukar det fungera.
 
Sanning med modifikation, jag äter rätt mycket bröd men har inga problem att hålla vikten. Allt beror på mängden och vad man har för pålägg.

Jag gick ner över 20 kg en gång i forntiden och åt både pasta och bröd.
Ja visst stämmer det inte på alla, men ofta går man ner och sedan upp igen med bröd och pasta. Finns massor med studier. Många har även mycket mag och tarmbesvär när dom äter mycket bröd. Lagom e bäst.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 367
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
918
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp