Bukefalos 28 år!

Arbetsterapeut

Går att äta smörgås med bestick.

Ät med kniv och gaffel eller håll dig över en tallrik?

Brukar göra egen räkmacka, då krävs bestick. Äter äggmacka till frukost på helgerna, håller mig över tallriken.
Låter komplicerat.
Då köper man tunnbröd och gör en wrap.
Det är inte nyckelhålsmärkt.

Majonnäs som klister?
Det är faktiskt inte fett som man skall dra ner på när man vill gå ned i vikt, det är kolhydraterna.
Fett ger en bra mättnad länge vilket gör att man totalt äter mindre.

Har du hört talas om LCHF?
Det har hjälpt många.
Ja, jag har hört talas om det men det är inget för mig. En del får problem med högt kolesterol av den dieten. Och jag skulle inte klara mig utan kolhydraterna.
 
Jag är uppvuxen med två lagade mål om dagen. Nu äter jag inte två lagade mål om dagen och tycker att jag äter fel och att det antagligen är därför som jag är så fet.
Bröd gör ju att man lägger på sig. Tyvärr gäller det allt bröd. Även sådant folk kallar för ''nyttigt ''
 
Jag är uppvuxen med två lagade mål om dagen. Nu äter jag inte två lagade mål om dagen och tycker att jag äter fel och att det antagligen är därför som jag är så fet.
Tycker det låter mkt med två lagade mål om dagen om man inte rör sig mkt i jobbet. En välkomponerad smörgås är absolut lika näringsrik som en lagad måltid? Ägg och grönsaker är ju toppenmat och väldigt nyttigt, ägg är dessutom proteinrikt vilket håller en mätt länge.
 
Jag är uppvuxen med två lagade mål om dagen. Nu äter jag inte två lagade mål om dagen och tycker att jag äter fel och att det antagligen är därför som jag är så fet.
Nej det är inte därför.
Jag är inte fet och äter mest enligt "slarvmetoden".
För att jag inte skall missa några näringsämnen så räknar jag på dem.
Jag har blivit kontrollerad vid en trötthetsutredning och har ingen näringsbrist över huvud taget.
(Det var psykiskt (PTSD) och gick över med SSRI och terapi.)
 
Tycker det låter mkt med två lagade mål om dagen om man inte rör sig mkt i jobbet. En välkomponerad smörgås är absolut lika näringsrik som en lagad måltid? Ägg och grönsaker är ju toppenmat och väldigt nyttigt, ägg är dessutom proteinrikt vilket håller en mätt länge.
Jag gör pannkaka på två ägg till frukost. Tycker det räcker med ägg, men ibland har jag ätit omelett på kvällen om jag behövt någon lättare mat.

Och jag kan inte göra välkomponerade mackor.
 
Nej det är inte därför.
Jag är inte fet och äter mest enligt "slarvmetoden".
För att jag inte skall missa några näringsämnen så räknar jag på dem.
Jag har blivit kontrollerad vid en trötthetsutredning och har ingen näringsbrist över huvud taget.
(Det var psykiskt (PTSD) och gick över med SSRI och terapi.)
Jo, och med blodsockerfall titt och tätt. Jag får ångest av blodsockerfall och skulle inte kunna äta som du.
 
Jo, och med blodsockerfall titt och tätt. Jag får ångest av blodsockerfall och skulle inte kunna äta som du.
Mitt blodsocker blir enormt mycket jämnare om jag äter minimalt med kolhydrater. Även sambons, han har haft problem med att bli svimfärdig då han inte ätit på ett tag tidigare. När vi äter mer fett och protein och mindre kolhydrater har det problemet helt försvunnit.
En macka med en massa lösa saker faller ju bara isär.
Därför använder jag bestick.
 
Låter komplicerat.

Det är inte nyckelhålsmärkt.


Ja, jag har hört talas om det men det är inget för mig. En del får problem med högt kolesterol av den dieten. Och jag skulle inte klara mig utan kolhydraterna.

Dessutom kan man påverkas negativt psykiskt av att ta bort för mycket kolhydrater. För mig blir det som att lägga en tung blöt filt över livet. Jag mår bra (och går ner i vikt) på att hålla koll på portionsstorlekarna av bröd och pasta. Men för lite kolhydrater och själen blir tung och livet blir hemskt.
 
En macka med en massa lösa saker faller ju bara isär.
Fast så är ju alla mackor med lite mer pålägg än bara ett lager jordnötssmör, en ostskiva eller en skinkskiva? Ägg- och sillmackor äts med bestick. Räkmackor äts med bestick. Verkligen inget konstigt alls.
Fast just mackor med kokt ägg kan jag äta utan bestick. Jag ser till att koka ägget så det fortfarande är lite mjukt och krämigt. Då går det att "mosa ner" lite grann i brödet, och trillar inte av.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 358
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
918
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp