Bukefalos 28 år!

Arbetsterapeut

Jag kör med färskost alternativt keso. Om man gillar det så är makrill i tomatsås både mättande och nyttigt😉

Angående problemet med att komma igång så är det samma här🥴
Ibland bestämmer jag mig för att lägga 10 saker på rätt plats, innan jag får kolla mobilen. Det kan då vara t ex en penna, tidning etc.
Lite är ju bättre än inget, om det så bara är en enda sak.
Gör man det några gånger så är man ju iaf en bit på väg, många bäckar små😍
För övrigt är mitt hem just nu så rörigt att jag inte bjuder in någon, just nu går det ju dessutom att skylla på pandemin 😊
Jag vet inte vad färskost är och tycker keso är äckligt. Makrill är jag skeptisk till.
 
Mackor kan vara näringsrika och särskilt om man väljer vad man har på dem. Folk har överlevt ett helt liv på en diet där bröd var grunden. Köp nyttigt bröd så går det utmärkt att leva på det med rätt pålägg och tillbehör.
Jag väljer nyckelhålsmärkt bröd om det finns i affären. Men jag vet inte vad jag ska ha på förutom ost.
 
Jag väljer nyckelhålsmärkt bröd om det finns i affären. Men jag vet inte vad jag ska ha på förutom ost.

Något näringsrikt? Du behöver inte tycka om det, bara det innehåller de näringsämnen du behöver och begränsar antalet kalorier om du vill gå ner i vikt. Men tycker du inte om vinäger, keso och makrill är det kanske onödigt att köpa just det. Nästa gång du går till affären titta efter färskost. Den finns i många smaker, boursin är :d men relativt dyrt och vet inte hur näringsrikt det är.
 
Förslag: sätt dig ner tillsammans med någon och gör en lista på vad du tycker är gott eftersom det mesta som föreslås här inte är något du tycker om. Sedan köper du det du tycker är gott.

Tänk inte hela tiden på vad du inte tycker om utan vad du faktiskt gillar. Som sagt mackor kan man variera i det oändliga och de är näringsrika om man väljer rätt bröd och pålägg.
 
Man får göra det man hinner och orkar, hinner man och orkar man inte då får man dra ner på krav man har på att det ska hinnas och orkas, mao minska på göromål.

Jag är säkert sämst här, mina julgardiner sittter fortfarande uppe, jag fick ett ryck för 3,5 år sedan och ville pynta upp - jag har inte hunnit/orkat pynta ner.
Jag har julpynt kvar- det får nog stå- det är ju ändå snart jul igen.

Städning är urk-så jag städar minimalt, är pedant i botten men har varit tvungen att lära mig bortse från mkt då jag vill göra annat i livet än o putsa o gno.
Jag bar ner mina julgrejer i källaren idag, mycket på grund av den här tråden. Dock ej julgransfoten som står kvar på vardagsrumsgolvet. Tillfredställelsen består i att Luther inte flåsar mig lika hårt i nacken när jag tittar på tv...
 
Finns massor av mat med lite kalorier som man blir mätt på, dock kräver ju de en insats att laga, vilket verkar hindret i TS fall
Jodå, men man kanske inte står sig så länge på dem.
Men kombinationen i TS fall är svår.

Jag är lat och snål så jag räknar på vad jag behöver och nöjer mig sedan med det. Magsäcken krymper också med minskade portioner så det löser sig med tiden.
Att bli proppmätt är faktiskt inte nödvändigt.
Man står sig f.ö. ganska så bra på 3 kokta ägg och 2 tomater.
Äter man många nog så blir man ju mätt till slut.
 
Men alltså hur många orkar laga mat två ggr om dagen?? Jag har inga större problem med vikten men äter väldigt sällan om aldrig två lagade mål /dag. Ett räcker gott (middag) sen kanske äggmacka till lunch eller så. Frukost gröt eller fil eller ägg. Sen småäter jag smörgås på kvällen :angel:
 
Mackor kan vara näringsrika och särskilt om man väljer vad man har på dem. Folk har överlevt ett helt liv på en diet där bröd var grunden. Köp nyttigt bröd så går det utmärkt att leva på det med rätt pålägg och tillbehör.
Ägg, makrill, keso o.s.v.
En tomat till det och kanske ett äpple så är man i mål vad gäller näringen.
 
Tomat, skinka, rökt kalkon, salami, hamburgekött, färskost, marmelad, brieost, ägg, räkor mm mm

Du kan variera det i oändlighet.

Jag kommer tex ta med mig smörgåsar med grillad kycklingfile och tomater till lunch imorgon.
Det är svårt med pålägg som inte fastnar på mackan, t.ex. skivor av hårdkokt ägg. De brukar ramla ner på golvet eller så. Det samma gäller ju räkor, kyckling och mycket annat.
 
Men alltså hur många orkar laga mat två ggr om dagen?? Jag har inga större problem med vikten men äter väldigt sällan om aldrig två lagade mål /dag. Ett räcker gott (middag) sen kanske äggmacka till lunch eller så. Frukost gröt eller fil eller ägg. Sen småäter jag smörgås på kvällen :angel:
Jag kan leva långa tider utan lagad mat.
Det är faktiskt inga problem alls.
 
Men alltså hur många orkar laga mat två ggr om dagen?? Jag har inga större problem med vikten men äter väldigt sällan om aldrig två lagade mål /dag. Ett räcker gott (middag) sen kanske äggmacka till lunch eller så. Frukost gröt eller fil eller ägg. Sen småäter jag smörgås på kvällen :angel:
Jag är uppvuxen med två lagade mål om dagen. Nu äter jag inte två lagade mål om dagen och tycker att jag äter fel och att det antagligen är därför som jag är så fet.
 
Det är svårt med pålägg som inte fastnar på mackan, t.ex. skivor av hårdkokt ägg. De brukar ramla ner på golvet eller så. Det samma gäller ju räkor, kyckling och mycket annat.
Majonnäs som klister?
Det är faktiskt inte fett som man skall dra ner på när man vill gå ned i vikt, det är kolhydraterna.
Fett ger en bra mättnad länge vilket gör att man totalt äter mindre.

Har du hört talas om LCHF?
Det har hjälpt många.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 358
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
918
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp