Arbetstid - hur ser det ut där du jobbar?

Ullmerkott

Trådstartare
Som relativt ny på jobbet efter längre utbildning började jag fundera på hur det egentligen går till i olika branscher och vad som är "normalt". Förstår att lönen såklart spelar in (och begär inte att folk ska berätta vad de tjänar) men rent generellt, hur funkar det där ni jobbar?

Hur många timmar räknas som heltid? Ni som har oreglerad arbetstid, hur många timmar i veckan jobbar ni? Vad tycker ni är rimligt? Ni som reser långt i tjänsten, räknas detta in i arbetstiden?

Kan ni ta en timmes ledig lunch, kastar ni i er maten på en kvart mellan projekt A och B, eller äter ni och jobbar samtidigt?

Ni som ligger i beredskap på kvällar, nätter eller helger - hur kompenseras ni? Extra ledigt (motsvarande antal beredskapstimmar eller faktiskt arbetade timmar?) eller extra lön? Andra förmåner? Tycker ni att det är en bra deal för er?
 
Som relativt ny på jobbet efter längre utbildning började jag fundera på hur det egentligen går till i olika branscher och vad som är "normalt". Förstår att lönen såklart spelar in (och begär inte att folk ska berätta vad de tjänar) men rent generellt, hur funkar det där ni jobbar?

Hur många timmar räknas som heltid? Ni som har oreglerad arbetstid, hur många timmar i veckan jobbar ni? Vad tycker ni är rimligt? Ni som reser långt i tjänsten, räknas detta in i arbetstiden?

Kan ni ta en timmes ledig lunch, kastar ni i er maten på en kvart mellan projekt A och B, eller äter ni och jobbar samtidigt?

Ni som ligger i beredskap på kvällar, nätter eller helger - hur kompenseras ni? Extra ledigt (motsvarande antal beredskapstimmar eller faktiskt arbetade timmar?) eller extra lön? Andra förmåner? Tycker ni att det är en bra deal för er?
Jag jobbar heltid och förväntas då vara nåbar mellan 09:00 och 17:00. Vi har (teoretiskt sett, det är ingen som håller koll på det) en timmes lunch, så en heltid på mitt jobb innebär alltså 7 timmars aktiv arbetstid.

Förutom det där att jag förväntas vara nåbar mellan 9-17 är det dock mycket flexibelt. Inga fasta lunchtider (jag brukar t.ex. ta ca 30-40 minuters lunch och sedan två korta "fikaraster" under förmiddagen resp. eftermiddagen istället), ingen bryr sig om om jag kommer en kvart sent eller går en kvart tidigt, och ingen bryr sig egentligen om när jag gör själva jobbet så länge jag håller mina deadlines. Det innebär att jag ibland väljer att börja jobba tidigt eller jobbar lite på kvällen för att kunna ta en längre lunchrast och träna eller vara ute i det fina vädret, till exempel.

Vad gäller övertid så är det något som förväntas vid behov (vi funkar delvis som konsultfirma, så arbetsbördan kan variera mycket från månad till månad) men det registreras ingenstans och jag får inte heller betalt för det. Istället står det oss fritt att ta tillbaka tiden under lugnare perioder, och det brukar vi oftast kunna göra utan att okeja det med någon annan.

Det är mycket frihet under ansvar på mitt företag, med andra ord! Jag gillar det på det stora hela, men visst kan jag känna mig lite bitter över bristen på övertidsersättning under hetsiga veckor med långa arbetsdagar. Jag har dock börjat föra en egen logg över mina övertidstimmar, bara för att ha svart på vitt hur mycket tid företaget är "skyldig" mig. Det gör det lättare för samvetet att stänga ner datorn kl 15 en fredag när det inte finns mycket att göra.
 
Jobbar 9-16 75%. Så länge vi sköter våra deadlines kan vi flexa utan problem. Vi håller reda på våran komp tid själv. Har en timmes lunch. Helt okej att nångång stänga av datorn 10 min innan jag egentligen slutar, om det ör dax att börja med någonting nytt för då hinner man endå inte med något och samma sitter kvar 5-10 min för att bli klar med något istället för att sätta sig 5-10 minuter dagen efter. Mycket eget ansvar och trivs bra med det.
 
Jag har väl oavsett arbetsplats/yrke haft 165h/månaden som heltid med undantag för nattjobb som givit X antal timmar i arbetstidsförkortning varje månad.

Har haft två olika kontorstjänster med lite olika upplägg, det ena jobbade jag mån-fre och skulle vara nåbar på telefon 8-17. Dock var det mycket samtal på både kvällar och helger som jag inte blev ersatt för, det kunde dock lätt flexas med att komma in senare eller ta halvdagar där det passade. Kände aldrig att jag blev förfördelad. Den andra så var dealen att jag var på plats fysiskt mån-tors, tillgänglig per telefon dagtid sju dagar i veckan. Då jag framförallt pysslande med service gentemot befintliga kunder och sälja in till nya i handelsmiljö så började jag oftast dagen någon gång mellan 8-10 och avslutade den mellan 15-19. Samma deal där dock, ingen övertid men kunde flexa fritt så länge det inte drabbade mina arbetsuppgifter.
 
Jag jobbar heltid med flextid och vi har ordinarie arbetstid från 7:15 till 16. Därutöver finns det möjlighet att flexa mellan kl 05 och 8.30 samt mellan kl 14 och 18. Dvs man kan både jobb extra timmar och färre timmar än ordinarie tid. Extra timmar jobbade skapar plus på flexkontot som man sen kan använda för att gå tidigare eller börja senare någon annan dag. Man kan gå tidigare/börja senare utan att ha flextimmar på konto sen innan men då hamnar man på minus på kontot. Har man för mycket minustimmar så kvittas det på ens lön vid nästa kvartalsavstämning, har man för mycket timmar så betalas överskottet ut.

Extra betalt direkt får man om övertiden är beordrad av chefen pga att verksamheten kräver det, då får man det utbetalt på lönen som övertid direkt om man inte själv säger till att man vill ha övertiden i flextimmar istället.

Jag trivs med detta systemet. Det ger en stor frihet att reglera sin egen arbetsdag som man känner för, men det kräver också självdisciplin. Det kan vara lockande att ta sovmorgon och gå hem tidigare oftare än man borde och det finns anställda som konstant ligger och svajar på gränsen till hur mycket man får tänja på flexkontot. Flexen är ett privilegium och arbetsgivaren kan när som helst ta bort möjligheten till flex och införa fasta timmar om folk missköter det. Det finns enskilda anställda som blivit av med sin möjlighet till flex pga misskötsel.
 
Mitt förra jobb hade vi lite flex inom vissa ramar.
Man kunde dyka upp mellan kl 06-09 och man kunde gå hem tidigast 15.30 har jag för mig.

Lunch var också flex men man var tvungen att ta minst 30 minuter.
Vi hade gemensam morgon- och eftermiddagsfika på fast tid 10-15 minuter som också var bra tillfälle för informationsmöte om något behövdes sägas till alla. Dessa var "betalda", vi behövde inte stämpla ut och in för dessa fikan

Vi hade stämpelklocka på dator så den räknade ut tiderna. Men kan ju säga det var väldigt lätt att få övertid i sin tidbank. Jag brukade börja 06.30-07 och åka hem 15.30 samt enbart ta 30-40 min lunch då...
Heltid är väl 38/h vecka så ~7.6h per dag (årskurs 1 matematik) så alla minuter över det lades i tidbank och beroende hur mycket du hade kunde du nyttja det som ledighet eller extra betalt men det bestämdes gemensamt med din närmsta chef förstås.

Jag hade över 50h en gång och skulle ta en extra semestervecka för det samt en vecka obetalt. Men jag fick betalt båda veckorna och när jag kom tillbaka insåg jag att jag hade typ minus 30h i min tidbank. Chefen garvade och sa "hoppsan, my mistake" men sa att det kunde ligga kvar så om jagville för så som mina rutiner var så hade jag 15-20 min "övertid" per dag ändå och det där kunde jag ju jobba ihop på ett par månader bara :rofl:
 
På mitt nuvarande jobb är det 40-timmars-vecka som gäller. Jag har flextid, och jobbar 7:00-15:30 med en halvtimmes lunch. Dock behöver jag vara på jobbet från kl 7:00, så i den änden kan jag inte göra mycket åt min starttid, trots flex.

I höst kommer jag att jobba som lärare, vilket innebär att jag kommer att ha 35 timmar arbetsplatsförlagd tjänst och 10 timmar förtroendetid utöver detta. Min arbetstid kommer då att bli kl 8:00-15:30, tror jag.
 
Jobbar 75% och mina arbetstider varierar från 6.30-18. En heltid hos oss är 40h/v. Vår lunch ligger mellan 13-14. Kan inte flexa som jag vill men har en chill chef så har aldrig varit några problem om man skulle behöva komma lite senare eller gå tidigare så länge man berättar.

I övrigt har vi tjänstepension, klädbidrag, skobidrag, friskvård, gratis utbildningar och personalrabatt på djurtillbehör och veterinärvård.
 
Jag börjar kl 7, prick. En minut sen och det dras från lönen. 30 min lunchrast. Schemat är vanligtvis till 15:30, men läggs så att vi snittar på 8 timmár per dag under ett kvartal. Chefen kan därför lägga tex 14:30-schema i två veckor och sedan 16:30-schema i två veckor vid behov. Vi kan dock bli klara tidigare än planerat, gå hem på undertid och få full lön. Jobbar vi över får vi betalt. Det är också (för det mesta) mycket lätt att få ledigt med kort varsel, att börja en timme sent och jobba ikapp det senare när det passar för att tex kunna lämna hund hos veterinär osv.

Totalt sett trivs jag med det upplägget.
 
Heltid 40 timmar/vecka, sen är det lite olika hur många timmar man gör per dag. Finns de som jobbar 8 timmar/dag, samtidigt som det finns dom som gör 9 timmar/ dag och i gengäld är ledig en dag varannan vecka, eller som mig som jobbar 10 timmar/dag och ledig 1 dag i veckan.
Har en timmes rast under dagen som jag får avgöra precis hur jag vill ta, så längr jag inte bryter mot kör och vilotiderna eller vägarbetstidslagen. Händer att jag äter när jag kör och tar rast senare för jag var hungrig, men de passade inte att ta rast just då eller så har jag planerat att krypa ner i sängen på rasten och vila, då tar ätandet för lång tid av rasten. 😅

Tror detär allt. Kan säkert ha glömt något. 🙈
 
Jag jobbar väldigt standardmässigt 40 timmar i veckan, 8 - 16.30, inkl en halvtimmes obetald lunch. Med ganska generösa flexramar är det dock i praktiken patientbesöken som styr arbetstiden. Vi stämplar och har därmed bra koll på vår tid. Vill man ta ut flex inom flexramarna så är det ingen som frågar så länge det inte går ut över patienter. Man Vill helst undvika ombokningar men det är helt ok att spärra lediga tider om man vet att man behöver komma loss en viss tid. Vill man gå utanför flexramarna så får man stämma av med chefen, det är i regel inga problem.
 
Som relativt ny på jobbet efter längre utbildning började jag fundera på hur det egentligen går till i olika branscher och vad som är "normalt". Förstår att lönen såklart spelar in (och begär inte att folk ska berätta vad de tjänar) men rent generellt, hur funkar det där ni jobbar?

Hur många timmar räknas som heltid? Ni som har oreglerad arbetstid, hur många timmar i veckan jobbar ni? Vad tycker ni är rimligt? Ni som reser långt i tjänsten, räknas detta in i arbetstiden?

Kan ni ta en timmes ledig lunch, kastar ni i er maten på en kvart mellan projekt A och B, eller äter ni och jobbar samtidigt?

Ni som ligger i beredskap på kvällar, nätter eller helger - hur kompenseras ni? Extra ledigt (motsvarande antal beredskapstimmar eller faktiskt arbetade timmar?) eller extra lön? Andra förmåner? Tycker ni att det är en bra deal för er?


36h vecka är genomsnittliga veckoarbetstid för heltid på vårt kollektivavtal eftersom vi jobbar dygnet runt skift.
Nu är vårt schema upplagt med koncentrerade arbeta och viloperioder. Vissa veckor jobbar vi upp till 67h och andra är vi helt lediga. Samt ett antal andra kombinationer däremellan. 7 veckor schema, så genomsnittet 36h är beräknat på 7v.

Vi har ingen (obetald) lunch utqn måltidsuppehåll. Vilket innebär äta när arbetet tillåter eller medan du arbetar.
De som har lunch i sitt schema har mig veterligen oftast obetald lunchrast, så den räknas inte in i arbetstiden.

Om du inte har läst eventuellt kollektivavtal tycker jag du ska göra det också.
De allra flesta företag har ett, men det finns undantag.
Där finns viktig information om ersättningar, senesterregler och liknande som gäller hos din arbetsgivare.
Kollektivavtalet hittas ofta på företagets intranät, och om du inte har tillgång till det ska du absolut fråga din arbetsgivare eller ditt fack var du hittar det.

Jag trivs mycket bra med det schema vi har just nu. Och jobbet i sig. Så ja det är en bra deal.
Om man skulle ändra om så pass att det blir ledigt 1-3 dagar här och där varenda vecka men ändå jobba lika mycket helger vore det kanske mindre fördelaktigt mot ett dagtidsjobb än nu.

Edit tog bort en del om lön där jag missuppfattade ts först.
 
Senast ändrad:
Lägger till att övertid hos oss uppkommer i stort sett bara av två anledningar.
Den som löser av blir försenad, eller någon annan är sjuk och någon ställer upp på övertid.
I fallet någon är sjuk så blir det ju att någon går in på sin lediga dag, varför ersättningen blir kvalificerad övertidsersättning och därmed ganska bra.
Tror aldrig de behövt beordra hos oss för det löser sig alltid med att någon ställer upp.
Vi är en grupp på under 10 Pers som täcker dygnet runt..
 
Jag har ordinarie arbetstid 7-15.30 men kan flexa 6.30-18. 30 min lunch och så brukar det bli 15-20 min vid frukost. Ingen är strikt med tider här, har man glömt mat är det ok att köra och handla osv, men folk jobbar också igen det efteråt.

Fast ersättning för beredskap, och får man larm är det övertidsabete. Man får max ha 200 h övertidstimmar/år.
 
På nuvarande jobb är heltid 37.5h/vecka. Flextid. Lunch minst en halvtimme men gärna en timme, obetalt. Friskvårdstimme.
Övertid förekommer i princip inte dokumenterat. Ska då vara beordrad eller helg osv. Väljer (/behöver) man jobba längre blir det plustid på flexen. Överlag bra syn på ledigheten, föräldraskap osv och förståelse för att man inte hinner allt.

Tidigare jobb i samma bransch funkade likadant men 40h vecka.
 
40h/vecka. Flextid i form av ”fri arbetstid” men förväntan om närvaro på kontoret 9-16 om inte annat överenskommits med närmaste chef. Minst 30 min obetald lunchrast. Resa under arbetstid räknas som arbetstid upp till totalt 8h, resa utanför arbetstid räknas inte på vardagar. Övertidstimmar är uttalat undantag, men betalas då med samma timtaxa som ordinarie timmar.

Det finns ganska tydliga lagar och regler om arbetstider, så att kasta i sig lunch kan inte vara ett giltigt krav från arbetsgivaren. Efter 5h arbete ska man ha minst en halvtimme obetald rast för ev måltid. Undantag finns när arbetsgivaren betalar för lunchtiden, men då ska det vara motiverat av verksamhetens att och inte gå att lösa på annat sätt.
 
Heltid 39 tim 35 min i veckan (7.55 per dag), rätt så flexibel flex så länge man sköter sitt jobb. Jag har veckor då jag inte kan hålla 7.55 per dag, ligger istället mellan 10 och 12 timmar. Detta kan hanteras antingen som omplanering av arbetstid, övertid eller flex. Egentligen bör vi ju inte ta det som flex, men gör ofta det ändå eftersom det är enklast. Vi får lov att ta flexledigt hela eller halva dagar om arbetet tillåter. Jag har även mycket resor i jobbet. Om jag åker tåg och kan arbeta på tåget får jag räkna resetiden som arbetstid, annars är det restid.
Jag har tidigare haft oreglerad arbetstid i jättemånga år. Jag har nog aldrig hamnat under 40 timmar då, men ibland långt över.
 
Senast ändrad:
8-17 1 timmes obetald lunch. 8-15 på fredagarna under juni/juli/augusti
Teknikerna reser i tjänsten har samma betalt om de transporterar sig till en kund som om det gick att debitera fullt, de reser både före och efter ordinarie arbetstid, kompenseras med ledig tid på ett flexibelt sätt även om det inte kvittas timme mot timme.
 
På nuvarande jobb är heltid 37.5h/vecka. Flextid. Lunch minst en halvtimme men gärna en timme, obetalt. Friskvårdstimme.
Övertid förekommer i princip inte dokumenterat. Ska då vara beordrad eller helg osv. Väljer (/behöver) man jobba längre blir det plustid på flexen. Överlag bra syn på ledigheten, föräldraskap osv och förståelse för att man inte hinner allt.

Tidigare jobb i samma bransch funkade likadant men 40h vecka.
Kan ju förtydliga att "förståelse för att man inte hinner allt" är för att jag jobbar i en bransch där det alltid finns mer att göra, så man måste prioritera i vad vi ska göra och vad som väljs bort. Överenskomna deadlines osv ska såklart hållas.

Men en bra syn på balans ledighet/arbete. På nya jobbet upplever jag att tendens finns hos vissa att sitta helger, halva kvällen osv men försöker stoppas av chefer och inget som förväntas. Överlag bra syn på medarbetares hälsa mm.
 
Arbetar 40 h/ veckan. Fri flex mellan 06-21, normalarbetstid 8-16:30, men vi behöver ju vara tillgängliga på våra telefontider. Jag kommer oftast in mellan 6:30-7 och brukar sluta runt 15-16.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 378
Senast: Mois
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 831
Senast: Mabuse
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 658
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 924
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp