Arbetstid - hur ser det ut där du jobbar?

Jobbar som standard tiderna 9-17.30 och på en sexveckorsperiod (schemat rullar på 6 veckor) har jag 2 dagar med 07.30-15 (1 dag/jobbhelg) och 1 vanlig vardag med 07-15.30. Obetald lunch på 30 minuter/dag, så ser min heltid ut och den snittar på 37h/v.
 
Jobbar idag i vården, dagtid 40 tim/vecka = 100%, arbetstid 7-16 med +/- 1 timma flex på morgonen och +/- 2 timmar på eftermiddagen, lunchavdrag minst en halvtimme. Arbetet är delvis händelsestyrt men övertid är ovanligt, någon enstaka gång har jag behövt arbeta helt dygn eller flera hela dygn i sträck (med sovande jour på jobbet). Arbetsgivaren - eller åtminstone min närmaste chef - har en rätt liberal syn på flexledighet; om arbetet tillåter så är det oftast ok att ta flexledigt en heldag. Om arbetet tillåter kan jag ta långlunch två timmar på stan, nån annan gång kanske det bara blir nån macka i farten. Ett rätt väl strukturerat upplägg totalt sett.

Tidigare jobbade jag inom underhållning och media i många år, med betydligt mer oreglerad arbetstid. Idag är väldigt många, kanske de flesta, i underhållningsbranschen egenföretagare och har således ingen särskilt strikt reglering av arbetstiden alls, men det finns företag med anställda. Jag har varit båda delarna. Arbetstiden styrs i mycket stor utsträckning av uppdragen, det kan betyda arbetsdagar på allt mellan 0 och 30 timmar. Ett avtal jag haft reglerade månadsarbetstid men i stort sett inte alls veckoarbetstid förutom en svag skrivning om dygnsvila. Normal månadsarbetstid har då varit 165-170 timmar men jag har arbetat 350-360 timmar också. Vanligen ersätts arbetstid 1:1 timma för timma, OB förekommer i princip inte i branschen och ofta inte heller övertidsersättning.
 
Heltid hos oss verkar vara 40h/v. Ska eg vara 38,5 enligt kollektivavtal som komp för att vi jobbar röda dagar, men funkar inte i praktiken då i princip alla får betalt per timme och inte har timlön som är kompenserad för det utan som baseras på 40h/v. Jag snittar på 36h/v efter eget val. Jobbar 8 timmars dagar med 45-60 min rast beroende på vardag/helg. Får ob vid kvälls- och vissa helgjobb, men tycker överlag att det är ett rätt dåligt avtal. Bättre än det jag hade när jag jobbade på förra arbetsplatsen, men långt ifrån ett bra avtal. Övertid existerar knappt och någon övertidsersättning har jag inte sett.
 
Jobb är 3-skift som processoperatör. Våra arbetstider/scheman är under omarbetning pga våra arbetsuppgifter ändras snabbare än vad som är rimligt att ändra skifttider numera. Har faktiskt inte koll på vad som motsvarar heltid för oss men det är något under 40 h/vecka.

När vi är skiftlagda (nästan alla veckor) har vi ingen flex alls, måste man stanna över trots att vi har överlämning ska det direkt stämplas övertid och godkänns vad jag vet i princip alltid. Vi jobbar
Dag 06.00 - 14.00
Kväll 13.30 - 21.30
Natt (4 st) 21.15 - 06.15

Har måltidsuppehåll (dvs all tid betald) vid skiftgång och är utöver processen helt fria att planera vår arbetstid/rast osv.
 
Ramtid då vi ska vara på arbetsplatsen måndag - torsdag 8-16 och fredagar 8-14. Lärare på heltid.
 
Som relativt ny på jobbet efter längre utbildning började jag fundera på hur det egentligen går till i olika branscher och vad som är "normalt". Förstår att lönen såklart spelar in (och begär inte att folk ska berätta vad de tjänar) men rent generellt, hur funkar det där ni jobbar?

Hur många timmar räknas som heltid? Ni som har oreglerad arbetstid, hur många timmar i veckan jobbar ni? Vad tycker ni är rimligt? Ni som reser långt i tjänsten, räknas detta in i arbetstiden?

Kan ni ta en timmes ledig lunch, kastar ni i er maten på en kvart mellan projekt A och B, eller äter ni och jobbar samtidigt?

Ni som ligger i beredskap på kvällar, nätter eller helger - hur kompenseras ni? Extra ledigt (motsvarande antal beredskapstimmar eller faktiskt arbetade timmar?) eller extra lön? Andra förmåner? Tycker ni att det är en bra deal för er?
8-17, en timmas lunch som inte är lön på. Du måste ta minst 30 minuter. En timma kortare på fredagar (en timma kortare på det juni juli, halva maj, aug). Flexa om du vill en timma på morgonen och en på em. Dvs kom mellan 7-9 och gå mellan 16-18. Fast egentligen är det inte så noga, om man kläcker ur sig något till berörda kollegor som måste täcka upp. (tex skiftar däck kommer 10).
(Det blir nog inte 40 timmar i veckan över året som normalt tror jag utan ligger någon timma under det.).
 
Ferietjänst (lärare med viss ledighet på lov) innebär 48,5h/vecka heltid. Varav 37h är schemalagt på plats mellan 8 och 17. 30 min obetald lunch.

I stort sett omöjligt med övertid (allt man gör räknas in i förtroendetiden, dvs den tid man inte är schemalagd) om man inte jobbar på tex lovskola. För tillfället en bra rektor där man kan få ledigt (utan lön) om man ber om det, men på andra skolor har det varit omöjligt att få ledigt utanför lov.
 
Jobbar 08.00-17.00, en timmes obetald lunch. Ingen flextid. Vi har dock arbetstidsförkortning som kommer in i en tidbank som man kan ta ut vid behov. Om jag räknar rätt så blir heltid typ 38,5 h i veckan, om man räknar av den tid vi får in i tidbanken.
 
Arbetar 60 % = 3 dagar/vecka. 7.30-16.30, minst 30 minuter lunch, flex. Har även arbetstidsförkortning om man vill vara ledig utanför flextiden.
I morgon är arbetstiden 7 h, p g a dag före röd dag.
 
I höst kommer jag att jobba som lärare, vilket innebär att jag kommer att ha 35 timmar arbetsplatsförlagd tjänst och 10 timmar förtroendetid utöver detta. Min arbetstid kommer då att bli kl 8:00-15:30, tror jag.

Jag kommer också arbeta som lärare i höst, efter att ha varit tjänstledig i flera år pga studier och barn. Kommer ha 35+10, alltså samma som dig men vet inte exakta arbetstider. Barnen börjar 8 och slutar 14 tror jag, så därimellan måste jag ju vara på plats i alla fall!
 
Jobbar 15:48-00:42 måndag till torsdag som räknas som heltid, har en obetald rast på 36 min och två kortare raster som är betalda.

Jobbar inte på raster, ingen flex, inget jobba hemifrån.
 
Vi har förtroendetid, vilket är skönt. Ingen håller koll på tider, så länge man dyker upp på avtalade möten och håller eventuella deadlines. (Dock brukar jag alltid säga till chefen om jag av någon anledning kommer att dyka upp efter 9 eller gå innan 15:30, så slipper någon undra, då jag allt som oftast är på plats.)

Vanligtvis jobbar jag sisådär 07:45 till 16:30 eller så. Lunchen varierar, är det många som äter tillsammans kan jag bli sittande mer än en timme, då diskuteras ju ofta jobb ändå, är det bara jag och en soppa så kanske jag bara sitter en kvart-tjugo minuter.)

Vi har inga ordentliga fikapauser då alla har så olika scheman med möten och annat, förutom torsdagar då vi fikar ihop klockan 15 - och nu i hemmaarbetestider har vi "fredagsskål" med quiz varje fredag eftermiddag. Jättetrevligt!

Det blir ju så att man själv får hålla koll så att man inte jobbar ihjäl sig, men å andra sidan är det oftast så att perioderna då "övertid" krävs är hyfsat korta. Vi har åtta extra lediga dagar om året som kompensation för bortförhandlad övertidsersättning, och sex veckors semester då många reser mycket under året. Vi som inte reser speciellt mycket får den extra veckan "gratis".
 
Jag jobbar inom kommunen, har arbetstid 8-17 med en timmes obetald lunch varje dag, man måste ta minst en halvtimme lunch. Vi har flextid som egentligen är generöst utformat att vi ska kunna flexa närsomhelst på dagen men utifrån att vi också har serviceskyldighet gäller den fria flexen mellan 7-9 på morgonen och från 15 på eftermiddagen. I övrigt ska man stämma av med chefen men det har aldrig varit några problem att flexa oavsett tid eftersom vi är så många medarbetare.
 
Jag jobbar dagtid 40h/vecka, ordinarie tider är 06.46-15.15 men jag har flex, så jag får jobba hur jag vill mellan 06.00 och 18.00. En halvtimme obetalt lunch, så 8,5 timme per dag behöver jag vara på jobbet för att inte få minusflex, över det får jag plusflex (kan ligga 20 timmar plus eller minus). Övertid får jag bara efter kl 18, så det händer ju typ aldrig om det inte händer nått akut på helgen (typ en allvarlig olycka, jag är huvudskyddsombud).

I princip alla andra kollektivare (jag och mina kollegor på kontoret går 100% facklig tid, så vi är lite special) går skift, och där är det ju lite olika med veckoarbetstiden. Allt finns ju dock reglerat i vårt kollektivavtal (stål- och metall, IF Metall).
Fortfarande är ett av de vanligaste skiften hos oss 5skift, då gör man 35h/vecka med 12timmarsskift på helgerna (2 av 5).
Skiftarna har inte flex och inte arbetstidsförkortning (det är kompenserat på annat sätt i schemat).

En 5skiftare hos oss som ligger i det övre spannet i vårt lönesystem tjänar runt 500 000 kr per år, vet många som ligger en bit över det också.
 
Jag jobbar väldigt standardmässigt 40 timmar i veckan, 8 - 16.30, inkl en halvtimmes obetald lunch. Med ganska generösa flexramar är det dock i praktiken patientbesöken som styr arbetstiden. Vi stämplar och har därmed bra koll på vår tid. Vill man ta ut flex inom flexramarna så är det ingen som frågar så länge det inte går ut över patienter. Man Vill helst undvika ombokningar men det är helt ok att spärra lediga tider om man vet att man behöver komma loss en viss tid. Vill man gå utanför flexramarna så får man stämma av med chefen, det är i regel inga problem.

Kan ju tillägga att jag utnyttjar flexen ganska så ordentligt. Droppar in nånstans mellan 7.40 och 8.10 i regel och är oftast kvar till någonstans mellan 16.30 och 17.30. Ibland sticker jag redan vid 15. Jobbar ofta lite längre mån-tor och går lite tidigare på fredagar då jag har administrationstid på eftermiddagen. Ser till att ha lite extra att ta av för ev egna vårdbesök, sporadiska sovmorgnar eller de gånger man ska iväg med något tåg eller liknande.
 
Jag jobbar heltid 8-16.30. 8 timmar arbetstid och den där halvtimmen som blir över ska vi äta lunch på. Vi har även lite flex som innebär att man kan komma in mellan 7-9 och gå mellan 15-17. Det står även i avtalet att vi "helst ska" (vad det nu betyder, Otydliga Oskar har varit i farten) ta raster på 15 minuter på förmiddag och eftermiddag.

Problemet är att jag inte kan utnyttja varken flexen eller de där 15 minuters pauserna vi "helst ska" ta. Jobbar som receptionist och receptionen öppnar 8 och stänger 16:30. Det innebär i princip att jag måste komma in vid 7.30 ungefär och när jag stängt måste jag kolla igenom mail, släcka, låsa, larma osv vilket gör att jag kommer iväg någonstans vid 16:45. Alltså ligger jag på ca +45 minuter flex varje dag. Jag är oftast den enda som kan sitta i receptionen, vilket medfört att jag nu sitter här med ca 150 timmar flex. Som jag inte får ta ut i pengar.
Under månaderna februari och september hinner jag aldrig äta lunch då receptionen inte stänger under lunch då, så då får jag snällt sitta och äta medan jag jobbar. Lägger in den tiden på flex.

Det ska dock bli ändring på detta då de äntligen verkar fatta att upplägget är korkat och smått kaotiskt. :up:

Sedan har vi även en friskvårdstimme (vi får gå ifrån jobbet för att göra något som är bra för hälsan i en timme) i veckan. Den skulle jag uppskatta om jag kunde få utnyttja! Utöver det får man gå till läkare och tandläkare på arbetstid, vilket jag uppskattar mycket, blir så mycket lättare att planera livet då.
 
Normalarbetstid 8-16:30
Vi har dock flex så möjligt att komma 6:30-9 och gå 14:30-18

Stämplar på datorn med kvartalsavstämningar där man får ha max 16h minus eller 20h plus.
Man kan ta ut flex dagar ex halva eller hela dagar om man ligger mycket plus.
 
Jag jobbar heltid 8-16.30. 8 timmar arbetstid och den där halvtimmen som blir över ska vi äta lunch på. Vi har även lite flex som innebär att man kan komma in mellan 7-9 och gå mellan 15-17. Det står även i avtalet att vi "helst ska" (vad det nu betyder, Otydliga Oskar har varit i farten) ta raster på 15 minuter på förmiddag och eftermiddag.

Problemet är att jag inte kan utnyttja varken flexen eller de där 15 minuters pauserna vi "helst ska" ta. Jobbar som receptionist och receptionen öppnar 8 och stänger 16:30. Det innebär i princip att jag måste komma in vid 7.30 ungefär och när jag stängt måste jag kolla igenom mail, släcka, låsa, larma osv vilket gör att jag kommer iväg någonstans vid 16:45. Alltså ligger jag på ca +45 minuter flex varje dag. Jag är oftast den enda som kan sitta i receptionen, vilket medfört att jag nu sitter här med ca 150 timmar flex. Som jag inte får ta ut i pengar.
Under månaderna februari och september hinner jag aldrig äta lunch då receptionen inte stänger under lunch då, så då får jag snällt sitta och äta medan jag jobbar. Lägger in den tiden på flex.

Det ska dock bli ändring på detta då de äntligen verkar fatta att upplägget är korkat och smått kaotiskt. :up:

Sedan har vi även en friskvårdstimme (vi får gå ifrån jobbet för att göra något som är bra för hälsan i en timme) i veckan. Den skulle jag uppskatta om jag kunde få utnyttja! Utöver det får man gå till läkare och tandläkare på arbetstid, vilket jag uppskattar mycket, blir så mycket lättare att planera livet då.

Vi satte ett tak på flextiden som var 16h som man fick spara. Allt överskjutande betalas automatiskt ut som pengar.

Har också varit med om tidigare att kollegor samlat på sig en massa flex och hade förhoppningen att kunna ta långledigt med lön. Efter 3 år när det var dags, sa ledningen bara nej, det var inte en möjlighet.

(Det är lagligt, om det inte går att organisera på bättre sätt rimligt, att kräva att man äter lunch i tjänst. Men då ska man också ha full lön för den tiden, så du gör helt rätt i att lägga in den.)

Förmånen att få se en friskvårdstimme aldrig bli utnyttjad är inte så mycket värd....

I arbetstidsregleringar är orden paus och rast åtskilda. Paus är något som görs på betald arbetstid, medan rast är något som sker utan betalning.
 
Jag bestämmer själv just nu.
Jag jobbar däremot inte på en "vanlig" arbetsplats utan i exets familjs företag så det är special.
 
Jag jobbar inom vården, men inte på avdelning utan på mottagning där alla jobbar kontorstid.
Heltid är 40h/vecka, är schemalagd 8-16,30 med 30 minuters obetald lunch. Vi har flextid och stämplar. Egentligen har vi flexramar som man ska hålla sig inom men det är ingen som håller hårt på det utan vi kan i praktiken använda oss av flextiden ganska fritt sålänge det inte går ut över patientarbetet (och såklart så behöver vi ju ha koll på flexsaldot).
Vi behöver dock inte stämpla ut/in för lunch utan den dras automatiskt och det är ingen som räknar minutrar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 473
Senast: Mois
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 210
Senast: Mabuse
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 864
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 045
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp