Arbetstid - hur ser det ut där du jobbar?

jag arbetar 75% som undersköterska, ska arbeta 27,75 timmar/ vecka, en heltid är 37,75 timmar.
Ingen flex, har förmiddagspass och eftermiddagspass. 7-7:30 till 13-15:45, 14-21:15
 
Jag jobbar heltid 8-16.30. 8 timmar arbetstid och den där halvtimmen som blir över ska vi äta lunch på. Vi har även lite flex som innebär att man kan komma in mellan 7-9 och gå mellan 15-17. Det står även i avtalet att vi "helst ska" (vad det nu betyder, Otydliga Oskar har varit i farten) ta raster på 15 minuter på förmiddag och eftermiddag.

Problemet är att jag inte kan utnyttja varken flexen eller de där 15 minuters pauserna vi "helst ska" ta. Jobbar som receptionist och receptionen öppnar 8 och stänger 16:30. Det innebär i princip att jag måste komma in vid 7.30 ungefär och när jag stängt måste jag kolla igenom mail, släcka, låsa, larma osv vilket gör att jag kommer iväg någonstans vid 16:45. Alltså ligger jag på ca +45 minuter flex varje dag. Jag är oftast den enda som kan sitta i receptionen, vilket medfört att jag nu sitter här med ca 150 timmar flex. Som jag inte får ta ut i pengar.
Under månaderna februari och september hinner jag aldrig äta lunch då receptionen inte stänger under lunch då, så då får jag snällt sitta och äta medan jag jobbar. Lägger in den tiden på flex.

Det ska dock bli ändring på detta då de äntligen verkar fatta att upplägget är korkat och smått kaotiskt. :up:

Sedan har vi även en friskvårdstimme (vi får gå ifrån jobbet för att göra något som är bra för hälsan i en timme) i veckan. Den skulle jag uppskatta om jag kunde få utnyttja! Utöver det får man gå till läkare och tandläkare på arbetstid, vilket jag uppskattar mycket, blir så mycket lättare att planera livet då.
Så oseriöst upplägg från ledningen! Bra att det blir ändring!
 
Vi satte ett tak på flextiden som var 16h som man fick spara. Allt överskjutande betalas automatiskt ut som pengar.

Har också varit med om tidigare att kollegor samlat på sig en massa flex och hade förhoppningen att kunna ta långledigt med lön. Efter 3 år när det var dags, sa ledningen bara nej, det var inte en möjlighet.

(Det är lagligt, om det inte går att organisera på bättre sätt rimligt, att kräva att man äter lunch i tjänst. Men då ska man också ha full lön för den tiden, så du gör helt rätt i att lägga in den.)

Förmånen att få se en friskvårdstimme aldrig bli utnyttjad är inte så mycket värd....

I arbetstidsregleringar är orden paus och rast åtskilda. Paus är något som görs på betald arbetstid, medan rast är något som sker utan betalning.
Ja, jag har hört att det duskuteras om att sätta tak. Det blir ju lite fel att flexa ut 150 timmar liksom. Det blir ju ungefär 18 dagar, nästan 4 veckor. Jag brukar arrangera så jag kan använda flextiden under Sweden Horse Show veckan (jag volontärar i stallet där då) men det blir ju bara ungefär 10 timmar.

Det där med lunchen har jag efter mycket om och men förstått att de gör generalknas med, och har rutit ifrån rejält - äntligen håller de på och tittar på det. Antingen blir det att jag får lön eller att de tvingar någon annan stackare att sitta en halvtimme så jag kan äta.

Det där sista visste jag inte om! Måste kolla upp det mer noggrannt. :up:
 
Vi satte ett tak på flextiden som var 16h som man fick spara. Allt överskjutande betalas automatiskt ut som pengar.

Har också varit med om tidigare att kollegor samlat på sig en massa flex och hade förhoppningen att kunna ta långledigt med lön. Efter 3 år när det var dags, sa ledningen bara nej, det var inte en möjlighet.
Vi har också tak på vårt flexsaldo, vi får ha 10 timmar minus och 20 timmar plus. Ligger vi på mer minus vid flexavstämningarna så dras det från lönen men om vi ligger för mycket plus så kan man bli av med allt som är "för mycket". Ingen av mina chefer har dock varit så hårda att de kastar ens flex i soptunnan men man ska uppmanas att ta ut flextid och ha en diskussion kring arbetssituationen.
 
Så oseriöst upplägg från ledningen! Bra att det blir ändring!
Men ja! Det jag tror har hänt är faktiskt att tidigare receptionister inte sagt något, och att det "glömts bort". För när jag berättade om hur fel allt blir började man genast titta på arbetstidsregleringar och grejer. Visade sig att vår arbetstidsreglering senast uppdaterades 2001 🙄
 
Ja, jag har hört att det duskuteras om att sätta tak. Det blir ju lite fel att flexa ut 150 timmar liksom. Det blir ju ungefär 18 dagar, nästan 4 veckor. Jag brukar arrangera så jag kan använda flextiden under Sweden Horse Show veckan (jag volontärar i stallet där då) men det blir ju bara ungefär 10 timmar.

Det där med lunchen har jag efter mycket om och men förstått att de gör generalknas med, och har rutit ifrån rejält - äntligen håller de på och tittar på det. Antingen blir det att jag får lön eller att de tvingar någon annan stackare att sitta en halvtimme så jag kan äta.

Det där sista visste jag inte om! Måste kolla upp det mer noggrannt. :up:

Paus = betalt = på eller i anslutning till arbetsplatsen beredd att direkt återgå i tjänst om behov uppstår = arbetsgivaren har stor makt att använda "ska helst" utan att det finns vidare regleringar (vi har en skrivning om att paus på 5 minuter per arbetad timme i snitt ska fördelas över arbetsdagen). Men paus kan vara att göra något brådskande kort privat på nätet, ta en kaffe, fika, eller egentligen vad som helst som kan avbrytas så fort behov uppstår och som görs i närvaro på arbetsstället.


Rast = obetalt = kan vara på helt annan plats och man förmodas inte kunna infinna sig på nolltid = mer reglerat i avtal (exmpelvis, om man inte har uppehållslunch som du, så är (lunch)rast på minst 30 minuter tvingande efter 5h arbete.)
 
Som relativt ny på jobbet efter längre utbildning började jag fundera på hur det egentligen går till i olika branscher och vad som är "normalt". Förstår att lönen såklart spelar in (och begär inte att folk ska berätta vad de tjänar) men rent generellt, hur funkar det där ni jobbar?

Hur många timmar räknas som heltid? Ni som har oreglerad arbetstid, hur många timmar i veckan jobbar ni? Vad tycker ni är rimligt? Ni som reser långt i tjänsten, räknas detta in i arbetstiden?

Kan ni ta en timmes ledig lunch, kastar ni i er maten på en kvart mellan projekt A och B, eller äter ni och jobbar samtidigt?

Ni som ligger i beredskap på kvällar, nätter eller helger - hur kompenseras ni? Extra ledigt (motsvarande antal beredskapstimmar eller faktiskt arbetade timmar?) eller extra lön? Andra förmåner? Tycker ni att det är en bra deal för er?
Hos oss räknas "ca 40h" per vecka som heltid. Jag får ingen övertidsersättning, men kan ta ut tiden när arbetsbelastningen är mindre. Restid räknas inte som arbetstid om jag inte jobbar samtidigt. Jag kan flexa väldigt fritt om jag bara ser till att synka det med chef + team.

"Standardlunchpausen" hos oss ligger någonstans på en halvtimme-timme och är obetald. Hur mycket paus jag hinner ta ut beror på arbetsbelastningen. Ibland äter jag framför datorn, ibland hinner jag åka iväg och träna på lunchen.

Jag är systemingenjör på mindre företag, sysslar mest med programmering på dagarna.
 
Jag jobbar heltid 8-16.30. 8 timmar arbetstid och den där halvtimmen som blir över ska vi äta lunch på. Vi har även lite flex som innebär att man kan komma in mellan 7-9 och gå mellan 15-17. Det står även i avtalet att vi "helst ska" (vad det nu betyder, Otydliga Oskar har varit i farten) ta raster på 15 minuter på förmiddag och eftermiddag.

Problemet är att jag inte kan utnyttja varken flexen eller de där 15 minuters pauserna vi "helst ska" ta. Jobbar som receptionist och receptionen öppnar 8 och stänger 16:30. Det innebär i princip att jag måste komma in vid 7.30 ungefär och när jag stängt måste jag kolla igenom mail, släcka, låsa, larma osv vilket gör att jag kommer iväg någonstans vid 16:45. Alltså ligger jag på ca +45 minuter flex varje dag. Jag är oftast den enda som kan sitta i receptionen, vilket medfört att jag nu sitter här med ca 150 timmar flex. Som jag inte får ta ut i pengar.
Under månaderna februari och september hinner jag aldrig äta lunch då receptionen inte stänger under lunch då, så då får jag snällt sitta och äta medan jag jobbar. Lägger in den tiden på flex.

Det ska dock bli ändring på detta då de äntligen verkar fatta att upplägget är korkat och smått kaotiskt. :up:

Sedan har vi även en friskvårdstimme (vi får gå ifrån jobbet för att göra något som är bra för hälsan i en timme) i veckan. Den skulle jag uppskatta om jag kunde få utnyttja! Utöver det får man gå till läkare och tandläkare på arbetstid, vilket jag uppskattar mycket, blir så mycket lättare att planera livet då.
Det vore ju helt rimligt att det var lunchstängt i receptionen en timme varje dag, samt att den en dag i veckan stänger några timmar tidigare. Hoppas det blir ändring snabbt för dig!
 
Jag har val ocksa fortroendetid - jobbar som konsult och tror jag har 37.5 timmar i kontrakt, men som nagon annan sa ar det inte ofta nagon bryr sig salange man dyker upp pa de moten man behovs pa, ar allmant nabar mellan typ 8-18 och i ovrigt skoter arbetsuppgifter.
Hur mycket man forvantas vara pa kontoret skiljer sig mycket beroende pa kund - en del ar valdigt mana om att man ar pa plats mest hela tiden, andra vill definitivt inte ha en pa plats.

Har bara raknat timmar da jag sommarjobbade i hemtjansten, da fackets regler gallde. Nuvarande arbetsmiljo ganska oreglerad - pa det stora hela ar den valdigt schysst, da vi ar kvalificerad/hogbetald arbetskraft, men kan ocksa tidsvis vara kravande - har du mycket att gora sa ses det nog inte direkt med blida ogon att saga "men jag har redan jobbat mina 40 timmar" och klocka ut pa torsdagen eller sa.
 
Som relativt ny på jobbet efter längre utbildning började jag fundera på hur det egentligen går till i olika branscher och vad som är "normalt". Förstår att lönen såklart spelar in (och begär inte att folk ska berätta vad de tjänar) men rent generellt, hur funkar det där ni jobbar?

Hur många timmar räknas som heltid? Ni som har oreglerad arbetstid, hur många timmar i veckan jobbar ni? Vad tycker ni är rimligt? Ni som reser långt i tjänsten, räknas detta in i arbetstiden?

Kan ni ta en timmes ledig lunch, kastar ni i er maten på en kvart mellan projekt A och B, eller äter ni och jobbar samtidigt?

Ni som ligger i beredskap på kvällar, nätter eller helger - hur kompenseras ni? Extra ledigt (motsvarande antal beredskapstimmar eller faktiskt arbetade timmar?) eller extra lön? Andra förmåner? Tycker ni att det är en bra deal för er?
Jobbar på kommunal förvaltning. Heltid är 7:45-17 dvs 41,25 timmar/vecka i "vinterarbetstid". Den extra kvart vi jobbar in varje dag gör att vi sommartid (juni-aug) har en timme kortare arbetsdag.
Har flextid, med flexramar som tidigare varit 7-9 och 15-19, men nyligen omförhandlats till 6.30-9 och 15-21. Lunch ska vara mellan 0,5 och 1,5 timme.

Jag jobbar deltid (88%) just nu så har som ovan fast min arbetstid slutar 16 varje dag.

Får ha -20 timmar och +40 timmar på flexkontot innan det dras på lönen alt. överskjutande del stryks. Beordrat, dvs om jag deltar i någon medborgardialogaktivitet kvällar eller helg går som komp, som jag kan ha obegränsad mängd i tid, och kan få ut i pengar om jag slutar.

Kulturen kring tider är fri och flexibel, men ändå uppstyrd. Vi stämplar, så varje minut räknas in. Vi förväntas vara på plats på ordinarie arbetstid om verksamheten kräver det, och större ledigheter (utanför ramarna) ska egentligen ansökas om, men beviljas i princip alltid. Vi driver egna projekt och det är frihet under ansvar som gäller i stort, så kan alltid flexa ut vid lunch om jag inte har möten tex.

Om jag reser får jag restidsersättning för allt som går utanför min arbetstid, tex om jag ska på konferens och behöver åka kl 5.45 hemifrån och kommer hem 20.30 får jag dels vanlig lön, dels ersättning för de 6,5 timme som ligger utöver. Däremot normalt ingen flex eller komp.
 
Jag jobbar oregelbundet, mycket natt. Kan börja och sluta vilken minut som helst på dygnet. Har arbetstidsförkortning så heltid = 36 h/vecka. Jag är dock på jobbet väldigt mycket mer än så.
Vi har så kallad kvartstid, där vi sitter x antal timmar på annan ort och har betalt 15 minuter per timme. Dvs om jag har fyra timmar mellan mina tåg, så räknas det som en timme gjord arbetstid. Det längsta jag personligen suttit är 14 h(6 h körning, 14 h kvartstid, 6 h körning, 30 min väntetid och till slut 30 min bussresa till depå för avslut efter 27 h på jobbet). 8 h går ju bort på sömn i bästa fall, det är rimligt och okej, men tyvärr är det ingen som lagar matlådor eller diskar åt mig för att jag har 6 h ”fritid” på jobbet 45 mil hemifrån det dygnet. Hände det bara ibland vore det en sak, men det finns ingen gräns för hur mycket man får vara borta per månad så schemat kan vara helt vansinnigt ibland. Tittar man bara på den utlagda betalda tiden ser det ut som om jag gör undertid, något som driftledningen är snabba på att påpeka när dom vill ha ut en extra. Går man ut extra och har tid över(enligt dom) är det långt ifrån säkert att man får övertidsersättning. 😏 Förseningsövertid skrivs på papperslapp och lämnas till närmsta chef för verifiering, det funkar toppen. Var på jobbet 2088 timmar under 2019.
4AD2559A-6AB1-459E-BBB5-3CA773A472E2.jpeg


Vad gäller matpaus så äter jag när jag är hungrig. Pausar givetvis inte jobbet för det, är det krävande körning där det inte är lämpligt att dyka ner i matdosan är det bara att hålla ut. Försöker hålla någorlunda regelbundna mattider trots att arbetstiden är hullerombuller.

Börjar och slutar alltid i hemmadepån, så om mitt första tåg går någon annanstans ifrån är resa dit inritad i mitt arbetspass. Bokar själv med företagsbiljett hos SJ och lokaltrafiken.

Vad gäller lön - mitt ob och traktamente tillsammans ligger omkring 2500 per månad oskattat, och jag brukar få ut omkring 27 efter skatt.

Det är så här för att det alltid varit så här, och våra fackliga förtroendevalda bränner ut sig i försöken att förändra. Jag söker mig ifrån branschen trots att jag verkligen gillar jobbet.
 
Har tidigare jobbat heltid 40h/veckan och då med arbetstid 8-1630 men hade flextid och började vid 7 och slutade vid 16 med 30 min lunch så fredagarna gick jag hem tidigare på
Hade övertidsersättning
Har tidigare haft beredskap och då fick jag en viss procent/dag och mer på helgerna och blev jag uppringd var det minst 3h som skulle tidsskrivas. Däremot jobbade vi för många dagar i sträck och vi förväntades jobba som vanligt även om man hade jobbat under natten
 
Som relativt ny på jobbet efter längre utbildning började jag fundera på hur det egentligen går till i olika branscher och vad som är "normalt". Förstår att lönen såklart spelar in (och begär inte att folk ska berätta vad de tjänar) men rent generellt, hur funkar det där ni jobbar?

Hur många timmar räknas som heltid? Ni som har oreglerad arbetstid, hur många timmar i veckan jobbar ni? Vad tycker ni är rimligt? Ni som reser långt i tjänsten, räknas detta in i arbetstiden?

Kan ni ta en timmes ledig lunch, kastar ni i er maten på en kvart mellan projekt A och B, eller äter ni och jobbar samtidigt?

Ni som ligger i beredskap på kvällar, nätter eller helger - hur kompenseras ni? Extra ledigt (motsvarande antal beredskapstimmar eller faktiskt arbetade timmar?) eller extra lön? Andra förmåner? Tycker ni att det är en bra deal för er?

Jobbar ”heltid” men då vi har sovande jour (dvs vi SKA sova, men ska upp om det händer något) några timmar per dygn så räknas det inte in, så går bort nån procent där varje månad. Vi får dock ”lön” när vi sover, men typ bara 38kr eller nått.

Är på jobbet ett dygn åt gången, alltså 24 h, vi får äta när tid finnes, har alltså inga fasta frukost, lunch, fika, middag. Oftast så försöker jag äta med min brukare då brukaren äter bättre då så tar det när hen vill. Har 5,6 mil till jobbet som jag såklart inte får någon ersättning för, åker som sagt bara 7 eller 8 dagar/månad.

Jobbar som personlig assistent, och det är lite surt det med jouren vi har. Visst så får vi (oftast) sova då, men vi får ju knappt betalt då för timmar som vi såklart MÅSTE vara på jobbet. Jag tycker att är man på jobbet så ska man ha betalt för det! Samtidigt så är det ju endå sjysst att få betalt för att sova! Så väldigt tudelat. Dock så sover man ju inget vidare eftersom man ligger på vänt om något skulle hända.

Vi har ju våran ob på kvällar, nätter och helger, men det är ju inte i närheten av vad många andra branscher har i ob. Vi har väll runt 42kr extra när vi jobbar på natten, 20-nånting på kvällen, och runt 55 på helgen.

Jag får ut så jag klarar mig och kan spara undan lite varje månad. Men för mig är arbetstiderna det som lockar mest. Har så otroligt många lediga dagar så jag kan i princip alltid rida i dagsljus, plus att jag är ledig mina veckor jag har sonen, så han slipper fritids helt och hållet före och efter skolan. Vi får massor med extratid tillsammans!
 
Som relativt ny på jobbet efter längre utbildning började jag fundera på hur det egentligen går till i olika branscher och vad som är "normalt". Förstår att lönen såklart spelar in (och begär inte att folk ska berätta vad de tjänar) men rent generellt, hur funkar det där ni jobbar?

Hur många timmar räknas som heltid? Ni som har oreglerad arbetstid, hur många timmar i veckan jobbar ni? Vad tycker ni är rimligt? Ni som reser långt i tjänsten, räknas detta in i arbetstiden?

Kan ni ta en timmes ledig lunch, kastar ni i er maten på en kvart mellan projekt A och B, eller äter ni och jobbar samtidigt?

Ni som ligger i beredskap på kvällar, nätter eller helger - hur kompenseras ni? Extra ledigt (motsvarande antal beredskapstimmar eller faktiskt arbetade timmar?) eller extra lön? Andra förmåner? Tycker ni att det är en bra deal för er?

Jag arbetar med utbildning inom en statlig myndighet och arbetar kontorstider. Vi jobbar 40 h i veckan , och kan ta upp till 2 h lunch om vi vill men minst 30 min varje dag. Vi jobbar 07.30-16.30 men kan flexa upp till 1 h o 30 min innan jobbet och efter jobbet.
Har vi beordrad övertid får vi komp ledigt men också ibland övertidskompensation i form av extra pengar men det är lite olika beroende på situation, tid och person.
Jag uppskattar vår arbetstid jättemycket - superfritt och så länge man har en god dialog med chefen är det o komma o gå som man vill! Vi har även förmånen att träna upp till 3h på arbetstid samt att ta ledigt om vi ex flyttar. Kan även flexa ut o gå tidigare bara det funkar för verksamheten (vilket det oftast gör).
 
Heltid 40h/vecka. Mån-tors 06.45-16.00, fredagar 06.45-14.20. 40 min obetald lunch och företaget bjuder på 15+10 min frukost/fika.
Har egentligen inte flex, men en flexibel chef som inte bryr sig så länge jag gör mitt jobb och mina timmar :) jobbar på kontor.
 
Vi har 40-timmars vecka. Jobbar 8-17 med en timme lunch. Vi får som minst ta 30 min lunch. Om vi jobbar helg är vi ledig en dag före helgen och en dag efter helgen. När vi jobbar kväll (ca 1 kväll/vecka) så jobbar vi 12.30-21 med 30 min middag. Jobbar på hälsocentral.

Vi har också flex, minst en av oss måste stanna till 16.30 varje dag, telefonen måste passas. Men vi kommer överens själva och sällan man blir nekad ledighet eller flexande av chefen!
 
Jag arbetar kontorstider, heltid ligger på strax under 40 tim/vecka. Vi har möjlighet till flex inom vissa tidsramar morgon och eftermiddag, men det brukar vara väldigt flexibelt hur flextimmarna kan tas ut, så länge det bara kommuniceras med närmsta chef/kollegor. Har även ett flextak på x timmar, överstiger man taket betalas flexen ut på lönen.

Jag älskar att ha möjligheten till flex, men just min avdelning måste alltid vara bemannad inom vissa tider, så i praktiken innebär min tjänst ändå vädigt fasta tider att förhålla sig till. Det svär jag ordentligt över inombords ibland, även om flexfrånvaro eller t.ex. lunch förlagd till andra tider än mellan kl. 12-13 i princip alltid löser sig oss kollegor emellan. Men det gör det i praktiken mindre fritt än hur det ser ut på pappret, helt klart.
 
Heltid 40h/v med normalarbetstid 8-17 och en timme lunch. Flex mellan kl 6-9 och kl 15-19 (max 20h plus och 10h minus vid halvårsavstämning) möjlighet att korta lunchen till 30 min eller förlänga upp till 2h om så önskas, utöver detta har vi en förmiddagsrast på 20 min som sker på betald arbetstid. Friskvård 30 min/v och 25 semesterdagar per år.

Verksamheten mår bäst av att man är tillgänglig kl 8-16 så flexen nyttjas sparsamt. Vi förväntas följa verksamhetens behov och finnas när vi behövs, dvs ingen idé att planera långledigt vid terminsstart/slut men gärna ta en extra dag ledig på lov.. Det är väldigt sällan jag reser i arbetet men ett par tillfällen i veckan jobbar jag halvdag på ett annat kontor inom samma verksamhet och då sker transport mellan kontoren på arbetstid (totalt 20-30 min/dag).
 
Har 39h arbetsvecka. Jobbar 7-15.30 måndag-torsdag och 7-14.30 fredag, med måltidsuppehåll på 30min dvs ibland så får vi flytta lunchen och sen är vi tillgängliga för arbete under den tiden. Blir det ett fel så får vi släppa lunchen och åka iväg. Men vissa dagar kan man ta lite längre lunch.

jobbar inom järnvägen
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 377
Senast: Mois
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 812
Senast: Mabuse
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 656
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 921
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp