Att alltid vara fel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har i många år känt att allt är alltid mitt fel. Och det blev ännu tydligare med diagnosen. Allt ÄR mitt fel. Om jag säger att det ligger ett äpple på bordet så hör folk att det ligger ett ruttet äpple på bordet. Och så är det mitt fel att folk har tolkat fel. Det är alltid jag som ska ta ansvar. Även när felet inte är mitt. Jag har ju inte specificerat hur äpplet ser ut. Och det borde jag ha gjort. Jag borde förstått att folk skulle göra en egen tolkning av äpplet.

Jag känner att jag aldrig duger.

Och mitt liv är onödigt. Jag bara existerar till ingen nytta alls. Inget blir bättre av att jag lever, snarare tvärt om. Jag är en belastning.

Livet är liksom bara en kamp hela tiden men kampen leder aldrig någonstans. Inget blir bättre.

Idag känner jag mest för att bara ligga på soffan hela dagen. Men jag måste duscha. Det är vecka sedan sist. Och så måste jag ta in ved. Skulle behöva förbereda min presentation för partiet också. Funderar på att ställa in. Och så skulle jag behöva titta på andra delen av pensionskursen jag gick i höstas.
 

Som när det pratades om att jag kunde få lönebidrag med en diagnos. Vad skönt att få slappa på jobbet sa jag. Det tolkades genast som om jag tyckte att andra med lönebidrag slappar. Det gjorde jag inte. Och nu har jag ett lönebidragsjobb där jag får jobba i egen takt och ta raster när jag behöver. Alltså slappa (enligt mitt sätt att se). För det var vad JAG behövde.

Så nej, jag tycker inte alls att det handlar om kontext.
Det tror jag mest hade att göra med att slappa är ett negativt betingat ord för de flesta, i alla fall i arbetssammanhang. Vila, paus eller återhämtning har en helt annan ton till exempel.
 
Nej, de kommer att hjälpa dig bena ut saker och ting och ge dig verktyg. Att fungera annorlunda är inte att fungera fel. :)
Jo, det är att vara fel. Det märker jag ju. Folk blir arga på mig jämt. Och jag är alltid ensam. Det är klart att jag är fel.

Och så kommer habiliteringen erbjuda kurser. För jag är ju dum i huvudet.
 
Det tror jag mest hade att göra med att slappa är ett negativt betingat ord för de flesta, i alla fall i arbetssammanhang. Vila, paus eller återhämtning har en helt annan ton till exempel.
Men ändå är det samma sak. Man behöver inte värdera något av dem som negativt eller positivt.
 
Funderar på om jag borde ringa akutpsyk. Men de kan ändå inte göra något.

Fattar inte hur jag ska orka jobba i morgon.

Vet inte riktigt vad jag borde göra.
 
Jag har i många år känt att allt är alltid mitt fel. Och det blev ännu tydligare med diagnosen. Allt ÄR mitt fel. Om jag säger att det ligger ett äpple på bordet så hör folk att det ligger ett ruttet äpple på bordet. Och så är det mitt fel att folk har tolkat fel. Det är alltid jag som ska ta ansvar. Även när felet inte är mitt. Jag har ju inte specificerat hur äpplet ser ut. Och det borde jag ha gjort. Jag borde förstått att folk skulle göra en egen tolkning av äpplet.

Jag känner att jag aldrig duger.

Och mitt liv är onödigt. Jag bara existerar till ingen nytta alls. Inget blir bättre av att jag lever, snarare tvärt om. Jag är en belastning.

Livet är liksom bara en kamp hela tiden men kampen leder aldrig någonstans. Inget blir bättre.

Idag känner jag mest för att bara ligga på soffan hela dagen. Men jag måste duscha. Det är vecka sedan sist. Och så måste jag ta in ved. Skulle behöva förbereda min presentation för partiet också. Funderar på att ställa in. Och så skulle jag behöva titta på andra delen av pensionskursen jag gick i höstas.

Detta låter som en mycket märklig inställning!
Du menar alltså att du alltid blir missförstådd men det är alltid motpartens fel? Om alla missförstår dig så måste det väl ändå vara så att ditt budskap inte riktigt når fram. Kan du uttrycka dig på något annat sätt/med ett annat ordval kanske?
 
Detta låter som en mycket märklig inställning!
Du menar alltså att du alltid blir missförstådd men det är alltid motpartens fel? Om alla missförstår dig så måste det väl ändå vara så att ditt budskap inte riktigt når fram. Kan du uttrycka dig på något annat sätt/med ett annat ordval kanske?
Ja, det är motpartens fel eftersom de hittar på att jag säger saker jag inte sagt eller menat. De behöver öva sin förmåga att lyssna bättre. Jag kan inte gissa mig till hur folk tänker missförstå.
 
Jo, det är att vara fel. Det märker jag ju. Folk blir arga på mig jämt. Och jag är alltid ensam. Det är klart att jag är fel.

Och så kommer habiliteringen erbjuda kurser. För jag är ju dum i huvudet.
Det här är nog inte rätt dag att diskutera det på.

Kurser däremot är ju i princip alltid bra! Och erbjuda är att erbjuda, du kan välja vilka du tycker passar dig antar jag. :)
 
Ja, det är motpartens fel eftersom de hittar på att jag säger saker jag inte sagt eller menat. De behöver öva sin förmåga att lyssna bättre. Jag kan inte gissa mig till hur folk tänker missförstå.

Men om du känner att du ALLTID blir missförstådd så kan ju inte ALLT ligga på alla personer omkring dig, att de missförstår dig hela tiden? Låter helt omöjligt.
 
Men om du känner att du ALLTID blir missförstådd så kan ju inte ALLT ligga på alla personer omkring dig, att de missförstår dig hela tiden? Låter helt omöjligt.
Händer bara online. Aldrig irl vad jag märkt.

Och jo, jag hävdar att den som hittar på att jag sagt något som jag inte har sagt, är den som bär skulden.
 
Det här är nog inte rätt dag att diskutera det på.

Kurser däremot är ju i princip alltid bra! Och erbjuda är att erbjuda, du kan välja vilka du tycker passar dig antar jag. :)
Tycker kurser känns nervärderande. Som om jag vore dum i huvudet.
 
Jag har gått kurser i kommunikation, sprängämneshantering, ridning, agility... allt mellan himmel och jord! Det har du också gjort. Kurser går man ju för att få mer kunskap, varför skulle habkurserna vara annorlunda?
Jag antar dessutom att du inte behöver gå dem om du inte vill.
För att habkurserna utgår från att man är dum i huvudet.

Nej, jag behöver inte gå dem.
 
För att habkurserna utgår från att man är dum i huvudet.

Nej, jag behöver inte gå dem.
Nej, det gör de inte. De utgår rimligtvis ifrån attt man kan behöva hjälp och undervisning.

Vad rör det sig om för kurser?

Jamen dåså! :D
 
Nej, det gör de inte. De utgår rimligtvis ifrån attt man kan behöva hjälp och undervisning.

Vad rör det sig om för kurser?

Jamen dåså! :D
Jag vet inte vilka kurser det är. En var om relationer. (Jo, jag vet redan att jag är det stora felet i alla relationer och som är den som behöver kuvas.) Resten kan man läsa om på hemsidan. Det har jag inte gjort.
 
Jag har flera gånger fått gå kurser eller dagutbildningar (eller vad man nu vill kalla det) i kundbemötande och annat rätt onödigt (tycker jag) via nuvarande jobbet, men utbildningar gör mycket sällan någon skada tänker jag. Alltid får man med sig något.

Vi upprepar samma jävla brandsäkerhetsutbildning varje år också. 🥱 Men igen är det ju inte för att någon tror att jag är dum i huvudet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 202
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 590
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
847
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 683
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp