Att alltid vara fel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har i många år känt att allt är alltid mitt fel. Och det blev ännu tydligare med diagnosen. Allt ÄR mitt fel. Om jag säger att det ligger ett äpple på bordet så hör folk att det ligger ett ruttet äpple på bordet. Och så är det mitt fel att folk har tolkat fel. Det är alltid jag som ska ta ansvar. Även när felet inte är mitt. Jag har ju inte specificerat hur äpplet ser ut. Och det borde jag ha gjort. Jag borde förstått att folk skulle göra en egen tolkning av äpplet.

Jag känner att jag aldrig duger.

Och mitt liv är onödigt. Jag bara existerar till ingen nytta alls. Inget blir bättre av att jag lever, snarare tvärt om. Jag är en belastning.

Livet är liksom bara en kamp hela tiden men kampen leder aldrig någonstans. Inget blir bättre.

Idag känner jag mest för att bara ligga på soffan hela dagen. Men jag måste duscha. Det är vecka sedan sist. Och så måste jag ta in ved. Skulle behöva förbereda min presentation för partiet också. Funderar på att ställa in. Och så skulle jag behöva titta på andra delen av pensionskursen jag gick i höstas.
 

Man kan lära sig på många sätt, inte bara genom att gå kurser.
Apropå att erbjuda kurser och kanske kortare föreläsningar etc. är vad jag förstått ett fenomen som återfinns på flera ställen i vården. Jag är inte odelat positiv, men inte heller helt negativ. Har som patientrepresentant ställt upp på att intervjuas av läkarstudenter som haft som obligatoriskt moment i sin undervisning att ta fram en "digital tjänst", i stil med föreläsningar som ska kunna hjälpa en nydiagnostiserad patient. Överlag försöker väl en pressad vårdapparat komma med "lösningar" som är kostnadseffektiva, ibland är de jättebra men inte alltid och de passar ju inte alla precis alltid.
 
Anställningen är på 100%. Alltså måste jag jobba 100%. Men min anställning är anpassad och af bedömer min arbetsförmåga till 75-80%. Men det funkar inte att ta pauser i jobbet.

Jag kan inte tänka mig att jag får någon sjukskrivning. Jobbade ju heltid hela förra sommaren så bevisligen klarar jag det..

Min fasta anställning är på 100%, men jag jobbar 75% och får 25% från f-kassan "trots" att jag tidigare jobbat 150% utan problem och haft gott om energi till annat utanför jobbet.

Vad gör dig så speciell, jämfört med oss andra som blir sjuka och inte fixar heltidsjobb under en kortare eller längre period? Speciellt mtp att af redan bedömt arbetsförmågan till 75-80%.
 
Man kan lära sig på många sätt, inte bara genom att gå kurser.

När jag var utmattad och sömnen inte fungerade så tog jag tag i det själv och fick ordning på det. Utan att gå kurs.

Och ska vi ta biodling som exempel så är det ett extremt komplext ämne som man aldrig blir fullärd inom. Att få informationen samlad som en kurs är bra, men det är också bra att läsa i forum samt träffa andra biodlare och diskutera. Vi lär oss av varandra. Vid senaste träffen hade jag själv ett förslag på hur man kunde göra en sak och fick det uppmuntrande rådet att prova, för den erfarna biodlaren visste inte om det skulle funka, men kunde kanske göra det.
Det är bra att det funkade för dig, men om det inte går? Ska man bara gå runt och vara utmattad och sömnberövad trots att det finns hjälp att få tänker du?

Jag kan nästan garantera att just kommunikation och relationer är ett betydligt med komplext ämne än biodling. :D Och man blir aldrig fullärd. Jag vet inte en enda människa som aldrig har problem med det. Det är dessutom ämnen som är omöjliga att läsa sig helt och hållet på egen hand, det säger sig självt - sedan behöver man kanske inte alltid gå en kurs men däremot är det nödvändigt möta människor att lära sig av och bolla med. Faktiskt. Har en inte det i sin omgivning eller vill få mer rättframma tips och råd är en kurs strålande oavsett om andra lyckas lära sig på andra sätt eller inte. Man kan dessutom få uppmuntrande råd när man kommer med förslag och presenterar olika metoder för resten av kursarna.

Jag tycker inte att du är dum i huvudet, men du har skrivit rätt svart på vitt att du tycker att jag är både det och lat eftersom jag gått kurser i kommunikation och inte har optimal sömncykel. Det är inte jättetrevligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 127
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 451
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
821
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 463
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp