Att alltid vara fel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har i många år känt att allt är alltid mitt fel. Och det blev ännu tydligare med diagnosen. Allt ÄR mitt fel. Om jag säger att det ligger ett äpple på bordet så hör folk att det ligger ett ruttet äpple på bordet. Och så är det mitt fel att folk har tolkat fel. Det är alltid jag som ska ta ansvar. Även när felet inte är mitt. Jag har ju inte specificerat hur äpplet ser ut. Och det borde jag ha gjort. Jag borde förstått att folk skulle göra en egen tolkning av äpplet.

Jag känner att jag aldrig duger.

Och mitt liv är onödigt. Jag bara existerar till ingen nytta alls. Inget blir bättre av att jag lever, snarare tvärt om. Jag är en belastning.

Livet är liksom bara en kamp hela tiden men kampen leder aldrig någonstans. Inget blir bättre.

Idag känner jag mest för att bara ligga på soffan hela dagen. Men jag måste duscha. Det är vecka sedan sist. Och så måste jag ta in ved. Skulle behöva förbereda min presentation för partiet också. Funderar på att ställa in. Och så skulle jag behöva titta på andra delen av pensionskursen jag gick i höstas.
 

Men då har du ju ingen aning. 😅 Släpp det tills du vet är mitt tips. Det kanske dyker upp något du tycker verkar kul och intressant, eller också erbjuder de dig inte någon kurs alls!
Fast bara tanken att man behöver kurser när man är autist, stör mig något enormt. För ingen ger kurser till neurotypiker att faktiskt lyssna på vad andra säger och inte hitta på något eget.
 
Fast bara tanken att man behöver kurser när man är autist, stör mig något enormt. För ingen ger kurser till neurotypiker att faktiskt lyssna på vad andra säger och inte hitta på något eget.
Jag tog en titt på hemsidan och det står verkligen bara listat vad de erbjuder om man är intresserad, det är ingen som kommer att pracka på dig något. :) Det står inte att det är något någon behöver, bara att det finns tillgängligt. Så är det ju överallt.
Är en förälder finns det saker att läsa och se om föräldraskap, är man singel finns det saker att läsa ocjh se om dejting och relationer, är man vem som helst (ja NT också) finns det fortfarande Massor att läsa och se om relationer, kommunikation, samhälle - allt. Känner du inte att du behöver det är det ju bara så. Skit i det då! :)
Här erbjuds då kurser och möten och aktiviteter och gudbevars för alla typer av människor och personligheter. Tycker man att det passar så går man dit.
Jag har som sagt gått på flera obligatoriska föreläsningar och grejer genom jobbet också, jag tror inte att de tror att jag är dum i huvudet för det. Det hoppas jag att de inte tror i alla fall!
 
Fast bara tanken att man behöver kurser när man är autist, stör mig något enormt. För ingen ger kurser till neurotypiker att faktiskt lyssna på vad andra säger och inte hitta på något eget.
Kollade in kurserna och kräktes.
 
Fast bara tanken att man behöver kurser när man är autist, stör mig något enormt. För ingen ger kurser till neurotypiker att faktiskt lyssna på vad andra säger och inte hitta på något eget.

Jo? Det finns m ä n g d e r av sådana kurser. Hur man övar på sin kommunikation, hur man blir en bättre lyssnare, hur man kan tolka och läsa av andra människor osv osv osv. Finns ju hur mycket som helst, både sånt en kan gå privat och sådant som riktar sig till t ex arbetsplatser.
 
Kollade in kurserna och kräktes.
Jag tycker de såg rätt normala ut. Kikade allmänt och det fanns en för hjälp med tid och organisering (hade verkligen kunnat hjälpa vem som helst förmodligen) och en som kan hjälpa hantera oro och ångest men specifikt riktad för personer med autism, till exempel.
Många var dock riktade mot pedagoger runt barn och undom.
 
Jo? Det finns m ä n g d e r av sådana kurser. Hur man övar på sin kommunikation, hur man blir en bättre lyssnare, hur man kan tolka och läsa av andra människor osv osv osv. Finns ju hur mycket som helst, både sånt en kan gå privat och sådant som riktar sig till t ex arbetsplatser.
Aldrig sett.
 
Fast bara tanken att man behöver kurser när man är autist, stör mig något enormt. För ingen ger kurser till neurotypiker att faktiskt lyssna på vad andra säger och inte hitta på något eget.
Ser du en värdeskillnad i orden
"doftar"
och
"stinker"
Bägge beskriver lukt, men det ena är positivt laddat och det andra är negativt laddat.

Meningen "att slappa på jobbet" tolkas högst sannolikt om något negativt laddat för absoluta majoriteten av befolkningen.
 
Är det i morgon du ska träffa Han förresten? Kan tänka mig att ddet t känns extra motigt med morgondagen i så fall.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker de såg rätt normala ut. Kikade allmänt och det fanns en för hjälp med tid och organisering (hade verkligen kunnat hjälpa vem som helst förmodligen) och en som kan hjälpa hantera oro och ångest men specifikt riktad för personer med autism, till exempel.
Många var dock riktade mot pedagoger runt barn och undom.
De kurser jag såg var:

AST - vad är det?
Kurs i vardagssamtal
Samtalsgrupp om relationer
Samtalsgrupp om känslor
Sömn
Koll på vardagen
Hälsokurs
Samhällskoll
Drop-in
Mötas i musik

Sen var det kurser för föräldrar/anhöriga.

Bara en massa blahablaha.
 
Vad är det som verkar så hemskt med dom?

Har du hört nån som ha gått en sån kurs?
Jag tycker de riktar sig till folk som är dumma i huvudet.

Nej, känner ingen som gått en sån kurs.
Är det i morgon du ska träffa Han förresten? Kan tänka mig att ddet t känns extra motigt med morgondagen i så fall.
Vem han? Nä, jag ska inte träffa någon i morgon. Bara slita röven av mig.
 
De kurser jag såg var:

AST - vad är det?
Kurs i vardagssamtal
Samtalsgrupp om relationer
Samtalsgrupp om känslor
Sömn
Koll på vardagen
Hälsokurs
Samhällskoll
Drop-in
Mötas i musik

Sen var det kurser för föräldrar/anhöriga.

Bara en massa blahablaha.

Nu vet jag ju inte vad kurserna innehåller, men sömn, koll på vardagen och hälsa låter spontant som intressanta ämnen för mig. Personligen alltså.
Hur som helst finns ju utbudet bara där till ditt förfogande - precis som utbudet av yoga, valpkurser och cafégrupper för att lära sig svenska som man ser uppsatt på ICA. Konstigare är det inte. Det finns säkert många människor som vill gå kurserna, och kan det hjälpa dem att rodda i sitt liv är det väl jättebra! Det säger ju ingenting om just dig.
 
De kurser jag såg var:

AST - vad är det?
Kurs i vardagssamtal
Samtalsgrupp om relationer
Samtalsgrupp om känslor
Sömn
Koll på vardagen
Hälsokurs
Samhällskoll
Drop-in
Mötas i musik

Sen var det kurser för föräldrar/anhöriga.

Bara en massa blahablaha.

Det jag sett av dina inlägg här på forumet så kan det väl absolut vara givande att gå någon av dessa kurser?
Kurserna med fokus på relationer, men också hälsokurs och "koll på vardagen" kanske kan vara något?
"Mötas i musik" låter kanske lite flummigt men vem vet? Är ju väldigt svårt att avgöra bara på rubrikerna hur kurserna är?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 207
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 591
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
850
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 686
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp