Att alltid vara fel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har i många år känt att allt är alltid mitt fel. Och det blev ännu tydligare med diagnosen. Allt ÄR mitt fel. Om jag säger att det ligger ett äpple på bordet så hör folk att det ligger ett ruttet äpple på bordet. Och så är det mitt fel att folk har tolkat fel. Det är alltid jag som ska ta ansvar. Även när felet inte är mitt. Jag har ju inte specificerat hur äpplet ser ut. Och det borde jag ha gjort. Jag borde förstått att folk skulle göra en egen tolkning av äpplet.

Jag känner att jag aldrig duger.

Och mitt liv är onödigt. Jag bara existerar till ingen nytta alls. Inget blir bättre av att jag lever, snarare tvärt om. Jag är en belastning.

Livet är liksom bara en kamp hela tiden men kampen leder aldrig någonstans. Inget blir bättre.

Idag känner jag mest för att bara ligga på soffan hela dagen. Men jag måste duscha. Det är vecka sedan sist. Och så måste jag ta in ved. Skulle behöva förbereda min presentation för partiet också. Funderar på att ställa in. Och så skulle jag behöva titta på andra delen av pensionskursen jag gick i höstas.
 

Det jag sett av dina inlägg här på forumet så kan det väl absolut vara givande att gå någon av dessa kurser?
Kurserna med fokus på relationer, men också hälsokurs och "koll på vardagen" kanske kan vara något?
"Mötas i musik" låter kanske lite flummigt men vem vet? Är ju väldigt svårt att avgöra bara på rubrikerna hur kurserna är?
Jag är alltså dum i huvudet.

Vad gäller relationskursen, jag vet redan att allt är mitt fel. Inget att göra något åt tyvärr.
Hälsokursen. Vad finns att lära som jag inte vet?
Och koll på vardagen. Tja, jag har redan koll. Att klara av att genomföra är en annan femma. Denna kurs får man dock inte gå förrän man gått den första dum-i-huvudet-kursen.
 
De kurser jag såg var:

AST - vad är det?
Kurs i vardagssamtal
Samtalsgrupp om relationer
Samtalsgrupp om känslor
Sömn
Koll på vardagen
Hälsokurs
Samhällskoll
Drop-in
Mötas i musik

Sen var det kurser för föräldrar/anhöriga.

Bara en massa blahablaha.
Kurs i vardagssamtal
Samtalsgrupp om relationer
Samtalsgrupp om känslor
Sömn
Koll på vardagen
Hälsokurs
Samhällskoll
Mötas i musik

Inte alls ovanliga kurser som vem som helst kan söka på studiefrämjandet, studieförbundet vuxenskolan, ABF och säkert på fler ställen
 
Jag tycker de riktar sig till folk som är dumma i huvudet.

Nej, känner ingen som gått en sån kurs.

Vem han? Nä, jag ska inte träffa någon i morgon. Bara slita röven av mig.

Oj autocorrect! Hab skulle det vara, alltså om du ska träffa habiliteringen i morgon 😊
 
Fattar du hur kränkande det här är mot alla andra som har funktionsnedsättningar?
Det är en sak om du säger att någon personal på hab gett dig ett dåligt bemötande. Men att säga att utgångspunkten för insatserna bygger på att de skulle rikta sig till personer som är dumma i huvudet...
Beror ju på om de själva har förmågan att söka kunskap eller inte.
 
Jag är alltså dum i huvudet.

Vad gäller relationskursen, jag vet redan att allt är mitt fel. Inget att göra något åt tyvärr.
Hälsokursen. Vad finns att lära som jag inte vet?
Och koll på vardagen. Tja, jag har redan koll. Att klara av att genomföra är en annan femma. Denna kurs får man dock inte gå förrän man gått den första dum-i-huvudet-kursen.
Jag tänker att relationer eller missförstånd i relationer inte handlar om att det är nägons fel. Jag tror det kan vara bra att inte tänka så.

Jag har inte någon diagnos men går i en grupp på psykiatrin. Inriktningen är mentalisering och handlar mkt om känslor, relationer etc.
Och jag ser att det finns kurser om sånt på många olika ställen.
 
Jag tänker att relationer eller missförstånd i relationer inte handlar om att det är nägons fel. Jag tror det kan vara bra att inte tänka så.

Jag har inte någon diagnos men går i en grupp på psykiatrin. Inriktningen är mentalisering och handlar mkt om känslor, relationer etc.
Och jag ser att det finns kurser om sånt på många olika ställen.
Fast jag har alltid fått veta att allt är alltid mitt fel.
 
De får ju skylla sig själva om de är lata och inte orkar ta reda på något själva.
De tar ju ansvar och tar reda på saker och ting genom att gå kurserna. Att läsa och sortera på nätet är inte så jäkla lätt alla gånger och en del lär sig bättre praktiskt och i person, med vägledning. Att lära sig hur man skapar kontakter och umgås med människor utan att umgås med människor är inte plättlätt.
Jag kan läsa på i tio år om hur man bäst umgås med och tränar hästar, men träffar jag knappt någon häst under de tio åren blir jag knappast särskilt bra på det ändå.
Det vet du också.
 
Det är ju ändå en himla skillnad på att vara "lat" och gå en kurs för att lära sig något man inser man har svårt med i livet eller som du se ner på människor, anse sig ha kunskapen och ändå inte göra ett dugg åt saken.
De där kurserna kan inte hjälpa mig med något alls. Jag vet vad AST är, jag sover på nätterna, jag har mål i mun och kan prata med folk o.s.v. Folk påstår t.o.m. att jag är trevlig. Jag kan dock inte knyta an till andra människor. Och det tror jag inte har med autismen att göra. Hur fan man får ändan ur och gör saker tror jag heller inte man får lära sig på någon av de där kurserna.
 
De väljer ju själva om de vill vara okunniga och korkade i stället för kunniga och smarta.

De där kurserna kan inte hjälpa mig med något alls.

Det har du inte en jävla aning om om dom hade gjort. Men du ser hellre dig själv som överlägsen och alla andra som idioter, men det är antagligen inte dom som är ensamma eller anser att alla misstolkar varenda sak dom säger.

Gör som du vill, men kom inte och påstå att du inte fått hjälp, du får massor av hjälp som du vägrar ta, och sen tror du att du är den smarta här.
 
De tar ju ansvar och tar reda på saker och ting genom att gå kurserna. Att läsa och sortera på nätet är inte så jäkla lätt alla gånger och en del lär sig bättre praktiskt och i person, med vägledning. Att lära sig hur man skapar kontakter och umgås med människor utan att umgås med människor är inte plättlätt.
Jag kan läsa på i tio år om hur man bäst umgås med och tränar hästar, men träffar jag knappt någon häst under de tio åren blir jag knappast särskilt bra på det ändå.
Det vet du också.
Jag har lärt mig saker genom livets gång. Det jag inte kan tar jag reda på.
 
De där kurserna kan inte hjälpa mig med något alls. Jag vet vad AST är, jag sover på nätterna, jag har mål i mun och kan prata med folk o.s.v. Folk påstår t.o.m. att jag är trevlig. Jag kan dock inte knyta an till andra människor. Och det tror jag inte har med autismen att göra. Hur fan man får ändan ur och gör saker tror jag heller inte man får lära sig på någon av de där kurserna.
Men du behöver ju inte gå dem, så vad är bekymret?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 129
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 454
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
824
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 467
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp