Att alltid vara fel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har i många år känt att allt är alltid mitt fel. Och det blev ännu tydligare med diagnosen. Allt ÄR mitt fel. Om jag säger att det ligger ett äpple på bordet så hör folk att det ligger ett ruttet äpple på bordet. Och så är det mitt fel att folk har tolkat fel. Det är alltid jag som ska ta ansvar. Även när felet inte är mitt. Jag har ju inte specificerat hur äpplet ser ut. Och det borde jag ha gjort. Jag borde förstått att folk skulle göra en egen tolkning av äpplet.

Jag känner att jag aldrig duger.

Och mitt liv är onödigt. Jag bara existerar till ingen nytta alls. Inget blir bättre av att jag lever, snarare tvärt om. Jag är en belastning.

Livet är liksom bara en kamp hela tiden men kampen leder aldrig någonstans. Inget blir bättre.

Idag känner jag mest för att bara ligga på soffan hela dagen. Men jag måste duscha. Det är vecka sedan sist. Och så måste jag ta in ved. Skulle behöva förbereda min presentation för partiet också. Funderar på att ställa in. Och så skulle jag behöva titta på andra delen av pensionskursen jag gick i höstas.
 

De får ju skylla sig själva om de är lata och inte orkar ta reda på något själva. Det är ett eget val.
Men alla går inte kurs för att de är lata och inte orkar ta reda på något själva.

Jag har gått mkt kurser och visst, vissa av kurserna skulle jag väl läst själv hemma men det är skoj att byta erfarenhet med andra om ett ämne. Och träffas, knyta nya kontakter om ett intresse.
 
Jag hade behövt energi och att orka få saker gjorda. Och vänner som hör av sig. Det har alltid legat på mig att höra av mig och det saknar jag ork till.

Hur ska du nå dit? Vad gör du för att förändra din situation så du ska få mer energi till exempel?
 
Man kan ju vara hygglig mot andra även om man mår dåligt.
Att vara jävlig mot andra med problem kommer inte att lösa dina.
Kurserna är frivilliga, du kan säga nej.
För gud hjälpe om du faktiskt fick hjälp av dem
 
Hur ska du nå dit? Vad gör du för att förändra din situation så du ska få mer energi till exempel?
Jag har inte en blekaste aning. Det enda jag får som svar när jag försöker ta reda på det är att "det går inte, du kan inte".

Men jobba mindre är säkert något som skulle ge mig mer energi. Tyvärr är det inget alternativ.
 
De väljer ju själva om de vill vara okunniga och korkade i stället för kunniga och smarta.
Precis som du väljer detsamma?

Nånstans måste du väl inse att människor som har autism eller någon annan variation/sjukdom/skada etc, som gör att de har svårare än andra med både sociala koder och rent praktiska saker inte har valt det?

Om inte, så är du nog verkligen så dum som du själv påstår att du är och skulle verkligen ha nytta av alla kurser om vad det innebär att leva med en nedsättning av något slag, som erbjuds.
 
Jag har inte en blekaste aning. Det enda jag får som svar när jag försöker ta reda på det är att "det går inte, du kan inte".

Men jobba mindre är säkert något som skulle ge mig mer energi. Tyvärr är det inget alternativ.

Vem är det som svarar så?
 
Jamen dåså. Om jag inte vet så mycket om kommunikation går jag den kursen, det är väl inte så himla konstigt. Eller om jag vill lära mig mer för att få ordning på min fuckade sömncykel? Varför är jag i så fall korkad, men inte du som tog en kurs i bihållning?
Man kan lära sig på många sätt, inte bara genom att gå kurser.

När jag var utmattad och sömnen inte fungerade så tog jag tag i det själv och fick ordning på det. Utan att gå kurs.

Och ska vi ta biodling som exempel så är det ett extremt komplext ämne som man aldrig blir fullärd inom. Att få informationen samlad som en kurs är bra, men det är också bra att läsa i forum samt träffa andra biodlare och diskutera. Vi lär oss av varandra. Vid senaste träffen hade jag själv ett förslag på hur man kunde göra en sak och fick det uppmuntrande rådet att prova, för den erfarna biodlaren visste inte om det skulle funka, men kunde kanske göra det.
 
jobba mindre är säkert något som skulle ge mig mer energi. Tyvärr är det inget alternativ.

Det är ju faktiskt ditt eget val att jobba heltid, precis som det är ditt eget val att inte ens kolla upp möjligheten till deltidssjukskrivning med hänvisning till både fastställd autismdiagnos och ev kvarsläpning av den utmattning du hade tidigare.

Sen rent krasst, du verkar baserat på vad du själv skriver inte ha speciellt mycket mer energi när du inte jobbar, så hur ska det ska ge mer energi att jobba någon/några timmar kortare 5 dagar i veckan?
 
Man kan lära sig på många sätt, inte bara genom att gå kurser.

När jag var utmattad och sömnen inte fungerade så tog jag tag i det själv och fick ordning på det. Utan att gå kurs.

Och ska vi ta biodling som exempel så är det ett extremt komplext ämne som man aldrig blir fullärd inom. Att få informationen samlad som en kurs är bra, men det är också bra att läsa i forum samt träffa andra biodlare och diskutera. Vi lär oss av varandra. Vid senaste träffen hade jag själv ett förslag på hur man kunde göra en sak och fick det uppmuntrande rådet att prova, för den erfarna biodlaren visste inte om det skulle funka, men kunde kanske göra det.
och felet med att ta tag i det med att gå en kurs är?
 
Det är ju faktiskt ditt eget val att jobba heltid, precis som det är ditt eget val att inte ens kolla upp möjligheten till deltidssjukskrivning med hänvisning till både fastställd autismdiagnos och ev kvarsläpning av den utmattning du hade tidigare.

Sen rent krasst, du verkar baserat på vad du själv skriver inte ha speciellt mycket mer energi när du inte jobbar, så hur ska det ska ge mer energi att jobba någon/några timmar kortare 5 dagar i veckan?
Anställningen är på 100%. Alltså måste jag jobba 100%. Men min anställning är anpassad och af bedömer min arbetsförmåga till 75-80%. Men det funkar inte att ta pauser i jobbet.

Jag kan inte tänka mig att jag får någon sjukskrivning. Jobbade ju heltid hela förra sommaren så bevisligen klarar jag det. Så varför jag inte skulle klara heltid nu begriper jag inte. Visst, jag har ju inget liv utanför jobbet men det kan man ju inte bry sig om.
 
Man kan lära sig på många sätt, inte bara genom att gå kurser.

När jag var utmattad och sömnen inte fungerade så tog jag tag i det själv och fick ordning på det. Utan att gå kurs.
Men det är väl inte det minsta konstigt om vissa inte kan eller vill göra det själva utan väljer en kurs utan för den skull vara dumma i huvudet eller lata? och om du nu tog tag i din egen dåliga sömn själv så verkar du inte kunna ta tag i annat som inte fungerar för dig. Dit jag vill komma är att du verkligen borde ha förståelse för att andra kan ha lika stora svårigheter som du inom olika områden, eller större för den delen.
 
Andra autister. De säger bara att jag ska acceptera att livet inte funkar.
Jag tänker "som man ropar får man svar". En majoritet av mina närmsta vänner har Autism eller adhd/add eller en kombo. Uppenbarligen trivs jag med dom och dom med mig.
De flesta av dom jobbar,studerar och har partner/ vänner. Visst saker har varit komplicerade - annars hade de ju aldrig utretts och fått ett diagnos men de har trots det bra liv som de trivs med. Det är liksom visst görbart, speciellt om man tar emot det stöd som finns och inte låset fast sig i nån föreställning om hur saker "ska. Vara" om de nu inte är så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ja, jag är 38 år och det slår aldrig fel att prata med mor eller moster. De kan va glatt men det kommer ALLTID en "gör såhär" från dem...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 127
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 451
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
822
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 466
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp