Bukefalos 28 år!

Att inte klara basics

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har suttit och läst tråden med städtips m.m. och imponeras av hur folk klarar av att hålla rutiner och att folk ens orkar starta städning och organisering. Och när jag själv besökt folk och sett att de har det städat och snyggt så har jag imponerats och undrat hur de lyckas. Jag känner mig rätt ensam i att inte lyckas hålla ordning, trots att min ambition är att ha det städat och snyggt.

Matlagning är ett annat sånt där område som jag misslyckats med, trots många försök genom åren. Jag kan ha hur goda intentioner som helst, men jag löser det inte. Förstår inte hur folk klarar av att laga mat alla dagar i veckan, eller klarar av veckans matlagning under helgen.

Ja, rutiner är generellt svåra för mig. När jag börjat med yoga, så har jag kommit av mig efter ett tag. Så effekten av yogan kommer aldrig för jag kommer av mig innan det händer.

Sen är jag dålig på att sköta mina tänder också. Jag har aldrig lyckats få till en bra rutin med det. Och det är ju rätt dåligt att det inte fungerar. Blir ju liksom fler jobbiga besök hos tandläkaren då.

Jag skulle vilja klara av de här sakerna. Men tyvärr saknar jag lösning för hur jag ska kunna få det att fungera. Och arbetsterapeuten som jag har träffat verkar inte heller ha några svar tyvärr.
 

Jo, en låda på golvet är ful och i vägen. Under bordet behöver jag plats för fötterna. Och golvet vill jag ha rent.

Att skaffa en låda är ett projekt för mig. Jag orkar inte shoppa efter skolan och här finns inga lådor. Kanske på Jysk. Där har jag inte kollat.

Och så måste jag skaffa ett sängbord för att kunna ha en till stol vid matbordet. Har letat efter ett men inte hittat. Den får inte vara för stor för då får den inte plats. Jag har en köksstol som sängbord idag. Vid köksbordet finns idag bara två stolar. Jag kan inte ta någon av dem och lägga en låda på eftersom båda används regelbundet.

Ditt köksbord såg ganska stort ut, ställ en fin korg eller låda på det. Mysigt för katterna också.

Vem orkar springa runt i affärer?! Och särskilt nu i pandemitider. Nätet är det som gäller!!! Ikea har både sängbord och förvaringslådor. Till exempel.
 
Jag använder tidningsställ. Kan köpas från IKEA för en inte alltför dyr peng och sätter in dem i bokhyllan, lätt att stoppa in alla papper i och tar mindre plats än en korg (imo ser det också prydligare ut). Man kan tom köpa en liten hylla från IKEA att ha i köket. Man kan även köpa ett sängbord från IKEA och beställa hem allt, frakten kostar 49kr om paketet väger mindre än 20kg. Inget behov av att åka runt och bli stressad osv.

Nyckeln är att hitta lösningar som är de minst stressande och acceptera att vissa moment i livet är stressande och jobbigt vare sig man skrubbar lister med tandborste eller har papper på köksgolvet. Att bara slå ifrån sig alla lösningar i förväg för att de inte går av någon anledning är precis vad ett BS eller arbetsterapeut är till för. Sätt dig med dem nästa gång de kommer och beställ sängbord osv via nätet.

När allt känns övermäktigt pga depression så är det bra att dela upp det i mindre moment. Idag ska jag plocka upp ett papper. Det är allt. Inte mer och inte mindre. Första steget är faktiskt att acceptera att man mår dåligt, andra steget är att fundera på vad man kan göra för att må mindre dåligt. Tredje steget är att faktiskt göra något man mår bra av, hur litet det än är, någonting som gör att man mår bättre.

Biter man sig fast i att jag mår så dåligt att jag aldrig kommer kunna göra någonting, då kommer man inte heller någonsin göra något åt det man mår dåligt av.
 
Men varför köpte du diskmaskinen ens om den bara ska stå och samla damm :confused:
Vore jag du, skulle jag sälja den.
Jag köpte den inte. Jag fick den gratis. Och då tänkte jag det var en bra idé att ta emot den. Och nu står den på sin plats. Har tagit bort en lådsektion och sågat i sockeln för att få dit den. Att ta bort den innebär att jag får ett defekt kök. Det är bara vatten och avlopp som behöver fixas. Det tar en vvs-are runt 3 timmar att fixa. Och så behöver jag en ny vattenkran i köket för att kunna få en separat vattenavsängning till diskmaskinen. (Det är inte frivilligt.)

Du behöver väl inte åka runt och shoppa efter en låda, när i princip ALLT går att beställa nuförtiden. Och med bensinen så dyr som den är, är väl frakten rena fyndet egentligen!
Tja, jag handlar när jag ändå är i närheten av en butik. Skulle ju aldrig falla mig in att åka in till byn eller stan för bara nån liten pryl. Då kostar det inte så mycket med bensinen och blir billigare än frakt på varor som man köper online.

Men golvet är ju inte renare nu?
Nej, och med en låda på golvet blir det ännu värre.

Jag använder tidningsställ. Kan köpas från IKEA för en inte alltför dyr peng och sätter in dem i bokhyllan, lätt att stoppa in alla papper i och tar mindre plats än en korg (imo ser det också prydligare ut). Man kan tom köpa en liten hylla från IKEA att ha i köket. Man kan även köpa ett sängbord från IKEA och beställa hem allt, frakten kostar 49kr om paketet väger mindre än 20kg. Inget behov av att åka runt och bli stressad osv.

Nyckeln är att hitta lösningar som är de minst stressande och acceptera att vissa moment i livet är stressande och jobbigt vare sig man skrubbar lister med tandborste eller har papper på köksgolvet. Att bara slå ifrån sig alla lösningar i förväg för att de inte går av någon anledning är precis vad ett BS eller arbetsterapeut är till för. Sätt dig med dem nästa gång de kommer och beställ sängbord osv via nätet.

När allt känns övermäktigt pga depression så är det bra att dela upp det i mindre moment. Idag ska jag plocka upp ett papper. Det är allt. Inte mer och inte mindre. Första steget är faktiskt att acceptera att man mår dåligt, andra steget är att fundera på vad man kan göra för att må mindre dåligt. Tredje steget är att faktiskt göra något man mår bra av, hur litet det än är, någonting som gör att man mår bättre.

Biter man sig fast i att jag mår så dåligt att jag aldrig kommer kunna göra någonting, då kommer man inte heller någonsin göra något åt det man mår dåligt av.
Det är en svårighet att hitta rätt sak i rätt butik. Vill ju inte ha fula saker. Och det ska vara lätt för mig att svänga förbi och handla. Vill inte handla småsaker online. Då blir den där småsaken onödigt dyr när frakten läggs på. Ska jag handla online så ska det vara stora beställningar som antingen ger mig gratis frakt eller att det blir värt frakten.

Jag matar fåglarna ute. Det är min må-bra-grej. I onsdags förra veckan blev jag nästan glad över det.
 
Kollade förresten Ikeas sortiment med sängbord. Alla var fula utom en. Men den var vit och det passar inte med vitt sängbord. Sen var den för stor. Har plats med max bredd 45 cm.

Kollade Jysk också. De hade inget alls.
 
Det är en svårighet att hitta rätt sak i rätt butik. Vill ju inte ha fula saker. Och det ska vara lätt för mig att svänga förbi och handla. Vill inte handla småsaker online. Då blir den där småsaken onödigt dyr när frakten läggs på. Ska jag handla online så ska det vara stora beställningar som antingen ger mig gratis frakt eller att det blir värt frakten.

Snälla @Wille ! Du lever i en värld full a förutfattade meningar och bestämda åsikter om saker du inte vet någonting om! Det kostar 49 kronor (!!!) att få ett sängbord plus förvaringslåda från Ikea skickat till närmsta Postnordombud.

Tillägg: OK, läste nu att Ikea har fula sängbord.
 
Oooohhhh varför har jag inte tänkt på det :banghead:
Jag har använda men rena kläder liggande på tvättkorgen i badrummet och jag stör mig på det varje dag!
Min korg för använda kläder är i sovrummet vid sängen, en snygg korg dessutom. Jag skulle testat med badrummet om det fanns plats men man kan inte få allt. Men tvättkasse (fr det som ska tvättas) står i närheten också. Det är riktigt smidigt. Tidigare fick jag leta överallt efter kläderna.
 
Kollade förresten Ikeas sortiment med sängbord. Alla var fula utom en. Men den var vit och det passar inte med vitt sängbord. Sen var den för stor. Har plats med max bredd 45 cm.

Kollade Jysk också. De hade inget alls.
Det är precis så här det går till när INGET blir av, och när alla problem kvarstår i oändlighet. Om man söker på sängbord på IKEA får man 88 träffar.
 
Fast jag har ju ingen aning om hur jag ska ändra mig eller ens vad som är möjligt för mig att ändra.

Att det tar stopp i huvudet är ju inget låtsasproblem.

Och att byta psykolog vet jag inte om det är möjligt. Förra gången jag försökte blev jag utkastad från psykiatrin och fick vara utan hjälp i ett år (och utvecklade då panikångest igen). Den psykolog jag gick hos då var en katastrof. Jag blev så stressad av det hela då han påstod att jag var på ett visst sätt men som jag inte alls kände igen mig i. Till slut blev jag rädd för att få en psykos för jag upplevde att min verklighet inte var verklig. Den jag har nu stressar mig inte, men jag upplever heller inte att jag kommer någonstans.
Man vet aldrig om en förändring fungerar förrän man provar och du verkar aldrig prova så börja med det. Även om du inte tror en ide kommer fungera så prova ändå, kanske blir du förvånad.

Jag har aldrig sagt att oförmåga att ta sig för saker är ett låtsasproblem, jag har själv dragits med det hela livet, även innan depression, precis som dig. Man får lära sig att jobba runt det helt enkelt. Helt utan startmotor är du ju inte. Du sköter dina studier, du betalar dina räkningar, du går upp varje dag och gör saker och så vidare.

Matlagningen till exempel. Du säger att du äter mest frysrätter men att du vill äta mer hemlagat? Jag kan gå veckor utan att laga vettig mat för jag orkar inte börja, finns det "färdigmat" hemma så äter jag den, till den grad att jag låter annan mat ligga och bli dålig och får kastas för jag orkar inte. Jag är duktig på att laga mat och får ofta komplimanger för det, så det är inte att jag inte kan, jag bara orkar inte hålla på.

Så när jag känner att nu måste jag laga något riktigt så slutar jag helt enkelt köpa helfabrikat. Till slut hamnar jag i situationen där om jag vill äta, så måste jag laga mat. Inte jag och inte du väljer svältdöden över matlagning så det fungerar. Så kan jag fylla upp frysen lite så jag har ett tag.

Vill du inte ha en låda under bordet så ställ den i ett hörn. Är det saker du inte använder så släng dessa. Blommorna du har som ligger, sätt ett slutdatum där du antingen måste göra klart eller inse att projektet är något du inte orkar med och kasta grejerna istället. Sådana saker som ligger och skräpar som man "borde" göra blir ett otroligt stressmoment efter ett tag och bara en påminnelse om det du inte tar dig för.
 
Kollade förresten Ikeas sortiment med sängbord. Alla var fula utom en. Men den var vit och det passar inte med vitt sängbord. Sen var den för stor. Har plats med max bredd 45 cm.

Kollade Jysk också. De hade inget alls.
Men är det snyggt eller praktiskt med en stol som sängbord?

Det känns som att du vägrar göra en massa saker för att det inte blir ultimat på en gång. Istället för att acceptera en lösning som kanske inte är målbilden. Men ett steg på vägen.

Att det är fult med en korg/låda när det måste vara ännu värre med saker överallt på bord/golv.
49 kr i frakt är väl inte heller så mycket att böka om ifall det ger dig mer sinnesfrid.
Nu menar jag inte att du måste beställa från IKEA. Men det kan ju finnas fler nätbutiker med saker du kan tycka om och främst av allt kan hjälpa dig.

Med sängbord kan man ju på vissa göra dem lite snyggare genom att byta handtag eller knoppar. Det är billigt och går fort.
För måla om/tapetsera om dem är väl overkill som du mår nu.
Och hittar du ditt dröm-sängbord kan du alltid sälja eller ge bort det du köpt om du vill tänka på miljö och plånbok.

Kanske kan du be om ett till möte med arbetsterapeuten där hen kommer hem till dig?
 
Vart ska grejerna som ligger på bordet och golvet? Vart är deras slutdestination? Varför hamnar dom inte där direkt? Vad är det du behöver göra med dessa grejer? Varför kan du inte ha en låda/hylla/pappersförvarning/ där grejerna mellanlandar före slutdestination? Eller är bordet/golvet mellanlandning som fungerar bra för dig?
Är det snyggt och fint som du har det nu?
 
Jag är lite rörig av mig, men jag tvingar mig själv att ha minutiös ordning på jobbet. Där sorteras alla papper in DIREKT för det är pinsamt att inte hitta rätt när något behövs.

Hemma har jag däremot taktiken: viktiga papper finns i lådor i garderoben.
Har en jättelåda med allt från gamla hyresavtal till referenser från tidigare arbetsplatser. Gräver i den när jag behöver något.
Skulle jag privat vara lika ordningsam som jag är professionellt skulle jag givetvis ha scannat alla papper samt arkiverat dem men eftersom det är TRÅKIGT duger den här metoden.

Min kompis tappade bort sitt betyg från universitetet härom året. Hittade det hemma hos sig i sin låda med viktiga grejer.

Jag tror att man mår bäst när man hittar en nivå där man balanserar sin ambition (/sina värderingar) med hur mycket tid man faktiskt är beredd att lägga på olika moment.
Om det är väldigt viktigt för en att ha allt tip-top samtidigt som man känner att man har tid och ork till det så är det inget som hindrar en från det.

Däremot, om man mår dåligt av att man inte lever upp till sina egna krav, då måste man fundera på vad det är som skaver. Kan man ändra "beställningen" (dvs kraven) eller måste man sätta in mer energi för att leverera det man förväntar sig av sig själv?

Mitt krav på mig själv är att jag byter sängkläder varannan vecka. Punkt slut. Det kompromissar jag inte med. Täcken och dynor kastas ut för vädring och lakan tvättas. Mycket annat kan jag tänka "jag gör det sen" för jag är lite bekväm av mig, men lakanen — där går gränsen.
 
Du kan designa ett eget med eket tex. Det är 35x35.
Jag har ett som matchar sängen.
Från Ikea menar du? Den var ju jätteful!
Det är precis så här det går till när INGET blir av, och när alla problem kvarstår i oändlighet. Om man söker på sängbord på IKEA får man 88 träffar.
Jag kollade på alla och alla utom en var fula. Min stil är inte modern. Vill inte ha någon ful könlös låda. Då har jag hellre en stol som sängbord.
Men är det snyggt eller praktiskt med en stol som sängbord?

Det känns som att du vägrar göra en massa saker för att det inte blir ultimat på en gång. Istället för att acceptera en lösning som kanske inte är målbilden. Men ett steg på vägen.

Att det är fult med en korg/låda när det måste vara ännu värre med saker överallt på bord/golv.
49 kr i frakt är väl inte heller så mycket att böka om ifall det ger dig mer sinnesfrid.
Nu menar jag inte att du måste beställa från IKEA. Men det kan ju finnas fler nätbutiker med saker du kan tycka om och främst av allt kan hjälpa dig.

Med sängbord kan man ju på vissa göra dem lite snyggare genom att byta handtag eller knoppar. Det är billigt och går fort.
För måla om/tapetsera om dem är väl overkill som du mår nu.
Och hittar du ditt dröm-sängbord kan du alltid sälja eller ge bort det du köpt om du vill tänka på miljö och plånbok.

Kanske kan du be om ett till möte med arbetsterapeuten där hen kommer hem till dig?
En stol är bättre än ett fult sängbord.

49 kronor är en betydande summa för mig.

Jag vill ha allmoge eller smidesgrejer i sovrummet. En fyrkantig låda är inget av det. Att sälja på second hand är krångligt och man förlorar pengar på det.

Arbetsterapeuten har kommit hem till mig varje gång vi träffats.
Vart ska grejerna som ligger på bordet och golvet? Vart är deras slutdestination? Varför hamnar dom inte där direkt? Vad är det du behöver göra med dessa grejer? Varför kan du inte ha en låda/hylla/pappersförvarning/ där grejerna mellanlandar före slutdestination? Eller är bordet/golvet mellanlandning som fungerar bra för dig?
Är det snyggt och fint som du har det nu?
De saker som ligger på bordet ska ingenstans. Jag vill ha dem nära till hands. Gömmer jag dem någonstans så kommer jag glömma att jag har dem.
 
Från Ikea menar du? Den var ju jätteful!

Jag kollade på alla och alla utom en var fula. Min stil är inte modern. Vill inte ha någon ful könlös låda. Då har jag hellre en stol som sängbord.

En stol är bättre än ett fult sängbord.

49 kronor är en betydande summa för mig.

Jag vill ha allmoge eller smidesgrejer i sovrummet. En fyrkantig låda är inget av det. Att sälja på second hand är krångligt och man förlorar pengar på det.

Arbetsterapeuten har kommit hem till mig varje gång vi träffats.

De saker som ligger på bordet ska ingenstans. Jag vill ha dem nära till hands. Gömmer jag dem någonstans så kommer jag glömma att jag har dem.
Men är det papper/saker du MÅSTE ha nära till hands hela tiden? Varför inte lägga dom i en låda eller pärm eller nått liknande så är allt samlat istället. Då vet du ju verkligen vart det är. Nu verkar du ju ha lite på golvet och lite på bordet och ingen ordning.
Som kransen du gör. Varför inte ha allt samlat i en låda/korg och ta fram när du känner att du har ork att fixa med den istället för att den ska vara ivägen hela tiden?
 
Från Ikea menar du? Den var ju jätteful!

Jag kollade på alla och alla utom en var fula. Min stil är inte modern. Vill inte ha någon ful könlös låda. Då har jag hellre en stol som sängbord.

En stol är bättre än ett fult sängbord.

49 kronor är en betydande summa för mig.

Jag vill ha allmoge eller smidesgrejer i sovrummet. En fyrkantig låda är inget av det. Att sälja på second hand är krångligt och man förlorar pengar på det.

Arbetsterapeuten har kommit hem till mig varje gång vi träffats.

De saker som ligger på bordet ska ingenstans. Jag vill ha dem nära till hands. Gömmer jag dem någonstans så kommer jag glömma att jag har dem.


Har du inte råd med något snyggt så får man ta det som är funktionellt.
Funktion före stil. Det är samma för alla oss andra som inte har pengar.
Jag skulle inte ha den stilen jag har hemma om jag hade haft råd. Är det rätt mått och inom min budget köper jag det. Har inte råd att vara kräsen.
Den dagen man har råd får man måla/byta beslag/byta mot något mer passande.
 
I normala fall blir man inte inbjuden till intervju till de flesta jobb man söker. Det är därför man måste söka MÅNGA för att han en chans!
Jag vet. Och det är jobbigt när jag knappt hittar några jobb alls att söka.
Men är det papper/saker du MÅSTE ha nära till hands hela tiden? Varför inte lägga dom i en låda eller pärm eller nått liknande så är allt samlat istället. Då vet du ju verkligen vart det är. Nu verkar du ju ha lite på golvet och lite på bordet och ingen ordning.
Som kransen du gör. Varför inte ha allt samlat i en låda/korg och ta fram när du känner att du har ork att fixa med den istället för att den ska vara ivägen hela tiden?
Jag kommer glömma dem om jag lägger undan dem.

Och vad gäller kransen så gör jag lite då och då. Allt går långsamt med den. Om jag först ska ta fram material så är jag trött innan jag börjat. Och så blir inget gjort alls.

Men nu får du väl ge dig? Inget duger, allt är fel och dessutom blir du otrevlig.
Otrevlig? Jag är ärlig. Den är verkligen jätteful. Går inte att säga på annat sätt.
 
Har du inte råd med något snyggt så får man ta det som är funktionellt.
Funktion före stil. Det är samma för alla oss andra som inte har pengar.
Jag skulle inte ha den stilen jag har hemma om jag hade haft råd. Är det rätt mått och inom min budget köper jag det. Har inte råd att vara kräsen.
Den dagen man har råd får man måla/byta beslag/byta mot något mer passande.
Och jag köper inte första bästa. Har inte ork att byta möbler sen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 097
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 185
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
693
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 081
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp