Bukefalos 28 år!

Att inte klara basics

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har suttit och läst tråden med städtips m.m. och imponeras av hur folk klarar av att hålla rutiner och att folk ens orkar starta städning och organisering. Och när jag själv besökt folk och sett att de har det städat och snyggt så har jag imponerats och undrat hur de lyckas. Jag känner mig rätt ensam i att inte lyckas hålla ordning, trots att min ambition är att ha det städat och snyggt.

Matlagning är ett annat sånt där område som jag misslyckats med, trots många försök genom åren. Jag kan ha hur goda intentioner som helst, men jag löser det inte. Förstår inte hur folk klarar av att laga mat alla dagar i veckan, eller klarar av veckans matlagning under helgen.

Ja, rutiner är generellt svåra för mig. När jag börjat med yoga, så har jag kommit av mig efter ett tag. Så effekten av yogan kommer aldrig för jag kommer av mig innan det händer.

Sen är jag dålig på att sköta mina tänder också. Jag har aldrig lyckats få till en bra rutin med det. Och det är ju rätt dåligt att det inte fungerar. Blir ju liksom fler jobbiga besök hos tandläkaren då.

Jag skulle vilja klara av de här sakerna. Men tyvärr saknar jag lösning för hur jag ska kunna få det att fungera. Och arbetsterapeuten som jag har träffat verkar inte heller ha några svar tyvärr.
 

Här är ett sängbord som inte är vitt:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/sang__bord__gavel__hylla__krokar/98626225

Kanske kan du fråga om det går att köpa bara sängbordet.
Otrevlig? Jag är ärlig. Den är verkligen jätteful. Går inte att säga på annat sätt.
Man kanske kan säga "tack men det här är inte riktigt min smak" istället för att skriva att något är jättefult. :confused:
Det är ganska mycket vänligare att inte säga rakt ut att folks förslag är fula.
 
Jag kommer glömma dem om jag lägger undan dem.

Och vad gäller kransen så gör jag lite då och då. Allt går långsamt med den. Om jag först ska ta fram material så är jag trött innan jag börjat. Och så blir inget gjort alls.
Men om du kommer glömma bort dom så kan dom väl ändå inte vara så extremt viktiga?

Om du lägger allt som hör till kransen i en låda så är det bara en enda låda att ta fram och det borde inte göra dig så trött. Jag tror det gör dig mera trött att ha det stökigt överallt och hela tiden gnälla och klaga över det
 
Här är ett sängbord som inte är vitt:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/sang__bord__gavel__hylla__krokar/98626225

Kanske kan du fråga om det går att köpa bara sängbordet.

Man kanske kan säga "tack men det här är inte riktigt min smak" istället för att skriva att något är jättefult. :confused:
Det är ganska mycket vänligare att inte säga rakt ut att folks förslag är fula.
Jag behöver två sängbord. En för vardera sidan av sängen.

Ok. Jag är inte den som naturligt kan fejka något sådant. Har ingen talang för sånt. Därför jag också går i baklås när folk ställer frågor jag inte kan svara på. Kan inte komma på något att svara då.

49 kronor eller bensin och spring i butik?

Köp sängbord på second hand då, finns loppisar och antikhandlare på nätet.
Kollar på second hand ibland, men har inte hittat rätt.
 
Från Ikea menar du? Den var ju jätteful!

Jag kollade på alla och alla utom en var fula. Min stil är inte modern. Vill inte ha någon ful könlös låda. Då har jag hellre en stol som sängbord.

En stol är bättre än ett fult sängbord.

49 kronor är en betydande summa för mig.

Jag vill ha allmoge eller smidesgrejer i sovrummet. En fyrkantig låda är inget av det. Att sälja på second hand är krångligt och man förlorar pengar på det.

Arbetsterapeuten har kommit hem till mig varje gång vi träffats.

De saker som ligger på bordet ska ingenstans. Jag vill ha dem nära till hands. Gömmer jag dem någonstans så kommer jag glömma att jag har dem.
Är det inte bättre att sälja vissa saker man inte har användning för, än att de står och tar plats? Även om man inte får tillbaka vad de kostade en själv i inköp så är det väl bättre att få in några kronor än att ha saker man inte använder.
 
Vad är det du "fejkar" om du istället skriver att det inte är din smak?
Jag har ingen förmåga att krångla till saker jag säger.

Men ta en vanlig pappkartong från din återvinning och ställ på den stol du inte sitter på för tillfället. Har du besök så ställ ned kartongen på golvet?
Då blir den dessvärre kvar på golvet när besöket gått. Och kartongerna i återvinningen är platta och/eller trasiga.
 
Jag har ingen förmåga att krångla till saker jag säger.

Jag förstår verkligen inte varför du krånglar till saker som inte ens behöver krånglas till. Att säga "den är inte för mig" är verkligen otroligt icke-krångligt. Nu hittar du ju bara på ursäkter om krångel för att slippa ta ansvar för vad du faktiskt skriver.
 
Ok. Jag är inte den som naturligt kan fejka något sådant. Har ingen talang för sånt.

Och där har du nog ett av svaren på varför du har svårt med relationer. Det är inte fejk att formulera sig på ett annat sätt än att säga att det någon har är skitfult. Det är att visa hänsyn och empati.

Hur skulle du känna om någon skulle säga att något du uppskattar är skitfult?!

Nu är det här visserligen dagboksdelen men jag fattar inte varför du hela tiden startar trådar där inget någon säger duger? Det verkar som om du har bestämt dig för "så här är det" så starta en diskussionstråd är ju totalt meningslöst.

Vi är många som haft svårt att få jobb, varit deprimerade, känt oss ensamma, varit handlingsförlamade, långpendlat till jobb och fått lov att köpa möbler vi inte är jätteförtjusta i. Det ger en inte fritt fram att bete sig som ett arsle.
 
Men är ens en arbetsterapeut utbildad i sådant? hur ska hon kunna ge svar eller råd som är bättre än alla bra förslag du fått i tråden?
Sen är det märkligt att inget duger.

Jag undrar om du inte ens kan förlika dig med en låda som inte är helt 100% rätt så känns det som att du behöver betydligt mer hjälp än boendestöd.
Du vill ha vänner men kan inte och vill inte kommunicera så att andra inte blir ledsna? Du kan inte jobba osv osv ja då blir det att vara sjukskriven eller hemlös,
Klarar du inte att sköta ditt hem med hjälp av hemtjänst och liknande så är det ju bara hemlös eller stödboende kvar.
Vill du inte ändra dig eller ens testa vad andra föreslår så blir det till slut att någon "annan" kommer att bestämma åt dig, exempelvis socialen, kronofogdemyndigheten eller liknande...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 114
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 189
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
699
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 089
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridstrumpor!
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp