Att välja avelsmål: korsningsavel eller renrasigt

Litet kl som jag hoppas är okej.

Det verkar ändå vara lite öppet gällande korsningsavel (väl genomtänkt sådan såklart) här inne vilket jag tidigare upplevt varit ganska "nej, nej, nej" och "oseriöst". Är det alltid bara nej? Jag funderar lite för att jag köpte mig en korsning själv när vi flyttade till gård. En söt unghäst som kunde få stå på tillväxt. Hon är lite av en "woopsie" själv. Mamma är e. Michellino ue. Vivaldi och har två avkommor sedan tidigare, där i alla fall en är bedömd (med ok siffror på gångarter och typ). Hon tog sig inte på ett par omgångar och ställdes på bete med en tinkerhingst av vad jag förstår logistiska skäl. Och blev dräktig.

Så min donna är således en korsning med i mitt tycke trevlig stam på mammans sida och ja kallblod på pappans. Hon är tänkt som käck häst för mig, är än så länge bara unghäst (född 2018) men är bland det coolaste jag träffat. En helt fantastisk individ. Ser ut att röra sig käckt, men svårt att säga just nu då hon växer hela tiden. Tanken slog mig att jag egentligen gärna hade betäckt henne lite längre fram, kanske som 3-4 åring men jag vet inte. Helt dumt? Om hon visar sig vara fortsatt käck och trevlig om än inte extraordinär på något vis. Tanken var då att betäcka med en swb och framförallt till mig själv men man vet ju aldrig om man längre fram behöver sälja. Så en helt osäljbar avkomma vill man ju inte avla fram.
Genomtänkt avel har jag aldrig upplevt att skulle vara några problem.

Men skulle du korsa en travare med en islandshäst och förvänta dig att få fram nästa OS-häst i dressyr så skulle nog folk protestera lite.

Men genomtänkt avel där man inte har tänkt att gå med vinst, varför inte? Sen kanske inte alla håller med om vad som är genomtänkt avel dock.
 
Jag tror inte det är osäljbart. Särskilt inte om det blir en skäck eller om det går att behålla tills den är 3-4 år men det är nog svårt att räkna med nån vinst.
Genomtänkt avel har jag aldrig upplevt att skulle vara några problem.

Men skulle du korsa en travare med en islandshäst och förvänta dig att få fram nästa OS-häst i dressyr så skulle nog folk protestera lite.

Men genomtänkt avel där man inte har tänkt att gå med vinst, varför inte? Sen kanske inte alla håller med om vad som är genomtänkt avel dock.

Varken att gå med vinst eller få fram en OS-häst är väl målet i så fall. Utan snarare om hon visar sig behålla samma fantastiska psyke och får fortsätta röra sig trevligt att avla fram en snäll, trevlig hobbyhäst (och förhoppningsvis skäck då hon är isabell/gulskäck och jäkligt tuff). Jag upplever själv ibland att det kan vara svårt att hitta den typen av häst.

Visste är det fortfarande så att det blir en korsningsavel och vad man får är ju ännu svårare att veta än med "ren" avel. :) har ju inte alls bestämt varken bu eller bä. Får se hur hon utvecklas i första hand och när det skulle kunna vara aktuellt. Om det är det...
 
Varken att gå med vinst eller få fram en OS-häst är väl målet i så fall. Utan snarare om hon visar sig behålla samma fantastiska psyke och får fortsätta röra sig trevligt att avla fram en snäll, trevlig hobbyhäst (och förhoppningsvis skäck då hon är isabell/gulskäck och jäkligt tuff). Jag upplever själv ibland att det kan vara svårt att hitta den typen av häst.

Visste är det fortfarande så att det blir en korsningsavel och vad man får är ju ännu svårare att veta än med "ren" avel. :) har ju inte alls bestämt varken bu eller bä. Får se hur hon utvecklas i första hand och när det skulle kunna vara aktuellt. Om det är det...
Jo men det beror ju på vad man väljer lite. Många raser är ju blandningar från början, och lägger man till en ras som kanske redan finns någonstans långt bak så ökar man ju chansen att man kan förutsäga det man vill ha.

Att välja en hingst som har ett gäng avkommor redan, gärna med olika typer av ston och som nedärver sig väldigt jämt ökar ju oxå chansen. Jag skulle inte använda en grön hingst till blandavel, utan köra på en med minst 15-20 avkommor där man kan se en tydlig tråd bland avkommorna.
 
Finns det nån sportig welsh cob hingst på semin som har bra stark länd, inte kort kors snarare åt längre hållet, goda vinklar bak och god action bak? Stoet är dressyrstammat, e. D-day, supergalopp, medel skritt och trav och lite korta, raka vinklar bak om man ska vara petig, vilket jag tog hänsyn till förra gången också.

Tycker det är svårt att hitta (bra) bilder och filmer på många cobhingstar. Antar att du har kikat på swf.nu? De hingstar som är med i kvalitetsboken har ju i alla fall fått en bedömning som man kan ta del av, men de hingstar som bara har en hingstlicens är ju omöjliga att få någon uppfattning om. :/

Jag har inga bra tips, ffa vet jag inte vilka som går på semin, men jag gillar Hällebo Meriadoc. Vet inte riktigt om han har ett långt kors dock... men det är iaf inte superkort. :D
 
Tycker det är svårt att hitta (bra) bilder och filmer på många cobhingstar. Antar att du har kikat på swf.nu? De hingstar som är med i kvalitetsboken har ju i alla fall fått en bedömning som man kan ta del av, men de hingstar som bara har en hingstlicens är ju omöjliga att få någon uppfattning om. :/

Jag har inga bra tips, ffa vet jag inte vilka som går på semin, men jag gillar Hällebo Meriadoc. Vet inte riktigt om han har ett långt kors dock... men det är iaf inte superkort. :D
Tack, jättefin, dock långt bort. :) Kollade runt lite och det verkar vara få Welsh cob som går på semin. Synd!
 
Inser att mitt sto blivit selektionssto både på visning och egna meriter då hon är en riktig rosettplockare i dressyren. Detta är verkligen sista chansen att ta föl då hon är 21 i år (ska noga låta kolla henne innan och sen fatta beslut om avel) och hittade en liten halvblodshingst som skulle passa i sånt fall (Sibelius). Så jag lämnar korsningstråden och får nog köpa min ridhäst senare i stället ifall avkomman blir för häftig för tant. :)
 
Inser att mitt sto blivit selektionssto både på visning och egna meriter då hon är en riktig rosettplockare i dressyren. Detta är verkligen sista chansen att ta föl då hon är 21 i år (ska noga låta kolla henne innan och sen fatta beslut om avel) och hittade en liten halvblodshingst som skulle passa i sånt fall (Sibelius). Så jag lämnar korsningstråden och får nog köpa min ridhäst senare i stället ifall avkomman blir för häftig för tant. :)
Åh Sibelius verkar så fin och trevlig! Bra val!
 
Inser att mitt sto blivit selektionssto både på visning och egna meriter då hon är en riktig rosettplockare i dressyren. Detta är verkligen sista chansen att ta föl då hon är 21 i år (ska noga låta kolla henne innan och sen fatta beslut om avel) och hittade en liten halvblodshingst som skulle passa i sånt fall (Sibelius). Så jag lämnar korsningstråden och får nog köpa min ridhäst senare i stället ifall avkomman blir för häftig för tant. :)
Har ett Rosevelt-sto själv (som jag aldrig skulle korsningsavla på) och hon är helt fantastisk, hade gladeligen använt Sibelius om de inte haft samma pappa. Bra val, lycka till
 
Varken att gå med vinst eller få fram en OS-häst är väl målet i så fall. Utan snarare om hon visar sig behålla samma fantastiska psyke och får fortsätta röra sig trevligt att avla fram en snäll, trevlig hobbyhäst (och förhoppningsvis skäck då hon är isabell/gulskäck och jäkligt tuff). Jag upplever själv ibland att det kan vara svårt att hitta den typen av häst.

Visste är det fortfarande så att det blir en korsningsavel och vad man får är ju ännu svårare att veta än med "ren" avel. :) har ju inte alls bestämt varken bu eller bä. Får se hur hon utvecklas i första hand och när det skulle kunna vara aktuellt. Om det är det...
Har du något foto? Blev nyfiken på hur hon ser ut :love:
 
Har du något foto? Blev nyfiken på hur hon ser ut :love:
20191224_111204.jpg

Bild innan jul, och sådär bra bild men så ser hon ut. :)
 
Är det en isabellskäck :confused: Jag tycker hon ser ut som en brunskäck.

Hon är gulskäck. Men mörk på vintern (typ som borkar gärna blir) och ljusare på sommaren. Brunskäck är hon inte även om hennes färg ibland känns lite oklar.

Jag skulle inte säga brunskäck. Och det gör inte hennes pass heller. Men jag är ingen färgproffs så jag kan ha fel!
 
Gulbrunskäck. :) Dvs brunskäck i "grunden" med ett gulanlag.

Det låter som du vet mer om vad du pratar om än mig så gulbrunskäck it is :D hon var betydligt ljusare som liten så därför tror jag det står isabellskäck i passet. Från fölbilder kan jag förstå varför!
 
Inser att mitt sto blivit selektionssto både på visning och egna meriter då hon är en riktig rosettplockare i dressyren. Detta är verkligen sista chansen att ta föl då hon är 21 i år (ska noga låta kolla henne innan och sen fatta beslut om avel) och hittade en liten halvblodshingst som skulle passa i sånt fall (Sibelius). Så jag lämnar korsningstråden och får nog köpa min ridhäst senare i stället ifall avkomman blir för häftig för tant. :)

@Lickety, kolla på sobelius avkommor dock. Han har lämnat en hel del riktigt stora.
 
@Lickety, kolla på sobelius avkommor dock. Han har lämnat en hel del riktigt stora.
Jo, har sett det men även en del mindre - han är poppis att använda på ponnyer vad det verkar. Blir avkomman stor så blir den nog inte min häst. Som sagt tidigare, skulle jag avla med målet häst till mig själv så skulle jag korsningsavla igen utan tvekan.
 
Inser att mitt sto blivit selektionssto både på visning och egna meriter då hon är en riktig rosettplockare i dressyren. Detta är verkligen sista chansen att ta föl då hon är 21 i år (ska noga låta kolla henne innan och sen fatta beslut om avel) och hittade en liten halvblodshingst som skulle passa i sånt fall (Sibelius). Så jag lämnar korsningstråden och får nog köpa min ridhäst senare i stället ifall avkomman blir för häftig för tant. :)
Jag tror att det första och kanske största problemet är stoets ålder och när hon senast fick föl.
Inte alltid så lätt att kolla i förväg om hon fortfarande är fertil. Så ta en ordentligt genomgång av allt innan du bestämmer dig. Risken är att du blir stående med en massa kostnader men utan föl och ändå måste köpa en ny häst i slut ändan.
Chansen för att stoet är fertilt ökar i takt med hur många föl hon haft efter att hon fyllt 16 år. Det är den magiska ålder för när ett sto börja åldras på insidan så att säga. Om stoet efter den åldern är i kontinuerlig avel påverkas hon inte lika mycket som ett sto som inte är det.
 
Jag tror att det första och kanske största problemet är stoets ålder och när hon senast fick föl.
Inte alltid så lätt att kolla i förväg om hon fortfarande är fertil. Så ta en ordentligt genomgång av allt innan du bestämmer dig. Risken är att du blir stående med en massa kostnader men utan föl och ändå måste köpa en ny häst i slut ändan.
Chansen för att stoet är fertilt ökar i takt med hur många föl hon haft efter att hon fyllt 16 år. Det är den magiska ålder för när ett sto börja åldras på insidan så att säga. Om stoet efter den åldern är i kontinuerlig avel påverkas hon inte lika mycket som ett sto som inte är det.
Japp, medveten om det. Allt kollat utom livmodern, och även om den ser bra ut på ultraljud så säger det inte så mycket. Håller ett noga öga på henne och har inte bestämt mig än...
 
Det finns individer som är duktiga, och nedärver det. Men generellt så är ju araberna mellan 145-155 och har för kort galopp för att räcka till i kombinationer när hindren blir högre. Min erfarenhet är att det är där stoppet ligger, och inte i själva höjden på hindren.

Sedan finns det individer med bättre galopp, mer höjd och bra hoppkapacitet. Men givetvis är inte rasen inriktad på den sporten, så vill du upp på 150 cm nivå så ska du såklart inte välja en arab.
Jag har aldrig sett en arab som hoppar med ryggen ordentligt, så jag skulle säga att det inte bara är galoppen som är problemet. Lägga arab på ett hoppstammat sto låter inte som det bästa valet, risken är att få en avkomma som är sämre än stoet.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 038
Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 159
Senast: tuaphua
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 008
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 196
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp