Avel på kallblodstravare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 259
  • Visningar Visningar 23 788
R

Rikkan

Hur stort är intresset att avla på sina ston och registrera sina avkommor, undrar jag.
Hur ser ni på läget med minskade betäcknings siffror?
Känner ni som stoägare att ni har ett arv att förvalta eller hur resonerer ni? :bump:

Sv: Avel på kallblodstravare?

Jag är superintresserad :p
Upplever det som i min närhet att det enbart avlas på de här "räser-travarna". De stona som är lite äldre och kanske inte har den mest moderna stammen, de tar man inga föl på helt enkelt för att man inte får sålt dem som travhästar - men jag inbillar mej att bredden MÅSTE finnas, om 10 år är de där "outcross"-blodet ovärderligt ju, även om det inte hänger med i dag.
Tycker att de flesta *ridfolk* jag pratar med är väldigt intresserade av att avla på sina ston, men i princip alla trav-kallblodsfolk i min närhet säger att "det är inte lönt". Men det är bara som jag upplever det i min omgivning.
Är det något som bör tas tillvara på på något vis kanske?
Att ridintresset ökar?
Jag tror ju det, men jag vet egentligen inte alls på vilket sätt - det bästa vore väl om att ridfolk visste var de skulle leta efter bra ston eller unghästar, och att travfolk är öppna för att till exempel sälja unghästar till ridmänniskor?? (även fast det inte ger några uppfödarpremier)

Sedan undrar jag hur långt man kan pressa tiderna?
Det sägs ju att avel innebär att man ska få fram bättre avkommor och jag hänger med i det, men var ska det sluta med våra kallblodstravare? Att de ser ut som varmblodstravare med hovskägg?
Hur viktigt är det att bevara det lantras-arv vi har, med allt vad det innebär (med inte alltför snabba tider...??)?
Men jag har förstått att det är pengar som styr, och det är ju förståeligt på sitt sätt.

Därmed inte omedelbart sagt att en bra travhäst inte skulle vara en bra ridhäst, tvärtom - idag tycker jag det verkar som, de få gånger jag varit på travet, att de som tilltalar mej mest ur ridsynpunkt, är också de som travar bäst. Det är ingen paradox. Det kanske är lite konstigt, på en ridhäst söker jag ju förmåga till samling, på en travhäst är det ju att trava fort som är poängen. Men likförbaskat...
Såg till exempel Järvsöfaks för en vecka sedan (?) - jag är helt övertygad om att han skulle ha blivit en superfin ridhäst om det "vore så". Alltså, att han travar bra är ändå förenligt med att han ser ut att ha rätt fina "ridegenskaper"!
Men med tanke på att tiderna ska pressas hela tiden (upplever jag det som) och aveln måste hänga med i det, så - hur länge får det vara så att de bra travhästarna också är bra ridhästar?

Jag tycker till exempel det är supertråkigt att grannen inte tar föl på sitt sto. Hon har verkligen superfin ridtyp, visserligen rätt grov men är samtidigt ändå bärig och maffig och har lätt till samling.
De har fått flera fina föl efter henne, för mej med ridhästögon, men de räcker inte riktigt till på travet och de får inte sålt fölen (tråkig gammal svensk stam??) så därför betäcker de henne inte.

När det gäller bredden och hingstvalet så verkar det vara lite skillnad geografiskt. "Här nere" där kallblodstravare inte är lika vanliga så finns det inte samma utbud när det gäller hingstar (bortser nu från semin). Man verkar avla på lite äldre hingstar, de som finns i trakten osv. Men även här så ser man ju att det börjar att ändras och man pratar mest om Eldingblod.:p

Som "ridmänniska" så har man kanske lite annan syn på hingstvalet och visst hade jag önskat fler hingstar att välja på som är av den lite äldre modellen och av bra ridhästtyp -å andra sidan är ju rasen avlad för att prestera och då är det ju logiskt att det bara är de bästa hingstarna som används i aveln. Jag är lite kluven.

Jag valde ju själv Nordlys i år, inte den modernaste stammen men bra prestationsstam och en modell som jag tror ska passa mitt sto. Avkomman ska förhoppningsvis kunna prestera lika bra på travet som den kommer att bli en bra ridhäst. Jag vill gärna tro att det går hand i hand -att de individerna som presterar bra på banan, har bra rörelser och bra exteriör också är de bästa ridhästarna!
I så fall skulle man slippa den rena "ridhästaveln" på rasen. Det är ju trots allt bland ridhästmänniskor som det börjat att komma "buskavel" inom rasen -det sto man har och den hingst man har, utan några krav på prestation eller avelsvärdering. Tråkigt tycker jag. Då är man inte rädd om rasen.

Ja jag har ju samma funderingar fast då som ridhästar, jag har hört både bu och bä men har redan två tingade föl innan de ens är tillverkade så jag vågar satsa.

Det ska bli mkt intressant och spännande att forma fram dem som ridhästar, på något vis bevarar man ju ändå rasen i sig.

På vilket sätt tycker du att du bevarar rasen? Genom att använda en icke godkänd hingst?:confused: Eller har du låtit avelsvärdera honom? För att kunna föra aveln framåt i rasen så måste ju ändå avkommorna vara registreringsbara, annars är det ju trots allt bara buskavel på trevliga individer. Att de är lättsålda är ju en helt annan sak, det har ju inte nödvändigtvis med kvalitet att göra.:(

Det har du helt rätt i, men jag avlar inte och sen står där utan att veta vad jag ska göra med avkommorna i alla fall.

Jag vet att det finns goda planer för dem och JAG i alla fall tycker det ska bli mkt spännande att ta fram dem som ridhästar.

Ser nu efter att ha läst Rikkans inlägg ordentligt att mitt svar inte hade här och göra. Förstår att du reagerade.

*Skuttar iväg*

CarolaLind skrev:
Jag vet att det finns goda planer för dem och JAG i alla fall tycker det ska bli mkt spännande att ta fram dem som ridhästar.

Visst är det spännande att ta fram dem som ridhästar, jag rider ju själv och är ingen "travmänniska". Mitt sto är betäckt i år och jag har precis köpt ett ungsto som jag också förhoppningsvis kommer att ta föl på i framtiden. Att de blir bra ridhästar känner jag ingen tvekan inför, men det bästa beröm jag kan få om jag avlat fram rätt individ, det är att jag bevarat travkapaciteten också! Jag hoppas att mina hästar ska bli bra till både ridning och trav. 1½-åringen ska köras in och där har jag funderat på att låta henne gå premie i vår, sedan ska hon bli ridhäst åt mig. Men då är hon iallafall "testad" så att man vet lite om hennes travegenskaper också.
Nåja, det var bara en parantes.:p

Men Carolas hästar kan ju ändå registreras trots att Nökle inte är godkänd?
På kallblodstravarsidan gäller ju inte samma som för ridhästar - att hingsten måste vara "avelsvärderad" (detta existerar ju inte ens på kallblodssidan, antingen är de godkända eller så är de det inte), och även avkommor efter "icke godkända" hingstar kan registreras i samma stambok som övriga. Som jag förstått det!

Här uppe används nog i princip alltid semin också så det där förstår jag inte egentligen. Jag tror det här med vilka hingstar som används är väldigt olika beroende på vilka mål man har med aveln och kanske till stor del också vilken ekonomi som finns, inte så mycket med geografin att göra. Häruppe finns ju förstås mycket "mer" kallblodsavel - det är ju här travet för dom finns, men å andra sidan finns det ju också fler varianter på hingstval :D...

Att "buskavel" skulle existera enbart bland ridfolk känns konstigt. Samtliga ridfolk jag pratat med som vill betäcka sina ston är supernoga med hingstval och sätter sej in rätt mycket i det där med passande blod och så vidare.
Buskavel existerar nog i alla kategorier...

Men ska tiderna hela tiden pressas, det pratades ju till och med om 2-åringsstartande på sleipners forum tidigare! Och man vill ha betalt för sina föl som travhästar, så verkar det ju ändå vara viktigt att välja mer "populära" hingstar. Ska de hänga med på travet om några år måste fölen bli bättre än sina föräldrar (även om man har Järvsöfaks eller Spikeld till farsa ;) )!

Att Nordlys skulle ha gammal "mindre populär" stam håller jag inte med om. Tvärtom är väl hans möderne och även fäderne bland det blod som faktiskt hänger med i tidspressandet?
Nordlys själv har väl inte presterat superbra tider, så det är nog därför han inte är så "populär" (vad gäller betäckta ston tänker jag) skulle jag tro?

I så fall har jag missförstått det, vad jag hört så kan inte föl efter icke godkända hingstar registreras? Då blir det i stambokens "slasktratt" och då kan avkomman inte startas?
Men man kan ju lösa betäckningslicens för att betäcka sina egna ston med egen hingst, då går det ju att registrera fölen. Jag vet inte skillnaden. Kanske nån som vet säkert, om man kan registrera avkommor efter vilken hingst som helst?
Men det finns väl ändå tillräckligt med godkända hingstar att använda för att slippa avla på en hingst som inte är godkänd för avel och antagligen inte röntgad heller (det är väl ändå ett krav för att använda en kallblodshingst i avel?).

Jag är otroligt kluven till det här med ridhäst vs travhäst.
Som jag skriver ovan, ska utvecklingen fortsätta så kommer kallblodstravarna behöva se ut och röra sej som varmblodstravare för att hänga med, det tror jag.
Jag är inte intresserad av varmblodstravare med hovskägg, jag vill ha "riktiga" kallblodstravare. Men så vill jag ju egentligen inte heller ha travhästar, jag vill ha mina kbltravare till ridning.

Problemet med att så få ston betäcks är ju inte att aveln inte förs framåt - med så få ston så är det ju i princip bara de ston som för aveln "framåt" som betäcks. Med "för aveln framåt" menar jag de ston som kan klämma ur sej föl som kan tangera de gamla rekorden... Problemet är att genbanken blir väldigt smal - särskilt som "matadoravel" är väldigt populärt och ett fåtal hingstar får större delen av alla ston.

Kan man få mer betäckta ston, så kan man också bredda genbanken och bevara sundheten hos rasen.
Vad händer om 10-15 år då man upptäcker att Elding-linjeavel ger hästar som är 130 cm höga, hellre passar än travar, och man då inte har tillgängligt outcross-blod?
(kanske är det lämpligare i Sverige att ta Järvsöfaks som exempel)

Ju mer inavel, desto mer sjukdomar. Det är supersimpelt och har varit känt alltjämt. Många ärftliga sjukdomar och "patologiska mutationer" är recessiva, för att de ska komma fram krävs det att anlagen kommer från båda föräldrarna. Risken för detta ökar radikalt när inavel blir stor - när genbanken inom en ras är liten.
Min far säger att inom mjölk-koaveln så är inavelskoeff på högst 3,5% vad de eftersträvar, då man "i hela världen" inom mjölk-aveln kommit fram till att vid 3,5% går gränsen för hur mycket "risk" det är för bakslag (läs; kor som mjölkar som tusan men till exempel har extra lätt för att få mastiter?).

Att "buskavel" skulle existera enbart bland ridfolk känns konstigt. Samtliga ridfolk jag pratat med som vill betäcka sina ston är supernoga med hingstval och sätter sej in rätt mycket i det där med passande blod och så vidare.
Buskavel existerar nog i alla kategorier...
Jag tror/hoppas att inte alla ridfolk buskavlar, det är inte så jag menar. Men det verkar som att många som betäcker sina kallblod för att avla ridhästar är mest intresserade av exteriör, inte av stammar. Då är det ju mindre intressant att använda en hingst som är godkänd för avel.

Att Nordlys skulle ha gammal "mindre populär" stam håller jag inte med om. Tvärtom är väl hans möderne och även fäderne bland det blod som faktiskt hänger med i tidspressandet?
Mindre modern var väl uttrycket jag använde och så är det väl ändå? Med hysterin som varit/är efter Eldingblod så är ju Nordlys en annan generation. Men det ska bli spännande att se vad han lämnar, äldsta avkommorna är ju bara 2 år ännu.

Det är möjligt att det är så att de blir registrerade i "slasktratten" och inte får starta, får hoppas nån av de mer bevandrade kallblodsfolken på sidan har koll :)

evis skrev:
Jag är otroligt kluven till det här med ridhäst vs travhäst.
Som jag skriver ovan, ska utvecklingen fortsätta så kommer kallblodstravarna behöva se ut och röra sej som varmblodstravare för att hänga med, det tror jag.
Jag är inte intresserad av varmblodstravare med hovskägg, jag vill ha "riktiga" kallblodstravare. Men så vill jag ju egentligen inte heller ha travhästar, jag vill ha mina kbltravare till ridning.

Jag tycker att det är tråkigt om utveckling av rasen går åt det hållet att man måste välja mellan travare och ridhäst. När det gäller pressande av tider, tidig utveckling osv så är jag för dåligt insatt i travvärlden för att veta hur man ska vända det till något positivt.

Jag tycker också att det är viktigt med en bredd i rasen, matadoravel är aldrig bra på sikt. Frågan är väl hur man kan utöka bredden bland hingstarna, en annan typ av avelsvärdering? Jag tycker inte att rasen är stor nog för att en splittring mellan rid- och travhästar vore bra. Hellre i så fall att det finns ännu fler avelsvärderade hingstar av olika stammar och modeller att välja på, då kanske inte "ridfolk" känner sig tvungna att välja en icke godkänd hingst för att få den typen av häst de vill.
Men det måste ju finnas en efterfrågan på andra stammar, andra hingstar, annars kommer ju inte de hingstarna att användas i aveln ändå. Nordlys t ex hade bara 6 ston i år om jag inte minns fel. Alla ville ha Elding-hingstar istället och intresset var svalt. Det är ju tråkigt och frågan är hur man kan ändra på det?

knyttet skrev:
Men det verkar som att många som betäcker sina kallblod för att avla ridhästar är mest intresserade av exteriör, inte av stammar.
Fast min erfarenhet är bara att det inte alls är just så?
Det här med mindre intresse för stammar existerar även bland travfolket.

Skillnaden är väl kanske bara att den som vill avla en travhäst är mer beroende av travprestation "i blodet" än den som vill avla en ridhäst?

knyttet skrev:
Mindre modern var väl uttrycket jag använde och så är det väl ändå?
Jo, han är ju inte purung förstås så stammen är ju lite äldre! Men jag kan nog inte påstå att stammen ändå skulle vara mindre modern. Beror förstås på vad man menar med modern. Men som sagt, både möderne och fäderne är sådant blod som hänger med i tidspressandet.

Såg du på teve när de pratade om detta?
Nu betäcks 500 ston per år, för att bevara rasen krävs 1000 ston.

Jag tror att det är där man måste börja ifall man vill bevara ridhästtypen...!!

Men då gäller också att uppfödarna dels är medvetna om intresset för ridhästar och vet hur de ska annonsera sina hästar för att inte bara travfolk ska få veta, och dels också är öppna för att sälja sina unghästar till en ridmänniska.

Men då kommer man till det där med - om fler och fler kallblodstravare används till ridning, hur tillförlitlig blir då till exempel statistik över premie och startande hästar?
Jag har ju en fölunge nu, som jag faktiskt inte är intresserad av att ta fram på travet (tror jag i alla fall) - även om han kanske skulle bli en bra travhäst. Om jag inte ens försöker träna till premie eller försöker komma till start, så innebär det ju en "onödig" plump i statistiken för både hingsten och stoet. I statistiken så ser det ju ut som om avkomman inte är tillräckligt bra.... I verkligheten har den inte ens prövats.
Jag förstår att hingstägarna inte blir glada när man yttrar att fölet ska bli ridhäst.

Är lite trött idag,hoppas jag får till det ändå:smirk:
Man får betäcka 2 egna kallblodsston med egen hingst som har genomgått vet.besiktning så att det ej finns defekter.Sto o hingst måste vara i samma ägo sen.31/12 året innan man betäcker.
Båda måste ju naturligtsvis vara reggade i STC själva.
Blev ni någe klokare?

Jag ser inte det som en nödvändighet att det ska behöva vara någon skillnad mellan trav och rid kallblodstravare, för om man ser efter vad båda grupperna söker så är det faktiskt samma häst.
Det finns kriterier för hur en kallblodtravare bör se ut, och det hämmar inte hästens samling ur ridsynpunkt.
Men vad jag undrar är var dom mindre fördomsfulla stoägarna håller hus?
Var finns kärleken för rasen och hästen, -individen?

Att alla individer inte lämpar sig för att kuta på en bana som idioter är nog alla klar över, men att inse att alla kan ha nytta av det gedigna avelsarbete som är gjorts under en lång tid, att förvalta arvet, verkar vara mindre intressant i dag.

Jag tror på mer information och mindre fördommar. Ligger inte mycket av problematiken hos just stoägarna? För vem innom travet har varit så pass fördomsfri att dom väljer att föda upp en kallblodstravare på bästa sätt, oasett vad den senare ska användas till?
Jag får känslan av att om det inte visar sig vara en supertalang, med rätt färg och utstrålning så satsar man inte, som om det vore en nitlott redan från början. Vissa tänker även så om dom får ett stoföl.
Många avkommor får inte ens den fullvärdiga foderstat som krävs för att individen ska kunna utvekcla sig, och det gäller även dom med relativt "het" stam.
Är det en generationsfråga? Låt oss hoppas det....
Vem är det isf som ska ta över och hur kommer framtiden att se ut. Jag är rädd att det är mer kris för rasen än vad siffrorna säger. Det går väl även ner i Norge, och det spelar stor roll även för oss.

Mehl skrev:
Man får betäcka 2 egna kallblodsston med egen hingst som har genomgått vet.besiktning så att det ej finns defekter.Sto o hingst måste vara i samma ägo sen.31/12 året innan man betäcker.
Båda måste ju naturligtsvis vara reggade i STC själva.
Blev ni någe klokare?
Tack!:bow:
Då räcker det alltså att hingsten är reg. i STC och vet.bes ua? Ingår det röntgen då (tänker på hovbroskförbening)? Ingen avelsvärdering för att använda till egna ston?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 424
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 318
Senast: Hedinn
·
Avel Kanske finns en tråd om det här och i sådana fall ber jag om ursäkt. Men hur ser ni andra på det här med att avla på individer med WFFS... 2
Svar
37
· Visningar
3 563
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig... 2
Svar
28
· Visningar
2 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka