Sv: Avel på kallblodstravare?
Jag är superintresserad

Upplever det som i min närhet att det enbart avlas på de här "räser-travarna". De stona som är lite äldre och kanske inte har den mest moderna stammen, de tar man inga föl på helt enkelt för att man inte får sålt dem som travhästar - men jag inbillar mej att bredden MÅSTE finnas, om 10 år är de där "outcross"-blodet ovärderligt ju, även om det inte hänger med i dag.
Tycker att de flesta *ridfolk* jag pratar med är väldigt intresserade av att avla på sina ston, men i princip alla trav-kallblodsfolk i min närhet säger att "det är inte lönt". Men det är bara som jag upplever det i min omgivning.
Är det något som bör tas tillvara på på något vis kanske?
Att ridintresset ökar?
Jag tror ju det, men jag vet egentligen inte alls på vilket sätt - det bästa vore väl om att ridfolk visste var de skulle leta efter bra ston eller unghästar, och att travfolk är öppna för att till exempel sälja unghästar till ridmänniskor?? (även fast det inte ger några uppfödarpremier)
Sedan undrar jag hur långt man kan pressa tiderna?
Det sägs ju att avel innebär att man ska få fram bättre avkommor och jag hänger med i det, men var ska det sluta med våra kallblodstravare? Att de ser ut som varmblodstravare med hovskägg?
Hur viktigt är det att bevara det lantras-arv vi har, med allt vad det innebär (med inte alltför snabba tider...??)?
Men jag har förstått att det är pengar som styr, och det är ju förståeligt på sitt sätt.
Därmed inte omedelbart sagt att en bra travhäst inte skulle vara en bra ridhäst, tvärtom - idag tycker jag det verkar som, de få gånger jag varit på travet, att de som tilltalar mej mest ur ridsynpunkt, är också de som travar bäst. Det är ingen paradox. Det kanske är lite konstigt, på en ridhäst söker jag ju förmåga till samling, på en travhäst är det ju att trava fort som är poängen. Men likförbaskat...
Såg till exempel Järvsöfaks för en vecka sedan (?) - jag är helt övertygad om att han skulle ha blivit en superfin ridhäst om det "vore så". Alltså, att han travar bra är ändå förenligt med att han ser ut att ha rätt fina "ridegenskaper"!
Men med tanke på att tiderna ska pressas hela tiden (upplever jag det som) och aveln måste hänga med i det, så - hur länge får det vara så att de bra travhästarna också är bra ridhästar?
Jag tycker till exempel det är supertråkigt att grannen inte tar föl på sitt sto. Hon har verkligen superfin ridtyp, visserligen rätt grov men är samtidigt ändå bärig och maffig och har lätt till samling.
De har fått flera fina föl efter henne, för mej med ridhästögon, men de räcker inte riktigt till på travet och de får inte sålt fölen (tråkig gammal svensk stam??) så därför betäcker de henne inte.