Avel på kallblodstravare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 259
  • Visningar Visningar 23 788
Sv: Avel på kallblodstravare?

Jammen, se på verkligheten.
Jag menar att det likafullt är svårt för nyfrälsta att kamma hem några kronor även om du höjer prispengarna, eftersom det är dom bästa hästarna som vinner.

Jag vill ju inte bara att förstaprispengen skall öka, utan att de hästarna som är placerade 1-6 borde alla få mer, men allra helst de som kommer lite längre bak...

Bredden hos rasen kommer inte att öka markant om man bara ser till travet, eftersom många faktiskt lämnar sporten.
Den nya generationens hästägare är mer mångfaceterad än den gamla typen av hästkarl. Många vill rida och göra olika saker med sin häst, men varför ska dom inte gynnas, så länge dom avlar på sina ston och håller rasen levande?

jag tycker även de ska gynnas, jag är själv en person som föredrar båda delarna. Men som hingstägare är det tråkigt att statistiken "dras ned" då hästarna inte ens prövas för trav, skulle man på något sätt komma undan detta så skulle jag mer än gärna se att även folk som bara är intresserade av ridning betäcker med min hingst. Jag tycker samma som dig, men jag tycker också att prispengarna inom travet borde höjas, så även uppfödarpremien...:D

allroundhästarna skrev:
Rasen är avlad för att vara travare annars kan man välja nordsvensk brukshäst eller någon annan ridras. Jag tycker att Sleipner ska främja travbiten, eftersom att det är en travhäst.
Men varför ska man avla korsningar bara för att man vill ha en ridhäst? Jag ska betäcka mitt kallblodstravarsto till sommaren för att få fram en ridhäst. Givetvis vill jag ha en renrasig häst och inte en korsning, som betäckning med bruksnordis skulle resultera i. Antalet betäckningar minskar för varje år, travintresset sjunker, det avlas bara på ett fåtal "topphingstar", resten av hingstarna får knappt några ston. Skulle inte ridhästavlen bredda rasen, både med att vi kanske använder lite andra hingstar än just Järvsöfaks och dessutom kommer antalet registrerade kallblodstravare öka. Det måste väl ändå vara bra för rasen? Eller?

allroundhästarna skrev:
Vad skulle Halvblodsföreningens avelsråd säga om travfolket börjar vilja "göra om" halvbloden och "avla sönder" dom så att dom är små, lätta och smäckra som en arab eller nå´t?!?!?!?
Avla sönder?!?!?! Jag vill ha kallblodstravaren som den ser ut idag, vill inte travfolket också det?

Ja, och när ska vi författat ett förslag till Sleipner? *hehe*

Jag tycker hennes argument var så fåniga att jag inte ens orkar svara....*suck*

Bodbäckspålle skrev:
jag tycker även de ska gynnas, jag är själv en person som föredrar båda delarna. Men som hingstägare är det tråkigt att statistiken "dras ned" då hästarna inte ens prövas för trav, skulle man på något sätt komma undan detta så skulle jag mer än gärna se att även folk som bara är intresserade av ridning betäcker med min hingst.

Håller med där. Jag vill ju betäcka för att få en ridhäst, en renrasig sådan eftersom det är en kallblodstravare jag vill ha och ingen korsning. Men samtidigt känns det ju trist att jag drar ner statistiken pga. det. Eftersom jag aldrig kommer prova avkomman för trav vet man ju inte vad det skulle ha blivit. Borde man inte kunna undvika det på nåt sätt? Tänk om man kunde registrera att avkomman ska användas för ridning på nåt sätt? Vill ju gärna bidra till rasens fortlevande... :)

Om det ska till en förändring för att underlätta breddningen av kallblodstravarens användningsområde så måste vi "ridfolk" visa att vi är intressrade, engagerade och förhoppningsvis någorlunda överens om hur vi vill vara med och påverka i Sleipner.

"Syns man så finns man" är ett rätt bra talesätt. Det är lätt att bortse från våra idéer och önkemål så länge man bara är ett par stycken som kommer med dem. Därför kom Christina Drangel med idén att visa upp hur användbara våra kallblodstravare är som ridhästar genom en webbsida. Jag hakade på direkt. Sidan är endast några veckor gammal men redan har många visat sitt intresse. Jag hoppas att sidan ska kunna påvisa hur användbara våra kära kallblodstravare är! :)

http://www.nordiskridhast.se

Jag känner också igen mej - det sista jag vill är ju att "dra ner" hingstens statistik bara för att min avkomma (mest troligt) inte kommer prövas på travet. Finns det någon lösning på det - din idé kan ju inte vara helt fel - så vore det super, tycker jag.

idak skrev:
Håller med där. Jag vill ju betäcka för att få en ridhäst, en renrasig sådan eftersom det är en kallblodstravare jag vill ha och ingen korsning. Men samtidigt känns det ju trist att jag drar ner statistiken pga. det. Eftersom jag aldrig kommer prova avkomman för trav vet man ju inte vad det skulle ha blivit. Borde man inte kunna undvika det på nåt sätt? Tänk om man kunde registrera att avkomman ska användas för ridning på nåt sätt? Vill ju gärna bidra till rasens fortlevande... :)

Jag har också funderat på någon slags registrering, men då blir väl vissa misstänksamma och undrar om den blev ridhäst för att den iinte klarade av att vara travhäst *suck* Annars hade det ju varit det ultimata alternativet...

vi provade ju ett år med att ha sänkt fölavgift för de som fick stoföl med vår hingst, just för att gynna de uppfödare som senare kanske skulle få det svårt att få hästen såld, men det slutade med att även de som fick hingstföl ville ha samma pris...så det fick helt enkelt bli ett och samma för alla...men annars tycker jag det också är en bra ide...

Senast ändrad av en moderator:

Rikkan skrev:
Ja, och när ska vi författat ett förslag till Sleipner? *hehe*
så snart du börjar skriva;) ...jag är ju så dålig på sånt, dock kan jag skriva under på att jag håller med!

Bodbäckspålle skrev:
Jag har också funderat på någon slags registrering, men då blir väl vissa misstänksamma och undrar om den blev ridhäst för att den iinte klarade av att vara travhäst *suck* Annars hade det ju varit det ultimata alternativet...
Ja, det borde ju gå att lösa på nåt sätt ändå. Kan man inte i samband med registreringen av fölet ange vad den ska användas till. Då kan man ju inte säga att den inte klarade av att vara travhäst för det har man ju aldrig ens hunnit testa?

Bodbäckspålle skrev:
vi provade ju ett år med att ha sänkt fölavgift för de som fick stoföl med vår hingst, just för att gynna de uppfödare som senare kanske skulle få det svårt att få hästen såld, men det slutade med att även de som fick hingstföl ville ha samma pris...så det fick helt enkelt bli ett och samma för alla...men annars tycker jag det också är en bra ide...
Stoägare är allt bra snåla ;) Nä, skoja bara. Tycker stonfölen ändå borde gå att sälja som ridhästar om det inte lönar sig att ha dem för trav. Där är det ju ingen större favorisering av kön. Jag betalar gärna lite mer för att få en ung kallblodstravare som inte har saker i bagaget som försvårar utbildningen till ridhäst.

Men för jösse namn!
Rasen är en gammal nordisk urhäst, som 1964 delades i en trav- och en bruksvariant. Det här börjar likna debatten om bruks- och utställningsschäfer.:devil:

Ursäkta, men kallblodstravaren är redan en utmärkt ridhäst, vi behöver inte göra om den. Vi som använder den som rid- och körhäst kombinerat vill bara använda den till just det. Som den ju har varit i kanske tvåtusen år. Travet har funnits hur länge? Jag tycker att vi ska sluta tjafsa om att ridintresserade förstör travhästarna. Bli lite konstruktiva istället. Klart att det måste gå att kombinera trav- och ridavel! Införa någon sorts bruksprov kanske, där hästarna inte måste hetstrava men ändå visa körbarhetsanlag?

oops, sorry Rikkan, riktade detta till allroundhästarna...

*svarar alla som oroar sig över siffror*
Dra ner statistiken? Och hur många handlar det om i praktiken?
Se på hur det ser ut idag.
Hur många är det som drar ner siffrorna av andra orsaker än att man vill ha avkomman som ridhäst? Ganska många, om inte flertalet?
Och vilka anledningar finns där? Säkert lika många som antal avkommor...
Statistiken i Bodbäckpålles fall verkar ju inte ha någon som helst betydelse på betäcknings siffrorna, eller hur? För om alla läste dom så skulle han ju ha många fler ston varje år, så jag menar att erat argument inte håller på varken sto eller hingtsidan, tyvärr. *suck*

Att gå och oroa sig i onödan tycker jag är ganska märkligt...

Nä, tyvärr verkar ju inte alla gå efter statistiken, men jag vill ändå att den skall ge en någotsånär rättvis bild av hur det verkligen är...tror du han får fler betäckningar om han har dålig statistik? Han må inte ha många ston nu heller...men de lär i alla fall absolut inte bli fler om statistiken för honom sjunker...Däremot kanske någon tittar på den och kanske väljer att betäcka, det är alltid bättre än ingen.

Jag undrade först vad jag nu hade sagt som jag inte kom ihåg...*hehe*;)

Jag såg ett inlägg på en annan sida om denna ras och tänkte till.

Först så finner jag det aningen märkligt att många ägare av denna rasen inte har intresserat sig för att ta reda på läget inom avel och unghästvisning, oavsett vad man har tänkt ha avkomman till.

Ang .visning av 2- åriga ston så kan dom få Diplom men då måste dom komma upp i poäng och det innebär att avlägga travprovet i vagn som räknas x 2.
Travprovet är ingen travtävling. Dom ska lufsa i rytmiskt takt nått varv runt banan, så att domarna ser att hästen har en bra grund och bärighet och att hästen ger ett trevligt intryck. Inget vråltempo. En häst med bra uppfödning och ett par månaders grundträning klarar det.

Vad är det som säger att ridhästmänniskorna inte kan köra in sina hästar och avlägga detta simpla test om man nu vill ha diplom på sin ungmärr? Många tömkör ju ändå (eller borde kanske göra det) som en del av grundutbildningen av hästen.

Och som du säger, hästen är och har varit en bruks häst, och den kan knappast ta skada att den är inkörd även om den inte är ämnad för att tävla i trav. Det är ett arv som vi kanske bör förvalta, den allsidiga hästen - kallblodtravaren - nordisk ridhäst?

Och sen att hingstanrna inte visar prov på ridbarhet. Ja, man kan väl inte få allt? Men bra mycket. Och kom i håg att stoet påverkar avkomman till 50%, så har man ett bra sto så behöver man kanske inte oroa sig så himla mycket....;)

Vill man ha kvadratiskt eller högbenta hingstar så finns dom, bara man ser efter i katalogen. Men sen så gäller det att kunna förstå hur hingsten skulle se ut om den inte vore i travtävlingskondition, och det verkar vara en annan femma...

Jag har ju tänkt på honom, Pålle, men fick då höra av en inbiten travgubbe "inte ska du betäcka med en sådan omodärn hingst. avkommorna går ju ingenting på banan". Och då läser han inte statistiken utan programmen.
Nu vet jag inte hur det kommer att bli med Rikkan till våren, men det är svårt för dom flesta hingsthållarna i dag....

http://www.nordiskridhast.se/ OK, dom har endast renrasiga hästar men AR-tränarna börjar "göra om dom"
Ovan adress länkar till denna: http://korsning.nordiskridhast.se/
eller som denna sida: http://www.christinadrangel.com/cavera/index.html
Hennes ras kallas "Karolinerhästar"

Vem av dessa verkar för Kallblodstravaren?????

Vem av dom avlar för att få en bra ridhäst?????

Vem av dom avlar för att få en Kallblodstravare som är snabb och håller länge på banan????

Är man då nöjd med den ras man har eller??
Är den nya rasen "Nordisk ridhäst" eller??

Jag är iallafall nöjd med mina kallblodstravare som är gamla avdankade travare. Men som jag använder som ridhäst eller annat nu när travet inte funkar. Travaveln handlar även mycket om psyket på hästen, har den löphuvud, vinnarskalle mm vilket inte efterfrågas för att avla en ridhäst.

Senast ändrad av en moderator:

allroundhästarna skrev:
http://www.nordiskridhast.se/ OK, dom har endast renrasiga hästar men AR-tränarna börjar "göra om dom"
Ovan adress länkar till denna: http://korsning.nordiskridhast.se/
eller som denna sida: http://www.christinadrangel.com/cavera/index.html
Hennes ras kallas "Karolinerhästar"

Ledsen att du missförstår allt, eller om du helt enkelt vill missförstå. På sidan får endast renrasiga kallblodstravare, nordsvenska brukshästar och dölehästar finnas. De kommer alla från samma ras för inte allför länge sedan. Många skickar in sina korsningar med kallblodstravare och nordsvensk i. När jag var tvungen att neka dem kom förslaget om att de kan få en egen presentationssida. Därav sidan, och den ligger under länkar som en extern länk även om sidan råkar finnas på samma server. Sidans uppgift är att visa på vilka trevliga ridhästar kallblodstravaren, nordsvensken och dölen är. Vi är ingen avelsförening.

allroundhästarna skrev:
Vem av dessa verkar för Kallblodstravaren?????

Vem av dom avlar för att få en bra ridhäst?????

Vem av dom avlar för att få en Kallblodstravare som är snabb och håller länge på banan????
Jag kan ju inte svara för hur stuteri Cavera tänker i den frågan, men jag tror de avlar för att få fram en bra ridhäst. Jag personligen vill inte uppmuntra korsningsavel. Dagens halvblod hade iofs inte existerat idag utan korsningsavel så vi får väl hoppas att det för med sig något bra här också. Antar att även kallblodstravaren kom till genom att korsna nordsvenska brukshästar med lättare raser från början. :smirk:

allroundhästarna skrev:
Är man då nöjd med den ras man har eller??
Är den nya rasen "Nordisk ridhäst" eller??

Jag är iallafall nöjd med mina kallblodstravare som är gamla avdankade travare. Men som jag använder som ridhäst eller annat nu när travet inte funkar. Travaveln handlar även mycket om psyket på hästen, har den löphuvud, vinnarskalle mm vilket inte efterfrågas för att avla en ridhäst.

Vad bra att du är nöjd med dina avdankade travare. Själv vill jag gärna ha en som inte har gått på travet eftersom de ofta har en del "bagage" som gör utbildningen till ridhäst svårare. Visst handlar ridaveln om psyke också, men det kanske inte du visste.

Jag är nöjd med kallblodstravaren som den är och många andra med mig. Det finns ingen "ny ras" vad jag vet. Bara nya sätt att se på de raser vi har idag.

idak skrev:
Antar att även kallblodstravaren kom till genom att korsna nordsvenska brukshästar med lättare raser från början. :smirk:
Ja, det är ju det jag är rädd ska hända! För det gynnar inte Kallblodstravaren som ras (som den är idag) om man tar fram en korsning.

idak skrev:
Visst handlar ridaveln om psyke också, men det kanske inte du visste.
Jo, det visste jag, men jag tänkte mest på att det är olika psyke man eftersträvar.

idak skrev:
Därför kom Christina Drangel med idén att visa upp hur användbara våra kallblodstravare är som ridhästar genom en webbsida.
Stuteri Carvera är ju hennes stuteri!

Någon sade tidigare om schäferns olika inriktningar, labradoren har ju blivit "två" raser, en jaktlabrador och en "vanlig" (tjock) labrador. Så blir det om man avlar för olika ändamål.

Det finns massor av trådar om detta under travforumet, där "travfolket" anser att det har blivit en fluga att ha kallblodstravaren som ridhäst och motargument.

Hoppas att vi kan få fram flera hästar som Järvsöfaks. Han är 11 år vinner det mesta. Ligger i toppen under flera, flera år, håller ännu (skademässigt), stabil och social, bra psyke, vinnarskalle och allt som en bra travare ska ha och det är väl allas dröm att få en ny Järvsöfaks.:love: Allt detta sammantaget gör att alla vill betäcka med Järvsöfaks. Det är inte BARA det att han vinner.

Tack vilket jättebra svar!!!:bow:

Det kommer jag absolut att göra, för självklart kommer jag att köra in mitt föl. Vad kul! Jag blev helt upplyft av detta!:bump:
Det är en stor sorg för mig att min nuvarande pålle inte är direkt körbar för en gröngöling som jag. Tjejen jag köpte henne av sa "Jag rekommenderar inte att köra henne, det går ganska fort":angel:

Men jag ska försöka köra in henne på nytt. Nu i slow motion...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 425
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 320
Senast: Hedinn
·
Avel Kanske finns en tråd om det här och i sådana fall ber jag om ursäkt. Men hur ser ni andra på det här med att avla på individer med WFFS... 2
Svar
37
· Visningar
3 563
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig... 2
Svar
28
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka