Avel på kallblodstravare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 259
  • Visningar Visningar 23 788
Sv: Avel på kallblodstravare?

Rikkan skrev:
Jag har ju tänkt på honom, Pålle, men fick då höra av en inbiten travgubbe "inte ska du betäcka med en sådan omodärn hingst. avkommorna går ju ingenting på banan". Och då läser han inte statistiken utan programmen.
Nu vet jag inte hur det kommer att bli med Rikkan till våren, men det är svårt för dom flesta hingsthållarna i dag....

och det är alltid sånt jävla skitsnack man får tampas med! (inte irriterad på dig nu:p ) Men vi har alltid fått höra ryktesvägen en massa skit om honom, det är bara trist att ingenting stämmer med verkligheten...är så less på det, helt seriöst...men det lutar åt att vi inte ens löser betäckningslicens nästa år...

och det är synd, för Pålle är fin! och en del har han lämnat.

vi köpte ett halvgammalt sto med "halvtaskig" stam för 5 år sen och betäckte med en rel. okänd hingst, Pajaprins, för han stod här då. Vi var inte speciellt insatt i nånting med trav just då men hade haft en gammal kallblodstravare till låns och han var så vacker.
Avkomman blev en väldigt snygg svart hingst, numer valack, men tyvärr kan han inte trava så fort och tyvärr har han en hel del problem med olika saker. Vi tycker såklart oerhört mycket om honom oavsett om han kommer till start eller inte, men den märren betäcks inte mer. Hon har gammal stam som inte lämnat mycket på nåt håll.

För att kunna avla så köpte vi ett superfint, ostartat, sto e. Rigel Jo-Lapp Nils, som även var riden och det gillar vi, förra året. Betäckte henne med Qvadrigo och har fått en kanonfin hingst, som ska säljas till trav.
Vi tänker betäcka henne när vi har råd och tid, kanske vartannat/var tredje år. Och jag tar INTE Elding-blod eller Järvsöfaks-blod. Även om det blir svårare och svårare att hitta hingstar utan dem bakom sig..
Att välja Qvadrigo ifjol var enkelt; han är fin, tävlat bra, ny och spännande i aveln och lagom dyr.
Att välja igen tycker jag är väldigt svårt.. Jag godtar inte en IAK högre än 7 och det begränsar en hel del. Faktum är att Elding-hingstar lämpar sig bra till stoet på så vis, men man får leta vidare. Den som söker skall finna..:D
Det man är rädd för om man betäcker med en mindre imponerande hingst, funderar t.ex. på Vinning Kos, är att inte få sälja... Jag varken vill eller kan ha kvar fler hästar men VILL avla och stärka stammen på det lilla vis jag kan, genom att outcrossa så gott det går.

Till den som undrade så finns Moe Odin på semin i Överbyn och i Ö-vik är det väl.

måste också få tillägga, som många andra tycker, att korsa INTE din kallblodstravare med nånting. Hur frestande det än är att kanske ta grannens vackra arab, eller vad som helst.. Ingen i hela världen, nästan:D , gillar korsningar och avkomman blir ju på ett sätt värdelös iom att den inte kan stamboksföras. Då går det inte få den linjen renrasig igen och det är en stor förlust.

Det var någon som skrev att hennes sto var lite nervigt och det skyllde hon på travet, så för att få en lugn avkomma ville hon ta en hingst av någon annan ras.
Vet ni att 80% kommer från miljön och 20% från arvet, har jag hört nån gång. Alltså kan du även med en häst som Kanske har mer nerviga gener få en lugn avkomma om du uppfostrar den så.
Och det finns MÅNGA hingstar som är snälla och coola. Lägg ner lite intresse i rasen istället och leta en hingst du gillar psyket på, jag garanterar att han finns.
Besök avelvärderingen och se hur de beter sig utanför banan. En del avlägger ju körprov, med loksele och vagn, och visar på ett stort lugn och säkerhet.
Långt ifrån alla travare är nervvrak, långt långt ifrån. Och mycket blir en häst vad du gör den till.

Ja. och det är precis det som gö mig så less på travet.
Hojta till ifall ni löser licensen iaf. Eller så propagerar ni för Pålle som avelshingst istället för travhingst å får massaor mad snygga avkommor..........;)

Jag har en märr som jag nu efter 5 år kan reglera någolunda vid körning, en racer!
Och jag kan rekomendera dig att ta tag i hästens fysiska krämpor, för oftast är det låsningar och kramp som gör att dom rusar.
En harmonisk häst har inte behov av att rusa.
Vill du ha tips så är detta ett ypperligt forum att fråga på...
För vår del har det tagit tid, men nu är hon jätte härlig att både rida och köra, "perfekt" blir hon aldrig på grund av allt hon varit med om, men vi känner en enorm lycka under träningen och det är huvudsaken för oss. :)

Jag hade valt direkt Prins Juventus, bara för att han har en udda stam och är så förbaskat läcker, men märrn' min har samma blod på morssidan, så det går inte.

Men Pålle går ju....;) *hehe*

allroundhästarna skrev:
Ja, det är ju det jag är rädd ska hända! För det gynnar inte Kallblodstravaren som ras (som den är idag) om man tar fram en korsning.
Nä, korsningar gynnar ingen. Du får väl fråga CD om varför hon vill ta fram en ny ras. Men det var ju tur för kallblodstravaren att det fick bli en egen ras i alla fall, kanske mest tur för bruksnordisen som antagligen inte skulle existerat idag annars.

allroundhästarna skrev:
Jo, det visste jag, men jag tänkte mest på att det är olika psyke man eftersträvar.
Jag tror inte det är olika psyke vi eftersträvar. Det du pratar om som "löpskalle" är ju egentligen en häst som kan ta fram massor med energi när det behövs. Det vill jag också ha hos min ridhäst.

allroundhästarna skrev:
Stuteri Carvera är ju hennes stuteri!
Ja, det är jag väl medveten om. Jag har träffat henne och hennes fina kallblodstravare. Hon är väldigt engagerade i kallblodstravaren som ridhäst och tycker den har många bra egenskaper. Varför hon väljer att använda sina ston med sin PRE-hingst istället för med en kallblodstravarhingst kan inte jag svara för.

allroundhästarna skrev:
Någon sade tidigare om schäferns olika inriktningar, labradoren har ju blivit "två" raser, en jaktlabrador och en "vanlig" (tjock) labrador. Så blir det om man avlar för olika ändamål.
Visst, har själv en stackars "utställningschäfer" som jag har utbildat till tjänstehund. Tycker det är helt sjukt att man kan avla fram ett utseende utan att ta hänsyn till hur det påverkar djurets fysik och hälsa. Ska man avla fram kallblodstravare som ridhästar använder man ju givetvis godkända hingstar. Godkända kan de väl inte bli utan att ha presterat på trav? Så det borde inte kunna växa fram olika typer. I hundvärlden behöver inte en schäfer ha några meriter alls för att man ska kunna använda den i avel.

allroundhästarna skrev:
Det finns massor av trådar om detta under travforumet, där "travfolket" anser att det har blivit en fluga att ha kallblodstravaren som ridhäst och motargument.
Fluga eller inte kan jag inte svara på. Jag hade då min första kallblodstravare före den blev så populär. 1993 köpte jag henne, och hade henne endast som ridhäst. Tog ett föl på henne som gick till travet. Men efter 5 år var han sönderstressad och fick bli ridhäst han också.

allroundhästarna skrev:
Hoppas att vi kan få fram flera hästar som Järvsöfaks. Han är 11 år vinner det mesta. Ligger i toppen under flera, flera år, håller ännu (skademässigt), stabil och social, bra psyke, vinnarskalle och allt som en bra travare ska ha och det är väl allas dröm att få en ny Järvsöfaks.:love: Allt detta sammantaget gör att alla vill betäcka med Järvsöfaks. Det är inte BARA det att han vinner.
Ja, det hoppas jag också på! Jag har träffat Järvsöfaks (och Fakse) personligen i deras stall i Hudik. Båda två otroligt vackra och trevliga hästar. Men det är ju inte så smart om man inte behåller bredden i rasen. Vem ska alla Järvsöfaksavkommor betäckas med annars?

Det är ganska lustigt egentligen för hur vi ridfolk än gör så gör vi "fel". Säger man att man vill avla på sitt kallblodstravarsto för att ta fram en ridhäst så säger en "travmänniska" att då kan du lika gärna ta en bruksnordishingst. Alltså ta fram en korsning.

Du å andra sidan säger att det är fel att ta fram en korsning (vilket jag helt och hållet håller med om!). Men samtidigt så förstör vi ju statistiken för kallblodstravarhingstarna genom att betäcka renrasigt. :confused:

Å, dessa magiska siffror!
Det är så många som avlar i dag som inte har en plan för sin avkomma, säger att den är tänkt för travet, men den har inte fått den mat den beöhver för att kunna prestera som unghäst.
Så ligger det till i många fall, inte nojjar dessa människor sig över några siffror, dom har inte tänkt så långt, tror jag.
En avkomma från klen uppfödning kommer ju ändå inte att hålla för trav så vad spelar det för roll? Jag fattar inte varför det ska va sånt snack om dessa siffror....
Är inte huvudsaken att det finns en bra bredd och ett utbud av fina och trevliga hästar, och om det sedan finns intresse för att plocka vissa individer till tälvling så är det väl en bonus? Det är ju så det funkar iallafall...

Rikkan skrev:
Ja. och det är precis det som gö mig så less på travet.
Hojta till ifall ni löser licensen iaf. Eller så propagerar ni för Pålle som avelshingst istället för travhingst å får massaor mad snygga avkommor..........;)

Vi får se hur det blir med licensen, eventuellt så kanske vi börjar med naturlig betäckning för honom och låter honom gå tillsammans med några ston under sommrarna...det kan ha få ägna sig åt på äldre dagar. Vi vill inte sätta honom på någon annan avelsstation heller än Magnussons, så det beror lite på vad han säger också. Vill han ta emot så kanske det blir fortsättning ett år till, han har ju trots allt två-tre treåringr som sprungit in en del (daler över 100.000, pållex över 80.000) Men som vanligt så bryr sig väl ingen om det.:p
Bah, tror ni jag är nå bitter på osanna rykten kanske?:smirk:

Appropå avelshingst...han lämnar ju bara snygga avkommor:D

och det är synd, för Pålle är fin! och en del har han lämnat.

Jag tycker också det, speciellt eftersom han har lite annorlunda stam så tycker jag han hade varit ett utmärkt outcross val...Men alla vill ju betäcka med elding-blod eller Järvsöfaks. Inget fel i det egentligen...Men det behövs mer varierat blod.

idak skrev:
Men det var ju tur för kallblodstravaren att det fick bli en egen ras i alla fall, kanske mest tur för bruksnordisen som antagligen inte skulle existerat idag annars.
Där håller jag inte med dig! Jämför med dölen/kallblodstravaren i Norge så ser du att de kan existera båda två inom samma stambok. Däremot kanske brukssidan hade haft nytta av pengarna från spelet. Jag hade gärna sett att nordsvenska brukshästar också hade gått att ta fram härstamningen på på travsport.se eller blodbanken.nu

idak skrev:
Godkända kan de väl inte bli utan att ha presterat på trav? Så det borde inte kunna växa fram olika typer.

Problemet är som Rikkan säger :
rikkan skrev:
Ang .visning av 2- åriga ston så kan dom få Diplom men då måste dom komma upp i poäng och det innebär att avlägga travprovet i vagn som räknas x 2.
Travprovet är ingen travtävling. Dom ska lufsa i rytmiskt takt nått varv runt banan, så att domarna ser att hästen har en bra grund och bärighet och att hästen ger ett trevligt intryck. Inget vråltempo. En häst med bra uppfödning och ett par månaders grundträning klarar det.

Vad är det som säger att ridhästmänniskorna inte kan köra in sina hästar och avlägga detta simpla test om man nu vill ha diplom på sin ungmärr? Många tömkör ju ändå (eller borde kanske göra det) som en del av grundutbildningen av hästen. .

Alltså dom behöver ej prestera på travet utan bara avlägga ett "simpelt" körbarhetsprov.

allroundhästarna skrev:
Alltså dom behöver ej prestera på travet utan bara avlägga ett "simpelt" körbarhetsprov.
Hingstarna måste väl ändå ha prestationer på travet för att komma i fråga. Det är det idak menar, tror jag. Rikkan är inne på stona.

Jag kan tyvärr inte använda Bodbäckspålle... Eftersom han och mitt sto är halvsyskon...;)

Ja, jag talat om ston. Idak om hinsgstar. Och jag ser överhuvudtaget inte som ett problem , att hästen även kan gå för vagn om den ska vara ridhäst.;)

Rikkan skrev:
Jag har en märr som jag nu efter 5 år kan reglera någolunda vid körning, en racer!
Och jag kan rekomendera dig att ta tag i hästens fysiska krämpor, för oftast är det låsningar och kramp som gör att dom rusar.
En harmonisk häst har inte behov av att rusa.

I vårt fall tror jag att det mest är obefintlig träning och uppfostran...:smirk: Det tog en månad att lära henne att göra halt ute i skogen utan att börja takta. Nu kan hon gå i skritt på lång tygel, kortar jag dem börjar hon trava direkt.
Hon blev inkörd som tvååring men sedan har hon mest gått i en hage och blivit riden i skogen på somrarna. Sedan har jag också hört en del om Pål Best- avkommor, att de är hetsiga i psyket, men det vet väl Bodbäckspålle mer om. God som guld i stallet är hon i alla fall.

Egentligen borde alla hästar vara både inkörda och inridna, tycker jag. En granne som föder upp araber kör nästan alltid in sina unghästar. Varför inte?

Atle skrev:
Där håller jag inte med dig! Jämför med dölen/kallblodstravaren i Norge så ser du att de kan existera båda två inom samma stambok. Däremot kanske brukssidan hade haft nytta av pengarna från spelet. Jag hade gärna sett att nordsvenska brukshästar också hade gått att ta fram härstamningen på på travsport.se eller blodbanken.nu

Ja, men Dölen har ju blivit väldigt lätt i typen, har den inte det? Många hingstar ser väldigt lätta ut i alla fall.

En liten parentes: Det går faktiskt att betäcka sitt svenska kallblodstravarsto med en godkänd Dölehingst och registrera fölet som renrasig Döle. Blir det en fin avkomma kan man premiera den i Sverige sen och vips är det en "nordsvensk brukshäst". :D

80% miljö 20% arv, har det sagts om detta... Hänger du inte med?*hehe*
Det är inte många i dag som verkligen skolar in sina hästar, i synnerhet ston, på ett vettigt sätt.
Jag har hört att Pål Best stona är vassa och dominanta, men det är ALLA smarta unga ston, oavsett vilken hingst!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 425
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 320
Senast: Hedinn
·
Avel Kanske finns en tråd om det här och i sådana fall ber jag om ursäkt. Men hur ser ni andra på det här med att avla på individer med WFFS... 2
Svar
37
· Visningar
3 563
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig... 2
Svar
28
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka