Sv: Avel på kallblodstravare?
Jag tycker din idé är mycket, mycket bra - särskilt åldersgränsen kanske i och med att det då inte behövs stressas fram något och man kan se till individerna.
MEN - ifall hästen inte kommer till körbarhetsprov förrän den är 6 år skulle jag tro att många travfolk skulle mena på att den är "dålig"?
Men det vore helt klart en grej för
breddens skull!
Jag skulle vara bra mycket mer intresserad av kallblodstravaravel ifall det blev lite ENKLARE att bedöma hingstarnas ridbarhet och gener för det, och också kunna få en kunnig bedömning av sitt eget sto och avkomma. Och genom ett sådant upplägg skulle det ju nästan var riktigt kul att försöka avla fram BRA ridhästar (inte bara hästar som går att rida på.....) *drömma*
Oavsett vad folk säger så faststår jag vid att det är mycket svårt att bedöma vad för ridbarhet hingsten har - vad den har för galopp (bärighet, balans, vändbarhet i galoppen?) och vilka egenskaper den har som ridhäst som det är idag. Det räcker ju inte med att veta att hästen är ridbar, jag vill ju veta vad för sorts egenskaper den har som ridhäst - för att kunna komplettera mitt sto. Visst, 80% miljö och 20% arv - det kan jag förstå, men när man avlar måste man väl ändå vara ute efter att skapa de allra bästa förutsättningarna för att det ska bli bra - inte bara miljömässigt utan också genetiskt.
Som det är idag, ifall jag vill *utveckla* mitt stos ridbarhet i nästa led (hos avkomman) - så kan jag bara gissa vilt vilken hingst som kan komplettera henne.
Vilka bra idéer det kommer fram i tråden!
Kan inte någon länka till den från sleipners sida?