Avel på kallblodstravare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 259
  • Visningar Visningar 23 788
Sv: Avel på kallblodstravare?

Bodbäckspålle skrev:
Appropå avelshingst...han lämnar ju bara snygga avkommor:D
Ja, och kanske även ridbara sådana? :D Rider du på Pålle idag?

Statusen för hästen skulle höjas ett snäpp om fler deltog i unghästvisninarna, speciellt 2- åringarna som ska visa prov på körbarhet.
Men man kan ju inte begära att 2- åringar ska vara ridbara -men väl grundutbildade innom körning.
Vore deltagandet en oskriven regel eller att den skulle belönas med en slant, så kan man inte fuska med utfodring eller hantering på det sätt som många gör i dag. Det skulle gynna rasen, tror jag. Ge ett jämnare resultat oavsett hingst.

Att sedan har ett 3 -4 års test som enbart handlar om ridbarhet skulle vara mycket intressant! Eller vad anser ni?

Åh det skulle jag tycka var superkul - med ett typ 4 års test för att bedöma ridbarhet :p. Fast häruppe får de inte ens tillräckligt med deltagande på premieringen för 1-2-åringar (i år) och kanske skulle intresset vara minst lika lågt (eller troligen lägre?? *vet inte*) för ett ridbarhets-test?

idak skrev:
Ja, men Dölen har ju blivit väldigt lätt i typen, har den inte det? Många hingstar ser väldigt lätta ut i alla fall.

En liten parentes: Det går faktiskt att betäcka sitt svenska kallblodstravarsto med en godkänd Dölehingst och registrera fölet som renrasig Döle. Blir det en fin avkomma kan man premiera den i Sverige sen och vips är det en "nordsvensk brukshäst". :D
Att dölen har lättnat i typen kan bero på att det har blandats in kallblodstravare. Det är väldigt få som det inte går att hitta kallblodstravare bakom. I Sverige är det precis tvärtom förutom de norska hingstarna som verkar här.

Jag är tveksam till ditt recept att göra kallblodstravare till nordsvensk brukshäst. Inte för det att jag inte vill utan jag är mer tveksam till hur det tas emot vid registreringen. Jag tror snarare att det blir en skärpning vilka hästar vi kan importera från Norge och få in i den nordsvenska bruksaveln. Kanske värt ett försök för mig som bor nära norska gränsen?

Hon är hittills inte mer dominant än matte, i alla fall...:devil:

Angående att registrera kbltravarkorsningar med döle, betyder det att jag skulle kunna betäcka med Isvind och få ett renrasigt döleföl, förhoppningsvis fux...:idea:

tazza skrev:
Angående att registrera kbltravarkorsningar med döle, betyder det att jag skulle kunna betäcka med Isvind och få ett renrasigt döleföl, förhoppningsvis fux...:idea:
Isvind är inte kårad i Norge längre. Riktigt varför vet jag inte men så är det. De sållar lite mer i Norge än vad vi gör.

Däremot har du ju Heirums Nils som är fux och Bronson som ger fux. Fast jag är tveksam till att det fungerar som sagt...

tazza skrev:
Jag kan tyvärr inte använda Bodbäckspålle... Eftersom han och mitt sto är halvsyskon...;)

Har du trolla eller Maj? Eller är det bara via Pål best de är syskon?

Rikkan skrev:
Ja, och kanske även ridbara sådana? :D Rider du på Pålle idag?

Så mycket hans ben tål rider jag (du vet säkert att han skadade sig rätt rejält..). Allstså mest i skritt och försiktig trav, på vintrarna så går jag mycket i djupsnö.

Han är en trevlig ridhästtyp och har lätt för att lära...däremot hatar han allt vad longering heter:p , fattar inte varför han skall springa runt, runt, när kommer starten verkar han mest undra...

Galoppera vill han dock inte, blir rent av sur när han måste det. (han var ju grymt travsäker på banan). I början ville inte jag heller gallopera, för det var så obekvämt:o , men nu har han lärt sig och det går hyfsat. Numera galopperar jag inte honom så ofta eftersom hans ben inte riktigt tål det. Trist men sant.

Å. nej! Isvind igen. *suck*......*skrattar*

Atle skrev:
Att dölen har lättnat i typen kan bero på att det har blandats in kallblodstravare. Det är väldigt få som det inte går att hitta kallblodstravare bakom. I Sverige är det precis tvärtom förutom de norska hingstarna som verkar här.
Det var precis det jag syftade på. Eftersom vi delade stamboken i Sverige så har det inte kunnats blandas in lättare typer i Nordsvensken på samma sätt som i Norge (med Dölen).

Atle skrev:
Jag är tveksam till ditt recept att göra kallblodstravare till nordsvensk brukshäst. Inte för det att jag inte vill utan jag är mer tveksam till hur det tas emot vid registreringen. Jag tror snarare att det blir en skärpning vilka hästar vi kan importera från Norge och få in i den nordsvenska bruksaveln. Kanske värt ett försök för mig som bor nära norska gränsen?
Så här skrev de till mig när jag ställde frågan om att betäcka mitt sto med Hallingblåen och få avkomman registrerad som Döle. Om det sedan är möjligt att få den till nordsvensk brukshäst i Sverige vet jag inte, men det borde ju inte vara problem. Vet dock inte om denna regel bara gäller Hallingblåen iofs.

Hei Ida

Viser til din mail til Tore Kvam sendt 21.oktober der du ber om svar på om det er mulig å få registrert avkom (föl) etter en bedekning mellom ditt svenskregistrerte sto og dølehingsten Hallingblåen.

De forutsetninger som må være oppfylt for at avkom (föl) etter en svenskregistrert kaldblods traverhoppe (sto) og dølehingsten Hallingblåen kan registreres som dølehest, er følgende:

Hingsten må være godkjent i Sverige. Vi vet at Hallingblåen er framvist og godkjent for dølehestavl i Norge. Dermed tilfredsstiller hingsten de krav vi setter.
Vi (Norsk Hestesenter) må se skriftlig dokumentasjon på at hoppa (stoet) er godkjent kaldblods traver.
Dersom disse forutsetningene er oppfylt, ser vi ingen problemer med å registrere avkom etter disse to som dølehest.

Med vennlig hilsen
for Tore Kvam

Gina Onsrud
Avlsavdelingen
Norsk Hestesenter

Från och med 1/1-06 försvinner lagen om hingstbesktningstvång vilket medför att hingsten inte måste godkännas även i Sverige för att vara en godkänd Döle.

Rikkan skrev:
Å. nej! Isvind igen. *suck*......*skrattar*

Vem vill inte ha en stilig isabell med mycket man och svans...*suckar längtansfullt*:d :d :d

idak skrev:
Det var precis det jag syftade på. Eftersom vi delade stamboken i Sverige så har det inte kunnats blandas in lättare typer i Nordsvensken på samma sätt som i Norge (med Dölen).
Jag tror vi går mot en lättare nordsvensk också eftersom vi tar in så mycket norskt blod just nu. På köpet får vi lite nytt tillskott av travblod. Det finns flera exempel på hingstar med travblod i tredje generation och jag tycker det slår igenom.

idak skrev:
Så här skrev de till mig när jag ställde frågan om att betäcka mitt sto med Hallingblåen och få avkomman registrerad som Döle. Om det sedan är möjligt att få den till nordsvensk brukshäst i Sverige vet jag inte, men det borde ju inte vara problem. Vet dock inte om denna regel bara gäller Hallingblåen iofs.

Från och med 1/1-06 försvinner lagen om hingstbesktningstvång vilket medför att hingsten inte måste godkännas även i Sverige för att vara en godkänd Döle.
Värt att notera är att Hallingblåen är en av de norska hingstarna som inte har travblod i sig. Hur verkar det med kallblodstravare, skulle man kunna registrera de också i Norge om man skulle vilja? Jag tycker det verkar underligt att registrera i Norge när hela affären försegår här men jag köper det. Det öppnar nya möjligheter för flera norska dölehingstar i Sverige. Betäck ditt travarsto med en dölehingst och registrera i Norge. I södra Sverige finns det relativt gott om dölehingstar som är godkända i Norge innan.

Rikkan skrev:
Statusen för hästen skulle höjas ett snäpp om fler deltog i unghästvisninarna, speciellt 2- åringarna som ska visa prov på körbarhet.
Men man kan ju inte begära att 2- åringar ska vara ridbara -men väl grundutbildade innom körning.
Vore deltagandet en oskriven regel eller att den skulle belönas med en slant, så kan man inte fuska med utfodring eller hantering på det sätt som många gör i dag. Det skulle gynna rasen, tror jag. Ge ett jämnare resultat oavsett hingst.

Att sedan har ett 3 -4 års test som enbart handlar om ridbarhet skulle vara mycket intressant! Eller vad anser ni?

Rikkan, jag tror du är något på spåren här...:banana:
Vad gäller vissa brukshundsraser ställs det prov på känd mental status och godkänt skottprov för att få saluföra sina valpar via avelsföreningen. En seriös uppfödare avlar inte på hundar med skotträdsla till exempel.
Man skulle ha ett liknande prov även för kallblodstravare, där körbarhetsprovet var obligatoriskt, ridbarhetsprovet frivilligt, och båda kunde avläggas fram till, tja, *drar till med en siffra* sex års ålder kanske? Omdömena från dessa prov kan sedan föras in i registret/stamboken. Det skulle ge möjlighet att se arvsanlagen. Vad tycker ni? Är jag en hopplös drömmare nu?

Jag tycker din idé är mycket, mycket bra - särskilt åldersgränsen kanske i och med att det då inte behövs stressas fram något och man kan se till individerna.
MEN - ifall hästen inte kommer till körbarhetsprov förrän den är 6 år skulle jag tro att många travfolk skulle mena på att den är "dålig"?
Men det vore helt klart en grej för breddens skull!
Jag skulle vara bra mycket mer intresserad av kallblodstravaravel ifall det blev lite ENKLARE att bedöma hingstarnas ridbarhet och gener för det, och också kunna få en kunnig bedömning av sitt eget sto och avkomma. Och genom ett sådant upplägg skulle det ju nästan var riktigt kul att försöka avla fram BRA ridhästar (inte bara hästar som går att rida på.....) *drömma*

Oavsett vad folk säger så faststår jag vid att det är mycket svårt att bedöma vad för ridbarhet hingsten har - vad den har för galopp (bärighet, balans, vändbarhet i galoppen?) och vilka egenskaper den har som ridhäst som det är idag. Det räcker ju inte med att veta att hästen är ridbar, jag vill ju veta vad för sorts egenskaper den har som ridhäst - för att kunna komplettera mitt sto. Visst, 80% miljö och 20% arv - det kan jag förstå, men när man avlar måste man väl ändå vara ute efter att skapa de allra bästa förutsättningarna för att det ska bli bra - inte bara miljömässigt utan också genetiskt.
Som det är idag, ifall jag vill *utveckla* mitt stos ridbarhet i nästa led (hos avkomman) - så kan jag bara gissa vilt vilken hingst som kan komplettera henne.

Vilka bra idéer det kommer fram i tråden!
Kan inte någon länka till den från sleipners sida? :D

Det är klart att en travmänniska kanske skulle bedöma att hästen är dålig, :smirk: men det är ju inte det primära, utan själva omdömet om rörelser med mera som ju kommer att finnas skriftligt.
Och att lägga ridbarhetsprovet med gräns upp till sex-sju år gör att man (om man vill) kan skola om de travare som inte räcker till hastighetsmässigt och få en bedömning som kan göra det lättare att sälja/avla för ridning. Därmed kanske avelsbasen skulle öka?

Tänk vad lätt allt vore i den bästa av världar... Då kanske vi inte skulle behöva några "karolinerhästar" eller isvindskorsningar...:o

evis skrev:
Vilka bra idéer det kommer fram i tråden!
Kan inte någon länka till den från sleipners sida? :D

Nu har jag gjort det... :rofl: Vi får väl se om någon annan än vi som redan är ridfrälsta läser...

Atle skrev:
Det öppnar nya möjligheter för flera norska dölehingstar i Sverige. Betäck ditt travarsto med en dölehingst och registrera i Norge. I södra Sverige finns det relativt gott om dölehingstar som är godkända i Norge innan.
De som skulle vara aktuella är Sundmin, Heirums Nils, Bronson, Skrimsblesen och Teigeblesen.

Isvind och Ellabron är inte kårade längre i Norge och Elveligutten är inte visad alls i Norge så de hingstarna är mer tveksamma om det går att använda.

Men när man söker på hingstar på Norska Dölesällskapets hemsida (tror jag att jag var inne på) kommer Isvind upp med kritik och allt, och det står inget om att han inte är kårad längre. Var finns den informationen?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 425
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 320
Senast: Hedinn
·
Avel Kanske finns en tråd om det här och i sådana fall ber jag om ursäkt. Men hur ser ni andra på det här med att avla på individer med WFFS... 2
Svar
37
· Visningar
3 563
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig... 2
Svar
28
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka