Avel på kallblodstravare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 259
  • Visningar Visningar 23 788
Sv: Avel på kallblodstravare?

MARKIZ skrev:
.....eller sälja billigt till Sverige visst sedan finns det de ambisiösa och seriösa hingsthållarna som då Hanna och Gustav håkansson.
Hur seriös och ambitiös är man om man köper en hingst som har 0 premie i sitt förra hemland? Har de marknadsfört hans övriga meriter? Svaret eg fekk var at Isvind gjekk ut på testen (utvida bruksprøve) som 4års. Grunnen var at han ikkje var heilt stabil i gemyttet. Han hadde visst nok sprunget ut fleire gongar før, og på testen tålte han ikkje tømmerdoninga. (Hesten skal dra tømmerstokkar).
Så fordi at testen ikkje vart godkjent vart han avkåra....
Till skillnad mot Ellabron har Isvind ingen förärvningssäker härstamning att falla tillbaka på. Jag kräver lite mer av en godkänd hingst än en färg och utstrålning.

Däremot kan vi tacka Gustav för att hingstlinjen från Benus lever kvar. Han gjorde också en insats för en numer utdöd linje. Tyvärr togs inte Pan och Varp till vara men Pan är i a f morfar till Grim II. Valle hade Gustav också och Valle finns det lite av fortfarande, dock inte på fadersidan.

Får jag lägga mig i :D
Solo var född 1930 och det har genom tiderna varit mycket snack om hans härstaming. I princip tycker jag inte att texten på dem här sidan brukar vara särskilt trovärdig, men jag gör ett undantag. Texten om Solo börjar lite ovanför bilden av hästen som hoppar. http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/raser/kallblodstravare.html

Ardennern är en lite klurigare fråga, men efter att ha använt en massa förädlare som skulle ge en bättre kavallerihäst (början på 1800-talet) följde en våg av import av tunga raser som clydesdale, shire och den som faktiskt i alla fall delvis fungerade i Sverige, ardennern. Eftersom man inte hade stamböcker för lanthästarna vore det konstigt om alla hästar som sattes in i avel skulle varit helt opåverkade av dessa raser, även om man försökte hjälpa upp situationen med hingstar från Norge. I "Ardennerafveln" från 1901 skriver man ungefär att denna ras är räddningen för de klena inhemska hästarna som just inte duger nåt till... (Det var åtskilliga år sedan jag läste boken, men jag minns i alla fall andemeningen sådan!)

Tack Inger! Superintressant läsning. Då går Isvind bort för min del, hellre ett brunt föl med bra psyke än ett gult med dåligt...
*suckar djupt*

Renrasig hoppas jag...;)

Det som slog mig när jag såg bilderna på Isvind var att han såg ut att ha en relativt lååååååååååååång rygg, och det är väl ändå inget att avla på om man vill ha en bärig häst?

Jag har inga belägg för ardenner i nordsvensk rent faktamässigt, men historiskt kan man se följande:
1. Allmogeraser är alltid små till storleken. Detta är helt naturligt i vårt klimat. Jämför allmogekor, grisar, får, getter, osv med nutida raser. Allmogeraserna är små och lättfödda. Det ger vid handen att den svenska allmogehästen var relativt liten, som en stor ponny kanske, 145-150 cm max i mankhöjd är väl en kvalificerad gissning. Människan var också mindre förr. Som dragdjur användes främst oxar, inte hästar.

2. Behovet av större hästar uppstod inte förrän vid laga skiftet i slutet av 1800-talet när åkrarna blev större och det krävdes muskelstyrka och uthållighet av dragdjuren. Vid den tiden experimenterades det mycket med korsningsavel av kor och andra hushållsdjur för att öka prestationen. Det är bara naturligt att det också hände med arbetshästen, eller hur? Och då kan man anta att det främst var ardenner som korsades in.

Ja troligtvis Tand Troll eller Qvadrigo, men jag är väldigt intresserad av Hallingblåen faktiskt... *hukar mig för att inte bli träffad av Rikkans snöboll* ...och enligt ägaren kan fölet då registreras som en renrasig Döle. Och kanske blå...:love: :angel:

Men första föl blir nog ren kallblodstravare. Jag funderar också på Aldermarin, relativt ung och oprövad men med bra stam som ger låg inavelskoeff. på fölet.

Men jag ska helt ärligt erkänna att färgen spelar lite lite roll. Med de båda första hingstarna finns det ju fuxchans. Aldermarin är brun.
Fy vad jag är ytlig. Skäms på mig!:o :D

Lena_B skrev:
Eftersom man inte hade stamböcker för lanthästarna vore det konstigt om alla hästar som sattes in i avel skulle varit helt opåverkade av dessa raser, även om man försökte hjälpa upp situationen med hingstar från Norge.
Javisst får du lägga dig i! Men hur stort genomslag skulle den ardennerinblandningen få om man hela tiden har använt dölehingstar? Jag tycker att det är märkligt att den inblandningen i slutet på 1800-talet skulle slå genom så fruktansvärt.

tazza skrev:
1. Allmogeraser är alltid små till storleken. Detta är helt naturligt i vårt klimat. Jämför allmogekor, grisar, får, getter, osv med nutida raser. Allmogeraserna är små och lättfödda. Det ger vid handen att den svenska allmogehästen var relativt liten, som en stor ponny kanske, 145-150 cm max i mankhöjd är väl en kvalificerad gissning.
Att vi använde ardenner är jag med på. Vi har ju fortfarande ardenner i landet. Man får skilja på var i landet hästarna kommer från. Vet alla att ardennern inte var premieringsbar i norra Sverige under lång tid?

De ston som användes i den nordsvenska aveln skulle jag tro var ganska opåverkade ändå. Att allmogehästen var mindre förr tror jag har att göra med hur den föddes upp och vilka hingstar som användes. Med bättre uppfödning och med kvalificerade hingstar så tror jag att man kan öka storleken på hästarna, speciellt om man har det som avelsmål.

Med renavel i flera generationer skulle sedan ett ev ardennerinslag vara minimalt. Det är det jag inte förstår. Räkna själva efter hur stor procent det kan röra sig om.

Du har helt rätt, det kan inte vara många procent. Det är som att säga att hingsten Solo, om han nu var halvt varmblod, skulle haft ett sådant enormt genomslag.

Det som hänt är väl kanske (jag vet inte, jag kastar mig ut i fria spekulationer;) ) att man dels blandat in blod från tyngre hästar, dels avlat selektivt på de tyngre avkommorna.
Och kallblodstravaren har det gjorts lite tvärtom med.

Så i min fantasi är nog den egentliga nordsvenska rasen ett mellanting, med ganska stort utrymme för variation, mellan bruksnordis och kallblodstravare. Jag tycker personligen att det var synd att rasen delades. Men det är sett ur mitt eget ensidiga perspektiv, med tanke på vilken typ av häst jag vill ha.

Men varför inte Slogum Björn då? Endel av dom får ju faktiskt lite kul färg?

Det är inte bara Solo. Det tjuvavlades både här och där.
Jag har ju hört att dom norska kbl.travarna har inslag av fullblod och därför är mindre och ofta har ädlare huvud....

Alle kaldblodstravarar og dølehestar har vel innslag av fullblod. Går ut i frå at dette også gjelder dei svenske.
Fullblodshingsten Odin vart importert til Norge i 1834. Odin vart brukt i avl. Han vart mellom anna farfars far til Veikle Balder 4. Veikle Balder ligger vel baki alle stamtavler i dag. Han er farfars farfar til Dovre 130 (døl) mellom anna.
Eg finner forresten denne Odin (fullblodsen) i stamtavlene til mine fjordhestar og....

I tillegg til Odin finner ein andre blodsdyr i kaldblodsstammene.
Araberen Mazarin finner vi i stammen til mellom anna Myllarguten, Texas Jan, Tormon, Värmlands Pålle, Viktoria, Omara, Donnagubben, Jahn Piril.....
Det er fleire og som har vore i bruk.

Eg har eit norskt "Våre Hester"-blad frå 1940-talet, der det står ein bra artikkel om Solo. Det er også bilder der av Solo og han som skulle vere faren (varmblodsen Anteeo Custer).
Skal sjå om eg får scannet inn bildene ein dag så dere kan få sjå dei. (Dei er temmeleg like!)

Det er rett at det skjedde mykje juks med stamtavlene før.....

IngerG skrev:
I tillegg til Odin finner ein andre blodsdyr i kaldblodsstammene.
Araberen Mazarin finner vi i stammen til mellom anna Myllarguten, Texas Jan, Tormon, Värmlands Pålle, Viktoria, Omara, Donnagubben, Jahn Piril.....
Det er fleire og som har vore i bruk.

Eg har eit norskt "Våre Hester"-blad frå 1940-talet, der det står ein bra artikkel om Solo. Det er også bilder der av Solo og han som skulle vere faren (varmblodsen Anteeo Custer).
Skal sjå om eg får scannet inn bildene ein dag så dere kan få sjå dei. (Dei er temmeleg like!)
Hur långt tillbaka är det till Mazarin? Odin visste jag om men inte Mazarin.

Jag väntar spänt på artikeln om Solo! Han är inte så vanlig i den nordsvenska aveln men han finns.

Kan inte du ta reda på varför Ellabron också har 0 premie?

Tusen takk, Inger.
Intressant. Solo visste jag en del om. Men denne Mazarin har jag aldrig hört till namn, utan bara som "arab". Spännande och visst, jag tror också att det finns på fler ställen.
Bakom Donno, hittar man där ngt. intressant tro?

Vad skulle stammen varit utan Odin?

Men fusk i avel finns ju så lång som in på slutet av 60-talet vad jag vet.
Jag läste också en sån där gammal travhäst tidning, men den var svensk. Där stod mycket om Solo. Det var även en bild på ett sto e. Solo. Hon var så vacker, liten och gracil. Inte godkänd som avelsmärr då, i dag hade alla velat haft en sådan märr....:)

Senast ändrad av en moderator:

Varför inte lägga allt om bruks avel i en separat "bruks" tråd?

*bara ett förslag, -ni får gärna fortsätta här inne också, om ni vill *

Känner att det är tur jag och (antagligen de flesta) andra av oss inte har en sådan massa skrönor runt om oss som hästarna har.

Vi hade väl gått på slakt allihop?

Visst skall man se efter vad som ev har hänt osv men är man så naiv och inkompetent att man inte har förstånd att själv se efter, då skall man kanske inte ha hästar som intresse .. Bättre att byta och samla fjärillar eller skalbaggar...Kanske kapsyler istället?

Att en häst kan bära sig lite speciellt åt ena gången, behöver inte betyda att den gör så nästa gång osv eller att det är ngt fel i huvudet på den troligtvis smått stressade stackaren som har ett gäng hänsynslösa och oförstående, extremt hårt krävande människor runt om sig.

Skulle vara kul att se många av oss hamna i oförutsedda eller otränade situationer i tex trafiken, halka och ett möte med annan bil i mörker tex. Jag tor att massor av er hade blivit utdömda med buller o bång. Slakt eller sterilisering och kastrering nästa ... Inte lönt att avla på.

Många är det som kräver att hästen skall förstå men inte har förmåga att förstå själva.

Och då är det VI som kallar oss för den som är den mest INTELLIGENTA!!!

Farliga är vi människor.

Eg må seie meg einig i mykje av det du skriv.
Dei såkalte "utvida bruksprøvene" i Norge er mykje diskutert.
Veldig mange av oss er einige om at dei viser veldig lite av hingstane sin avlsverdi.

Kan ta eit eksempel frå fjordhest. Den vel mest kjende og betydningsfulle avlshingsten i Norge no (fjordhest) heiter Fjølestaen. Han har 1. + 2. premie, og fleire premierte sønner i avlen. Fjølestaen har far som står med 0. premie fordi han gjekk ut på testen.

Korleis det går på testen er vel igrunn lite arveleg betinga. Det som stort sett betyr noko, er korleis hesten er trena, dvs miljøet. Kva hesten har opplevd tidlegare i livet osv.

Det eg skreiv om Isvind, er noko eg har høyrt, og ÅRSAKEN til at han gjekk ut på testen.
Om han derimot ER slik til dagleg ville eg ikkje sagt noko om før eg hadde opplevd han sjølv. Og viss det skulle vise seg at han ER utrygg å køyre med, så vil jo ikkje det seie det samme som at avkommet blir på samme måte!

Trur det vi kaller "lynne" eller "gemytt" er veldig lite arveleg.
Ryggen derimot; den kan nok avkommet også få....

Mazarin blei fødd 1862 på Bäckaskog kongsgård. Han var gråskimlet, og vart i 1866 gitt til ”Selskapet til den Norske Hesteraces Forædling” av grosserer Thorvald Meyer. Han sto hos Hilmar Grundt på Huseby i Eidsberg i 1867-68. I 1869-72 sto han hos Thorvald Meyer, i 1873-74 hos kammerherre Faye, og i 74-75 hos kammerherre von Munthe af Morgenstjerne og hos fogd Gustav Baumann. Mazarin døydde i 1875.
Stammen var slik: Far: Mustapha, gråskimlet araber innført frå Egypt.
Mor: Emilia, etter Mustapha og under Heidi.
Han var altså eit resultat av innavl.
Etter Mazarin kom det mange gode og seige bruksdyr. Dei var små, men med ganske edelt snitt. (Kjelder: Stambog over heste af Gudbrandsdalsk rase bind 1, og boka ”Hesten i Østfold”.)

I den norske boka ”Kaldblodshesten” står det at Mazarin var far til Sletnerbrun 268, og at han også finnes i morsstammen til Texas II, fødd 1920. Denne linjen finst att hos Sylfidetexa og Thoralill. Avlshingstane Myllargutten, Texas Jan og Tormon (i Sverige) er dermed etterkommarar etter Mazarin. Sletnerbrun var morfar til Värmlands Pålle.
Sletnerbrun var far til Kim (Jacob Meyer-vinnar i 1903), og morfar til Sokrates (Jacob Meyer-vinnar i 1910). Sokrates var morfar til Østlandskongen T 68. Han var igjen far til Omergubben, som gjennom døtrene Viktoria og Omara finnes i svært mange moderne høgaktuelle travhestar. Østlandskongen var og far til Donnagubben, og ein kan finne han i Jahn Piril sin morstamme.
Sokrates var og morfar til Smart Jakson T 63.

Elles må eg seie at eg blir litt forvirra. For i eit annet kapitel i samme bok står det at morfar til Värmlands Pålle var Stavheimsbrun D 251.
Og i stambok 1 for dølehesten (Gudbrandsdøl) står det at far til Sletnerbrun var Omer e. Omer 10. (Men i boka ”Hesten i Østfold” står det at far til Sletnerbrun var Omer-Rud e. Omer 10, og at mora var blåskimlet og i 2. eller 3. ledd etter Mazarin.)
Men men. Uansett kva som er rett, må ein vel slå fast at det framleis finnes hestar som stammer frå Mazarin.

Men eg finner fleire blodshestar også.
Ein heitte Ottenby-Fernando. Han var fødd på Ottenby stutteri på Øland, og var etter Flyingehingsten Romulus (etterkommar etter fullblodshingsten Roderick).
Ottenby-Fernando vart morfar til Omer II på Østad i Skaberg. Omer II vart far til Kora T 4. Ottenby-Fernando vart og far til Huseby-Fernando 47.

MARKIZ skrev:
Skulle vara kul att se många av oss hamna i oförutsedda eller otränade situationer
Jag tror knappast Isvind hamnade i en oförutsedd eller otränad situation när han kom till Starum. Det jag har sett av hans förra ägare har gett ett gott intryck.

Att komma oförberedd till en hingstvisning, då skall man kanske inte ha hingstar som intresse .. Bättre att byta och samla fjärillar eller skalbaggar...Kanske kapsyler istället?

Atle: Eg spurte ho eg kjenner som driver med døl om Ellabron.
Han gjekk ut på testen (utvida bruksprøve) fordi han visstnok var litt hard å køyre. (Men det var visst mange ulike meininger om kvifor han gjekk ut). Kommentar elles frå venninna mi: "Ellabron var ein kjempefin hest!".:)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 425
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 320
Senast: Hedinn
·
Avel Kanske finns en tråd om det här och i sådana fall ber jag om ursäkt. Men hur ser ni andra på det här med att avla på individer med WFFS... 2
Svar
37
· Visningar
3 563
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig... 2
Svar
28
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka