Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Okej, ja jag är inte säker på vad som användes, antog att det var somulose men kan givetvis ha varit något annat medel också.

Men det gick iaf otroligt snabbt, hästen var borta innan sprutan var tom.... :cry:
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Själva avlivningen med somulose går jättesnabbt eftersom det är dubbelverkande, går på både hjärta och hjärna. Från det att vätskan injeceras tar det max 20 sec innan den är dödsförklarad.

Ska man nu se till det humana för den ensklida individen anser jag själva förberedelsen som "långdragen" det ska sättat in en kanyl och det ska göras de å de,, hästar är inte så dumma att dom inte förstår vad det är som är på gång.

Vid avlivning med bult så krävs inga förberedelser,hästen blir kliad på pannan och tycker allt e jättemysigt, pang å den är borta innan den har hunnit landa. Själva avblodningen förstår jag inte varför så många reagerar på som den största anledningen till att inte välja denna metod.. Se det i stället som ett bevis för att den nu verklig är död,, det har hänt att hästar avlivade med spruta och t.o.m. med Somulose inte har dött och en halv timme/timme senare börjat röra på sig. En som låg under en pressänning och va dödförklarad av veterinären hittades krypannde flera timmar senare ett 20 tal meter bort..

Du som bor i Sthlm borde inte ens fundera på spruta när vi här är bortskämda med Sthlms nödslagt och främst Tommys underbara kunskap och erfarenhet.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Tack för alla svar, fy vilken ångest jag har i kroppen av att behöva ta det här beslutet med första ponnyn som jag haft i åtta år :(

Jag har varit med vid ett tiotal avlivningar, alla gjorda av Sthlms nödslakt (dock tror jag han heter Benny som jag träffat..?) och har alltid sagt och tänkt, att den dagen jag behöver ta bort min egen så ska det vara dom som gör det. Som coari nämner, jag har sett avblodningen som ett jättesäkert tecken och bevis på att nu är hästen död, det finns inga tvivel. Jag har varit emot avlivning med spruta just för dessa skräckhistorier man hört om hästar som kämpar emot, dör sakta, till och med "återuppstår". Fy farao hemska tanke...
Sen när jag står här och ska välja NU, det handlar om att det ska hända inom 2 veckor, så blev det något annat som flög i mig. Plötsligt bara ekar bultpistolens skarpa skott i mitt huvud, och sen det dramatiska fallet och ryckningarna.. Jag vet ju hur det går till, att hästen inte känner något osv, men det känns så dramatiskt när det ska gälla ens egen helt plötsligt. Varje bultning jag varit med om har jag dessutom stått och tittat på avblodningen, varit med om hur hästen efter ett par minuter kan låta lite otäckt när det sista blodet rinner ut, vet hur det ser ut och sådär.
Jag vill på ett sätt vara med honom ända till slutet, tills han förklaras helt död, jag tycker jag är skyldig honom det. Samtidigt vet jag inte hur jag ska palla det, när jag bryter ihop på kvällarna av att bara tänka på förloppet. Att lämna över hållandet åt någon annan känns så fegt.

Fy fan för att vara djurägare :(
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Neffi avlivades med spruta helt enkelt för att hon var dräktig. Det var inga problem, hon somnade in stilla och fint. Det sista hon gjorde var att humma lite åt sin mage (med mulen mot magen, hon lade sig ner, ramlade inte ihop). :love: :cry:
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Men Sthlm nödslakt är galet proffsiga! De avlivade min första connemara (och en väninna höll i, jag klarade inte av det. Patsy var mina drömmars ponny, mitt framtidshopp). Väldigt bra i all hantering från samtal tills att de åkte iväg med kroppen. Ingen stress, han frågade tom VARFÖR jag avlivade iom att hon såg så fräsch ut. Inte ett ifrågasättande alltså utan en vänlig fråga. De har avlivat på ridskolan och i stallet där jag hade Patsy, en gång fick han skjuta en huvudskygg häst. Ett skott, hur säkert som helst :bow:
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Vet du vad, jag tycker inte att man behöver vara med om man han någon annan man litar på som kan vara med. Jag avlivade som sagt mitt kära sto för några månader sedan och valde att min sambo fick hålla henne, för jag ville inte ha hennes döda kropp som sista minne. För 10 år sedan när jag avlivade mitt fullblod var situationen en annan, hon var blind och litade inte på folk, knappt på mig, så där var jag mer skyldig att vara med för att allt skulle kunna gå rätt till.

Så om du känner att det är tufft så tycker iaf inte jag att du behöver vara med de sista stegen, du har redan gjort det svåra i att ta beslutet.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Tråkigt med din ponny. På något sätt är det ju till sist en lättnad när det väl är över fast jag antar att du vet det.

Ibland är det kanske bättre att lämna över till ngn annan. Jag har bara varit med vid en hästavlivning (men flera ggr vid avlivning och slakt av andra djur). Det var lantbrukstjänst som avlivade vårt gamla varmblod med bult. Jag var inte beredd på knallen, tyckte det var hemskt. Men annars tyckte jag att han som kom ut var mkt säker och bra. Det är klart att man kan tycka det är våldsamt när hästen ramlar omkull men det är väl ändå samtidigt ett tecken på att det gått snabbt? Jag kommer definitivt välja samma metod fler ggr, avblodningen störde inte mig. Däremot så gick jag in när det var dags att lyfta upp honom i bilen. Det hade jag bestämt mig för i förväg och det sa också den som kom ut att jag skulle göra. Man kan ju bespara sig en del.

Men när det är dags för min egen ponny - då ska jag inte vara med. Hon läser nästan mina tankar och jag är övertygad om att det blir bättre om ngn annan är närvarande.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Angående avblodningen.. måste den ske? Har fått för mig att man kan ge dom spruta istället? Nån egen erfarenhet har jag inte och kanske har jag drömt, men det kanske hade funkar som ett alternativ för dig, först bult sen avlivningsvätska?

Oavsett vilket så beklagar jag, alltid ledsamt att behöva ta dessa beslut:(

(lady_vip) Avblodningen är ju själva avlivningen, bulten är bara "bedövning". Bultning sker ju oftast av typ trotjänaravlivning, sprutavlivning av veterinär, ska man ha ut båda då..?

Jag har vart med om veterinär som först bultar och sen sprutar. Mkt smidigt om ägaren tycker det är jobbigt med avblodningen.

Till TS: Jag har erfarenheter av alla tre metoder (bult, Somnulose, pentobarbital) och jag måste säga att alla är lika bra på olika sätt - som alla andra redan skrivit i tråden. Men om jag måste välja, så hade jag valt pentobarbital. Är hästen spruträdd eller väldigt stressad så är bult att föredra.

Jag beklagar att du måste fatta ett sådant beslut.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Ska man nu se till det humana för den ensklida individen anser jag själva förberedelsen som "långdragen" det ska sättat in en kanyl och det ska göras de å de,, hästar är inte så dumma att dom inte förstår vad det är som är på gång.

Det här får du gärna utveckla! Menar du att hästarna förstår vad som är på gång bara för man sätter kanylen? Jag brukar hålla med dig och tycker du skrivit väldigt många bra inlägg men nu har det nog spårat ur lite.

De som inte är spruträdda tror jag inte bryr sig! Min 5-åring däremot tror han kommer att dö vid varje vaccinering så den dagen det blir hans tur så blir det bult. Annars föredrar jag avlivning med injektion. Används somnulose kan man be om hjärtstick med pentobarbital så lär hästen definitivt vara död.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Används somnulose kan man be om hjärtstick med pentobarbital så lär hästen definitivt vara död.

Om man nu redan använder Somulose som är så jädrans giftigt och ber om att få Pentobarbital som hjärtstick finns nog risken att veterinären blir lite irriterad på dig. Som du kanske vet innebär det stora risken att använda Somulose, om du ändå ber om Pentobarbital kanske du ska använda det som huvudpreparat istället. Finns liksom egentligen igen poäng med att mixa preparaten!
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Usch, beklagar att du måste skicka iväg din vän :(

Jag har varit med om tre avlivningar, två med bult och en med spruta. Jag skulle nog välja bulten framför sprutan faktiskt.

Den häst som blev sprutad tog tid på sig att gå bort, trots att han var mycket risig vid tillfället. Han försökte hålla balansen ett litet tag, flämtade mycket innan han föll och det fortsatte när han var på marken. Han visade även upp någon typ av blinkreflex trots att han var medvetslös enligt veterinären. Tyckte kramperna var i paritet med de hästar som blivit bultade. Känns som förloppet var längre med sprutan än med bulten.

Tror att man instinktivt tycker att bultpistol är lite mer dramatiskt än en spruta, men jag inbillar mig att det är lite mer rakt på sak.

Återigen, beklagar att du måste ta beslutet om din vän :cry:
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Jag skulle inte ens fundera på att inte vara med. Det är en självklarhet för mig att följa dem in till slutet, för mig är det feghet att svika dem i deras sista timma. En av mina katter avlivades (akut) utan att jag hade möjlighet att vara med henne och det har jag fortfarande dåligt samvete för, känner att jag svek henne. :(

Visst minns jag hur min häst såg ut när han dog och hur hemskt det var när han slutade andas, men det hindrar mig inte att minnas hur han var när han levde, och alla fina stunder vi hade tillsammans. Man har ju fortfarande kvar de bra minnena i huvudet också, allt det goda utplånas inte av att man ser en död kropp. :)

Och hästen fattar alldeles utmärkt att den skall dö och att du är ledsen även om du ber någon annan hålla i grimskaftet. De är inte dumma! Så du skall inte se det som en börda för hästen att du gråter och att du gör den en tjänst vid att stanna hemma. Är säker på att alla vill ha med sina närmaste när de dör, djur som människor.

Coari; Att sätta en kanyl tar ju max 1 minut.
 
Senast ändrad:
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Att sätta en kanyl tar ju max 1 minut.

Beror på vem som sätter den ;) På en stickkänslig häst kan det bli strul att sätta en permanentkanyl. Men en rutinerad djursjukvårdare och med en lugn häst bör det så relativt snabbt... men max en minut, nja!
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Jag har en stickkänslig häst och även på honom går det snabbt att sätta in en kanyl om personen är duktig på sitt jobb.

Duktig veterinär är ju en förutsättning för att det skall gå "bra" samma vilken metod man väljer.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Jag har en stickkänslig häst och även på honom går det snabbt att sätta in en kanyl om personen är duktig på sitt jobb.

Då har du nog inte sett hästar som VERKLIGEN är stickänsliga ;) Dessa hästar kan du inte ens lägga upp handen på halsen på, så det vore helt fel att säga att det hänger helt på hur duktig den som sätter kanylen är. Jobbar på ett av Sveriges störra djursjukhus med hästar, och ser dagligen kanylsättningar... vissa mer framgångsrika än andra ;) Och det är trots att de är otroligt duktiga och vana.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Jag var med om min första avlivning av häst i november 2011, det var min älskade häst som jag hade haft i drygt 19 år då... Det var såklart oerhört viktigt för mig att det blev den absolut bästa tänkbara metoden för hästen. Eftersom jag hade tid att planera och förbereda i lugn och ro innan det var dags. Efter samtal med min veterinär så kom vi överens om att avliva henne med spruta och det var med en överdos av narkosmedel. Det gick hur bra som helst, min häst damp i backen med en duns och rörde sig ingenting mer, man såg på hennes ögon att hon var borta direkt... Och veterinären tog bort kanylen från halsen så hon slapp bli begravd med den.

Jag skulle absolut välja den här metoden igen.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Du skrev i ett tidigare inlägg om olika händelser vid andvändandet av somulose såsom hästar som det inte gjort någon verkan på osv. Kan hänvisa till någon fakta som man kan läsa om det? Skulle vara intressant att veta iom att jag själv avlivat en häst med sumolose.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Coari; Att sätta en kanyl tar ju max 1 minut.

Att avliva med bult tar max 1 sekund!!

Kanske dumt av mig att påpeka saker som andra tydligen aldrig sett utan bara hört talas om,, förmodligen inte heller skillnaden på kanyl och kanyl och skillnaden på tim/minut/ secundvisaren på klockan.

Jag ber om ursäkt för detta men med respekt för trådstartaren,, återgå till tråden i stället för att starta en inbördestävling i besserwisser.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

här finns en artikel om detta att hästar har vaknat till liv efter avlivning med spruta http://www.bt.se/nyheter/boras/hastar-kan-overleva-avlivning(445349).gm

Till Ts jag har under det senaste året fått lov att bort ett antal hästar , den senaste för 3 veckor sedan , Och jag kan säga att bult är det snabbaste sättet . Man behöver inte vara med vid avblodningen , Jag har varit med tills det smällt och hästen har trillat ,sen går jag där ifrån.

I mitt tycke skulle det vara för jobbigt för mig att sitta och vänta att vet ska sätta kanyl och sen ge avlivningsvätskan , Denna stund är så hemsk i sig så bättre att det går på en sekund och hästen är borta :cry:

Det tuffaste är att gå med kompisen till den platsen man har bestämt att det ska ske , Men kan säga att sen tar det inte många sekunder förräns hästen är borta ! Blir lika chockad varje gång ! Den sista av mina älsklingar tog vi i boxen , Min första lilla amerikanska minihäst ,

Samma där jag satt hos henne och sa adjö och talade om för henne att hon var den bästa hästen i världen , Sen tog jag två steg från henne och hörde smällen ,sen var hon borta , Och det smäller inte så högt som man tror det är en ganska så dov smäll ,
Jag tycker så synd om dig att få ta detta beslutet , Men du ska veta att det visar att du är en verklig djur vän som älskar din häst ! Styrke kram
Tesora
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Du skrev i ett tidigare inlägg om olika händelser vid andvändandet av somulose såsom hästar som det inte gjort någon verkan på osv. Kan hänvisa till någon fakta som man kan läsa om det? Skulle vara intressant att veta iom att jag själv avlivat en häst med sumolose.

Google is your friend ;) Det finns en del att läsa Somulose ;)

Kort och gott, Somulose är ett licenspreparet och finns med i rapporter till läkemedelsverket 2004, ärendet rör bristande effekt av preparatet:

"Inom gruppen ”QN – Nervsystemet” finns ett par rapporter som rör bristande effekt av avlivningsmedlet Somulose, som är ett licenspreparat avsett för avlivning av häst, nöt, hund och katt. Det finns i den tidigare svenska biverkningsrapporteringen, och även från England, flera meddelanden om bristande effekt av Somulose hos häst. Somulose innehåller som aktiva ingredienser barbitursyraderivatet sekobarbital (quinalbarbiton) som ger CNS-depression och lokalbedövningsmedlet cinkokain (dibukain) som i stora doser ger hjärtstillestånd. Det finns ingen säker förklaring till den bristande effekten. En möjlighet är att ett litet antal individer har en lägre känslighet för Somulose än vad som är vanligt hos de flesta hästar. En annan möjlig orsak till den bristande effekten kan vara en nedsatt cirkulation, vilket kan innebära att sekobarbital och cinkokain når målorganen (hjärnan respektive hjärtat) så långsamt att dosen inte blir tillräcklig för eutanasi. Avlivning av hästar är en krävande uppgift och tillgängliga metoder har både fördelar och nackdelar. För farmakologisk (kemisk) avlivning finns det ännu inte någon helt optimalt substans (2). Veterinärer som av Läkemedelsverket beviljas licens för Somulose informeras om att det förekommer fall av bristande effekt. Det rekommenderas att man vid användning av Somulose har beredskap för alternativ avlivningsmetod."
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 355
K
Hästvård Hej! På måndag kommer min älskade häst att somna in pga bl.a fång, som inte ger med sig. Kort och gott är han allvarligt sjuk. Jag har...
Svar
18
· Visningar
3 041
Senast: Geysir
·
Hästmänniskan Mardrömmen slog in. Idag skulle min älskade trotjänare få sluta sina dagar på hemmaplan. Avlivningen var sedan länge planerad och det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
13 148
Senast: Borin
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 540
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp