Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Hemskt men frågan är hur noga de har kollat hästen, den dör ju inte för så att vakna till liv, den har levt hela tiden. :crazy:

Sockerbit, jodå det har jag, min ena var extremt rädd för veterinärer och sprutor tidigare så vet exakt hur det är. Vet fick knapt se på honom på tre meters håll..

Men det är inte vanligt att de är så hysteriska, och är de det så blir man väl tvungen att först sedera hästen vare sig den skall bultas eller sprutas. Man chansar väl inte på att den står still vid bultningen om den är så vild att man inte ens kan få i en kanyl? Eller det kanske man gör, med tanke på att man hör om hästar som inte dött av bultningen och de har blivit bultade flera gånger. :crazy:

TS; Beklagar sorgen! Vad du än väljer så ser du att det finns risker, främst beroende på att personen som hanterar avlivningen är slarvig eller har för bråttom. Som sagt jag har bara positiva erfarenheter av spruta, att sätta i kanylen gick jättesnabbt och medlet hade omedelbar verkan. Jag tycker du skall välja det som känns bäst för dig och din häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Sockerbit, jodå det har jag, min ena var extremt rädd för veterinärer och sprutor tidigare så vet exakt hur det är. Vet fick knappt se på honom på tre meters håll..

Men det är inte vanligt att de är så hysteriska, och är de det så blir man väl tvungen att först sedera hästen vare sig den skall bultas eller sprutas. Man chansar väl inte på att den står still vid bultningen om den är så vild att man inte ens kan få i en kanyl? Eller det kanske man gör, med tanke på att man hör om hästar som inte dött av bultningen och de har blivit bultade flera gånger. :crazy:

Inte så vanligt att de är så hysteriska? Du skulle bli förvånad ;) Som sagt, jobbar på ett av de störa djursjukhusen i sverige och ser ett ganska stort antal hästar som ska kanylsättas varje dag (alla ska givetvis inte avlivas, men ska ha permanentkanyl). Det jag ifrågasätter är ditt påstående att sätta kanyl går på mindre än en minut ;) De hästar där man helt enkelt inte kan sätta kanyl på utan att x antal personer tvingar sig på hästen för att ens kunna försöka sätta kanyl bör man istället bulta. De finns de hästar där vi fått skjuta sedering med blåsrör för att det inte går att komma i närheten varken med eller utan spruta. Extremfall ja. MEN det vore en stor lögn att säga att det alltid går snabbt och lätt att sätta kanylen.

Och då säger du att "Man chansar väl inte på att den står still vid bultningen om den är så vild att man inte ens kan få i en kanyl?". Det är inte jämförbart alls, vissa av hästarna kan du pilla och greja i huvudet hur mkt du vill, men halsen går inte alls. Väljer man att bulta är det ändå ett relativt lättlöst problem. Fram med en hink gott på backen! :d
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Jag skulle inte ens fundera på att inte vara med. Det är en självklarhet för mig att följa dem in till slutet, för mig är det feghet att svika dem i deras sista timma. En av mina katter avlivades (akut) utan att jag hade möjlighet att vara med henne och det har jag fortfarande dåligt samvete för, känner att jag svek henne. :(

Visst minns jag hur min häst såg ut när han dog och hur hemskt det var när han slutade andas, men det hindrar mig inte att minnas hur han var när han levde, och alla fina stunder vi hade tillsammans. Man har ju fortfarande kvar de bra minnena i huvudet också, allt det goda utplånas inte av att man ser en död kropp. :)

Och hästen fattar alldeles utmärkt att den skall dö och att du är ledsen även om du ber någon annan hålla i grimskaftet. De är inte dumma! Så du skall inte se det som en börda för hästen att du gråter och att du gör den en tjänst vid att stanna hemma. Är säker på att alla vill ha med sina närmaste när de dör, djur som människor.

Nu får du ursäkta, men det där är nog något av det mest osympatiska jag sett dig skriva. Visst att det är hedervärt att följa sin vän till döden, men ett djur är ett djur och jag tror inte att de öht bryr sig om vem som håller i grimskaftet. Inte heller vet de att de ska dö. Så länge man inte sätter sin häst på nån slaktbil utan gör genomtänkta val hela vägen kan jag inte se att man är en sämre djurägare överhuvudtaget.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

kl

Men nu får ni ge er. Jag var MYCKET emot spruta och var helt övertygad om att bult var det enda rätta, det lättaste smidigaste och snabbaste för hästens skull. Min häst var jätte karl-rädd och väldigt speciell av sig. Jag valde dock som jag skrivit innan ändå spruta när det väl kom till kritan. Kanylen sattes på ett par sekunder i stallet, hästen märkte inte mer än vid vaccinering, vi gick ut ur stallet och från det att veterinären tog upp sprutan tills min häst låg på backen tog det INTE många sekunder. Och hästen var DÖD INNAN han låg på marken, trots lite reflexer så syntes det så tydligt på honom att han var borta.

Och att hästar kryper iväg är INTE på något sätt vanligt och handlar inte om sprutan som vi skrivit innan. Det handlar om slarv från den som utför själva avlivningen.
Man kan tala för och emot, men man behöver inte försöka skrämma folk ifrån ena alternativet och säga saker som inte ens stämmer.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Och att hästar kryper iväg är INTE på något sätt vanligt och handlar inte om sprutan som vi skrivit innan. Det handlar om slarv från den som utför själva avlivningen.
Man kan tala för och emot, men man behöver inte försöka skrämma folk ifrån ena alternativet och säga saker som inte ens stämmer.

Tyvärr blir det ofta så eftersom att avliva sitt djur är så otroligt laddat för många djurägare. Döden öht är väldigt laddat ämne...
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Och att hästar kryper iväg är INTE på något sätt vanligt och handlar inte om sprutan som vi skrivit innan. Det handlar om slarv från den som utför själva avlivningen.
Man kan tala för och emot, men man behöver inte försöka skrämma folk ifrån ena alternativet och säga saker som inte ens stämmer.

Tyvärr har du inte korrekt fakta, det är INTE alltid slarv som gör att hästen inte dör omedelbart. Om du läser på om Somulose till exempel, så finns det rapporter till läkemedelsverket, och det är allmänt känt utomlands att preparatet kan brista i effekt. Det finns inga siffror på hur ofta det inträffar, men det händer!

Det handlar inte om att skrämma någon, utan att få fram alla för- och nackdelar, alla aspekter... Så att djurägaren känner att den kan ta ett beslut utifrån den fakta som finns och vad som känns bäst.

Och till TS:
Du ska välja det alternativ som känns bäst för dig!
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Det jag ville ha fram, som jag inte tycker framkommit är att det INTE är vanligt med att hästar kryper iväg efter att ha dödsförklarats.
Jag vet fall där det missats med bult också och man har då fått bulta en gång till.
Och självklart ska man ta fram för och nackdelar med båda alternativen, men dom flesta låter så negativa emot spruta och eftersom jag var en av dom som var negativa, en av dom som trodde att det tog längre tid innan hästen dog, att dom försökte hålla balansen mm.. innan jag avlivade min häst så vet jag ju nu att det inte är så. Det går snabbt och smärtfritt med spruta också.


Jag vet att detta är ett mycket känsligt ämne och jag hade ångest i flera månader innan min häst skulle avlivas eftersom jag bestämde vintern 2010/2011 att sommaren 2011 skulle bli hans sista och sen skulle han få galoppera vidare till dom gröna ängarna i sept/okt 2011, det var fruktansvärt att veta så långt i förväg att för varje dag som gick så kom jag närmare den dagen då han inte skulle finnas kvar. Det var den värsta dagen i mitt liv och nu 6 månader senare så känner jag fortfarande smärtan, det gjorde så ont i mig när han föll död ner att det inte går att beskriva. Jag kan inte tänka på den dagen utan att börja gråta.

Men jag valde att vara med hela tiden, jag ville inte lämna över honom till någon annan det sista jag gjorde. Så jag var med på allt..när han avlivades och även när vi drog upp honom på kärran, körde iväg honom och sedan när vi grävde ner honom. Enda gången jag blundade och vände ryggen till var när dom drog ner honom i hålet och sen grävde över honom, för han landade ganska konstigt och jag fick då intala mig själv att jag är den enda som har ont av det här, han är död.. han känner ingenting längre.



TS: Bara du vet vad som är det bästa för dig och din häst. Oavsett vad du väljer så kommer det vara fruktansvärt, det kommer vara en av dom värsta dagarna i ditt liv. MEN, det vi måste fokusera på är att vi gör det för deras skull, för att dom inte ska behöva lida. *massa styrkekramar*
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Om du följer tråden kan du i början läsa mina inlägg som är väldigt positiva till medicinsk avlivning:

"Jag jobbar på djursjukhus och var senast som i söndags med på en medicinsk avlivning med narkosmedel. Innan vi ens hunnit tömma första sprutan (av totalt 5), har hästen fallit till marken. Hästen suckar lite men rör sig inte nämnvärt och är ganska kort därefter borta. Vi fick efteråt kommentaren att det gått väldigt "fint" till av en som aldrig varit med om avlivning tidigare..."

Men jag håller fortfarande fast vid att man ska läsa på, och jag tycker inte det är schysst att undanhålla väsentlig fakta och aspekter. Allt för att djurägaren inte ska stå där sedan och bli negativt överraskad för att folk har lagt fram allt med ett rosa skimmer.

Det kommer vara hårt som f*n för djurägaren oavsett vilken metod som väljs men om man är ordentligt påläst är risken mindre att den blir svårt chockad och mer ledsen än den redan är av upplevelsen. En sak som kanske anses normalt under avlivningsförloppet kan skrämma slag på djurägaren av den enkla anledning att den inte fått information eller vet om att det kan inträffa... (till exempel djupa suckar eller muskelsammandragningar).
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Fast jag tycker också att det är lite upp till den som utför avlivningen också att informera. Min veterinär var toppen och förklarade verkligen steg för steg hur allting kommer att ske, och eftersom min häst fick lite lugnande så talade han också om vad det kommer innebära, att det kunde innebära någon mer frustning/muskelryckning och när det sen hände så sa han att det var det här han menade. Jag kände mig väldigt trygg med min veterinär, som var lugn och sansad och verkligen tog sig tid.
 
Sv: Avlivning med Somulose, erfarenheter?

Jo precis. Men om man vill slippa se vissa saker bör man ju vara informerad eller läsa på innan man väljer metod, precis som TS nu gör :idea:
 

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 355
K
Hästvård Hej! På måndag kommer min älskade häst att somna in pga bl.a fång, som inte ger med sig. Kort och gott är han allvarligt sjuk. Jag har...
Svar
18
· Visningar
3 041
Senast: Geysir
·
Hästmänniskan Mardrömmen slog in. Idag skulle min älskade trotjänare få sluta sina dagar på hemmaplan. Avlivningen var sedan länge planerad och det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
13 149
Senast: Borin
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 540
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp