Bälteslås!

Trygg

Trådstartare
Min 2-åring kom igår på att han själv kan knäppa upp bältet.

Försökte med div. olika abrovincher men ungen är omöjlig!
Han kommer åt och han knäpper upp hur jag än gör!
En resa som normalt tar 10 minuter tog 40 minuter igår för att den lille clownen tycker det är sagolikt kul att lösgöra sig både under färd och vid stillastående!

Googlade efter ett slags bälteslås men fick inte fram någonting.
Men det borde väl finnas något extra barnsäkert "lås" som gör att det är omöjligt för klåfingriga barn att knäppa loss bältet?

Någon som vet vart man kan finna ett sådant?
 
Sv: Bälteslås!

Hur ser knäppet ut? Kan du sy ett " fodral som du sedan trär över knäppet? Eller knäpper fast med kardborre? Så din kille inte kommer åt.

(vet inte vad som är tilllåtet att göra på en bilbarnstol)
 
Sv: Bälteslås!

Det där är ett mörker! Vi kunde med sita barnet aldrig åka ensamma utan var tvungen att vara två en som körde en som vaktade.
Houdini hade rodnat ska jag säga!
Att sen knäppet sitter så synligt av säkerhetsskäl gör ju inte livet lättare. Vi kunde demontera bältesbiten som låsknappen satt på och vända den in mot magen, det hjälpte ett tag ...
 
Sv: Bälteslås!

Tack för era svar!

Det är en Acta Graco, eller är det en Duo..?
Har fler än en bilbarnstol i bilen därav osäkerheten.

Ska titta på din länk Smulu. Tack!

Ja, det är en "mardröm" att clownen håller på så nu helt plötsligt!
Idag gjorde vi så att vi faktiskt vände på bilbarnstolen så att han skulle åka framåtvänd. Detta för att han då skulle ha dubbla bälten som "nödlösning".
Barnens pappa höll på i två timmar för att få den att sitta perfekt och mätte och grejade för att det ordinarie bältet skulle sitta korrekt över clownen.

Vid provturen ser vi i backspegeln hur han först knäpper upp stolens 3-punktsbälte för att därefter skrattandes böja sig åt sidan och ner för att även knäppa loss sig ifrån detta bälte!!

Jag är ensamstående och har ingen som kan sitta och vakta honom i baksätet. Tvärtom får han ivriga hejarop och skratt från medpassagerarna.

Hittar jag ingenting som kan lösa det här -det borde ju finnas för mitt och mimmipiggs barn kan ju inte vara unika- så får jag helt enkelt koppla ur airbagen och ha honom i framsätet. Men då vet jag hur det kommer att bli.
En clown kommer antagligen knäppa loss sig för att kasta sig i baksätet där supporterklubben sitter!

Eltejp och rep. Kan det vara någonting tro? ;)
 
Sv: Bälteslås!

Kanske inte det mest pedagogiska förslaget, men vad händer om du blir riktigt tokarg, du vet typ lejonina som skyddar sina barn på alla barnen och verkligen talar om att det är livsfarligt och att du blir arg, ledsen och jätteorolig? För att överlista verkar ju var hopplöst, då är det bättre att faktiskt tala om hur farligt det är, skulle Elin skratta när Fredrik gjorde något dyl så skulle jag bli rejält arg på henne oxå.
 
Sv: Bälteslås!

Eltejp och rep är nog flera gånger bättre än framåtvänd före fyra-fem års ålder. :crazy:

Jag håller med snurrfian, ibland måste man få bli arg med.
 
Sv: Bälteslås!

Liten musfälla som smätter på fingrarna om han rör låset :angel:

Nä, skämt åsido, det verkar vara ett jäkla gissel det där.
Själv har jag inte råkat ut för att ungarna har gjort så ännu, men min lille kladd verkar vara en klåfingrig liten skitunge (:love:) så jag blir inte förvånad om han börjar hitta på sådana rackartyg.
 
Sv: Bälteslås!

Stina kan inte öppna lået, men har lärt sig hur man lossar på bältet. Jag kör med en inte alltför pedagogisk metod, jag hotar...
"Men Stina, VAD tror du farbror Polisen säger om han ser att du har tagit av dig bältet. Han kommer att bli JÄTTEARG och komma och ta dig i örat JÄTTEHÅRT!!!" Levererat med arg upprörd och lite rädd röst.

Ja, jag vet att det inte är den bästa metoden, men för mig är det viktigt att hon sitter fast och sitter kvar, så jag hotar hellre än riskerar att hon kommer lös.

Jenny
 
Sv: Bälteslås!

Min 2-åring kom igår på att han själv kan knäppa upp bältet.

Försökte med div. olika abrovincher men ungen är omöjlig!
Han kommer åt och han knäpper upp hur jag än gör!
En resa som normalt tar 10 minuter tog 40 minuter igår för att den lille clownen tycker det är sagolikt kul att lösgöra sig både under färd och vid stillastående!

Googlade efter ett slags bälteslås men fick inte fram någonting.
Men det borde väl finnas något extra barnsäkert "lås" som gör att det är omöjligt för klåfingriga barn att knäppa loss bältet?

Någon som vet vart man kan finna ett sådant?
NU fattar jag. Tog bara ett tag... Jag trodde du menade att han knäppte upp brallorna.:o Sätt handfängsel på han vetja. Det fungerar nog. :idea: Även en ögonbindel borde fungera så han inte ser vart låset är.
 
Senast ändrad:
Sv: Bälteslås!

Det är väl inte så trafiksäkert och jag hukar mig för alla påhopp :o, men så här gjorder jag

Dottern var så stor att hon börjat sitta framåtvänd i baksätet. Det var jättesvårt få henne behålla bältet på, hon knäppte alltid upp det.
Efter massor av tjat så kroknade jag och tvärnitade.
Körde inte fort vid tillfället max 5-6 km/h men det räcker.
Var aldrig några problem få henna ha bältet på efter det.
 
Sv: Bälteslås!

Stina kan inte öppna lået, men har lärt sig hur man lossar på bältet. Jag kör med en inte alltför pedagogisk metod, jag hotar...
"Men Stina, VAD tror du farbror Polisen säger om han ser att du har tagit av dig bältet. Han kommer att bli JÄTTEARG och komma och ta dig i örat JÄTTEHÅRT!!!" Levererat med arg upprörd och lite rädd röst.

Ja, jag vet att det inte är den bästa metoden, men för mig är det viktigt att hon sitter fast och sitter kvar, så jag hotar hellre än riskerar att hon kommer lös.

Jenny
Kanske lite dumt att göra barnen rädda för farbror polisen.
 
Sv: Bälteslås!

Jag har testat med att hota. Jag har rytit värre en en hel flock med babianer. Jag har lockat med "belöningar" osv osv.

Ingenting hjälper!

Supporterklubben har fått sin beskärda del men den överförtjusta glimten i ögat, det tysta fnissandet och guppandet av axlar i återhållsam skratt över att lillebror är en sådan modig odåga kan jag inte göra någonting åt.

Det är inte bara i bilen clownen är helt hopplös. Han hoppar in i torktumlare. Drar i väg helt själv i eljeepen, klättrar i flaggstänger, samlar ihop grannskapets "Cliffordar" (hundar) och utnämner sig själv till cirkusdirektör mm. mm.

Den ungen fick jag för att jag var så kaxig över min egna mammaförträfflighet innan.


Ni förstår..

Mio3.jpg


-HAN ÄR EN FUX!!

Men skicka honom till Amerikat, det gör jag inte. Än.

Först ska jag prova att nita lite med bilen. Därefter åka ut till Micro och Mekonomen som påstår att de har någon anordning som ska passa för ändamålet!

Tack för era råd och tips!

Åke, det är bara en tidsfråga innan han -efter sin frigörelse- kommer ägna sig åt en annan lösgjordhet. Är övertygad om att han kommer dra ner byxorna och skrämma medtrafikanter inom kort!
 
Sv: Bälteslås!

Otäckt. Filip har inte lärt sig att knäppa upp, däremot lirka ur sig ur själva bältet... Jag åker också själv mycket och det är inte alls så enkelt att stanna till direkt heller. Jag tycker det är väldigt obehagligt när det inträffar.
 
Sv: Bälteslås!

Åk till polisstationen som utflykt:idea: Väl där så fråga du trevligt om man får åka bil utan bälte... Nej svarar polisen då får man böta och eftersom barn inte bruka lyssna på mamma så kanske det hjälper om en riktigt "uniform" = "hjälte" säger vad som är rätt och fel. Kanske det går för så gjorde vi med grannskapets busfrön:D
 
Sv: Bälteslås!

Fuxar är vackra! ;)

Men om jag vore du så skulle jag sätta honom i framsätet (med urkopplad airbag) så jag har ständig uppsikt. Och åka till Micra/Mekonomen och se vad de har för förslag.

Jenny
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 558
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 901
Senast: Fraegd
·
Relationer För ett par dagar sen hade jag den stora fräckheten att be mannen ta med barnet på en aktivitet som tar ungefär 30 minuter. Han bollade...
2
Svar
26
· Visningar
2 141
Senast: lilstar
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 920
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp