Bälteslås!

Sv: Bälteslås!

Öh, nej. Man kan inte bestämma över alla barn utan att kränka dem, vilket är förbjudet enligt svensk lagstiftning.

Alltså är bryter alla mot lagen som bestämmer över sina barn?

Jag hoppas att det är ett förmuleringefel. Men kan du vidareutveckla det fetskrivna? Syftar du generellt på alla barn, eller bara på vissa barn? Att en del skulle bli kränkta, de med starkare vilja, och inte andra?

Prova fyra timmar på varje grej istället för tio minuter, så får du ett hum om vilka strider som är värda att ta för tex vår familj. Hos oss kompromissar man inte med tex bilbälten eller tandborstning. Folk i allmänhet gnölar om vikten av konsekvens hos föräldern, men hur förklarar de att mina barn, som under fyra års tid aldrig någonsin fått borsta tänderna själva innan jag eller min man borstat dem färdigt, ändå skriker sig blåa varje kväll för att de vill borsta själva först?

Men det är väl inte så konstigt egentligen, att barn vill en sak när de ser andra göra den? Det behöver ju inte betyda att man är inkonsekvent. Dina barn har kanske en ovanligt stark vilja.

Handlar inte just tandborstningens bråk om att de har möjlighet att bråka, och tar den chansen. De kan knipa igen munnen, eller vända bort huvudet i oändlighet och där är man som förälder ganska maktlös, eftersom det inte går att handgripligen visa hur man vill att de ska göra.

Vid många andra konflikter går det ju att lyfta barnet. Lyfta ur det ur stolen om det kastar mat/lyfta ner det i bilstolen om det inte vill sätta sig självt/bära barnet om det envisas att springa ut i gatan.

Men handlar det då om att man kränker barnet, bara för att man inte gör som det vill, och för att man visar att man är starkare och faktiskt bestämmer? Även om det sker på ett lungt och metodiskt sätt?
 
Sv: Bälteslås!

*KL*

Vilken intressant tråd! Här kommer mina reflektioner efter att ha läst den (inte för att ni nödvändigtvis är intresserade av mina reflektioner..men jag har ett starkt självhävdelsebehov :D så jag kör ändå)

1, Jag måste beställa tid för sterilisering för om 3an blir värre än tvåan så vill jag inte ha en 3a!
2, Vilka gener Trygg & barnpappan måste ha för vilden är söt som socker!
3, Vissa som uttalat sig måste 1. Ha mamma-medalj (för om de är så pedagogiska som de utger sig för att vara så måste detta premieras) 2. Ha lite mer förståelse för oss vanliga dödliga som inte är ämnen för ovanstående medalj) 3. Skriva en manual för hur ALLA situationer ska lösas utan att man sänker sig till gap/skrik/hot 4. Skicka nämnda manual till mig omedelbums!

Trygg: Lycka till med söta vilden!! Han verkar vara en överintelligent liten vildbasare..

Själv ska jag pedagogiskt förklara för mina barn att man inte FÅR hälla ut hönsmat i den översvämning man skapat i hönsgården..(för tusende gången)..synd att jag missade att ryta ifrån första gången för då hade jag sluppit de 999 gånger efter den...

Mer tålamod åt folket..:angel:
 
Sv: Bälteslås!

Det är det som vi har klamrat oss fast vid också ...
senast för några veckor sen när yngste sonen lekte skogsbrand.
 
Sv: Bälteslås!

Alltså är bryter alla mot lagen som bestämmer över sina barn?

Jag hoppas att det är ett förmuleringefel. Men kan du vidareutveckla det fetskrivna? Syftar du generellt på alla barn, eller bara på vissa barn? Att en del skulle bli kränkta, de med starkare vilja, och inte andra?
Ja, jag menar att det går att bestämma över de flesta barn utan att kränka dem, men vissa barn är så speciella att det inte går att "hunsa" dem utan att använda någon form av övervåld. Jag har gjort saker under mitt sjuttonåriga föräldraliv, som utan tvekan under lupp skulle klassas som olagliga. En del barn är helt enkelt lite mer än andra, och för att man inte systematiskt ska behöva kränka dem hela tiden får man lov att välja vilka strider som är värda att ta - oavsett vad andra tycker om ens föräldraskap.

Många åsikter som kommit fram i den här tråden visar på tydlig oförmåga att sträcka sin fantasi utanför den egna inbillade förträffligheten, och det är enormt tråkigt för oss med barn som kräver det allra yttersta av oss som föräldar varje vaken sekund.



Men det är väl inte så konstigt egentligen, att barn vill en sak när de ser andra göra den? Det behöver ju inte betyda att man är inkonsekvent. Dina barn har kanske en ovanligt stark vilja.
Ja, de har ovanligt starka viljor och integriteter.

Handlar inte just tandborstningens bråk om att de har möjlighet att bråka, och tar den chansen.
Jo, jag tror det handlar om att de inser att de har möjlighet att bestämma över sina egna kroppar. Detsamma gäller tex mat och ätande osv.

Vid många andra konflikter går det ju att lyfta barnet. Lyfta ur det ur stolen om det kastar mat/lyfta ner det i bilstolen om det inte vill sätta sig självt/bära barnet om det envisas att springa ut i gatan.

Men handlar det då om att man kränker barnet, bara för att man inte gör som det vill, och för att man visar att man är starkare och faktiskt bestämmer? Även om det sker på ett lungt och metodiskt sätt?
Att handgripligen bestämma över barn på ett lugnt och metodiskt sätt är inte nödvändigtvis kränkande.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 542
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 899
Senast: Fraegd
·
Relationer För ett par dagar sen hade jag den stora fräckheten att be mannen ta med barnet på en aktivitet som tar ungefär 30 minuter. Han bollade...
2
Svar
26
· Visningar
2 141
Senast: lilstar
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 917
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp