Bälteslås!

Sv: Bälteslås!

Först ska jag prova att nita lite med bilen.

Gudars så söt han är! :)

Se bara till att han sitter bakåtvänd när du nitar... Det finns en anledning till varför barn ska sitta bakåtvända fram till 4-5 års ålder. Nackens muskler klarar nämligen inte av att hålla det oproportionerligt stora huvudet "på plats" vid tvära inbromsningar och små barn kan helt enkelt tappa huvudet (snyggt uttryckt) eller rättare sagt knäcka nacken vid en tillräcklig tvärbroms om de sitter framåtvända före 4-5 års ålder, då man räknar med att nackmuskulaturen ska vara så utvecklad att den klarar av att hålla huvudet på plats även vid kraftigare inbromsningar.
 
Sv: Bälteslås!

Ursäkta om jag låter hemsk, men om du inte kan kontrollera din 2-åring hur ska det gå när han blir tonåring? Han måste kunna lyssna på dig. Om du säger att han ska ha bältet så ska han förstå att han inte kan göra som han vill. Dina ord är hans lag! Om han inte gör som du säger måste det ge konsekvenser.
 
Sv: Bälteslås!

Eltejp och rep. Kan det vara någonting tro? ;)
När jag såg tråden tänkte jag på skoj ge förslaget att binda fast/ihop händerna på un...ditt barn, men avstod då jag insåg att risken för att jag skulle missförstås var lite för stor.

;)
 
Sv: Bälteslås!

Otroligt sött barn, men jag blir lite orolig när du berättar om allt han gör.. Han behöver lära sig var gränsen går och att det blir konsekvenser när han inte gör som du säger!!! Om han gör såna saker nu utan att lyssna på vad du säger, vad kommer han göra när han blir äldre?? :crazy: Jag skulle ha kört med ett belöningssystem. "Alla som har bälte på sig i bilen får åka med". Kör inte om han inte har bälte. Få se hur kul det blir för honom och de andra när ni inte kommer någonstans. Argumentera inte med honom då utan bara att "nu har du inget bälte, då kan vi inte åka."

Jag skulle dessutom ta ett rejält allvarligt snack med de andra som skrattar åt honom!! Jag antar att de är äldre!? Jag skulle fråga dem om de tycker det är kul att han är lös i bilen, om de vet vad som händer med honom då om ni krockar!! De trotsar dig ju allihop om de gör så!!

Han får helt enkelt inte åka i bilen om han inte har bältet på sig. Hela tiden. Se till att du har backup så att du kan genomföra det också, t ex någon i en bil bakom som kan kliva ur om det behövs och ta honom när du lyfter ur honom ur bilen och åker vidare utan honom. Det är nämligen LAG på att ha bälte på sig och han borde inte få åka utan!!! Smart där borde ju vara att börja med att åka till ställen han verkligen VILL åka, så att det inte blir kul om han inte får följa med!!!
 
Sv: Bälteslås!

Ursäkta om jag låter hemsk, men om du inte kan kontrollera din 2-åring hur ska det gå när han blir tonåring? Han måste kunna lyssna på dig. Om du säger att han ska ha bältet så ska han förstå att han inte kan göra som han vill. Dina ord är hans lag! Om han inte gör som du säger måste det ge konsekvenser.

:rofl:

Det här var nog det roligaste jag läst på länge..
 
Sv: Bälteslås!

Tycker du? Men vet du inte hur lydig man kan få en tvååring med klicker och rätt godis? :confused: :angel:
 
Sv: Bälteslås!

Jag skrattade åt lilltrolles inlägg inte dig.

Att bara för att en 2åring inte gör som man säger så kommer man få problem när barnet kommer i tonåren.

Lite väl långsökt.

Oginalinlägget är dock inget att skratta åt, tvärtom.
 
Senast ändrad:
Sv: Bälteslås!

Jag skrattade åt lilltrolles inlägg inte dig.

Att bara för att en 2åring inte gör som man säger så kommer man få problem när barnet kommer i tonåren.

Lite väl långsökt.

Oginalinlägget är dock inget att skratta åt, tvärtom.

Skratta du, det bjuder jag på. Men faktum kvarstår, kan du inte få en 2-åring att göra som du säger så kommer du knapast att få en tonåring som gör det... Men, kanske är du undantaget som bekräftar det? :angel:

Edit: Skulle vara intressant att veta hur många tonåringar du haft hand om.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bälteslås!

En 2 åring har inte alls samma konsikvensvetskap som en tonåring.

Jag tycker det är långsökt, men jag förstå verkligen TS oro för det låter otäckt
 
Sv: Bälteslås!

Hm, man måste våga vara den som bestämmer ibland. Vissa saker är inte diskutabla, bl.a bälte i bilen. Men fortsätt gärna med din mjuka stil, i min bil sitter alla bältade alltid, utan det kör jag inte en meter!

Oops, du svarade aldrig på min fråga, undrar varför?
 
Sv: Bälteslås!

Har jag sagt något annat? Det enda jag gått emot är när du säger att bara för att en 2:åring inte gör som man säger så kommer det bli problem när barnet blir tonåring.

Jag jag inte ens kommenterat dina tips .
 
Sv: Bälteslås!

Okej, men om man som förälder inte klarar av att hantera sin 2-åring så kan man tänkas få problem i framtiden. Men du har fortfarande inte svarat på frågan om hur många tonåringar som du haft hand om...
 
Sv: Bälteslås!

Vad har det med saken att göra egentligen ?

Du fiskar efter att jag ska säga att jag inte har barn och med detta anser du att du besitter mer kunskap i ämnet eftersom du har egna barn.

Och jag tycker inte det har med saken att göra, har observerat många barn men det duger väl inte ;)

Nu är vi helt OT så jag avslutar godkväll.
 
Sv: Bälteslås!

Okej, men om man som förälder inte klarar av att hantera sin 2-åring så kan man tänkas få problem i framtiden. Men du har fortfarande inte svarat på frågan om hur många tonåringar som du haft hand om...

Oh, här satte vi oss på höga hästar du! Hur många barn har du, och hur många tonåringar har du haft han du om undrar jag?

Jag har hanterat både 2åringar och tonåringar och jag ser inte ditt samband. Du får gärna utveckla. Många av de barnan jag haft har haft otroliga"curling-Föräldrar" och de är trygga, trevliga, välartade tonåringar ändå. Mycket underligt enligt dig då?
 
Sv: Bälteslås!

Inga höga hästar här, men 2 tonåringar, samt ett antal år som fritidsledare på fritidsgård, men det räknas kanske inte. Att man som förälder inte kan säga åt sitt lilla barn, när det gäller viktiga saker, får mig att tro att man inte kommer att klara av de betydligt svårare saker som uppstår när de är tonåringar. Men visst, det är min filosofi, som jag delar med många andra som arbetar med tonåringar.
 
Sv: Bälteslås!

Vad har det med saken att göra egentligen ?

Du fiskar efter att jag ska säga att jag inte har barn och med detta anser du att du besitter mer kunskap i ämnet eftersom du har egna barn.

Och jag tycker inte det har med saken att göra, har observerat många barn men det duger väl inte ;)

Nu är vi helt OT så jag avslutar godkväll.

Se ddär, ett svar till slut! Du har rätt till din tro och jag till min, jag är dock tacksam att äntligen få ett svar! :)
 
Sv: Bälteslås!

Inga höga hästar här, men 2 tonåringar, samt ett antal år som fritidsledare på fritidsgård, men det räknas kanske inte. Att man som förälder inte kan säga åt sitt lilla barn, när det gäller viktiga saker, får mig att tro att man inte kommer att klara av de betydligt svårare saker som uppstår när de är tonåringar. Men visst, det är min filosofi, som jag delar med många andra som arbetar med tonåringar.

Nä, men man kan ha olika åsikter om barnuppfostran, utan att den ena eller den andre har fel, eller hur? Med dina barn kanske inte det hade gått, men för andra GÖR det det. Jag har också jobbat med tonåringar (även de med diverse diagnoser) och jag delar inte din filosofi :)

VAR har TS skrivit att hon inte kan "säga till" sitt barn?

Sen får jag fråga dig, varför du ansåg det viktigt att veta om Calazirya hade egna barn, som du själv nämnde, "räknas" inte den åsikten annars? :confused:
 
Sv: Bälteslås!

Och jag undrar vad man gör om man lyckas få en 2-åring att göra precis som man säger.
Det är inte meningen att 2-åringar, eller någon alls, ska göra exakt som nån annan säger.
Barn måste ju lära sig att fatta egna beslut och tänka själva.

Men du har naturligtvis rätt i att med vissa saker får de inte bestämma själva, tex i situationer som är farliga, som bilåkande utan bälte.
Men en 2-åring har lite svårt att förstå det farliga med det, och har barnet väl upptäckt att det är kul att spänna loss sig så överväger nog det roliga mammans tillsägelser.
Tror absolut inte att det har nåt samband med bråkiga tonåringar.

Jag skulle inte heller åka en meter om alla inte har bälten.
 
Sv: Bälteslås!

Jag har enbart pratat om specifika situationer. Att bråka med barnen om bälte är uteslutet för mig! Sen ska gränser testas i övrigt, men det är en annan historia och helt ot.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 704
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 978
Senast: Fraegd
·
Relationer För ett par dagar sen hade jag den stora fräckheten att be mannen ta med barnet på en aktivitet som tar ungefär 30 minuter. Han bollade...
2
Svar
26
· Visningar
2 150
Senast: lilstar
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 050
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp