Banning (utbruten från Vad gör vi? CCXXIX + I)

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kanske hade varit rimligt med en egen tråd där medlemmar får skriva hur dom vill moderering ska ändras för att bli bättre utan att man tar upp dom gamla sakerna? Tycker det kommit upp flera bra synpunkter i tråden på vad som kan ändras med det försvinner i historier om vad som hänt eller inte hänt och hur människor känt. Tycker det är viktigt och bra att det kunnat ventileras i denna tråden men det blir svårt att plocka ur vad som hade kunnat bli bättre, en "ren" tråd om bara förändringar på modering och åsikter om det kanske hade varit lättare?
Jag håller med!

Det kanske hade varit rimligt med en egen tråd där medlemmar får skriva hur dom vill moderering ska ändras för att bli bättre utan att man tar upp dom gamla sakerna? Tycker det kommit upp flera bra synpunkter i tråden på vad som kan ändras med det försvinner i historier om vad som hänt eller inte hänt och hur människor känt. Tycker det är viktigt och bra att det kunnat ventileras i denna tråden men det blir svårt att plocka ur vad som hade kunnat bli bättre, en "ren" tråd om bara förändringar på modering och åsikter om det kanske hade varit lättare?
Ja! Tänkte faktiskt starta en men kände att alla är nog så trötta på mig redan 😅

Om jag inte minns galet har (hade?) de dock väldigt låg tolerans mot minsta antydan till kommentar om modereringen i trådar. Typ ”visst har det försvunnit svar i den här tråden, den måste rensats av moderator” ger dig en varning för du ska inte diskutera moderering i tråden. Ens som ett konstaterande. Och det gör det väldigt knepigt när det känns som delar av en diskussion försvunnit och man undrar om man börjat hallucinera eller om det tagits bort 😅 Där är det ju bra om det kan få framgå att ja tråden har rensats. Och det görs ju föredömligt på Buke - det talas i ett inlägg om att nu har tråden rensats

Jag tycker iof det ofta står att OT är rensat.

Om jag inte minns galet har (hade?) de dock väldigt låg tolerans mot minsta antydan till kommentar om modereringen i trådar. Typ ”visst har det försvunnit svar i den här tråden, den måste rensats av moderator” ger dig en varning för du ska inte diskutera moderering i tråden. Ens som ett konstaterande. Och det gör det väldigt knepigt när det känns som delar av en diskussion försvunnit och man undrar om man börjat hallucinera eller om det tagits bort 😅 Där är det ju bra om det kan få framgå att ja tråden har rensats. Och det görs ju föredömligt på Buke - det talas i ett inlägg om att nu har tråden rensats
Det var nåt sånt jag blev bannad för 😅. En moderator bestämde att samma ämne (sportrelaterat) skulle diskuteras i två olika trådar. Jag gjorde som det sagts men skrev typ "synd att det inte får diskuteras i samma tråd", då hade jag diskuterat modereringen och blev bannad 😂 är fortfarande lite road av att jag lyckades bli bannad av det.

Det var nåt sånt jag blev bannad för 😅. En moderator bestämde att samma ämne (sportrelaterat) skulle diskuteras i två olika trådar. Jag gjorde som det sagts men skrev typ "synd att det inte får diskuteras i samma tråd", då hade jag diskuterat modereringen och blev bannad 😂 är fortfarande lite road av att jag lyckades bli bannad av det.
Då mindes jag inte helt galet!
Det var ju inget problem i sig, man lärde sig snabbt. Men apropå hård moderering och verkligen nolltolerans.

Nu när jag har tänkt lite mer så känner jag att modereringen ofta är personlig, baserat på hur användaren mår. Någon kan spy galla över npf-diagnos och det får stå kvar för att användaren är skör? Det blir sjukt orättvist. Vi som läser det kanske också är sköra och tar väldigt illa vid oss, vi bara visar det inte lika öppet. Nu var det här ett exempel bara, men jag önskar att modereringen är lika för alla, oavsett ålder/kön/psykisk hälsa/etc.

Nu när jag har tänkt lite mer så känner jag att modereringen ofta är personlig, baserat på hur användaren mår. Någon kan spy galla över npf-diagnos och det får stå kvar för att användaren är skör? Det blir sjukt orättvist. Vi som läser det kanske också är sköra och tar väldigt illa vid oss, vi bara visar det inte lika öppet. Nu var det här ett exempel bara, men jag önskar att modereringen är lika för alla, oavsett ålder/kön/psykisk hälsa/etc.
Ja, detta! Det hävdas alltid att alla blir behandlade likadant men det är så uppenbart att det inte är så att det blir mest löjligt att påstå det.

Men det har du gjort nu? Du och flera andra har skrivit om vad Tranan har gjort tidigare. Det har luftats i över 300 inlägg. Jag tror att alla som läst tråden har förstått vad ni vill få fram.
Hur många inlägg behöver du skriva om samma sak innan du är nöjd?
Efter litet ytterligare eftertanke så tror jag så här.

Det blir provocerande när andra användare hoppar på dem som påpekar missförhållanden och sträcker upp dem för deras ton eller för något annat som de inte gillar, så som du gör med mig just nu.

Det tror jag om något skapar konflikter.

Varför kan du inte bekräfta att du förstår reaktionerna på det olämpliga beteendet i stället?
Det är ju den bekräftelsen som behövs.

Det vore väl något för @Gunnar att ta tag i kan jag tycka.

Vad får man ställa för frågor i den här tråden ?
Jag funderar över två gamla användare som jag saknar mycket som bannades för flera år sen. Är de bannade på livstid ? Den ena har varit borta i 9 år o den andra i 6 år. Tycker det är lite väl hårt.

Funderar på om de är tillbaka under nya användarnamn, men det tror jag inte, särskilt en av dem hade ett speciellt skrivsätt så jag hade nog märkt det.
Fråga någon du tror dig veta i PM.
Om ett nick är bannat kan du se det om du går in på nickets profil.
Att personer försvunnit från bukefalos händer och det har inte alltid med banningar att göra. En del har ju lämnat självmant.
Sen verkar det ovanligt med permanentbanningar utan de flesta blir väl ändå bara bannade en viss tid.

Efter litet ytterligare eftertanke så tror jag så här.

Det blir provocerande när andra användare hoppar på dem som påpekar missförhållanden och sträcker upp dem för deras ton eller för något annat som de inte gillar, så som du gör med mig just nu.

Det tror jag om något skapar konflikter.

Varför kan du inte bekräfta att du förstår reaktionerna på det olämpliga beteendet i stället?
Det är ju den bekräftelsen som behövs.
Fast nä.
Påtala missförhållanden hur mycket du vill - men vi kan inte för den sakens skull acceptera transfobisk, rasistiskt, homofobiskt etc språk. Framförallt inte om andra användare.

Vi har ju alla bekräftat det olämpliga beteendet som pågick för ett par år sedan.

Jag tänker/kan inte diskutera varför hon valde att uttrycka sig som hon gjorde men jag står bakom att användaren såvitt jag vet är en person med sund människosyn. Sedan kan vi nog alla bli alltför personliga och onödigt elaka ibland.
Ungefär så, ja. Och då ligger ju de transfobiska strategierna redo att användas. Jag tror motsvarande att misogyna och rasistiska strategier används likartat - utan att syfta på någon person. Det är som det är. Vapen tenderar att komma till användning, typ.

Fast nä.
Påtala missförhållanden hur mycket du vill - men vi kan inte för den sakens skull acceptera transfobisk, rasistiskt, homofobiskt etc språk. Framförallt inte om andra användare.

Vi har ju alla bekräftat det olämpliga beteendet som pågick för ett par år sedan.
Och ändå tar flera användare personen i försvar mellan raderna och kommer med härskartekniker hur andra ska skriva, är kanske bättre de själva kliver ur tråden kan jag känna (ytterligare ett exempel där moderatorer är duktiga på att varna och banna användare olika beroende på vem det är).

Och ändå tar flera användare personen i försvar mellan raderna och kommer med härskartekniker hur andra ska skriva, är kanske bättre de själva kliver ur tråden kan jag känna (ytterligare ett exempel där moderatorer är duktiga på att varna och banna användare olika beroende på vem det är).
Vem har tagit personen i försvar? Jag har inte sett en enda som gör det, förutom kanske @Inte_Ung själv som påtalade att Tranan var "proffsfotograf". Det enda som annars påtalats är det oacceptabla i att använda transfobiska uttryck om personen.
Samt att man sagt stopp när hela personen ska hobbypsykologas sönder, vilket både är onödigt och irrelevant för kritiken mot henne.
Ingen har liksom sagt att det är toppen om man är sliskig eller obehaglig mot andra användare.

Rapportera dem som du tycker går över gränsen?

Och jag tror man ska komma ihåg att det finns väldigt många som läser utan att någonsin själv skriva (eller som bara skriver i andra trådar).
Dvs kom ihåg de som finns men inte syns.
Jag var en läsare i måååååånga år, skriver nu ibland men det är ju sporadiska inlägg i enstaka trådar. Däremot har jag läst massor i många år, men att som läsare rapportera inlägg till moderering när man själv inte deltar är steget ganska långt.

Det gör inte jag i en tråd där moderatorerna sitter och läser själv (något de som sagt borde haft intresse att göra tidigare också). Som sagt, istället för att mästra vad andra ska skriva om så kanske man kan kliva ur tråden själv. Men mästrande är flera jäkligt duktiga på.
Men du gör ju exakt samma sak själv nu? Du tycker att man ska kliva ur tråden om man inte skriver rätt saker enligt dig?

Dessutom hittar du på att flera personer tar användaren i försvar och även tidigare i tråden fäktade du vilt om nåt helt felaktigt.

Det gör inte jag i en tråd där moderatorerna sitter och läser själv (något de som sagt borde haft intresse att göra tidigare också). Som sagt, istället för att mästra vad andra ska skriva om så kanske man kan kliva ur tråden själv. Men mästrande är flera jäkligt duktiga på.

Men det skulle underlätta om du är tydligare i vem/vilka du menar och vad i inläggen du tycker går över gränsen. Att svepande skriva att en del användare försvarar Tranans beteende och att några borde lämna tråden är inte särskilt konstruktivt och är svårt att bemöta.

Om du varken vill skriva ut det i tråden eller kontakta moderatorerna så kan du inte heller förvänta dig att något kommer att hända eller att någon kan bemöta dig. Och det är ju upplagt för att skapa den känslan som beskrivts i tråden, "att ingenting händer".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat