Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hej Rolle.Bärranden är den del som skon vilar på och som har störst hållfasthet.

I utbildningens slutprov ingår ett omfattande teoriprov,ett smidesprov-sjukbeslag anpassade till hovar med olika diagnos.Två uppskoningar varav en travhäst.Under skoproven bedöms och poängsätts olika delmoment bla verkning och vinklar efter hästens fysiologiska förutsättningar.

Tilläggas kan att man i skolan pluggar hela hästen,allt från cirkulation till tänder samt skriver flera delprov.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Så då sitter alltså vita linjen iaf utanför bärranden? (Får lite olika bud hela tiden.) Ok, vad tror du om att verka en häst som ska gå barfota in till ytterkanten på vita linjen? Varför görs detta (om det görs) och varför är det bra/dåligt?

/Linda
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Tack för länken! Tyvärr stod vita linjen inte med och jag har uppfattat det som att den och bärranden är helt olika saker. Tror att jag fått lite klarhet i frågan iaf.

/Linda :bow:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hej igen!Skulle pesonligen aldrig verka bort allt vägghorn in till vita linjen.Rundar endast av ytterväggen och behåller så mkt bäryta som möjligt.Väggornet raspas så man får symertri i hoven dvs lika mkt vägghorn i avstånd till lamellranden runt om.Tådelen raspas iregel ngt kortare beroende på vikel och naturligt slitage.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

positivapuh>Hej igen!Skulle pesonligen aldrig verka bort allt vägghorn in till vita linjen.Rundar endast av ytterväggen och behåller så mkt bäryta som möjligt
Nä bara i undantagsfall och inte om sko ska på. För som du säger är det bara en rand ca:30% av hovens yta som tar tyngden när skon sitter på. Går de barfota och är rätt verkade tar ju hela hoven upp tyngden......

Mirage>Tack för länken! Tyvärr stod vita linjen inte med och jag har uppfattat det som att den och bärranden är helt olika saker
På barfotasidan kallar många vitalinjen för vad det är, dvs lamellranden. Om du tittar noga, särskilt där lamellranden vinklar sig vid traktstöden så syns lamellrandningen i randen, lamellranden är alltså "vita linjen". Bärranden är om jag förstått rätt den yta som hästskon ligger mot hoven?

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Vita linjen är vägghorn ett par mm(inividuellt)precis i anslutning till lamellranden som består av lamellhorn.Produceras dvs av två olika sorters läderhud så det är inte samma sak.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Aha det är alltså inre hovväggen som kallas för vita linjen? Okey fel av mig, blir lite rörigt när man inte använder samma nomenklatur ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

I engelsk litteratur benämns lamellranden som white line.
Tex white line disease (WLD) är lamellrandsröta.

mvh T
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Mina hästar har yttre hovvägg (mörk på mörka hovar), inre hovvägg (ljus), vita linjen (smal, "kritvit") och sedan lamellranden. På kursen jag gick lärde vi oss att man sätter sömmen i vita linjen, och det är definitivt inte lamellranden, för då sömsticker man hästen.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hej jag har tagit del av de inlägg som skrivits om barfotahästar. Jag har sen flera år mina hästar barfota på vinter, bor i våsterbotten. Vi verkar våra hästar enligt strasser metoden och är nöjd med den. På halka blir hoven som en sugkopp och hästen får ett bra grepp mot underlaget. Efter det att jag har börjat ha mina hästar barfota har jag inte problem med svullnader. Hornet är mycket hårt och det går inte bitar ur hovväggen. Läs om detta på Krulliga Hästen
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hej!
Roligt att höra att det fungerar bra med dina hästar. Jag har också mina barfota och verkar enligt Strasser metoden. Som jag ser det finns det inga negativa sidor med att ha hästarna på det här viset, förutom möjligtvis att det kräver ett stort engagemang av ägaren. Jag har också upplevt att svullnader försvunnit samt att hästarna blivit mer harmoniska av att alltid vara tillsammans, alltid vara mätta, alltid få röra sig fritt, egentligen helt självklara saker. För mig finns det ingen väg tillbaka, jag är mycket glad över att ha fått fångponnyn och kotledsinflammationshästen "tillbaka".
MVH Anette
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ja, så är det. Det är upplagt för missförstånd när man kallar olika delar i hoven för samma sak rent översatt. ;)

Det som i Sverige kallas "vita linjen" kallas på engelska för "water line".
Det som i Sverige kallas för "lamellrand" kallas på engelska för "laminae" eller white line".

Något förvirrande för en som är ovan vid språket att veta vad som är vad. :crazy:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

På halka blir hoven som en sugkopp och hästen får ett bra grepp mot underlaget.

En till med häst som en bläckfisk, jag tror säkert det funkar på snö men inte på is och framförallt barkis.

Hornet är mycket hårt och det går inte bitar ur hovväggen.

Det här får du gärna utveckla närmare, antingen har hästen hovar som sugkoppar och då bör hornet vara ganska medgörligt och elastiskt eller så är hornet hårt. Men då kan de inte funka som sugkoppar, därför att hornet sluter inte om underlaget om hornet är hårt. :confused:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Någonting är det i allafall som gör att de klarar sig bra på is. Då talar jag inte om ridning för det har jag inte testat. I vår vinterhage har vi en damm som fryser på vintern. På isen, mitt på dammen, valde våra fyra strassertrimmade hästar att stå och ta sina vilopausar. De hade hela isfria hagen att välja på så de behövde inte stå där. Om det inte hade ett bra grepp på isen så tror jag inte de hade ställt sig där.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

stjärnhästen skrev:
Jag har också upplevt att svullnader försvunnit samt att hästarna blivit mer harmoniska av att alltid vara tillsammans, alltid vara mätta, alltid få röra sig fritt
Jag undrar vad detta har att göra med hur hästarna är verkade? Skodda hästar kan ha ett precis likadant liv, eller hästar verkade enligt andra barfotametoder.
Att hästarna är mätta t.ex. har överhuvudtaget inte något med deras hovar att göra.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Eftersom man spikar i vita linjen, är det då ok att verka in till den eller förlorar man bäryta då? Jag är inte ute efter någon strasser eller vildhästmetod eller liknande utan vill bara vara säker på att min hovis inte tar för mycket så att hästen blir ömfotat i onödan. Någon som vet? Nu pratar vi då inte om lamellranden utan om den vita linjen som ligger precis utanför.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ideaal skrev:
Någonting är det i allafall som gör att de klarar sig bra på is. Då talar jag inte om ridning för det har jag inte testat. I vår vinterhage har vi en damm som fryser på vintern. På isen, mitt på dammen, valde våra fyra strassertrimmade hästar att stå och ta sina vilopausar. De hade hela isfria hagen att välja på så de behövde inte stå där. Om det inte hade ett bra grepp på isen så tror jag inte de hade ställt sig där.

På isen är det jämnt underlag..det kanske var skönare att stå där än på knögglig mark..!!bara en tanke. :D
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hej Mirage.Man strävar alltid efter att behålla så mkt vägg som möjligt oavsett om hoven skall vara barfota el skos.Tjockleken på vägghornet varierar från individ till individ.Vid skoning eftersträvar man att sömma skon i vita linjen då man där har en mkt god hållfasthet.Om väggornet är bortraspat intill vita linjen på hovens tåsidodel och sidodel innebär detta att en stor del av bärytan är borttagen.Detta är alltså fel och inget man tillämpar.Varför gör din hovis detta?Har din pålle väldigt utflutena hovar?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Nä han ser normal ut i fötterna. Jag har inte haft honom barfota något men funderar på att ta av honom bak pga dåliga hovar och ffa dålig stråle. Börjar dock ångra mig då min hovis är duktig på att sko men det verkar som att det här med barfotagång inte är något han är helt 100 på. Jag var lite nyfiken på hur han gjorde när han verkade en barfotahov dvs om den såg i princip likadan ut som en som ska ha sko på sig eller om han gör på annat sätt och då svarade han att han verkar in till vita linjen. Varför har jag ingen aning om men jag tycker också att det låter som väldigt mycket. Strålen på min häst har blivit mycket bättre sedan jag bytte hovis för några månader sedan så det går nog lika bra att ha honom skodd. Bekvämare att ha honom barfota dock då man slipper eventuella tappskor (hagarna ser ut som gyttjepölar just nu) och jag belastar honom inte så mycket att skor känns motiverat men det blir nog skor ett tag till så får jag leta efter någon som kan barfotaverka ordentligt istället.

Tack så mycket för svaret! :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
93 557
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 065
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 147
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp