Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Bara för att man ansar sulan, behöver det inte medföra att hoven blir skålad. För ett sådant ingrepp krävs mer än ansning, har ju själv en pålle som är mycket plattfotad här kan man defentivt inte skåla ur hoven då häststackarn antagligen inte skulle kunna gå efteråt.
Däremot krävs en ansning av sulan, om det inte görs i hans fall får han vad hovslagaren kallar för dubbelsula och även då uppstår problem för honom att gå.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Efterssom du vet bäst är det väl ingen ide att du läser det som vi okunniga skriver, det får dig ju bara att må dåligt i alla fall.
Du har ju gått en helgkurs eller nåt så du är ju klart överkvalificerad för detta forum, o om du bara är här för att bråka är det ingen ide att du väljer mig för jag begriper ändå inte vad du säger.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hovväggen är den struktur som är konstruerad för att bära det mesta av hästens tyngd o fördela kraften innåt längs hela väggen. Vi som har varit med ett tag vet av erfarenhet att inte alla hästar klarar att gå barfota.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Precis!
Upp i hovväggen via lamellerna och så småningom in till hovbenet som är så genialiskt upphängt i hoven.
Skulle däremot all kraft gå upp via sulan (så som det gör på människor) så skulle det bli alltför stumt för hovbenet. Däremot måste sulan ha ett visst mottryck.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

peter_lundin skrev:
Hovväggen är den struktur som är konstruerad för att bära det mesta av hästens tyngd o fördela kraften innåt längs hela väggen. Vi som har varit med ett tag vet av erfarenhet att inte alla hästar klarar att gå barfota.
PL

Jepp, har en sån. Halvblodet (som snart åker hem till sin matte) är just en sådan som inte kan vara barfota om man inte ska utsätta henne för rent djurplågeri. Provade i höstas och efter 7 veckor fick hon akuta belastningsfångsymtom och veterinär fick ordinera 3 (!) finadynkurer innan det gav sig och omgående skoddes hon samt röntgades och där påvisades en mycket tunn sula men inga fångförändringar. Hon gick på mjukt och fint underlag så det var inte orsaken. Hon är nu skodd med flapp fram och det har gett liknande resultat som barfota skulle gjort men utan smärtor. Hon har kunnat arbeta fullt ut efter skoningen. Däremot är vbl/nf-korsningen helt smärtfri och fortfarande barfota och hon går fantastiskt på alla underlag. :cool:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Om din häst fick akuta belastningsfång symptom beror det sökerligen på att din häst har blivit felvärkad, hoven är flebelastad. Man kan inte verka hoven likandant vid skoning som om den ska gå barfota det är två helt olika metoder.
Jag säger inte att jag är någon besserwisser. Jag pratar av egen erfarenhet har själv haft hästar med och utan skor och föredrar dem utan.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Om hästen har gått barfota från början och aldrig varit skodd, hur är det då? Kan alla hästar vara barfota då?

Tänkte att det kanske var så att skorna och verkningen gjort så att hästen inte kan vara utan skor?

- Miria
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Det är ju ganska vanligt att man låter unghästen vara barfota när man rider in den men ofta når man en punkt när den inte fungerar på de underlag man vill kunna använda den på.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Vanligt? Nja...
Jag har förstås träffat på sorten som gärna har sina hästar barfota (duh!)
Men jag tycker att man ofta hör om folk som pratar om att "ja, nu måste vi ju sko till hösten eftersom unghästen skall börja ridas mer ordentligt"
Jag tycker att det är lite av ett attitydproblem, och det har jag sagt förut.
Man känner att man måste sko för att vara en "duktig" och "seriös" hästägare som använder sina hästar. Barfota behöver inte alls betyda att man inte kan rida hästen!

Funkar hästen i hagen men inte på de underlag man vill rida på, då sätter man på boots när man rider så slipper hästen ha järnskor dygnet runt!

En häst som aldrig varit skodd och dessutom varit bra verkad behöver inte gå igenom någon övergångsperiod. Så enkelt är det.
Däremot kan hovarna behöva vänjas gradvis vid tuffare underlag om hagen inte innehåller exempelvis underlag som liknar grusväg.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Om man nu tycker att boots är klumpiga, krångliga, ger sämre steg o inte fungerar i djupsnö så får det bli skor istället.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Om man tycker det kan man antingen kolla in modellerna som kommit senaste åren eller hjälpa till att utveckla bättre.
Jag tycker att järnskor med snöstyltor är livsfarliga, klumpiga, krångliga, ger definitivt sämre steg samt fungerar inte det minsta på blankis.

btw
jag red med mina broddade boots i djupsnö som gick häststackaren till magen i vintras. Vart sa du att dom inte funkade?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag köpte boots för av modern typ för nästan 5000 förra året det får räcka.
Snöstyltor är lätt att avhjälpa. När vi bodde utanför Vilhelmina brukade jag rida på blankisen på sjön i början på vintern gick hur bra som helst i alla gångarter men hästarna gillade inte när det sjöng i isen.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

jovisst, jag har inte haft en enda stylta sen jag tog av skorna. Innan hjälpte inga snösulor i världen. Damen har för små hovar antar jag!
Jag ogillar att rida på is, dessutom finns det inte en sjö som får blankis som håller för hästar här. Vi får snö för fort.

Nej, jag är begränsad till vägarna på vintrarna. Alla skogsstigar är förvandlade till skoterspår (off limits för alla utom skotrarna) och snön är egentligen för djup överallt annars.
Vägar blir, som bekant, blandad is och snö. Dvs i värsta fall snöstyltor på is = livsfarligt.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

hur många hästar köpte du boots till?
Mina två har broddade boots runt om och det kan inte ha kostat mig mer än 4000kr?
Inklusive broddarna!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Skott med snöklampsulor i åratal o de har fungerat utmärkt så länge man inte köpt de billigaste sorterna. Visst barfota löser styltproblemen o fungerar bra en riktig vinter men inte som i år när det töar fryser o blir blankis varannan vecka.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Sån tur jag har haft då som haft riktig snö nästan hela vintern! :)
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hejsan

Förstår jag rätt att detta är "BarfotatråDEN"? Så det är här jag kan ställa frågor eller funderingar?

Jag har under en lång tid funderat på att han min häst barfota. Under något mer än ett år har jag läst böcker, kollat in barfotahästar i min omgivning och dessutom försökt diskutera med två hovlagare som regelbundet kommit till vårt stall och dessutom båda har verkat och skott min häst. Min tanke var från början att min ordinarie hovslagare skulle fortsätta verka honom, även om jag valde att ha honom barfota. Jag tänkte att eftersom han är utbildad på hovar så skulle det vara idealiskt.

Jag har träffat danska och norska ryttare med barfotahästar som verkats av deras vanliga hovslagare som skaffat sig kunskap i olika metoder.

Jag har med andra ord försökt att öppet bilda mig en uppfattning, som jag sedan skulle ta beslut ifrån.

Av de flesta har jag fått genomtänkta och seriösa svar. De har talat om för och nackdelar och de som hade sina hästar barfota har berättat om vägen dit och hur det gått, samt misstag de gjort på vägen.

Av vilka har jag inte fått seriösa svar? Jo hovslagarna.

Av hovslagare ett var beskedet att "jahaja, en sådan modefluga var det för några år sedan. Man provade och de flesta av de hästarna slutade på slakthuset".

Av den andre var det "I Norge har en Strasserverkare blivit anmäld".

Med den förste som jag haft god kontakt medförsökte jag mig på att skapa en dialog med det var som att köra in i en vägg. Jag ville ju gärna diskutera kring min hästs hovar, hans förutsättningar, hur vi rider osv.

Eftersom min utgångspunkt brukar vara lyssna till seriösa svar och förkasta fanatismvarianten så känner jag att jag inte alls litar på de två hovslagarna som faktiskt inte verkar insatta alls, utan bara ger mig standardsvar.

Jag tror att åtminstone dessa två hovslagare skulle vinna mycket på att respektera sina kunders tankar och kanske försöka ge mig rimliga förklaringar som jag kan ta till mig. Skulle de genom en vettig diskussion förklara för mig att det vore bäst för min häst med skor hade jag lyssnat.

Nu har vi tagit av skorna.

OlleAtlas
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Förmodligen vet dina hovslagare inte vad de ska göra. De är utbildade att verka hovarna så att det ska passa att bära skor. Vilket är väldigt synd. Alla barfota metoder utgår från Jamie Jacksons första bok om vildhästarnas hovar. Tyvärr kanman väl säga eftersom han kom fram till så mycket mera när han var färdig med sin 20- åriga studie. Det är nu ANHCP. Det handlar om att man verkar en hov utefter hur den ser ut, man försöker inte ändra an hov så att den ska se ut som alla andra för det gör de inte. Precis som våra fötter är olika är olika hästars hovar olika.
Jag har för tillfället två hästar som jag själv verkar regelbundet efter ANHCP:s metod och tycker att det fungerar jättebra. Jag behöver inte lägga ner så mycket tid på att verka då jag även rider en hel del, vilket gör att hästen "sliter" en del själv, som vildhästen. Om du är intresserad av att veta mer om metoden gå då in på www.harmonyhorse.se Det är Ove Lind hemsida Där kan du läsa om hans verksamhet och vad han gör. Om Jag var som du skulle jag faktiskt gå på en kurs det är verkligen värt pengarna om man nu vill ha en "barfotahäst". :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Min häst verkas nu också enligt den metoden av en duktig tjej som stöttar av bara den. Hon kommer ofta och tittar till oss, förklarar och berättar.

Men jag tycker fortfarande att det är ett väldigt svårt beslut och jag hoppas att jag gör rätt. Min plan är att ge det ett halvår-år och sedan se igen, såvida inte hästen mår dåligt, då får jag ju troligen tänka om.

Skönt att höra att du rider mycket, det brukar ju även jag göra. Men kanske inte så mycket att det motiverar att han alltid går på sko, det blir ju kanske utslaget bara 5-7 timmar i veckan. Tränar även en hel del från marken.

Har även Boaboots som verkar sitta bra. Han blev lite stapplig i dem, men vi kunde ändå rida.

OA
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag tror att man ska göra precis som du har gjort. Överväga noga, kolla för och nackdelar och utifrån det bestämma hur man vill göra. Det är det bästa sättet att bli nöjd oavsett om man bestämmer sig för att behålla skorna eller inte. Att bara köpa allt vad alla "förstårsigpåare" säger gör en bara förvirrad. Ta in så mycket information som möjligt och sedan fatta ett eget beslut utifrån det. Jag tror att många hästar skulle slippa att lida om fler gjorde som du.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 954
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
93 733
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 076
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 152
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp