Bukefalos 28 år!

Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Fast jag har en rasp och jag är mycket noga med att raspa till kanterna så att de är jämna och inte fnasiga när han har tappat skor så i hans fall är det inte därför.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Men du har ju knappast en mustangrundning på din häst som har en tappsko, eller hur?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Förmodligen inte...har ju ingen mustang heller så...utan ett jätteframavlat halvblod...men det du tog upp var fnasiga kanter och rasp och i det fallet gör jag som du säger så...
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Mustangrundning är bara ett namn. Det betyder att man rundar av kanterna ordentligt, precis som hovarna ser ut på de vilda mustangerna, för att förhindra att hovarna bryts av på det viset du beskriver.
Halvblod känner jag personligen ett antal som går barfota utan problem, så det är inte rasbundet vem som kan gå barfota och inte.

Det jag försöker säga är att du inte kan avgöra huruvida din häst kan gå barfota eller inte beroende på hur hovarna hållit vid tappskor. Det är helt irrelevant eftersom verkningen är helt annan samt att hovväggen är söndertrasad av sömmen. Samma sak egentligen med ömheten. Ofta är nämligen traktstöden längre än vad jag skulle vilja och vad som har visat sig vara den nivå som är komfortablast för hästen.

Enda sättet att veta ifall din häst kan gå barfota eller inte är att göra ett ärligt försök.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Vilket jag förmodligen kommer göra om/när han inte kan gå som ridhäst mer. Och därför vill jag ha så bra information som möjligt innan jag ger mig på det. Jag menar, han lider ju inte av att ha skor på sig, utan att ta av skorna skulle för mig ff a (tyvärr) vara en ekonomisk och bekvämlighetsfråga (tänker fortfarande ta ut någon som sköter hans hovar naturligtvis men slipper ev. tappskor m.m).

Jag förstår att det inte är rasbundet, förutom att en del raser faktiskt har bevisat överlag bra mycket sämre hovkvalitet än andra. Jag har själv en shettis som alltid gått barfota och aldrig haft några problem. Men sen har jag mitt halvblod som är extremt ömfotad (aldrig träffat en så ömfotad häst) och syrrans D-ponny som brukar få gå barfota på sommaren men i somras blev otroligt ömfotad just för att han slitit ner hoven så i trakten.

Vad anser du att man ska göra med en häst där ägarna fått hovslagaren att ta av skorna (och verkat till dem naturligtvis) och hovarna spruckit sönder JÄTTEmycket? Hur fixar man bäst till det?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hej!
Man kan lära sig verka bättre än hovslagaren vilket inte är särskilt svårt, jag har ju lärt mig hehe :) eller oxå tillkallar man en som har vana av barfotaövergångar.

Det hovslagaren gör är inte en barfotaverkning oftast utan en "sätta på nya skor verkning" dvs verka med klinga, skära lite i strålen, ev raspa till kanterna lite. Det ger söndriga hovar om marken är knölig eller stenig.

Jag har nyss plockat av min skorna och hon fick 2-3 flisor som jag raspat bort, och nu ca 4 veckor senare har hon inte mer flisor utan klarar grusvägar etc.
Något jag alltid gör är att skära med hovkniven i mitten på hovens/hovväggens undersida, så att jag får nån millimeters mellanrum mellan marken och hoven där, då kan hoven röra sig mera och flisar sig inte när något kommer där. För det är ju oftast på mitten av hoven flisorna kommer, inte i tån eller trakten.

här en
mustanghov:
wild-white-hind-side.jpg



Här är en bild på det lilla mellanrummet i mitten på hoven på en nyverkad tamhäst.
gallery-15b.jpg


Besök gärna http://hem.passagen.se/barfotahast/ där finns bilderna i sin helhet.

/jenny
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Fast min shettis har alltid verkats av hovslagare och han har aldrig haft några som helst problem med vare sig hovar eller annat som kan relateras till hovarna.

Är mycket skeptisk till påståenden som din inledningsrad. Det är ffa sådana påståenden som gör mig mycket skeptisk till hela "barfotafolket". Då menar jag inte barfotagången i sig utan filosofin bakom. Plus att ni gärna drar alla hovslagre över en kam, du kan inte veta hur den hovslagare jag anlitar resonerar eller verkar...
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Din shettis har väl heller aldrig haft skor på sig som har förstört hoven? Jag hade oxå en b ponny och en shettis innan som verkades av hovslagare och aldrig ömmade. Deras hovar föddes perfekta vilket gör det lätt att verka. Om man ens behöver verka dem. Super isåfall!

Det är bra du är skeptisk, det är jag oxå.
Har aldrig påstått att alla hästar ska gå barfota och att alla hovslagare är dåliga. Hovslagare är jättebra på att sko, men att verka för barfotagång kan väldigt få. Tyvärr. De verkar inte vilja lära sig heller, men då kan jag ju bara tala för de som jag anlitat och de som är aktiva på Hovslagarforumet.
Aktiv barfotagång är heller inget som tas upp särskilt på hovslagarskolan. Men lär säkert snart tas upp i läroplanen eftersom allt fler i världen tävlar barfota.
Läste precis att Emma Hindle drog av skorna och upplevde det som enbart positivt. Glädjande.

Fortsätt vara skeptisk.
Inget av det jag säger är nåt ljug utan egna erfarenheter, mer kan jag inte säga. Du får uppleva sakerna själv om du sätter dig in i skillnaderna mellan barfotaverkning och hovslagarverkning och ser resultaten. Jag hoppas du gör det!! :) Jag är fortfarande skeptisk till den fanatism som råder inom vissa barfotarörelser. Det är inte sunt att svälja allt, men egna erfarenheter tycker jag man kan dela med sig av.
Jag vill inte att du ska tro att jag har "smutskastat" hovslagarkåren, för som sagt, de gör det de har lärt sig, och snart kanske de lär sig nåt nytt :=)

/jenny
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hugger knapp och frågar någon mer erfarenhet av barfotaverkning. Min häst ställer upp sig utåttåat bak sen han blev av med skorna, det har han inte gjort tidigare. Hur ska jag raspa för att undvika det? Utsida eller insida?

/Jane
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Du gör helt rätt som vill ta reda på så mycket du bara kan! Det är ju nu du har tiden att förbereda dig och lära dig så mycket du bara kan inför avskoningen!

Du kan dessutom planera in så att du går en kurs i underhållsverkning och/eller letar reda på de barfotaverkare som finns i ditt område och ser vem du vill anlita. För verkningen gör skillnad!

Det första jag skulle kolla efter om hovarna gått sönder så som du beskriver, det vore mustangrundningen. Ofta missar hovslagarna den eller gör inte tillräckligt. Eller så kanske hovväggen är för lång! Det är också ett vanligt fel, att de sparar hovvägg i syfte att "ge lite att nöta på" men det har bara motsatt effekt. En för lång hovvägg går sönder lättare än en kort.
Om allting annat är som det ska, då raspar jag bara in flisorna och hoppas att det blir bättre när sömshålen är borta.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

för att hästen skall ställa sig med tårna mer inåt tar man mer på utsidan av tån.
Men tänk efter först! Hästen har nämligen sk gångjärnsleder som lätt snedbelastar om något är snett.
Om du är 100% säker på att det är hovarna och inte hela benet som är sneda så kan du korrigera, annars skapar du bara problem genom att försöka räta ut hästens ben.

Bäst är att låta hovarna själva visa, då blir det oftast rätt.

Däremot är det viktigt att hålla efter så att inte hoven slits snett såhär i början, innan tillväxten anpassat sig.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Okej, det innebär alltså att insidan, även trakten borde komma upp lite i förhållande till utsidan?

/Jane
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

vad "säger" hoven?
är båda trakterna jämnhöga (mäta från ballen och ned) och i höjd med sulan skall du INTE mixtra.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

förtydligande, båda trakterna (på samma hov) måste man försöka göra lika höga för annars skapas något som kallas ballförskjutning som i grunden är sned hov men som skapar mycket problem i hoven.
Trakterna mätar man från ballarna och ned, jag brukar ta mått med fingrarna eller måttband om jag känner mig osäker.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

jag håller med dej! verkar min häst efter "den naturliga vildhästmetoden" då han ska gå på hela hoven, men när min vetrinär fick se detta tyckte hon hovarna var alldeles för slitna och att han borde skos. citat: en häst ska gå på bärranden inte sulan! jag undrar varför tänk så skulle vi bära hela vår vikt på naglarna??? tycker det sunda förnuftet säger att större yta bör bära vikten. Dessutom härdas sulan. Mustagerna klyver stenar med sina fötter...
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Din veterinär har helt rätt när han säger att det är bärranden dvs hovväggen som skall ta huvuddelen av belastningen. Jämförelsen med nageln är dålig o visar att du inte vet hur en hov är konstruerad.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Visst tar bärranden huvuddelen av belastningen på hårt underlag, men närhelst den går på lösare underlag än asfalt och betong fylls ju "domen" upp av material och får ta belastning.
Det är inget onaturligt med det!
Bärranden btw. är hovväggen, lamellranden och en liten bit in på sulan, enligt de svenska hovböcker som jag läst iaf.

Det är snarare onaturligt som många tror att hovväggen skall ta ALL belastning, och att den därmed måste vara avsevärt högre än sulan för att "skydda" sulan. Hela hoven är till för att användas och för lång hovvägg blir bara bräcklig!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hur tror du då alla naturligt barfota hästar överlever, hästar är väl ändå inte födda med skor eller.... Om hästen sliter fötterna naturligt blir de som jag verkar mina hästar. Jag hoppas du inte anser att naturligt slitage är onaturligt eller???

Förresten så vet du inte vad jag har för erfarenhet av hovar, skoning och verkning, så du behöver inte utgå från att jag inte kan något. Har testat många metoder, men har hittat en som fungerar, men jag säger inte att skodda hästar eller enligt mig felaktigt verkade hästar är förkastat det funkar säkert ett tag på en del pållar. Framtiden får väl utvisa vem som har rätt, om det nu är så viktigt. Försöker bara göra det som funkar bäst för mina hästar.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Visst, men jag skrev huvuddelen. O det var i protest mot påstående att det var sulan som skulle ta upp belastningen. Lamellranden är i mina ögon en del av hovväggen, den som "kopplar ihop" med kötthoven o därmed förmedlar belastningen till skelettet. För stor belastning på sulan ger garanterat ömhet eftersom mjukdelarna mellan sula o hovben inte har ngn direkt dämpande funktion. Men visst överdrivet långa hovar är en styggelse.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

De överlever genom att ha så bra hovar att de inte behöver gå för mycket på sulan utom där det är mjukt.
Jag har inget emot barfota där det fungerar o jag har ingen aning om din häst går för mycket på sulan. Däremot försöker jag förklara vilka delar av hoven som är skapta för att ta upp belastning.
PL
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 984
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
93 921
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 086
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 174
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp