Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Grejen är bara den att jag inte är säker på att jag lyckas välja rätt ändå.

Jag själv har egentligen inte kunskap nog att bedöma de svar jag får. Eller att ens bedöma kunskapen hos dem som gett mig svar, oavsett om de tillhört fanatismfalangen eller varit mer nyanserade.

Jag har i och för sig varit runt och tittat på barfotahovar som "bor" på hästar som verkar fungera bra i dagligt liv och de såg väldigt fina ut.

Men om jag har gjort rätt, det får framtidien utvisa. Och under tiden är jag faktiskt skitnervös. Men det hade jag varit vilket beslut jag än tagit.

OlleAtlas
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

jovisst, jag har inte haft en enda stylta sen jag tog av skorna.

Jösses, det måste ha varit vansinningt kallt om fötterna och du hade inte fått styltor med skor på heller. :rofl:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Men sulor är ju inte så mysigt att ha på en hel vinter heller eftersom det blir så instängt med dom, en bra miljö för svamp brukar det bli.

Men min häst hade heller inga klampar i vintras faktiskt,
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag skor aldrig med hela sulor om det inte är absolut nödvändigt. Snöklampsula är en u-formad sula med en kanal som löper längs skons innerkant, resten av sulan ligger bar.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ja det är den jag menar, och även om man har en sådan så blir det väldigt instängt vid kanterna så man får var a väldigt noga med underhållningen och kratsa ofta.

Många hästar i mitt föra stall fick lite röta när de använde dessa...
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag tycker inte det är några problem, visst kan det bli lite instängt i kante men ingen röta.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

peter_lundin skrev:
Jag skor aldrig med hela sulor om det inte är absolut nödvändigt. Snöklampsula är en u-formad sula med en kanal som löper längs skons innerkant, resten av sulan ligger bar.
PL

Jag tror det är Snow Grips du syftar till. Den "ligger" utmed skons innerkant mellan hoven och skon och har en ca 5mm ringsom ligger innanför skon. Ringen är rörlig vilket gör att all snö som trampas upp i hoven slås ur igen vid nästa benlyft så vida det nu inte är töväder,då funkar den lite sämre. Om man inte kallar Snow Grips för snöklampsula så undviker man missförstånd då det defenitift inte är ngn sula.

Snow Grips är jättebra på vinter under förutsättning att det är snö,vid töväder eller lerig vinter är den en "killer" för hovarna.

P.S. Bärrandsröta under en riktig vinter med snö och minusgrader???
Svamp och bakterier har väldigt svårt att överleva och föröka
sig under denna period. Boven är nog dålig "närmiljö" i boxen. :angel:
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Ja Snow Grip är märkesnamnet för en sort, jag föredrar dock de mjukare i silikongummi o har själv inte haft nägra problemm när det blivit lerigt på våren här uppe är det ju snö el is större delen av vintern.
PL
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hejsan!
Jag skulle vilja råda OlleAtlas att gå in på www.krulligahasten.se och läsa där samt sedan länka sig vidare. Det var där jag började för 1 1/2 år sedan och det har varit en fantastisk "resa" hästmässigt. Det krävs en del för att lyckas med sitt barfoteri, men om man är beredd att ändra i sin hästhållnng och ge hästarna vad de behöver och tillse att hästen får en sund naturlig hov där hovmekanismen inte är störd av skor och/eller kontraktioner, så får man så småningom en högpresterande barfotahäst. Det är en stor glädje att ha sådana!
MVH Anette
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Tack för tips, det ska jag göra.

Min pålle går just nu ute dygnet runt, men eftersom han är islandsfödd islänning måste han tyvärr stå inne på natten under sommarhalvåret, p g av exem. Nu har det gått fint med exemen, han har bara pytte så jag funderar på att försöka låta honom gå ute med exemtäcke på natten. Egentligen är det ju bara gryning/skymning han behöver vara inne, men det är inte praktiskt för mig att fara till stallet flera gånger om dagen.

Men läsa på länken ska jag göra.

OlleAtlas
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

emindy skrev:
En häst som aldrig varit skodd och dessutom varit bra verkad behöver inte gå igenom någon övergångsperiod. Så enkelt är det.
Däremot kan hovarna behöva vänjas gradvis vid tuffare underlag om hagen inte innehåller exempelvis underlag som liknar grusväg.

Du som nu har företag och åker runt och verkar barfotahästar, hur stort ansvar tar du på dig för ev följder hos de hästar du verkar? Kollar du in förutsättningarna för de hästar du skor av innan, och skulle du kunna tänka dig att rekommendera skoning om du ser att förutsättningarna inte håller?

Det alla tidigare trådar slutat i är en gemensam ståndpunkt som säger att "alla" hästar kan gå barfota om förutsättningarna är rätt. Däremot är det vad jag förstår så att ni skor av oavsett vad, och blir då hästen öm skylls det på utfodringen eller också rekommenderas boots när det behövs, vilket kan vara jämt, om det gäller lösdrift i hårda/knöliga hagar, och vad är då vitsen med att ha hästen barfota?

Återigen - det är helt klart att det bästa för den oskadade hoven är att vara barfota, och det brukar de flesta utbildade hovslagare hålla med om, för det är vad forskningen säger. Vitsen med barfota är bättre stötdämpning, bättre hovmekanism samt naturlig nötning. Tala om för mig vad av detta man uppnår om hästen inte kan gå barfota, även om den är oskodd?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Jag är då nöjd med emindys verkning, och jag tror säkert hon skulle vara öppen för andra lösningar om hon ser att barfota inte passar min hästhållning.

Rapport:

Jag har nyligen skott av min 17 varmblodsdam som "aldrig" varit barfota. Det har gått jättebra, och efter 2 veckor på lördag så är strålen på väg tillbaka till "barnrumpestadiet", utflytningarna bak har stabiliserats sig, de få flisor som blev verkades bort och nu har hon haft fina hovar i 6 dagar utan flisor. De har krympt ca 2 skostrl, och jag har verkat bort traktstöden 3 ggr! Dags igen snart.
Om jag börjar bli osäker i min verkning så tillkallar jag en verkare. Men än så länge går allt enligt planerna.

Vi tränar som vanligt förutom den nyskrapade grusvägen där hon ömmar lite. träning är ca 1-2 mil framför vagn och 2 timmar på ridbanan i veckan. Hon klarar normal grusväg där stenarna inte är större än 1 cm.
Medryttaren säger att hon fick ett luftigare steg, men den effekten har nog släppt nu. Däremot slipper vi allt vad benskydd heter nu.

Tanken är att hon ska gå barfota tills isen kommer igen. Jag tror inte på 100% träning vintertid och barfota.
/jenny
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

När det gäller avskoning brukar jag föra en dialog med kunden.
Oftast har de bestämt sig att skorna skall av innan de ens ringer mig, vid några fall har de bestämt att en häst skall bli av med skorna, men ändrar sig sedan till att alla skall skos av.
Jag kan diskutera, men slutgiltiga beslutet ligger hos ägaren.
Om jag ser att en häst absolut inte borde skos av, så skor inte jag av den.

Exempelvis verkar jag alla hästar utom en åt en familj. Hästen som fortfarande går skodd har ordinerats kilsulor av veterinär pga något fel. Jag bryr mig om hästen och kommenterade gärna hovarna när de höll på att välja hovslagare, men den hästen skall gå skodd tills det är bevisat att den kan vara utan de där kilsulorna!

Samma sak en häst som jag håller kär som är nervsnittad. Den har förskräckliga hovar och jag vet att barfota skulle kunna hjälpa enormt för att få ordning på dem. Men pga nervsnittningen måste den ALLTID ha sulor eftersom den inte har någon känsel i hoven och därför kan göra sig mycket illa utan att märka det. Barfota är inget alternativ.

Jag har inte varit med om att någon har varit orolig för att det inte skulle gå vägen, alternativt att människan känt att de inte skulle kunna rida som förut förutom i rehabiliteringsperioden, men det brukar räcka med att berätta om hur andra (exempelvis mina egna) hästar haft det.
Hittils har ingen av de hästar jag verkar/verkat varit tvungna att sko igen, men det är klart att jag inte skulle dra mig för att rekommendera skor eller andra förändringar om jag såg att det inte fungerade!

Dessutom; boots i hagen är knappast aktuellt förutom i vissa fall just i början av övergångsperioden. De allra flesta hästarna klarar av hagen från första början om det inte, exempelvis, är fruset och knöggligt som det var när jag skodde av Ironia.
Jag avråder numera starkt från att sko av vid sådana tillfällen om det inte är akut.

Utfodringen kan vara aktuell att titta på om exempelvis hästen har röta som inte vill ge med sig, ofta får hästen då i sig för mycket socker som gör att svamp och bakterier får lätt att etablera sig. Röta gör ofta hästen öm, särskilt om det är allvarligt.
Återigen; been there, done that.
Ironia är fortfarande inte bra i sina hovar från sin strålröta. Hon är dock fullkomligt bekväm i hagen och har bara besvär på grusväg med större stenar.

Hur menar du att hästen är oskodd men inte går barfota? Är det boots i hagen du menar? Återigen, ingen av de hästar jag verkar eller känner som går barfota måste ha boots i hagen! En häst kunde ha behövt boots i hagen i början men ägaren valde att enbart ha boots på långa promenader pga risken för att bootsen hamnade snett etc.
Den hästen rids nu. De har inga boots övht men jag tror att hästen inte är riktigt bekväm på alla underlag än. De har dock haft en lång väg att vandra.

Ganska få av de hästar jag verkar har "rätt" förutsättningar. Inte ens hälften går på lösdrift!
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

emindy skrev:
När det gäller avskoning brukar jag föra en dialog med kunden.
Oftast har de bestämt sig att skorna skall av innan de ens ringer mig, vid några fall har de bestämt att en häst skall bli av med skorna, men ändrar sig sedan till att alla skall skos av.
Jag kan diskutera, men slutgiltiga beslutet ligger hos ägaren.
Om jag ser att en häst absolut inte borde skos av, så skor inte jag av den.

Exempelvis verkar jag alla hästar utom en åt en familj. Hästen som fortfarande går skodd har ordinerats kilsulor av veterinär pga något fel. Jag bryr mig om hästen och kommenterade gärna hovarna när de höll på att välja hovslagare, men den hästen skall gå skodd tills det är bevisat att den kan vara utan de där kilsulorna!

Samma sak en häst som jag håller kär som är nervsnittad. Den har förskräckliga hovar och jag vet att barfota skulle kunna hjälpa enormt för att få ordning på dem. Men pga nervsnittningen måste den ALLTID ha sulor eftersom den inte har någon känsel i hoven och därför kan göra sig mycket illa utan att märka det. Barfota är inget alternativ.

Jag har inte varit med om att någon har varit orolig för att det inte skulle gå vägen, alternativt att människan känt att de inte skulle kunna rida som förut förutom i rehabiliteringsperioden, men det brukar räcka med att berätta om hur andra (exempelvis mina egna) hästar haft det.
Hittils har ingen av de hästar jag verkar/verkat varit tvungna att sko igen, men det är klart att jag inte skulle dra mig för att rekommendera skor eller andra förändringar om jag såg att det inte fungerade!

Dessutom; boots i hagen är knappast aktuellt förutom i vissa fall just i början av övergångsperioden. De allra flesta hästarna klarar av hagen från första början om det inte, exempelvis, är fruset och knöggligt som det var när jag skodde av Ironia.
Jag avråder numera starkt från att sko av vid sådana tillfällen om det inte är akut.

Utfodringen kan vara aktuell att titta på om exempelvis hästen har röta som inte vill ge med sig, ofta får hästen då i sig för mycket socker som gör att svamp och bakterier får lätt att etablera sig. Röta gör ofta hästen öm, särskilt om det är allvarligt.
Återigen; been there, done that.
Ironia är fortfarande inte bra i sina hovar från sin strålröta. Hon är dock fullkomligt bekväm i hagen och har bara besvär på grusväg med större stenar.

Hur menar du att hästen är oskodd men inte går barfota? Är det boots i hagen du menar? Återigen, ingen av de hästar jag verkar eller känner som går barfota måste ha boots i hagen! En häst kunde ha behövt boots i hagen i början men ägaren valde att enbart ha boots på långa promenader pga risken för att bootsen hamnade snett etc.
Den hästen rids nu. De har inga boots övht men jag tror att hästen inte är riktigt bekväm på alla underlag än. De har dock haft en lång väg att vandra.

Ganska få av de hästar jag verkar har "rätt" förutsättningar. Inte ens hälften går på lösdrift!

Det låter bra :) !
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Om man har en häst som helt klart slår sönder sina fötter i just hagen då?
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Bubbla skrev:
Om man har en häst som helt klart slår sönder sina fötter i just hagen då?

Svårt att säga eftersom jag inte sett hovarna.
Beror det på att den exempelvis är dåligt verkad eller inte alls, då verkar jag den.
Beror det på att den varit skodd under en längre tid och fått dålig hovkvalitet pga det, då gör jag mitt bästa för att underlätta för den med min verkning och väntar sedan och ser så det blir bättre. Ofta, om hovarna går sönder, brukar de bara göra det till sömshålen. Det får man nästan räkna med även om det inte alltid är så.
Där sömshålen är är ju vägghornet söndertrasat och har ingen vidare hållbarhet.
Om hästens hovar "faller isär" trots bra verkning och trots att sömshålen vuxit ned, då skulle jag rekommendera skoning om det någonsin hjälpt den, eller avlivning om inte ens skoning håller ihop hovarna.

Om hästen har riktigt bräckliga hovar eller ej bör man kunna avgöra över exempelvis ett sommarbete. Beroende på sömtagen bör hålen ha kommit ned i slutet på en tremånaders period och först då kan man rättvist bedöma om hästen verkligen har riktigt bräckligt horn eller inte. Det horn som växer ut efter en avskoning är dock alltid starkare än det som vuxit medans hoven varit skodd. Det nya hornet kan ta upp till ett år att växa ned och det är först då man kan få ett lite bättre hum om hur bra hovkvalitet hästen KAN ha.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Hästen i fråga är vanligtvis skodd, men har tidigare haft mycket tappskor. Så han är inte verkad på något sätt för barfotagång, men har till och från fått ofrivillig barfotagång pga tappskorna. Han har mycket bra hovkvalitet, mycket hårda hovar enligt flera hovslagare. Dock är han mycket yvig i sina rörelser, springer gärna i hagen, som är ganska stenig, och slår då i hovarna (antar att det är så det går till iaf) som går sönder MYCKET, stora bitar slår han bort. Så det beror alltså inte på dålig kvalitet, utan snarare på klantig häst.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Det är VANLIGT att hovarna "slås sönder" om hästen nyss tappat sina skor och inte fått någon verkning övht för att jämna till.
Sömshålen försvagar hornet oerhört och så länge de är kvar är det stor risk att hornet går sönder. Då hovväggen dessutom förmodligen är lite lång (med mina mått mätt) ökar risken att det av sömmarna försvagade hornet bryts sönder. Det ger ingen rättvis bild av din hästs egentliga förmåga att gå barfota.

När jag tar av en häst skorna verkar jag ned hovväggen till sulnivå eller strax ovanför samt rundar av ordentligt. Det hindrar hovväggen från att splittras i onödan och tillåter en mer naturlig slitning. För sliter på hovarna gör de, det är en del av poängen. Kruxet är att få dem att slita lagom mycket och att hovarna anpassar sig till det underlag där man vill att de skall gå.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Fast han slår sönder dem så att vi flera gånger nästan fått åka in till vet. Men hovslagaren har bedömt det som att det klarar sig precis. Alltså en bra bit över sömhålen.

Tror inte att min häst skulle klara att gå barfota om jag ska kunna rida den ridning på de underlag jag vill, han är extremt ömfotad och jag vet inte om jag skyulle våga riskera hans sönderslagande av fötterna i hagen (även om jag är helt med på att det kanske skulle bli bättre med en verkning för barfotagående av hovslagare), tror han skulle få stå länge, länge då. Men dock är hans framtid som ridhäst inte helt säker och då har jag funderat på att ta av skorna.
 
Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne

Om man inte raspar till flärparna som blir när hovarna börjar gå sönder så är det mycket troligt att hoven fläks upp än mer. Det är därför man som hästägare alltid bör ha en rasp i närheten även om man vanligtvis har hästen skodd.

Jag är helt med på att du tror att rehab perioden kan bli mycket lång. Men återigen, sånt är väldigt svårt att veta.
Min kallblodstravare brukade tydligen fläka sina hovar rätt bra när han fick gå barfota under vila hos förra ägaren, men han har inte haft mer än någon enstaka flisa hos mig! (Vi drog skorna strax innan han kom till mig)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 954
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
93 733
Senast: malacogott
·
Hästvård Vi börjar med en statisk dymamisk obalans med innåt roterad kota och icke symetrisk hovform där belastningen inte tas upp i benets...
2
Svar
22
· Visningar
7 076
Senast: lindgreen
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 152
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp