Sv: Beach 2014 del V
kl
Intressant att det blev diskussion! Först hade jag tänkt skriva en wall of text, men sedan insåg jag att det mesta jag ville säga redan är sagt av de visa kvinnor som huserar i denna tråd. Mammas:

, jag skriver under på allt!
Det jag tror att AVB vill peka på bakom sin hyllning av svält och späkning som skönhetskur är den dubbelmoral som också finns insprängt i vår kulturs kvinnonorm. Du ska vara smal, vacker, vältränad, älska träning, barn, kattungar, fred på jorden etc etc men GUD NÅDE om du à la Kissie berättar att du äter barnmat eller nyttjar microlax för att komma dit. Nejnej, istället ska du posta instagrambilder där du leende intar cupcakes och Ben&Jerrys (att du sedan spyr upp dem direkt efteråt är tabu att nämna). Att då skuldbelägga den som ärligt berättar att hon svälter sig samt promenerar tvångsmässigt flera timmar om dagen ("because nothing tastes as good as thin feels") tycker jag också är fel. Att vara ärlig med att det är vad som krävs tror jag är bättre än att liksom otaliga instagramkonton/träningsbloggare visa upp en perfekt yta, men där verkligheten inte är lika rosenskimrande.
Däremot tycker jag inte att Lisas blogginlägg står för denna dubbelmoral. Hon, liksom jag, slår bakut när bilden av att kvinnor som tränar bara bryr sig om utseende återigen projiceras i media. Precis som Emtherlia m.fl. skrivit: "så trist att de inte kan göra en serie med tjejer som INTE handlar om hur snygg man ska vara och om killar. Vafaan, vi är väl mycket mer än så?" Även om AVB inte kan förstå det så kan faktiskt även tjejer träna för att det är kul och för att må bättre
på insidan, och inte primärt för att få en platt mage (!!!!!, believe it or not!). Sen är det absolut inget fel i att träna för att bli snygg, men jag (och många med mig uppenbarligen) upplever att detta är DET ENDA som framhävs i media, jämt och ständigt. Att TV3 har mage att använda sig av "Girl power på riktigt" tycker jag är äckligt, rent ut sagt. För övrigt håller jag med cili om att PT:n i Nyhetsmorgon på TV4 är duktig och har en approach som jag gillar! Är övertygad om att ett träningsprogram med henne hade sett mycket annorlunda ut jämfört med "Kickstart".
Ehum, det blev visst en wall of text i alla fall, haha. Jag lyckades ta mig upp imorse (efter att ha mutat mig själv med kaffe och choklad) och började springa exakt 06:59! 55 minuter senare hade jag avklarat 6x5 min tröskelintervaller. Det gick inte lika snabbt som sist jag körde dessa, men benen var inte superpigga och kanske inte huvudet heller vid denna tid på dygnet. Var i alla fall jämn och hade hastigheter på mellan 4:31-4:36 min/km.
Ha en fin dag alla, ni som deltagit i debatten de senaste sidorna har verkligen imponerat på mig

.