Bukefalos 28 år!

Beach 2015, del V

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Qelina Vi som skriver i tråden tycker inte att du skapar dålig stämning, däremot kan jag tänka mig att anorexin inte gillar det som skrivs till dig.

Du har chansen att göra ett val nu, och lägga in dig frivilligt. Jag tror tyvärr att du hellre väntar tills tvångsinläggning blir aktuellt därför att du då får en anledning till att spjärna emot och upprätthålla anorexin. Det gör en enorm skillnad om du gör ett aktivt val som på allvar är ett steg i riktningen "vilja bli frisk", istället för att låta anorexin bestämma. Att frivilligt be om hjälp är ett STORT steg, att passivt invänta tvångsvård är bara ytterligare en seger för anorexin.
 
Jag mår skräp! Hade ett skitjobbigt möte nu ikväll och utan att gå in på detaljer men vissa människor borde bära munkavel och aldrig någonsin ta av den bland folk!

Jag fick ångest, blev arg och funderar på att skita i alltihopa. Jag kanske överanalyserar men blää för människor!

En sak är jag i alla fall stolt över. Jag har gått över tiotusen steg :)
 
Igår på friskis-gympan märke jag att jag ju faktiskt är ganska tränad. Endast ett par grejer var särskilt jobbiga, annars kände jag mig stark och i bra form! Härligt!

Idag vet jag inte riktigt vad jag ska träna, har ett möte med en eventuell bröllopslokal så får se när vi är klara och vad som finns att träna efteråt.
 
Är apförkyld, så ligger lågt med träning den här veckan.
Misstänker att den planerade midsommarlånglöpningen är i fara:down: Viktigast är att bli av med förkylningen tills det är vandringsdags om en dryg vecka.

Åh, det påminner mig om att jag måste kontakta orienteringsklubben för att se om jag kan få köpa en karta över området, har tänkt på det länge.

Kom också att tänka på en orienteringstävling när jag lyckades hamna utanför kartan :laugh: :o Inte en av mina bästa tävlingar :p
Roligt med kartor ju! Själv är jag mer van vid 1:50 000 så jag blir alltid lite överraskad när jag har en orienteringskarta och saker dyker upp så fort:D Här brukar man kunna köpa "naturpasset" som är en karta med x antal kontroller som skall tas under sommaren, sen är det något utlottningspris om man skickar in startkortet. Brukar vara roligt!
 
Är apförkyld, så ligger lågt med träning den här veckan.
Misstänker att den planerade midsommarlånglöpningen är i fara:down: Viktigast är att bli av med förkylningen tills det är vandringsdags om en dryg vecka.


Roligt med kartor ju! Själv är jag mer van vid 1:50 000 så jag blir alltid lite överraskad när jag har en orienteringskarta och saker dyker upp så fort:D Här brukar man kunna köpa "naturpasset" som är en karta med x antal kontroller som skall tas under sommaren, sen är det något utlottningspris om man skickar in startkortet. Brukar vara roligt!

Ja, kartor är roligt! Det finns dock en risk att kartan över mitt område är ganska gammal och det har hänt en hel del här sedan dess, så eventuellt är det bättre att vänta på den nya kartan de ska göra. Men jag ska ringa och kolla.

Naturpasset finns tydligen i Uppsala men inte där jag bor, annars är det ju en kul grej :)

Krya på dig!
 
jag står kvar på 60 kg, vilket jag inte förstår hur det går till?! för senaste två veckorna har jag ökat på matintaget och godis och annat. Äter mer pasta ris och sånt, men går ändå inte upp nu? Jag har ju fått lite mer muskler.. men kan man verkligen bränna så pass mycket mer i vila bara för att att man tränat (ganska lätt träning) en del på sistone?
 
Kände mig seg igår plus att vi var iväg hela dagen så det blev ingen träning igår. Gick på massage 60 minuter, väldigt välbehövligt! När massageterapeuten kom till axlar och skuldror sa hon "Ja det här var inte roligt " :crazy: Så där blev det behandling som jag fick andas igenom, inte skönt. Men så bra när hon kom igenom spänningen! Resten av kroppen var ok, möjligtvis någon liten spänning i ena höften. Ska försöka ta hand om mina axlar nu, komma ihåg att mjuka upp och röra på dem flera gånger om dagen.

Idag sov jag ut ordentligt så nu känner jag mig piggare idag, satsar på en längre promenad och lite yoga tänkte jag.
 
Jag har en lite konstig fråga, vet inte om någon känner igen sig. På grund av alla mediciner jag tar är jag ganska morgontrött men när jag väl tagit mig upp vaknar jag till och fixar med hunden och gör i ordning mig och kan som idag gå iväg och ta blodprover och sådant. MEN så fort jag ätit frukost blir jag jätte, jätte trött. Ofta så trött att jag inte tar mig ifrån köksbordet utan lägger mig på stolarna och bara stirrar, ibland somnar jag. Ibland lyckas jag ta mig till soffan eller sängen och även då kan jag bli liggandes 1,5- 2 timmar och sen måste jag tvinga mig upp för att gå ut med hunden.

Och efter "middagen" känner jag mig svag i kroppen och som att jag inte alls orkar ut med hunden fast det inte kändes som något problem innan jag åt.

Samma på kvällen, jag känner mig pigg och vaken men så fort kvällsmelliset är uppätet så somnar jag i princip sittandes och får skynda mig till sängen för att inte bli liggandes i soffan.

Någon som känner igen sig i att bli så trött efter maten? Varför blir jag så trött när jag ätit?
 
Jag har en lite konstig fråga, vet inte om någon känner igen sig. På grund av alla mediciner jag tar är jag ganska morgontrött men när jag väl tagit mig upp vaknar jag till och fixar med hunden och gör i ordning mig och kan som idag gå iväg och ta blodprover och sådant. MEN så fort jag ätit frukost blir jag jätte, jätte trött. Ofta så trött att jag inte tar mig ifrån köksbordet utan lägger mig på stolarna och bara stirrar, ibland somnar jag. Ibland lyckas jag ta mig till soffan eller sängen och även då kan jag bli liggandes 1,5- 2 timmar och sen måste jag tvinga mig upp för att gå ut med hunden.

Och efter "middagen" känner jag mig svag i kroppen och som att jag inte alls orkar ut med hunden fast det inte kändes som något problem innan jag åt.

Samma på kvällen, jag känner mig pigg och vaken men så fort kvällsmelliset är uppätet så somnar jag i princip sittandes och får skynda mig till sängen för att inte bli liggandes i soffan.

Någon som känner igen sig i att bli så trött efter maten? Varför blir jag så trött när jag ätit?
Har du massa ångest medan du äter`? Brukar den släppa efteråt? Av ångest blir man väldigt trött.
 
@Qelina, Om jag har varit utan mat länge: (Jag kan ta ett exempel här, och jag vill verkligen betona att så ser inte mina "normala" dagar ut, utan det var enbart för att det var tävling som krockade med att vi var bortbjudna på middag senare på eftermiddagen, men i alla fall. När vi var och tävlade åt jag frukost vid halv sju på morgonen, sen åkte vi till stallet, fixade hästen och var på plats på tävlingsplatsen vid halv nio. Första start för mig halv tio, sista start för dagen för mig halv elva. Lasta, bort med hästen på sommarbete, tillbaka till stallet med alla tävlingsgrejer samt lämna tillbaka transporten. Var inte hemma förrän vid 13-tiden, sen skulle jag duscha och klockan 15 skulle vi vara på middag hos mina morföräldrar. Därför och endast därför åt jag enbart en snickers på tävlingsplatsen mellan frukost och middagen vid tre.) I ett sånt läge blir jag snortrött efter att jag har ätit. För att jag har varit riktigt förbannat skithungrig innan dess. Hade vi inte haft den där middagen hade jag ätit lunch när vi kom hem, alltså två timmar tidigare och mer i min "normala" lunchtid.

Du äter ju lika lite, om inte ännu mindre, varje dag. Din kropp blir förmodligen lika överlycklig för det lilla du petar i dig som min blev efter en tidig morgon och ansträngande tävlingsdag. Därför skulle jag tippa på att du blir trött efter att du har ätit.
 
Har du massa ångest medan du äter`? Brukar den släppa efteråt? Av ångest blir man väldigt trött.
Jag har extrem ångest, får t.ex. svårt att andas och få ner luften och känner det som att jag håller på att kvävas, känner att jag har svårt att fokusera mina tankar, blir fumlig, känner mig orolig och ångestfylld och har en massa jobbiga tankar om kroppen och maten. Ångesten hänger i även efter jag ätit för jag gillar inte känslan av att vara mätt,jag förknippar det med att vara tjock. Och ångesten rör även min kropp och jag börjar oroa mig för vikten och resten av dagens måltider redan när jag sitter med maten. Så ångesten kan ju absolut spela in i varför jag blir så trött, det är ju krävande för kroppen med all energi som går åt till att ha ångest. Tänkte inte på det för jag tänkte att det var något fysiskt, men de två hänger ju ihop.
 
@Qelina, Om jag har varit utan mat länge: (Jag kan ta ett exempel här, och jag vill verkligen betona att så ser inte mina "normala" dagar ut, utan det var enbart för att det var tävling som krockade med att vi var bortbjudna på middag senare på eftermiddagen, men i alla fall. När vi var och tävlade åt jag frukost vid halv sju på morgonen, sen åkte vi till stallet, fixade hästen och var på plats på tävlingsplatsen vid halv nio. Första start för mig halv tio, sista start för dagen för mig halv elva. Lasta, bort med hästen på sommarbete, tillbaka till stallet med alla tävlingsgrejer samt lämna tillbaka transporten. Var inte hemma förrän vid 13-tiden, sen skulle jag duscha och klockan 15 skulle vi vara på middag hos mina morföräldrar. Därför och endast därför åt jag enbart en snickers på tävlingsplatsen mellan frukost och middagen vid tre.) I ett sånt läge blir jag snortrött efter att jag har ätit. För att jag har varit riktigt förbannat skithungrig innan dess. Hade vi inte haft den där middagen hade jag ätit lunch när vi kom hem, alltså två timmar tidigare och mer i min "normala" lunchtid.

Du äter ju lika lite, om inte ännu mindre, varje dag. Din kropp blir förmodligen lika överlycklig för det lilla du petar i dig som min blev efter en tidig morgon och ansträngande tävlingsdag. Därför skulle jag tippa på att du blir trött efter att du har ätit.
Aha, intressant, så kanske det kan vara. Men varför skulle man bli mer trött av att äta om man äter för lite, får det inte riktigt att gå ihop. Borde inte kroppen bli glad och pigg av att den får i sig mat? Eller är det att kroppen inte kan slappna av när den är utan näring så att all trötthet skjuts upp till man ätit och kroppen kan tillåta sig själv att vila?
 
Aha, intressant, så kanske det kan vara. Men varför skulle man bli mer trött av att äta om man äter för lite, får det inte riktigt att gå ihop. Borde inte kroppen bli glad och pigg av att den får i sig mat? Eller är det att kroppen inte kan slappna av när den är utan näring så att all trötthet skjuts upp till man ätit och kroppen kan tillåta sig själv att vila?

Matsmältningen är en process som kräver energi. När kroppen då knappt har energi till att ens fungera ordentligt eftersom du ger den för lite energi och byggstenar så är det knappt den heller orkar med att smälta maten. Många känner sig lite sega efter en stor måltid eftersom kroppen då tar mycket energi till att ta hand om det vi har ätit. Men i ditt fall så tror jag det handlar mer om att din kropp blir berövad möjligheten att ens utföra de mest basala funktioner - så som att smälta maten eller att få hjärtat att slå ordentligt. Det gör att när den väl får mat så måste den lägga alla resurser på att smälta maten - med resultatet att t.ex. musklerna inte får någon energi alls.
 
Matsmältningen är en process som kräver energi. När kroppen då knappt har energi till att ens fungera ordentligt eftersom du ger den för lite energi och byggstenar så är det knappt den heller orkar med att smälta maten. Många känner sig lite sega efter en stor måltid eftersom kroppen då tar mycket energi till att ta hand om det vi har ätit. Men i ditt fall så tror jag det handlar mer om att din kropp blir berövad möjligheten att ens utföra de mest basala funktioner - så som att smälta maten eller att få hjärtat att slå ordentligt. Det gör att när den väl får mat så måste den lägga alla resurser på att smälta maten - med resultatet att t.ex. musklerna inte får någon energi alls.
Det låter också troligt, det verkar finnas många aspekter som kan spela in i att jag blir så trött. Men är det bra att lägga sig en stund när jag har tid och helt enkelt acceptera att kroppen är så sliten och trött just nu eller ska jag tvinga mig ut direkt så jag inte hinner bli så där trött? Det känns liksom så fel att gå och lägga sig direkt efter frukosten när man borde vara uppe och ta tillvara på förmiddagen men jag orkar ju verkligen inte. Imorgon måste jag däremot stressa iväg efter frukosten för jag ska ju till läkaren men då lär jag vara så nervös att jag är pigg i alla fall. Annars tar det i princip totaltstopp så fort jag ätit upp.
 
Det låter också troligt, det verkar finnas många aspekter som kan spela in i att jag blir så trött. Men är det bra att lägga sig en stund när jag har tid och helt enkelt acceptera att kroppen är så sliten och trött just nu eller ska jag tvinga mig ut direkt så jag inte hinner bli så där trött? Det känns liksom så fel att gå och lägga sig direkt efter frukosten när man borde vara uppe och ta tillvara på förmiddagen men jag orkar ju verkligen inte. Imorgon måste jag däremot stressa iväg efter frukosten för jag ska ju till läkaren men då lär jag vara så nervös att jag är pigg i alla fall. Annars tar det i princip totaltstopp så fort jag ätit upp.

Och det rör sig inte om att jag äter stora mängder, eller jo enligt mig är det ju det men en lunch kan ju vara 70 kcal och det borde väl inte räknas som så stort att man blir trött? Det borde ju inte bli bättre av att äta mindre?
 
@Qelina Jag håller helt och hållet med @Tassetass - du är just nu sjukare än någonsin och du måste be om hjälp och bli inlagd! Jag vet att du säger att du inte vill men egentligen är det ju anorexin som återigen visar sitt fula ansikte och bestämmer vad du ska tycka. Om du har den minsta önskan att komma levande ur det här - lägg in dig. Du har så mycket att leva för.
 
+ 1

Hoppas ingen går in och ger den bekräftelsen, jag tror det stjälper mer än det hjälper.
Jag blev orolig att jag äter för mycket då det stod att man kan bli trött om man äter stora mängder eller mycket mat och det triggade igång mina tankar, så det var så jag tänkte. Inte bekräftelse utan lugnande ord. Eller så är det samma sak fast på olika sätt.
 
Jag blev orolig att jag äter för mycket då det stod att man kan bli trött om man äter stora mängder eller mycket mat och det triggade igång mina tankar, så det var så jag tänkte. Inte bekräftelse utan lugnande ord. Eller så är det samma sak fast på olika sätt.
Din kropp är så trasig att äta till och med är ansträngande för den, trots att du äter så otroligt lite. Det är läskigt och farligt! :( 70 kcal är inte ens mycket nog för ett mellanmål...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
2 706
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
66 017
Senast: Mineur
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
913
Senast: Krumben
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 424
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp