Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kaffe. Kort och gott.Men många länder fikar väl? Dvs man bjuder på kaffe eller te med tilltugg, vad kallas det?
Håller med!Om jag skrev en ordbok så skulle jag nog säga att fika har tre olika betydelser.
1. Sötebröd med tillhörande dryck.
Syftande på själva typen av mat, oberoende av situationen som den serveras i.
Ex. Det fika som bjuds idag är kanelbullar och kolakakor.
2. Kortare rast, paus i arbete, möte etc.
Ofta med intag av t.ex. frukt, macka, kaffe eller annat mellanmål, men kan även vara helt utan det. Ofta där man sätter sig tillsammans och småpratar, men behöver inte heller vara så.
Ex. På denna arbetsplatsen är fikat klockan nio.
3. Social samvaroform.
Där bekanta träffas, ofta på cafe e.likn. för att inta något (som är mindre än ett helt mål mat, men som inte behöver vara just sötebröd) samtidigt som man umgås.
Ex. Föräldralediga träffar varandra på stan för att fika.
Tillägg: Om du säger "Nu är det fika" till barnen hemma så betyder det att det står saft och kakor på köksbordet. Om du säger det till en arbetskamrat så betyder det att det är dags att ta rast.
Jag gör samma misstag. För mig är fika lite vad som helst. För barnen saft och bullar.Treåringen här hemma blir djupt besviken om någon ska bjuda på fika och det är smörgås som bjuds. "Det är INTE fika, det är mellanmål!"
Jag är böjd att hålla med![]()
Jag gör samma misstag. För mig är fika lite vad som helst. För barnen saft och bullar.
På jobbet är det rast kort och gott.
Åh känner igen det besvikelsen! Var nästan vuxen innan jag började med att räkna fika= bullar med finost, typ.Treåringen här hemma blir djupt besviken om någon ska bjuda på fika och det är smörgås som bjuds. "Det är INTE fika, det är mellanmål!"
Jag är böjd att hålla med![]()
Alltså gofika. Jag är en stor vän av FIKA (och då vill jag ha kaffe och smörgås/kaka, utom på jobbet där det innebär en slät kopp kaffe) men gofika är nog ett av de fulaste orden jag vet.![]()
Ot nu men Har en fis, en potta och en fisepotta i familjenÅh, hygge! Jag var ytterst nära att köpa en dansk perser för några år sedan, enbart på grund av det där hygge. Han hette Albert men uppfödaren beskrev honom som "en rigtig hyggefis". Så vansinnigt gulligt ord. Om han blivit min skulle jag ha skippat Albert, döpt om honom till Hyggefisen och kallat honom Fisen till vardags.![]()
Ja, det är ett gräsligt ord! Och det låter varken gott eller trevligt!Alltså gofika. Jag är en stor vän av FIKA (och då vill jag ha kaffe och smörgås/kaka, utom på jobbet där det innebär en slät kopp kaffe) men gofika är nog ett av de fulaste orden jag vet.![]()
Förstår inte heller poängen med ordet gofika. Varför vilja förstöra ett redan perfekt ordAlltså gofika. Jag är en stor vän av FIKA (och då vill jag ha kaffe och smörgås/kaka, utom på jobbet där det innebär en slät kopp kaffe) men gofika är nog ett av de fulaste orden jag vet.![]()
Nyfiken då, säger du att du tar en fika även om du sätter dig tillsammans med någon utan att varesig äta eller drickaFör mig är fika att ta en rast, en paus. Man sitter ner med någon en stund. Vad man eventuellt äter till är irrelevant.
Sen en tid tillbaka kör jag och några kompisar med ölfika, istället för att sätta oss på ett fik och ta något att äta/dricka så tar vi en öl istället.
En snabb googling säger göteborgskex.Inte jag heller tror jag. Jag minns inte ens riktigt vilken reklam det var egentligen, jag vet bara att min bror plötsligt började slänga sig med uttrycket och på den vägen var det! Jag säger det dock mest på skoj, och alltid med överdriven västkustdialekt
Det trodde jag att det var sådana där mysiga engelska tanter på TV som sa! Jag hänger bevisligen inte med tillräckligt mysiga människor
I mina kretsar skulle man nog mest bara säga "a cup of tea" eller "meet for a coffee", men det är som sagt sällan jag blir inbjuden till dylika evenemang. Det brukar vara mat eller alkohol som gäller![]()
Avskyvärt ord, och dessutom är det ju inget märkvärdigt med göteborgskex produkter.En snabb googling säger göteborgskex.
Alltså gofika. Jag är en stor vän av FIKA (och då vill jag ha kaffe och smörgås/kaka, utom på jobbet där det innebär en slät kopp kaffe) men gofika är nog ett av de fulaste orden jag vet.![]()