Behöver lite råd & hjälp

Spirit

Trådstartare
Ska betäcka vårt KWPN sto förhoppningsvis på nästa brunst.
Problemet är att vi ännu inte valt någon hingst, eller jo, det har vi gjort men ekonomin tillåter inte honom pga vi har en begravning att betala oxå nästa månad.

Hon är efter Kimberley, Cabochon & Legaat. Holländare rakt igenom.

Har visat henne för J-O på Flyinge & fått kritik & positivt på henne vad jag skall tänka på.
Hon är långlinjerad, bra bog & välansatt hals, lång rygg, raka haser & uppresta bakkotor, ganska nervig av sig.
Behöver kompensera med ngt kortare rygg, vinklade haser & mer vinklade kotor bak samt lugnare & stabilare temperament.

Sen måste hon ha färsk semin då hon är 11 år & maidensto efter rekomendation från min seminklinik.

Avkomman skall vara en allroundhäst, som ska kunna klättra över hinder på 1m, iallfall ca La dressyr, gärna kunna köras med vagn & stå ett par dagar utan att explodera fullständigt.
En bra allroundhäst med andra ord. Jag vill inte ha en högpresterande tävlingsmaskin.

Först övervägde jag Kostolany en trakhenare i Tyskland, lämnar bra hästar, är till åren men har fina avkommer. Tyvärr står hn till tjänst via fryst. Vilket är en för stor chansning som första gången.

Sen pratade jag med Semin vetten & han tyckte Don Primero var ett bra alternativ då han är väldigt fertil, tyvärr sätter prislappen stopp för honom. ca 17.000:- med moms & alla avgifterna blir för mycket pga begravningen avvår son. Tyvärr...

Jag har även tittat på Hermes som är e: Rambo, men Hermes själv är fortfarande lite ung & man vet inte riktigt vad han lämnar ännu till 100%. Känns lite chansartat.

Sen tittade jag lite på Danzas som är E: Don Primero & även billigare att betäcka med. Han ser ganska bra ut & enligt hingstkalndern har han lite veka kotor bak vilket kanske är en fördel då hon är väldigt upprest i sina. Tyvärr så är även han långlinjerad.

Har även Daytona som oxå är E: Don Primero. Men han är enligt kalendern rakhasig & det är även hon, samt han är även lindrigt paralellförskjuten & tåvid fram enligt kalendern. Känns lite sådär med honom.

Frågan är hur kattsingen jag skall göra. 12-13.000:- är vår smärtgräns just nu pga vår oförutsedda begravningen, annars hade jag inte haft någon kostnadsgräns.

Egentligen skulle hon kunna gå tom detta året, men hon är köpt till avel. Hade hoppats på att dra igåg henne redan iår, synd att missa detta året.

Jag är väldigt tacksam för hjälp, tips & råd av er kunniga bukare. Jag erkänner att jag kan inte så mycket om avel, läser på allt jag hittar samt var på stokursen på Flyinge i Lördags för att lära mig mer.

Bild på stoet, bilden är tagen ganska snart efter vi fick hem henne, hon har mer muskler nu & gått upp lite i hullet.

18758784.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: Behöver lite råd & hjälp

*kl*

Har ni någon motivering till varför ni rekomenderar just den hingsten?

Nobel verkar klart intressant, har inte tittat så noga på honom då han mer är åt hopp, såg nu att han skall debutera grand prix dressyr i kalendern.
Figaro R verkade vettig...

Det här kommer bli svårt

Qalle är jag "anti" den linjen är känd för att lämna bockmaskiner.
Avkomman skall helst bli lugn & stabil, madamen är redan nervös så det räcker.
Vill inte ha det till avkomman mer än nödvändigt.
Hon kommer prägla den rejält under uppväxten, men jag hoppas att hingstens temp kommer "kyla" ned avkomman en del. :crazy:
Samt att mitt kallblod kommer prägla avkomman till det bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver lite råd & hjälp

Hej!
Tänk på att Figaro R fått dåliga poäng vad det gäller hopp (tänkte om du var ute efter allround), är även något inåt tåad, annars är detta en jätte snygg o vad jag hört trevlig hingst. Har själv en liten efter honom som är mkt snygg o energisk bebis :love:
Nobel tycker jag att du ska slänga ett extra öga åt, har fått jätte fina avkommor :)
 
Sv: Behöver lite råd & hjälp

Jag kan verkligen rekomendera Danzas då jag har en treåring efter honom. Jag vet dock inte om han är i svensk avel i år ,tror att han är i tyskland för utbildning.

Min lilla dam är cool men vaken med en otrolig "will to please" och har ärvt faderns underbara bakbbens aktion:bow:. Hon hoppar även helt okej.

Danzas halvbror Dionoysos e: De Niro- Rubinstein finns ju annars i flyinges regi i år.
 
Sv: Behöver lite råd & hjälp

Jag rekommenderade Nobel just för att han är en multitalang och att även hans avkommor ofta är det. Att han sedan står hos en mycket vettig hingsthållare gör inte saken sämre.
Om jag själv ska betäcka mitt treårssto i år så är han en het kandidat.
 
Sv: Behöver lite råd & hjälp

kl
Nu vet jag inte vad denna killen fick på hoppningen.
Men flyinge har ju en nygodkänd kille som heter Bellamour som dels fick en 9 på sina ben samt verkar ha ett ljuvligt temperament:love:
Jag satt och såg hingstvisningen igår och vilken härlig gosse!

Kanske värt att undersöka närmare?

Annars tycker också jag att Nobel känns som en bra kandidat, har träffat ett par avkommor och de har varit av mkt trevlig modell samt jätte mysiga som individer!
 
Sv: Behöver lite råd & hjälp

Herzensdieb är en mycket trevlig hingst, det är en tysk trakehner från ett mycket starkt möderne och med ett bra bruksprov bakom sig. Har själv ett sto dräktigt med honom, han var inte farligt dyr och har bra dräktighet. Kanske Chirlon, han gjorde ju ett bra bruksprov och fick mycket bra poäng på sin hoppning. Nobel som redan nämnts, han har ju tävlat högt både i hoppning och dressyr.
 
Sv: Behöver lite råd & hjälp

Jag kan verkligen rekomendera Danzas då jag har en treåring efter honom. Jag vet dock inte om han är i svensk avel i år ,tror att han är i tyskland för utbildning.

Min lilla dam är cool men vaken med en otrolig "will to please" och har ärvt faderns underbara bakbbens aktion:bow:. Hon hoppar även helt okej.

Danzas halvbror Dionoysos e: De Niro- Rubinstein finns ju annars i flyinges regi i år.


Jag funderade oxå över Danzas station, han stod på Flyinge ifjor, men är inte med iår.
Trots det är han i katalogen men stationerad på Ängagården istället som är delägare i hingsten.

Kruxet är att jag måste ha färsk semin för att maximera chansen.
 
Sv: Behöver lite råd & hjälp

Flyinge har trots allt bra fördelar via sin levande föl avgift.

Kika lite på Richfield och Bellamour men de har ju flera hingstar att välja på som skulle kunna passa.

Lovson är ju hoppstammad och lite liten, men rörde sig ju väldigt trevligt.
 
Sv: Behöver lite råd & hjälp

Ähum, tittade på Nobles sida. Läste på om honom samt såg filmen.

Vad kan man säga... Jag är ganska såld.. :love:

Lite synd att även han är 169 i mkh precis som mitt sto.
Får hålla tummarna att avkomman inte växer över.
Jag är själv inte mer än 1,58 :crazy:

Tack för tipset :bow:
 
Sv: Behöver lite råd & hjälp

Flyinge har jättefina fördelar, med hingstbete till flyinge avkommer mm.
Och dom flesta hingstarna ligger bra i pris för min plånbok.

Men jag vill inte låsa mig vid en station, utan verkligen välja bäst lämpad hingst oberoende på var han står.
Men Flyinges är verkigen fina, men har inte riktigt hittat någon som fallit mig i smaken, årsutbudet är ganska unga hingstar, där är någon enstaka äldre hingst .

Jag väljer hellre en betydligt äldre hingst speciellt när det är första gången jag ska avla överhuvudtaget & på mitt sto.
Vet inte vad hon lämnar alls. :crazy:
 
Sv: Behöver lite råd & hjälp

Syrran och jag var på hingstvisningen i Tingsryd rätt nyligen. ...föll för Iowa, Qalle och Richfield...resten impade inte på mig direkt:o
 
Sv: Behöver lite råd & hjälp

*kl*

Har ni någon motivering till varför ni rekomenderar just den hingsten?

Qalle är jag "anti" den linjen är känd för att lämna bockmaskiner.
Avkomman skall helst bli lugn & stabil, madamen är redan nervös så det räcker.
Vill inte ha det till avkomman mer än nödvändigt.
Hon kommer prägla den rejält under uppväxten, men jag hoppas att hingstens temp kommer "kyla" ned avkomman en del. :crazy:
Samt att mitt kallblod kommer prägla avkomman till det bättre.

Har inga egna erfarenheter av Qalle, men däremot av Quite Easy (som kan lämna glada bockmaskiner, tror inte Qalle gör det i samma utsträckning vad jag har förstått, därför rekomenderade jag honom istället för QE)

Superpsyke (mamman till min QE-avkomma hade en del nerver, samtliga placerade utanpå kroppen), men fölisen (nu 6 år, usch vad tiden går) är världens coolaste, lugnaste kille. Glad och sprallig, men hur lugn och lätthanterad som helst (och bockningarna är få och små, mera busiga glädjeskutt)
 
Sv: Behöver lite råd & hjälp

Sen tittade jag lite på Danzas som är E: Don Primero & även billigare att betäcka med. Han ser ganska bra ut & enligt hingstkalndern har han lite veka kotor bak vilket kanske är en fördel då hon är väldigt upprest i sina. Tyvärr så är även han långlinjerad.
Danzas är e De Niro.

Har även Daytona som oxå är E: Don Primero. Men han är enligt kalendern rakhasig & det är även hon, samt han är även lindrigt paralellförskjuten & tåvid fram enligt kalendern. Känns lite sådär med honom.

Frågan är hur kattsingen jag skall göra. 12-13.000:- är vår smärtgräns just nu pga vår oförutsedda begravningen, annars hade jag inte haft någon kostnadsgräns.
Först vill jag beklaga vad gäller er son...
Jag har själv 2 avkommor e Figaro R som är mycket trevliga i temperamentet, vilket de helt klart fått från pappa o inte mamma.
De är även väldigt vackra o korrekta.
Han har ingen lysande hoppteknik, men nog sjutton ska avkomman ta sig över 1 m som du skrev att du ville att den skulle kunna.:laugh:
Jag har även 1 avkomma e Don Primero o den är otroligt oblyg från start jämfört med de andra.
Men han är som bekant ingen billig hingst att ta.

Nobel tror jag kan vara ett bra val.
 
Sv: Behöver lite råd & hjälp

Hoppsan, tryckfelsnisse var i farten. :crazy:

Imorgon bli hon seminerad med Nobel 994, var på kontroll idag, fröken hade ett fint ägg som väntade.

Får hålla tummarna att hon tar sig :bump:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 151
Senast: Chilodeur
·
Avel Till våren är det då äntligen dags att betäcka vårat sto Fackellilja! Född 18juli 2006 e.Topaasch(e.Jazz-Zeoliet) u.Forsythia (36)...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 895
Senast: pastejja
·
Avel ...som uppkommit lite plötsligt när vi funderar på att betäcka även det andra treårsstoet då hennes mor inte verkar helt fräsch efter...
2
Svar
39
· Visningar
3 686
Senast: hoppsann
·
A
Avel Jag ska betäcka mitt sto i år och skulle uppskatta lite åsikter om hingstar. Mitt sto är e. Rotspon- Rubinstein I ue. Warkant- World...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 142
Senast: Atida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp