bettysmatte
Trådstartare
Jag tror att det är en minoritet som tänker som du, så det är nog inget större bekymmer.Och du missuppfattar.
Det handlar om hur människor uppfattar uttrycken och inte om hur det faktiskt förhåller sig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror att det är en minoritet som tänker som du, så det är nog inget större bekymmer.Och du missuppfattar.
Det handlar om hur människor uppfattar uttrycken och inte om hur det faktiskt förhåller sig.
Min uppfattning är precis tvärtom. De som kallar djuren för barn förmänskligar dem och ställer inga krav, har noll lydnad osv osv utifrån kommentarer på sociala medier. Det är ju inte som att barn är speciellt "lydiga", och jag hoppas verkligen inte att man kör med dominansfasoner mot dem.Och du missuppfattar.
Jag minns första gången jag lade märke till det, när jag var barn. En lekkompis mamna sa "gör nu som mamma säger" till min kompis. Jag trodde att mamman pratade om sin mamma! Bara det att hon inte var där...Ja det är störande. Det skulle inte jag göra.
Jag minns första gången jag lade märke till det, när jag var barn. En lekkompis mamna sa "gör nu som mamma säger" till min kompis. Jag trodde att mamman pratade om sin mamma! Bara det att hon inte var där...
När det gäller det där med barns språkförståelse, så är har jag hört det förut, men jag tror inte så mycket på det. Jag har hört talas om små barn som säger Jag om andra och Du om sig själva, men det verkar sällan sitta i mer än en vecka och är väl inte värre än andra ord som småbarn använder felaktigtFör väldigt små barn (och det är ju den språknivån de flesta av våra djur är på också) kan det vara lättare att förstå om ett objekt alltid benämns på samma sätt, innan man kommit till konceptet pronomen (som ju dessutom böjs på många olika sätt).
Med ett barn vill man ju utveckla språket vidare sen, med djur verkar det vara lite övermäktigt att ta sig dit. Har inte sett något djur som använder pronomen i någon direkt utsträckning, men många är väldigt duktiga på mängder av objekt och namn.
Mina djur vet definitivt vad "fråga *namnet*" betyder om jag säger till dem att be sin bonusmatte om mat när jag är upptagen, men "fråga henne" hade blivit för abstrakt.
Var läser du att jag lägger stor värdering i vad folk kallar sina djur?Det är (i alla fall inte för mig) ett behov utan bara så det blir.
Jag vet inte var du läst att jag lägger stor värdering i vad folk kallar sina djur? Jag tycker bara att det brukar halka in familjära termer i vardagstal och undrar vad andra säger.
Nej jag använder orden korrekt. Den här obehagliga grejen med att folk hittar på egna tolkningar för vad ord betyder innebär att det blir en massa onödiga missförstånd. Ord har redan en betydelse och det är inte upp till var och en att hitta på egna betydelser. Så nej, jag skulle absolut inte kunna kalla mig mamma till dem. Varför skulle jag göra det? Jag har aldrig funderat över vad du eller någon annan känner för sina djur. Varför tror du det?Jag tycker att du lägger alldeles för stor värdering i orden. Så som du beskriver ditt förhållande till djuren skulle du absolut ha kunnat kalla dig "mamma" till dem - jag känner ju likadant för mina. Nu tycker jag "matte" är ett väldigt knepigt ord som ligger fruktansvärt illa i munnen, och föredrar att kalla mig "mamma" istället. Du kan inte tänka dig att det bara kan vara så enkelt? Varför tror du nödvändigtvis att jag känner för mina djur på ett helt annat sätt än vad du känner för dina, ENBART baserat på att jag kallar mig mamma istället för matte?
"Disneyfiering"?Min uppfattning är precis tvärtom. De som kallar djuren för barn förmänskligar dem och ställer inga krav, har noll lydnad osv osv utifrån kommentarer på sociala medier. Det är ju inte som att barn är speciellt "lydiga", och jag hoppas verkligen inte att man kör med dominansfasoner mot dem.
Det har jag.Jag har aldrig sett någon utöva dominans mot sina djur om de kallat sig själv mamma till dem.
När dottern var mycket liten pratade hon om sig själv som H*. Det dröjde nog till treårsåldern (?) innan hon använde ”jag” osv. Jag tror det är vanligt med småbarn.När det gäller det där med barns språkförståelse, så är har jag hört det förut, men jag tror inte så mycket på det. Jag har hört talas om små barn som säger Jag om andra och Du om sig själva, men det verkar sällan sitta i mer än en vecka och är väl inte värre än andra ord som småbarn använder felaktigt
Till en hund, tex, skulle jag givetvis inte använda pronomen i tredje person om jag på riktigt vill att hunden fattar vem det gäller. Men även hunden tycks klara att jag säger jag om mig, och andra kan säga Gå till Palermo, och då gör hunden det. Jag är bonusmatte, matten säger matte om sig själv när hon pratar med hunden. Men jag säger Gå till Namnet, och det funkar också.
Vi har namn på bilarna...Bilen och husbilen är också bara det, och har inga namn. Just husbil är det många som har namn på![]()
Ja, jag har hört sånt också. Men det betyder ju inte att de inte fattar vem jag menar när jag säger ord som Du och Jag.När dottern var mycket liten pratade hon om sig själv som H*. Det dröjde nog till treårsåldern (?) innan hon använder ”jag” osv. Jag tror det är vanligt med småbarn.
Nej absolut inte. Men de ser sig själva som ”namnet” medan ”jag” är lite för abstrakt kanske i början av deras språkutveckling?Ja, jag har hört sånt också. Men det betyder ju inte att de inte fattar vem jag menar när jag säger ord som Du och Jag.
Antagligen. Men det måste gälla väldigt många ord, inte bara pronomen. Som tex å ena sidan ordet fågel, å andra sidan ord som bofik, domherre, talgoxe osv. Spårä ÄR abstrakt.Nej absolut inte. Men de ser sig själva som ”namnet” medan ”jag” är lite för abstrakt kanske i början av deras språkutveckling?