Besviken på medarbetarsamtal och lönesamtal

Nja, även vid sifferlösa avtal så brukar löneprocessen framgå. Det är alltid arbetsgivaren som sätter lön oavsett avtal, men även i sifferlösa avtal kan man inte frångå hur man sätter lön.

Ja, löneprocessen för att sätta budgeten är glasklar och inkluderar inte svenska (eller andra) fack, eller ens särskilt många svenska medborgare alls. Något avtal kring det, eller att det ens ska inträffa alls, träffas aldrig förrän den sekund som lönen uppdateras för individen.
 
Absolut ingen är oersättlig. Världen går inte under - inte ens mndigheten - om du en dag itne finns där.

Är du konflikträdd? För nån annan förklaring kan jag inte tänka mig till att du låter dig köras över och utnyttjas.
Det arbetsgivaren gjort är inte lagligt. Semester och jobba ändå - herregud!

Det gamla talesättet gäller än. Stå på dig - annars gör nån annan det.
Nej jag är inte alls konflikträdd. Men det är efter förra veckan som jag fattat på riktigt. Innan har det funkat helt okej, jag gillar mina arbetsuppgifter och mina kollegor osv men det är ju inte förrän nu, eller rättare sagt förra året som jag började inse hur det funkar när det faktiskt krävs något "på riktigt" om jag får uttrycka det så. När organisationen är i en kris, en lång kris dessutom, som jag började se andra sidor hos vissa personer/chefer. Och hur snacket inte alls går till verkstad, på ett sätt jag aldrig märkt av innan.
 
När ni har lönesamtal, får ni veta i kronor vad ni får då? Eller pratar ni %? Eller hur går det till för er?
 
När ni har lönesamtal, får ni veta i kronor vad ni får då? Eller pratar ni %? Eller hur går det till för er?
Nej, mina lönesamtal har gått till så att man pratat prestation och hur man uppnått mål utefter en mall, vad man vill/behöver utveckla osv.
Sedan kommer ett löneförslag på papper och så får man acceptera eller begära vidare samtal.
 
Tack! Hos oss går till att efter den interna mallen har gåtts igenom (prestation osv) så säger chefen att han inte kan säga vare sig kronor eller ören, inte heller % men %en som är överenskommen inom hela organisationen är x (vanligtvis mellan 1.5-2.3% beroende på år). Så "nånstans där tror jag, men du får en lapp innan första utbetalningen". Om man får någon höjning, det är ju inte självklart, har man skött sitt jobb som man ska ska man ju inte ha högre lön.
Sen nångång i april kan man få en post-it-lapp som sitter på datorn med ny lön, eller så förmedlas den inte pga glömts bort.
 
Tack! Hos oss går till att efter den interna mallen har gåtts igenom (prestation osv) så säger chefen att han inte kan säga vare sig kronor eller ören, inte heller % men %en som är överenskommen inom hela organisationen är x (vanligtvis mellan 1.5-2.3% beroende på år). Så "nånstans där tror jag, men du får en lapp innan första utbetalningen". Om man får någon höjning, det är ju inte självklart, har man skött sitt jobb som man ska ska man ju inte ha högre lön.
Sen nångång i april kan man få en post-it-lapp som sitter på datorn med ny lön, eller så förmedlas den inte pga glömts bort.
Fy så dåligt
 
Tack! Hos oss går till att efter den interna mallen har gåtts igenom (prestation osv) så säger chefen att han inte kan säga vare sig kronor eller ören, inte heller % men %en som är överenskommen inom hela organisationen är x (vanligtvis mellan 1.5-2.3% beroende på år). Så "nånstans där tror jag, men du får en lapp innan första utbetalningen". Om man får någon höjning, det är ju inte självklart, har man skött sitt jobb som man ska ska man ju inte ha högre lön.
Sen nångång i april kan man få en post-it-lapp som sitter på datorn med ny lön, eller så förmedlas den inte pga glömts bort.

Alltså... det låter ju helt barockt att det går till så på en myndighet! Helkasst verkligen.
 
Så himla märkligt, ni har alltså lönesamtal utan att faktiskt få veta er nya lön?
ja, jag trodde det funkade så överallt :cautious: Det har varit så i alla år så jag reflekterade över det kanske år 1 och år 2 men alla andra sa att det var så det funkade så jag la inte ner nån mer tid att fundera. Men nu fattar jag, tack vare era svar, att det funkar inte så överallt.
 
@Hippocampus, finns det något bra med jobbet? Det du beskriver i tråden låter så absurt uselt att jag inte förstår hur du inte kunnat panikleta nytt jobb för länge sedan...
Ja, om vi bortser från hela denna tråd så är mina arbetsuppgifter jätteroliga. Jag får driva min verksamhet precis som jag vill, chefen (om man bortser från allt i denna tråd) och jag kommer bra överens rent personlighetsmässigt, jag styr verkligen allt själv (jag är ju ensam inom området) det blir liksom aldrig tjafs om jag har hovslagaren en förmiddag för det jämnar jag ut själv med att jobba in tiden.
Har bra kollegor. Jättebra nätverk inom länet och hela landet.
 
ja, jag trodde det funkade så överallt :cautious: Det har varit så i alla år så jag reflekterade över det kanske år 1 och år 2 men alla andra sa att det var så det funkade så jag la inte ner nån mer tid att fundera. Men nu fattar jag, tack vare era svar, att det funkar inte så överallt.
Jag jobbar motsvarande statligt (fast det inte är statligt) och vi har ett medarbetarsamtal där vi går igenom prestationer, planering framåt, önskemål osv. Sen har vi ett samtal som heter typ "besked om ny lön" där vi får veta vad den nya lönen ska ligga på, sen kan vi välja att skriva på eller inte.
 
Tack! Hos oss går till att efter den interna mallen har gåtts igenom (prestation osv) så säger chefen att han inte kan säga vare sig kronor eller ören, inte heller % men %en som är överenskommen inom hela organisationen är x (vanligtvis mellan 1.5-2.3% beroende på år). Så "nånstans där tror jag, men du får en lapp innan första utbetalningen". Om man får någon höjning, det är ju inte självklart, har man skött sitt jobb som man ska ska man ju inte ha högre lön.
Sen nångång i april kan man få en post-it-lapp som sitter på datorn med ny lön, eller så förmedlas den inte pga glömts bort.
Så reallönen ska alltså blir sämre? :meh:
Minimum måste ju vara motsvarande inflationen om man vill åtminstone behålla lönenivån.
 
Tack! Hos oss går till att efter den interna mallen har gåtts igenom (prestation osv) så säger chefen att han inte kan säga vare sig kronor eller ören, inte heller % men %en som är överenskommen inom hela organisationen är x (vanligtvis mellan 1.5-2.3% beroende på år). Så "nånstans där tror jag, men du får en lapp innan första utbetalningen". Om man får någon höjning, det är ju inte självklart, har man skött sitt jobb som man ska ska man ju inte ha högre lön.
Sen nångång i april kan man få en post-it-lapp som sitter på datorn med ny lön, eller så förmedlas den inte pga glömts bort.

Jo, i normalfallet blir man bättre och bättre på sitt jobb med mer erfarenhet och bör därmed kunna få en viss lönehöjning även om man inte byter arbetsuppgifter eller ansvar. Även om de större modifieringarna brukar vara ett resultat av just det.

Det är lite märkligt att man har lönesamtal och inte meddelar ny lön - men så är jag också motståndare till att de som skriker högst på lönesamtalet ska ha någon möjlighet att påverka, så därför vill jag att alla besluten är tagna innan samtalet och därmed kan meddelas. Lönesamtalet är ren information och eventuell feedback påverkar inte beslutet.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 842
Senast: Kadi
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 783
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej! Hur brukar det vara med medarbetarsamtal egentligen? Alltså modell 121-samtal med chefen. Hur känner ni? Med min chef har jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 067
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 761
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp