Betydelsen av ordet "vegetarisk" (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

Inte överraskad här heller, bordsgrannen på ett begravningskaffe där det serverades räksmörgås, bad serveringspersonalen kolla med köket om hen kunde få någon annan smörgås då hen var skaldjursallergiker. Självklart säger de och kommer ut med en smörgås med kräftstjärtar. 🙄 När bordsgrannen återigen försöker förklara att hen är skaldjursallergiker och inte kan äta djur som har skal säger personalen: Men de här kommer från en burk. :banghead:
Någon verkar sakna några hästar i stallet
 
Inte överraskad här heller, bordsgrannen på ett begravningskaffe där det serverades räksmörgås, bad serveringspersonalen kolla med köket om hen kunde få någon annan smörgås då hen var skaldjursallergiker. Självklart säger de och kommer ut med en smörgås med kräftstjärtar. 🙄 När bordsgrannen återigen försöker förklara att hen är skaldjursallergiker och inte kan äta djur som har skal säger personalen: Men de här kommer från en burk. :banghead:
Men det där är ju galet, på riktigt? - är det ens sant? Det låter nästan som en skröna...Eller 'hört på en dagis-restaurang' :crazy: Hur är man ens kapabel att driva restaurangverksamhet med den serveringspersonalen OCH vad det nu var i 'köket'? :nailbiting:
 
Men det där är ju galet, på riktigt? - är det ens sant? Det låter nästan som en skröna...Eller 'hört på en dagis-restaurang' :crazy: Hur är man ens kapabel att driva restaurangverksamhet med den serveringspersonalen OCH vad det nu var i 'köket'? :nailbiting:
Med tanke på att jag satt bredvid och hörde ordväxlingen så är jag helt säker på att den är sann. Men ja kommunen fick ett samtal på måndagen och nej det gick inte så bra för stället.
 
Jag som inte ens lagade vegetariskt mat på stekbordet utan på spisen i en stekpanna.
Ja det är ju självklart! Vi har ju livsmedelslagar som ska följas. Endel verkar inte ha något vett eller kunskap alls. Det är helt okej med okunskap hos privatpersoner som han som ville lägga upp min mat lika fint som övrigas och inte förstod att den därmed blev oätbar för mig när han la det ihop med köttet. Det blev ju dumt men där skyllde jag på mig som inte var uppmärksam på vad han gjorde men när professionella gör sådana dundertabbar så är det illa.
 
Ja det är ju självklart! Vi har ju livsmedelslagar som ska följas. Endel verkar inte ha något vett eller kunskap alls. Det är helt okej med okunskap hos privatpersoner som han som ville lägga upp min mat lika fint som övrigas och inte förstod att den därmed blev oätbar för mig när han la det ihop med köttet. Det blev ju dumt men där skyllde jag på mig som inte var uppmärksam på vad han gjorde men när professionella gör sådana dundertabbar så är det illa.
Finns inget lag som säger att man ska laga vegetariskt i stekpanna.
 
Säger någon att de äter "vegetariskt" åt mig förutsätter jag att de inte äter animalier över huvud taget, annars hade jag förväntat mig att de sagt lakto-ovo vegetariskt. Veganism för mig är en frånvaro av animalier i kosten och ett ställningstagande gentemot produkter som framställs av djur såsom päls, dun och läder.
 
Säger någon att de äter "vegetariskt" åt mig förutsätter jag att de inte äter animalier över huvud taget, annars hade jag förväntat mig att de sagt lakto-ovo vegetariskt. Veganism för mig är en frånvaro av animalier i kosten och ett ställningstagande gentemot produkter som framställs av djur såsom päls, dun och läder.

Jag frågar om det är strikt eller lakto/ovo, i synnerhet om någon säger att hen ”äter vegetariskt”.

En närstående till mig har en kosthållning som är helt vegansk men klassar sig inte som vegan (såvitt jag vet). Kostvalet har med miljöhänsyn att göra.

Att VARA vegan handlar om livsstil. Men i och med att det nu också finns maträtter och produkter riktade till de som för en sådan livsstil kan beskrivningen ”vegansk” också säga något om innehåll och ingredienser. Jag har inte sett någon ha problem med att det går att köpa ”veganpizza”, att det finns veganska recept eller veganska alternativ på menyer. Om man vill göra samma kostval som veganer gör känns det lite märkligt att man inte skulle kunna säga just att man äter veganskt även om man inte är vegan.
 
Finns inget lag som säger att man ska laga vegetariskt i stekpanna.
Nej jag syftar på att man inte får laga vegetarisk mat i samma kärl/stekhäll/annat som det har varit kött i utan riktig rengöring innan. Det blir ju då så mycket smidigare att laga vegetarisk mat i en ren stekpanna än att rengöra stekhällen.
 
Nej jag syftar på att man inte får laga vegetarisk mat i samma kärl/stekhäll/annat som det har varit kött i utan riktig rengöring innan. Det blir ju då så mycket smidigare att laga vegetarisk mat i en ren stekpanna än att rengöra stekhällen.
Men menar du att det finns en faktisk lag som säger att vegetarisk mat skall tillagas i separata kärl? Det har jag aldrig hört talas om annat än när det handlar om faktiska allergener, men däremot är det väl rent praktiskt ganska logiskt att jag inte tillreder kött i eller på samma kantin/bricka/panna/strull/bord som en grönsaksrätt?
 
Men menar du att det finns en faktisk lag som säger att vegetarisk mat skall tillagas i separata kärl? Det har jag aldrig hört talas om annat än när det handlar om faktiska allergener, men däremot är det väl rent praktiskt ganska logiskt att jag inte tillreder kött i eller på samma kantin/bricka/panna/strull/bord som en grönsaksrätt?
Nej, fast det blir ju extremt svårt att hävda att den faktiskt är vegetarisk. Så jag tycker inte det handlar om ”praktiskt logiskt” utan mer om att den ska fortsätta vara vegetarisk. Själv lagar jag gärna ”vegetariskt ” i samma panna, men det är för att ingen mottagare är vegetarian.
 
Nej jag syftar på att man inte får laga vegetarisk mat i samma kärl/stekhäll/annat som det har varit kött i utan riktig rengöring innan. Det blir ju då så mycket smidigare att laga vegetarisk mat i en ren stekpanna än att rengöra stekhällen.
Har aldrig hört att man inte får. Endast att man inte bör. Men självklart friterar man inte fisk ihop med pommes tex. Men tyvärr så fuskar många.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nej, fast det blir ju extremt svårt att hävda att den faktiskt är vegetarisk. Så jag tycker inte det handlar om ”praktiskt logiskt” utan mer om att den ska fortsätta vara vegetarisk. Själv lagar jag gärna ”vegetariskt ” i samma panna, men det är för att ingen mottagare är vegetarian.
Ja det är ju en annan sak när man tillreder åt sig själv, men diskussionen utgår ju från att "restaurangbranchen inte vet vad vegetarisk mat innebär" och i den generella diskussionen hävdar jag att kvalitétskraven inom restaurang torde vara högre än så vad det gäller tillredningsteknik (- om man inte lägger fastfood som kebab/pizzahak som definition för vad "restaurangbranchen" är. Där förväntar jag mig ingen större livsmedelskännedom ärligt talat)
 
Men menar du att det finns en faktisk lag som säger att vegetarisk mat skall tillagas i separata kärl? Det har jag aldrig hört talas om annat än när det handlar om faktiska allergener, men däremot är det väl rent praktiskt ganska logiskt att jag inte tillreder kött i eller på samma kantin/bricka/panna/strull/bord som en grönsaksrätt?
Ja vegetarisk mat ska vara vegetarisk. Det är den inte om den tillagats i/på samma kärl/stekbord/stekpanna/annat som kött.
 
Har aldrig hört att man inte får. Endast att man inte bör. Men självklart friterar man inte fisk ihop med pommes tex. Men tyvärr så fuskar många.
Annars är ju inte maten vegetarisk. Man får t ex inte doppa hamburgare i fritösens olja om man inte har en separat fritös till vegetarianers mat eftersom oljan inte längre är vegetarisk då.
 
Annars är ju inte maten vegetarisk. Man får t ex inte doppa hamburgare i fritösens olja om man inte har en separat fritös till vegetarianers mat eftersom oljan inte längre är vegetarisk då.
Fast det är ju inte fören på senare år som restauranger har separerade fritöser. Vilket är bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
877
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 229
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 790
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 896
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp