Bukefalos 28 år!

Bleka tvätt.

snurran

Trådstartare
Hur gör man för att bleka vittvätt? Har massor med fd. vita handdukar som ådragit sig gråa missfärgningar då någon efter att ha tvättat sina smutsiga mekarhänder sedan torkat sig på de vita handdukarna istället för att använda papper eller svart handduk.
Kan man använda en tvättboll och köra med någon klorrengöring? Är inte några jättedyra handdukar det handlar om, men det ser för taskigt ut då man får besök och handdukarna ser ut som att de inte blivit tvättade på ett decennium :(
 
Sv: Bleka tvätt.

Klorin borde väl funka att tvätta dem i.
Funkar att både tvätta i maskin och lägga i blöt.
 
Sv: Bleka tvätt.

Lägg dem i blöt i en hink med vatten och klorin (doseringen står på klorinflaskan). Tvätta sedan i maskin som vanligt. Hur länge de måste ligga i blöt beror på hur missfärgade de är. Tvätta gärna igenom maskinen med en runda vittvätt utan klorin oxå, med en extra sköljning så du får bort klorinet från maskinen. Annars kanske annan tvätt får kul mönster :p
 
Sv: Bleka tvätt.

Tack båda! :laugh:

Mja, mönstrad delvis blekt kulörtvätt låter inte så trevligt :crazy: Bra tips!
Ska nog meddela väninnan som fick rosa lakan efter att hennes sambo tyckte att röda kläder och vita lakan säkert funkade kanonbra ihop i en 60-tvätt :p
 
Sv: Bleka tvätt.

:rofl: Rosa är väl fint? :angel: :rofl:
Batikkläder kan ju oxå vara snyggt, men det vill man kanske planera lite :angel: Jag färgade (blekte) batikmönster på mina jeans i skolan (länge sedan, modernt då) o det blev riktigt häftigt :rofl:
 
Sv: Bleka tvätt.

Hihi min sambo tvättade våran blåa matta med våra vita:crazy:
Så nu är dem blåa:cool: Men dem är mönstrade också
 
Sv: Bleka tvätt.

:rofl: Rosa är väl fint? :angel: :rofl:
Batikkläder kan ju oxå vara snyggt, men det vill man kanske planera lite :angel: Jag färgade (blekte) batikmönster på mina jeans i skolan (länge sedan, modernt då) o det blev riktigt häftigt :rofl:

Det där får dig att låta jättegammal :eek: Och ännu värre att det där med batik, det var jättepoppis då jag gick i mellanstadiet :o
 
Sv: Bleka tvätt.

Ja jag vet inte om jag vill ha mönstrade, i mitt fall, handdukar. Nog för att de redan är lite mönstrade i och med att det bara finns hängare i den ena änden så det är bara halva handduken som är industrigrå, medan den andra fortfarande vit.

Men jag ska testa en klorintvätt och se om det blir förbättring. Funkar inte det så köper jag någon gråaktig färg och färgar dem istället. Skulle det inte heller bli bra kastar jag in dem i majbrasan och tar en tur till IKEA igen :D
 
Sv: Bleka tvätt.

Bleksalt är ett miljövänligare alternativ (Grumme el ocean, det senare säljs där ju köper foder...). Överdosera rejält, jag kan slänga i en dryg dl i en maskin, och ett par dl i en hink om jag blötlägger innan tvätt. Funkar utmärkt på t ex vita benlindor.
 
Sv: Bleka tvätt.

Det där får dig att låta jättegammal :eek: Och ännu värre att det där med batik, det var jättepoppis då jag gick i mellanstadiet :o

Jag är ju jättegammal! :eek:
Fyllde 30 för några månader sedan, o har sen dess redan blivit kallad både tant o kärringjävel :crazy:
 
Sv: Bleka tvätt.

BuuuuuHuuuuuu!!!! Jag är ju oxå 30! :cry:
Gammal.... Smakar på ordet.... Ser ålderdomshemmet närma sig.... Käpp och rollator....

Nä nu måste jag sticka ytterligare ett par strumpor för att kväva min ålderdomsångest :D
 
Sv: Bleka tvätt.

:rofl: Sticka ett par tossor och en tehuva när du ändå är igång ;) Själv smorde jag hjulen på min Dra-Maten (mathandlingskärra/pensionärskärra) idag :angel: Den gnisslade som mina höfter, nu är i alla fall kärran tyst :rofl:
 
Sv: Bleka tvätt.

Nu har jag inte läst igenom alla inlägg så jag vet inte om någon skrivit detta men.

Dom flesta vita tyger är idag färgade vita, om man då bleker dessa bleker man färgen på samma sätt som på färgade plagg. Detta gör att dom kommer bli brun/gråa i färgen..

Så jag skulle satsa på nya handdukar och sedan torka av sig på tvättlappar, det gör jag med sminket. (alltså frotéhanddukar fast i miniformat)

/ J
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 955
Senast: Hedinn
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 030
Senast: Voeux
·
Hemmet Den här fd vita handduken är nytvättad. Använd som duschhandduk 3-4gånger. Någon som kan förklara för mej varför den är smutsigare när...
2
Svar
31
· Visningar
3 321
Senast: Poxz
·
Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 310
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp