Bukefalos 28 år!

Blötlägga havre?

Estivuz

Trådstartare
Ger min häst racing prix + lite havre som kraftfoder.
På kvällen blötlägger jag Prixen som han ska få till frukost. I samma hink häller jag i 1/4 kg havre. Förstörs havren om den blötläggs? Är det farligt?
 
Sv: Blötlägga havre?

jag blötlägger all havre till hästen. han får de blandat bet bla. betfor vid varje mål (3 ggr om dagen).

kan inte tro att de är farliogt på något sätt..

de enda är väl om de ligger för länge och bakterier bildas..
 
Sv: Blötlägga havre?

Jag brukar också låta havren bli blöt, lägger i den samtidigt med betforn. Jag tror inte det är någon fara, en annan sak om den står väldigt länge.
 
Sv: Blötlägga havre?

Sj häller jag kokande vatten på min helhavre...den drar till sej vattnet o sväller...mer lättsmält o mer energi kan tas upp...
 
Sv: Blötlägga havre?

hur länge ligger alltså maten i blöt i detta fall???
 
Sv: Blötlägga havre?

då tycker jag att du ska kolla en annan tråd som låg här häromdagen o som fler borde ta lärdom av ang blötläggning o tänka efter vad hästen egentligen mår bäst av...
Blöt med hett vatten istället så kan du ju blötlägga på morgonen istället...
 
Sv: Blötlägga havre?

då tycker jag att du ska kolla en annan tråd som låg här häromdagen o som fler borde ta lärdom av ang blötläggning o tänka efter vad hästen egentligen mår bäst av...
Blöt med hett vatten istället så kan du ju blötlägga på morgonen istället...

Jag har fått lära mig att ju varmare vatten desto större risk att det bildas bakterier...

Har ingen möjlighet att åka till stallet 7 på morgonen och blötlägga.
 
Sv: Blötlägga havre?

då tycker jag att du ska kolla en annan tråd som låg här häromdagen o som fler borde ta lärdom av ang blötläggning o tänka efter vad hästen egentligen mår bäst av...
Blöt med hett vatten istället så kan du ju blötlägga på morgonen istället...

Förresten, vad hette den tråden?
 
Sv: Blötlägga havre?

Säkert alldeles riktigt. Därför borde man således inte blötlägga i varmt vatten?
 
Sv: Blötlägga havre?

Oj vad dåligt jag skrev, det ska var till 80 grader t.om. kokande vatten är ju typ 100.

Jag jobbar med livsmedel och vi steriliserar våra knivar i vatten som har en temperatur över 82 grader. Då dör bakterierna.

Så har man en ren hink med fodret i och häller på varmt vatten (dvs över 82 grader) så borde ju alla bakterier dö?

Jag har för mig att bakterierna i varmvatten ligger i ledningarna/varmvattenberedaren.
 
Sv: Blötlägga havre?

Jo bakterierna ligger i ledningarna har jag hört.

Men vanligt kranvatten får man väl aldrig upp till över 80 grader utan att koka det??`?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 768
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 695
Foder & Strö Min väldigt matglada häst som äter det mesta har nu visat att gränsen går vid alldeles för mycket tillskottspulver i hennes 2 dl havre...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 311
Senast: Silje
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 651
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp