Bukefalos 28 år!

Bo på landet

Sv: Bo på landet

Du menar att jag ska låta henne köra hem varor från min konkurent?
Att jag ska hålla väg så att hon kan köpa billigt foder svart?
Ta och landa nu va!
Hon har en egen bro, låt henne renovera den så att den håller.
Hon ska driva en företagsverksamhet, där lär hon ta betalt för sina tjänster, inga lär få rida gratis där.
Varför ska jag bjuda utan att få något igen?

Så till ridning i skog och på väg som är enskilld.
Enstaka passeringar ingår i allemansrätten.
Enstaka.
Att rida inne i skogen, där tvistar de lärde men enstaka gäller där med.
Det innebär att hon kan rida ut någon gång i veckan med 1 häst.
Hon ska ha minst 10 och rida ut flera ggr per dag.

Jag varken kan eller vill tvinga henne, lika lite som hon kan tvinga mig.
Märker jag att hon rider runt bommen så sätter vi upp ett elstaket och min granne får ha ungtjurar där.
Då är det defenetivt stopp.
Helt lagligt också.
En färist över vägen släpper fram fordon och promenerande mäniskor.
Så ingen inskränkning i allemansrätten där inte
:rofl:


Jag som bor mitt i lantbrukstätaste Skåne tackar gud att inte mina bondegrannar är lika tykna som du är.

Jissus snacka om grannsämja.

Jag bedriver visserligen ingen verksamhet, har några hästar och pyttelite mark. Tar hänsyn till grannarna. Grannarna tar hänsyn till mig.

Får din bondegranne som ev ska ha ungtjurar på din mark betala normala priser eller ska du mjölka även honom/henne på pengar???

Fast denne får väl ha nästan gratis eftersom det är en kollega...

Du verkar se din hästgranne som bara någon du ska tjäna pengar på.

Var din granne köper foder ska du skita i tycker jag.

Behöver hon använda din väg tillfälligtvis så ska hon självklart betala SIN DEL av slitaget, men hon ska inte mer eller mindre försörja din väghållning.

Vi kanske får se dig på tvprograqmmet grannfejden?:devil:

Jag undrar i mitt stilla sinne om du varit lika negativ om denna gård köpts av någon som du vet är släkt med en massa andra lantbrukare på trakten....
 
Sv: Bo på landet

:devil:Jag tar hänsyn till mina grannar, skulle aldrig komma på tanken attanvända deras egendom utan att fråga.
Ej heller utan att betala ersättning för saker jag lånar om jag tjänar på det.
Har inga som helst problem med grannarna.
Inte henne heller.
Om hon vill köpa sitt hö av någon annan så står det naturligtvis henne fritt.
Om hon har en kommersiell verksamhet på sin egen mark kan jag bara önska henne lycka till.
Men och där ligger problemet, hon kan inte räkna med att jag ska tillhandahålla mina resurser gratis.
Min elektriker vill ha betalt, skattmasen ska ha betalt och mitt vägunderhåll kostar pengar.
Jag har erbjudit henne att vara med och dela på vägar o broar och samtidigt vara med och dela på kostnaderna.
Vilket hon tackade nej till, hänvisande till allemansrätten
Då omöjligjorde jag hennes bruk med hänvisning till äganderätten.

Vad det gäller bruk av väg finns idag praxis när det gäller virkestransporter.
Några % av värdet som transporteras per år, lite beroende på vägsträcka.
I det här fallet så skulle 90% av turridningen ske på mina vägar.
Varuvärdet skulle väl vara ungefär ½ av vad hon om sätter på turridningen.
Säg en 500 + moms/ månaden.
Ockerpriser?
Det är inte så mycket priset som hennes inställning, den att hon ska ha rätt att bara ta för sig som är orsaken
:devil::devil:
 
Sv: Bo på landet

Nej, men vägen, betesmarken och körvägarna är landsbygdsbos egendom. Ska man bedriva verksamhet får man se till att själv införskaffa de resurser som krävs. Man kan inte räkna med att man får använda andras tillgångar gratis.

Ja men "landsbygdsbo" verkar riktigt njuta av att vara besvärlig. Det där med att inte få använda vägen för att köra hem hö fköpt någon annanstans är under all kritik.
 
Sv: Bo på landet

Nu förstår jag inte hur du tänker faktiskt.

Tanten vill inte lägga pengar på att renovera sin egen väg, eftersom det är gratis att slita på någon annans. Om jag vill bedriva verksamhet kan jag väl inte förutsätta att företaget bredvid kommer att sponsra för att jag inte vill lägga mina pengar på att få MINA grejor att fungera?!

Vill man bedriva verksamhet får man göra det, men inte på andras bekostnad. Man kan inte sätta sig billigt och tro att alla andra ska lägga pengar på det man själv inte vill fixa, och tycka att man har rätt att kräva det.

Jag har ju lite svårt att kräva att få använda grannens trädgård när jag ska fika, bara för att jag har en risigare trädgård själv och det är finare att använda deras.
 
Sv: Bo på landet

Jag tänker som så,att om min granne har problem med sin bro så är det självklart att h*n får låna min vägkrok som inte går över bron. Och har jag problem med min bil eller något annat så får jag säkert låna hennes. Det är så det funkar grannar emellan, iaf där jag bor (även det på landet).

Aldrig att jag kunde sitta och veta att min granne kånkade hö i skottkärra 300m för att jag skulle minsann ha min väg för mig själv och pga att hon inte köpte hö av mig. Gud va småaktigt.

Dessa två personer behöver sätta sig ner och prata och göra upp något. Just nu låter det bara löjligt.
 
Sv: Bo på landet

Landsbygdsbo har ju gett personen ifråga vettiga alternativ som denna människa har tackat nej till.

Kan inte förstå mångas resonemang med att det är väl klart att man ska låta andra nyttja ens egendom gratis.
Den kostar ju att underhålla.
 
Sv: Bo på landet

Landsbygdsbo har ju gett personen ifråga vettiga alternativ som denna människa har tackat nej till.

Kan inte förstå mångas resonemang med att det är väl klart att man ska låta andra nyttja ens egendom gratis.
Den kostar ju att underhålla.

Tycker du att detta är "vettiga alternativ":

Får jag tillhandahålla snöröjning, foder o väg med anständiga priser så är det hela klart.

Att grannen borde bidra till vägen har jag inga problem med. Men TS vill gå längre - TS ska alltså TVINGA grannen att använda honom till snöröjning och TVINGA grannen att köpa hö av honom. Annars får grannen inte ens arrendera bete av honom. Det är inte ett "vettigt alternativ", det är att diktera villkor.

Som sagt, under all kritik och jag tycker synd om denna anonyma person som har råkat ut för en sån granne.

Men jag hoppas att dom släpper prestigen båda två och kommer överens på ett bra sätt.
 
Sv: Bo på landet

Jag kan förstå lite båda sidorna. Jag har valt att bosätta mig enskilt på en hästgård med skog och mark. Skulle det av någon händelse bosätta sig en granne i närheten som har stora problem att ta sig fram med diverse fordon skulle jag temporärt(=tidsbestämt) låna ut min väg tills hennes är körbar. När man köper en kåk måste man vara petnoga med bristerna och vad de kan leda till.
Man kan INTE ta för givet att man får tulla på annans mark....skulle det passera en hoper pållar dagligen i min skog skulle jag snacka med ryttarna och förklara läget, att jag är rädd om mina vackra granar och tallar och vill inte att de ska ruttna.

Jag säger bara samarbete och komunikation...ett gott råd

En tanke på tjurhage....visst får man gå in i andras hagar?...bara man stänger noga efter sig!
Min syster och jag red igenom en tjurhage och jag var rädd som f..n, men hon sa att det var okej.
Vi hade en gång en tokilsken bagge, och vi var tvugna att sätta upp varningsskyltar överallt för Länsstyrelsen sa att folk har rätt i traska igenom:eek:....tuuuur att ingen var så dum och gjorde det.
 
Sv: Bo på landet

Jag kan förstå båda sidor....

Fast hon verkar lite konstig som inte vill köpa hö vitt när hon har verksamhet,det verkar inte riktigt rimligt?
 
Sv: Bo på landet

Ja men "landsbygdsbo" verkar riktigt njuta av att vara besvärlig. Det där med att inte få använda vägen för att köra hem hö fköpt någon annanstans är under all kritik.

Men varför ska hen få köra på annans privata mark som denne har betalat för att få en åkbar väg på gratis?

Vad som gäller och vilka vägar som är enskilda eller rent av privata tar man ju reda på innan man köper, likaså om någon är villiga att ta hand om snöröjning.
Man kan ju inte köpa och ta för givet att man ska få allt man vill gratis.

Om man nyttjar annans mark så frågar man först, det hör till god ton, att ta förgivet att bara för att ens egen väg är dålig så ska man få köra sönder grannens istället är ju helt vansinne.

God grannsämja går ju inte bara åt ett håll utan faktum är att som nyinflyttad tar man reda på vem som äger vad och vad som gäller, det skadar inte att vara lite ödmjuk.

Jag tror inte att ts tar ut en orimlig summa för sitt hö utan tar ut marknadspris och har man verksamhet så är det ju märkligt att man inte vill köpa vitt.
Vill inte ts granne köpa av ts så är det ju bara att hen fixar sin egen väg så kan hen köpa 40 mil bort om det känns bra.

Jag vill gärna hämta mitt hö nära, helst från mark där jag själv har kunnat ha lite koll vad som växer och hur det växer, hur långt det är kommit innan skörd osv.
Jag har gärna halm med lite grönt i och det känns jättelyxigt att kunna peka på ett gärde och säga att därifrån vill jag gärna ha halmen.

Jag går ju själv över de marker hästarna går på för att se över växligheten, kolla efter giftiga växter, vad som växer, hur det växer osv. det vill jag ju kunna göra även om fodret råkar vara hö eller ensilage eller halm och det går ju inte om man hämtar hur långt bort som helst.

Nej jag tycker att det låter som om ts har råkat ut för en grönavågare som tar för givet att allt underhålls med skattepengar, så är det inte på landet, där får man betala sin gatlampa själv om man ska ha någon.
 
Sv: Bo på landet

En Allmän väg får användas av alla,även ridning av verksamhet.
Om det är din egen väg som du underhåller och som helt och hållet ligger på din mark kan du stoppa trafik på den vad jag vet,inte annars.Låter som en fasansfull historia det här.Fy för oförstående grannar.har själv en idiot till "granne" (några km bort) som hotar med än det ena än det andra.han menar att jag har verksamhet,fast jag inte har det. (Mina kompisar har sina hästar i mitt stall och vi delar på jobb,foder,strö osv)Den enda lösningen där var att hota tillbaka tyvärr.Hans dotter har hästverksamhet lite längre bort,och hennes mark ligger omgärdad av min bästa väns mark.Han äger många hundra hektar runt henne och då blir hon utan ridmarker.Vissa går inte att diskutera med på ett vettigt sätt,då får man använda samma medicin tillbaka.Nu rider jag inte på gubbfans mark mer än max två gånger om året (inte dom andra heller) men ändå.Han sa för många fula ord på en gång och jag exploderade helt enkelt.Vi har väl lite historia bakom oss av gruff innan,men efter detta enkla uttalande är han lugn.Tack och lov.Jag skulle tro att du får svårt att starta verksamhet brevid denna granne TS.Tyvärr.Du skulle köpt ett ställe med mera mark.Jag har 25 ha nu och grannarna närmast tillåter all ridning,vilket är kollat sen 20 år tillbaka.Sånt här måste man kolla innan man köper.Tråkigt..
 
Sv: Bo på landet

Tussinusse, jag vet inte vart du bor med det verkar idylliskt..
Som ett led i en längre grannträta hos oss polisanmälde markägare A markägare B för att denne byggt hästhagar för nära markägare Bs enskilda väg. Vägen är en återvändsgata som slutar som en stig i skogen. Ingen genomfartstrafik mer än av barnvagnar, hundägare och joggare alltså.
Vad A - i sin iver att sätta dit B - glömt kolla var att, visst, vägen tillhör B men marken bredvid tillhör markägare C...

Nej, jag är varken A, B eller C.
 
Sv: Bo på landet

Vi har köpt en liten hästgård.
Jag kommer att vara hemma om dagarna och planerar att ta in ett antal hästar och bedriva ridverksamhet.
7-10 hästar.
Bonden bredvid oss sa sig vara beredd att hyra ut betesmark eftersom till vår gård ingick endast 1 ha bete.

När han sedan fick reda på att vi skulle ha, som han sa, kommersiell ridverksamhet så backade han.
Han frågade var vi skulle rida ut, han påstod att allemansrätten inte gällde för
"kommersiell verksamhet" och att hans vägar inte stod till förfogande gratis.

Jag får enligt honom fortfarande rida ut, privat som han säger.
Men ser han att det kommar andra så skulle han stänga vägarna och inte låta mina hästar beta på sina ängar.

Vad ska vi göra nu?
:confused:


Varför tror jag att "bonden" och "hästmänniskan" är samma person.:angel:
Eller har ni samma inloggningsuppgifter till Buke?
 
Sv: Bo på landet

Jag tror inte du förstår riktigt.

Jag har en väg upp till stallet, det kostar mig 20 000 kr om året att hålla den i skick så inte bilar och släp skakar sönder. En dag bestämmer sig en granne för att min väg är bättre att köra traktorn på, då kostar det honom mindre att underhålla sin väg. Det betyder att jag får göra vid min väg betydligt oftare och det kostar mig nu 70 000 kr om året. Grannen däremot sparar 50 000 kr om året för att hans väg håller längre eftersom han kör på min väg.

Tycker du att det är rättvist och OK att jag ska betala 50 000 kr mer varje år för att han vill spara sina pengar?

Som privatperson handlar det ofta om mindre pengar, när det gäller verksamhet är det i de flesta fall mer pengar på spel. Det är aldrig OK att utnyttja andra för egen vinning.

Om din kompis långar din bil och kör svarttaxi, du får betala alla reparationerna av bilen medan kompisen håvar in 10 000 kr extra i månaden - tycker du det är OK?
 
Sv: Bo på landet

Jag tror inte du förstår riktigt.

Jag har en väg upp till stallet, det kostar mig 20 000 kr om året att hålla den i skick så inte bilar och släp skakar sönder. En dag bestämmer sig en granne för att min väg är bättre att köra traktorn på, då kostar det honom mindre att underhålla sin väg. Det betyder att jag får göra vid min väg betydligt oftare och det kostar mig nu 70 000 kr om året. Grannen däremot sparar 50 000 kr om året för att hans väg håller längre eftersom han kör på min väg.

Tycker du att det är rättvist och OK att jag ska betala 50 000 kr mer varje år för att han vill spara sina pengar?

Som privatperson handlar det ofta om mindre pengar, när det gäller verksamhet är det i de flesta fall mer pengar på spel. Det är aldrig OK att utnyttja andra för egen vinning.

Om din kompis långar din bil och kör svarttaxi, du får betala alla reparationerna av bilen medan kompisen håvar in 10 000 kr extra i månaden - tycker du det är OK?

Så sant som det är sagt:bow:

/J.
 
Sv: Bo på landet

Tycker du att det är rättvist och OK att jag ska betala 50 000 kr mer varje år för att han vill spara sina pengar?

NEJ och om du har läst det jag skrivit så har du förstått det. :mad: Självklart måste dom hitta ett sätt att komma överens. Men just nu verkar det bara löjligt och "landsbygdsbo" verkar njuta av att hålla sin granne i ett järngrepp.
 
Sv: Bo på landet

Jag fick halm hemkört o staplat(rundbal) av en granne, hö på rot av en annan och det enda som egentligen saknades var mer bete, men den granne som hade beten närmast hade inte så det räckte till hans egna köttdjur så det kunde man inte begära, men vi löste det genom effektiv användning av det vi hade:)
Jag förstår mer än väl att TS vill att grannen skall laga sina egna vägar, sen att TS vill j****s lite det kanske inte är så snällt, men å andra sidan förstör hästar ganska mycket om de som rider inte tar hänsyn så det ska regleras mellan dem båda i så fall om nu grannen ska ha verksamhet.
 
Sv: Bo på landet

I ett inlägg står det ju " det är jag som är bonden" så första inlägget lite fejkat:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 537
Senast: Jadzia
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 634
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 821
Senast: Teilani
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 201
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp