Bukefalos 28 år!

Bo på landet

Sv: Bo på landet

Redan förra veckan talade jag om att jag var ”bonden”
Så det är inte nytt.

Naturligtvis får man promenera och cykla på min väg.
Jag accepterar naturligtvis även enstaga ridturer.
Men här är det fråga om upp mot 10 hästar per dag.
Inte ens den mest naive stadsbon kan påstå att det är ensta tillfällen.
Jag har full rätt att stänga av vägen med en bom.
Blir det ”ridstigar” runt denna så är ju det i sig beviset att man gör mer än enstaka turer.
Varken hästar eller nöt gillar färistar så det är enkelt att fixa.
Naturligtvis vet jag inte om hon köper svart eller vitt.
Men med hennes oseriösa agerande så drog jag den slutsatsen.
Och betala svart hö med svarta inkomster är väl inget problem?

Jag är tvungen att använda en grannes vägstump när vi kör ut virke från skogen.
Skulle inte ens i min vildaste fantasi göra det utan att ersätta honom för den tjänsten.
Det spar ju både arbete och pengar åt mig.

Hon har tre alternativ. 1 att köra själv i kärra phu.
2 att ersätta mig för bruk av min väg o bro
3 att reparera sin egen bro så att den håller.
Jag tvingar henne inte att anlita mig för snöröjning.
Jag tvingar henne inte att hyra in sig på min väg
Men hon kan inte tilltvinga sig rätten.
Jag behöver inte henne och hennes hästar.
Vi klarar oss bra ändå.
Vill hon bo o verka här så gör hon det på
Normala villkor dvs att man betalar för tjänster
Men nu verkar det som om hon ev. inte klarar djurskyddet.
Hennes hage är för dåligt drännerad och liknar
Mest en sur plöjd åker.
Så vi avvaktar väl, det löser sig nog.
:cool:
 
Sv: Bo på landet

Tycker du att det är rättvist och OK att jag ska betala 50 000 kr mer varje år för att han vill spara sina pengar?

Det är väl ganska självklart att man delar proportionellt på underhållet av en enskild väg om där är flera brukare som använder vägen mer än någon enstaka gång.

Proportionellt till hur mycket slitage man orsakar.

Dvs hunddagiset som promenerar där med hundarna sliter bara marginellt i jämförelse med traktens mega offroad monstertruckförening...:angel:

Den grusväg jag själv rider oftast på är ju i min egen vägförening och vi delar solidariskt på underhållet mellan 6 gårdar. Även om det 2 storbönderna med sina stora maskiner sliter mest på vägen så delar vi lika på att köpa in tex makadam. Däremot så ställer dessa lantbrukare upp med sina maskiner tex till snöröjning och tar då bara ut bränslekostnad och lite symboliskt för sitt arbete. Dvs vi andra betalar kanske en lite större del av gruset och de betalar med arbete och maskiner.

Jag undviker tex att rida i skogen när det är som mest blött ute i markerna och håller mig dessutom mest till markvägarna-av hänsyn till skogsägaren.

Vad jag reagerar på är TS allmäna attityd att vilja ta betalt för precis allt av grannen och närmast tvinga sin granne att köpa tjänster och varor bara av TS. Och om grannen inte gör det så ska minsann TS göra livet riktigt surt för sin granne som någon sorts hämnd.

Det kan ju komma en dag när TS faktiskt kanske får nytta av att vara på god fot med sin hästgranne.

Själv skulle jag inte tveka att hjälpa till om någon av "mina" bondegrannar tex skadade sig i en olycka ( tex bröt ett ben) och därmed kanske hade svårt att fixa djurfodring etc under en period.

Självklart skulle jag hjälpa honom, när han tex kom med hjullastaren och hjälpte till att släpa ut vår gamla ponny ( 32 år 10 månader) ur stallet när han hade dött i sin box, eller när han hjälpte oss att få in en 900 kilos smideshammare i våran smedja! -UTAN att han tog ett ENDA ÖRE I BETALNING!!!!

Vi brukar åka dit med tex en fin chokladkartong eller en flaska vin eller dylikt när grannbönderna hjälpt oss med något särskilt.

Det där med att ha grannar är ju lite att både ge och ta när man bor på landet.
 
Sv: Bo på landet

Vad jag reagerar på är TS allmäna attityd att vilja ta betalt för precis allt av grannen och närmast tvinga sin granne att köpa tjänster och varor bara av TS. Och om grannen inte gör det så ska minsann TS göra livet riktigt surt för sin granne som någon sorts hämnd.

Det är precis det jag också reagerar på. Man må ha rätt i sak men man behöver inte vara odräglig för det. :cool:
 
Sv: Bo på landet

Det där med att ha grannar är ju lite att både ge och ta när man bor på landet.

Det är precis det jag menar. TS har ju varit tillmötesgående från början, sedan har grannen försökt smyga in en verksamhet utan att egentligen ha förutsättningarna för det, utan kallt räknat med att TS ska sponsra med sina tillgångar. Fräckt så det förslår.

Jag hade själv reagerat likadant om någon försökte åka snålskjuts på mig.
 
Sv: Bo på landet

För det första är man väl alltid skyldig att hjälpa en människa i nöd?
Lika självklart går man som landsbygds bo in och åtgärdar om ex. Hästar kommit lösa oberoende om det är en
Strulig stadsunge som äger de eller ej. Det har inte med saken att göra. Skulle hon bli sjuk så skulle naturligtvis vi grannar ta hand om hennes kritter tills problemet är lösts, för djurens skull.
Naturligtvis ställer man upp med hjälp vid enstaka tillfällen.
Och för mig är det lika självklart att man betalar för kommersiellt bruk av annans egendom.
För det andra så är det rimligt betala för en tjänst man köper.
Rimligheten i denna tjänst påverkas av två saker.
1. Slitaget på ex. Vägen
2. Värdet för köparen av tjänsten.
För mig är det värt upp mot 50 000kr per avverkningstillfälle, det att jag får använda grannens väg.
Naturligtvis ska ersättningen vara i proportion till detta.

För femtioelfte gången, jag varken kan eller vill tvinga henne till något.

Hon har köpt en fastighet med en fastighets fördelar och nackdelar.
Där ingår bla. Att på egen bekostnad hålla väg fram till sin fastighet.
Hon har den vägstandard hon vill ha, det förmodar jag iaf för annars skulle hon väl fixa till sin bro så att
Sopbilen, brevbäraren o andra vågar köra över den.
Hon tar betalt för att folk ska få rida, inga pengar = ingen ridtur.
Jag tar betalt för min väg, inga pengar = ingen åktur..på min väg.

Vari ligger skillnaden, varför är vissa så upprörda?
När hon köpte fastigheten erbjöd jag henne att snöröjning för normaltaxa exclusive fram körningsavgift eftersom jag skulle ju ändå köra hos mig.
Det tyckte hon jag skulle göra svart, 100 spänn i timmen.
Jag tackade nej bla därför att bara maskin går på över 300:-/timme vitt.
När sedan hennes kompis kom med en hjullastare och skulle röja så vägrade han naturligtvis att köra över bron.
1;a gången släppte jag över honom över min bro
så att han fick röja.
Sedan sa jag åt henne att fixa sin egen bro.
Jag har full respekt för hennes önskan att bo på landet, skulle inte ens drömma om att göra intrång på hennes mark utan lov. Kräver naturligtvis detsamma av henne.:cool:
 
Sv: Bo på landet

Precis så resonerar jag också: folk har det som de önskar. D v s gör man inte vid vägen och prioriterar detta, är det väl för att man tycker att det är OK att släpa sitt foder i småkärror, gå och hämta posten på andra sidan bron eller vad det nu är. Det är så jag själv prioriterar.

Inte väntar jag mig att grannen ska komma och fixa mina staket för att jag tycker det är roligare att lägga pengar på nya täcken...

Den här otroliga förväntan att alla ska hålla på med svarttjänster tycker jag är högst förvånande, särskilt när det kommer från någon som själv driver verksamhet. Kan man inte få det att gå runt vitt - lägg ner. Det jag tycker alla sämst om är folk som ska köpa svart - men ha kvitto på det. D v s ha svartpris men avdragsgillt.

Tvi vale.
 
Sv: Bo på landet

Vi ska jaga på min fastighet imorgon.
Med drivande hundar.
Vem blir ansvarig om hundarna driver upp en älg till ett av hennes ridsällskap och en av hennes ovana ryttare faller av o bryter ryggen?
Allt under förutsättning att detta sker på min mark.

Ridarrangören, ryttarinnan, hundägaren eller markägaren?

Personligen så håller jag för ryttarinnan ev. arrangören.
Jägare, hundägare o markägare går fria.
Men det är ju min åsikt.

Man ska ju tänka efter före eller hur;)
 
Sv: Bo på landet

Nu blir detta en smula OT, men ändå inte.

För många år sedan letade jag och dåvarande sambon hästgård. I södra Skåne. Inte helt lätt. Vi hittade ett par gårdar som annonserades som hästgårdar, men med så lite mark att en anorektisk get hade fått gå hungrig under betessäsongen. För lite. Ändå gick dessa gårdar som smör i solsken. För att det viktiga var att det fanns boxplats, att det fanns tillräckligt med mark att rida (anlägga ridbana, skritta iväg en bit etc) förutsatte köparna tydligen skulle ordna sig, grannen skulle säkert släppa till mark för bete, ridbana etc.

Knappast, vilket jag också vet var fallet senare. Gnäll och gnöl, ingen mark, kasst av grannen - han har ju så mycket mark. Varför kan han inte låta oss ha hästar på den hektar som ligger närmast oss? Jo, för att det är jordbruksmark klass 1. Ska man köpa eller arrendera det kostar det rätt mycket. Och det var ju ingen villig att betala för (ens de få gånger det erbjöds), för det var ju bara en liten markbit, och det kunde ju inte vara så dyrt, och de hade ju redan köpt gården och hade minsann inte råd med mer utgifter.

Nä, det är ju så det blir när man sätter sig med för lite mark. Eller de som köpte gården men inte kollade arrendemarken, vilket var allt utom deras trädgård. Arrendekontraktet försvann, och att ha 20 boxar och en trädgård men inga hagar och dessutom återställandeplikt för paddocken som låg på arrendemarken - inte särskilt kul. Inte lättsålt heller.
 
Sv: Bo på landet

, varför är vissa så upprörda?:

Exakt den frågan ställer jag mej också.¨

Många här verkar tyvärr haft "curlingföräldrar" som fixat och donat åt dom hela livet.
När verkligheten hinner ikapp, med ansvar och hänsyn till andra människor står många bara och kippar efter andan och begriper inte ett dyft varför inte vi alla andra skall ordna allt åt dom.
 
Sv: Bo på landet

Vi ska jaga på min fastighet imorgon.
Med drivande hundar.
Vem blir ansvarig om hundarna driver upp en älg till ett av hennes ridsällskap och en av hennes ovana ryttare faller av o bryter ryggen?
Allt under förutsättning att detta sker på min mark.

Ridarrangören, ryttarinnan, hundägaren eller markägaren?

Personligen så håller jag för ryttarinnan ev. arrangören.
Jägare, hundägare o markägare går fria.
Men det är ju min åsikt.

Man ska ju tänka efter före eller hur;)

Det är arrangören och/eller ryttarens ansvar. En seriös arrangör har försäkringar som täcker olyckor.
Att en älg kommer farande får man räkna med och att den kommer stressad är större vid jakt, därför håller man sig ifrån skogen så mycket det bara går under älgjakten.
Jag skulle personligen aldrig åka på en turridning som rider i skogen där jakt bedrivs och absolut inte under älgjakten.
Ska man bedriva turridning under jaktsäsong innebär det att man behöver ha så mycket egen mark där jakt inte pågår att man utan större risk än vanligt kan rida.
Det innebär att man behöver ett antal hektar emellan ridstigarna och jaktområdena.
 
Sv: Bo på landet

Nej med vettigt alternativ menade jag att hon har möjlighet att nyttja bron om hon betalar sin del av slitaget.

Hon har ju möjlighet att reparera sin egen bro...
Varför inte göra så så slipper hon köra höet i kärra..

Tycker det är ganska ansvarslöst att kallt räkna med att andra ska ställa upp gratis eller till skampriser.

Om man ska driva en verksamhet har man väl ett stort ansvar att kolla upp allt som kan påverka den innan man köper speciellt om det är en så liten fastighet att det inte ens finns plats för vettiga hagar till 10 hästar som kräver betydligt mer plats än 1 ha enligt min åsikt.

Tror att ts precis som de flesta andra inklusive mig själv som skulle bli utsatta för liknande scenario inte uppskattar sättet som grannen har skött det hela på.
 
Sv: Bo på landet

Nu blir detta en smula OT, men ändå inte.

För många år sedan letade jag och dåvarande sambon hästgård. I södra Skåne. Inte helt lätt. Vi hittade ett par gårdar som annonserades som hästgårdar, men med så lite mark att en anorektisk get hade fått gå hungrig under betessäsongen. För lite. Ändå gick dessa gårdar som smör i solsken. För att det viktiga var att det fanns boxplats, att det fanns tillräckligt med mark att rida (anlägga ridbana, skritta iväg en bit etc) förutsatte köparna tydligen skulle ordna sig, grannen skulle säkert släppa till mark för bete, ridbana etc.


Nä, det är ju så det blir när man sätter sig med för lite mark. Eller de som köpte gården men inte kollade arrendemarken, vilket var allt utom deras trädgård.


Eller lantbrukare som lovar arrende dyrt och heligt innan man köper fastigheten, som när man köpt fastigheten till och med sår in marken till bete/vall. Och som sedan när man ska komma och skriva papper och betala- helt enkelt har ångrat sig. ( Fastän vi var villiga att betala över marknadspriser - medelklassad åkermark).

Och köpare som vi var för 17 år sedan. Unga, väldigt naiva och som tror på att folk håller vad som utlovats. ( Och som inte drev igenom ett arrende på papper INNAN vi köpte vår lilla gård).

Vi var unga, hade inte mycket pengar, och behövde relativt snabbt ett boende till oss och mina 2 ponnyer- inom rimligt pendlingsavstånd till universitetet.

Det vi köpte var så bra boningshus och stallbyggnader som möjligt och med maximalt med mark inom vår dåvarande budget.

Iofs så planerade vi ingen hästverksamhet på vår fastighet och har hjälpligt hankat oss fram med beten som vi har hyrt i trakten på korttidskontrakt. ( Dvs ett år i taget..).

Vi tänkte att när vi pluggat färdigt och har jobb- så skulle vi köpa något bättre med mer mark...

Och så annonserades det att öresundsbron skulle byggas - alla gårdspriser rakade i höjden så mycket att vi helt enkelt inte KAN köpa något annat.
Vi skulle inte ens ha råd att köpa vår egen gård idag om den var till salu.

Lite surt.

Men lärpengar.

Vi skulle dock köpa loss några hektar mark direkt om någon granne var villig att sälja till normala priser för området. ( Alltså inte till 5-10 gånger normalt markvärde i området).
 
Sv: Bo på landet

Naturligtvis så skall man betala för det som man använder.
Jag förstår inte problemet.

Om man inte vill betala så blir det ju besvärligt.
Men det är ju inte andras fel.

Skulle du kunna tänka dig provision på inkomsterna av turridningen?
Om Tur-Damen inte kan betala innan inkomsterna kommer.
 
Sv: Bo på landet

Håller med. Jag har inget emot att hjälpa eller låna ut vid enstaka tillfällen men tycker att det finns vissa gränser utan att betraktas som snål eller girig. Har ett väl fungerande samarbete med några grannar där vi utbyter tjänster och lånar maskiner vilket betyder mycket. När man bosätter sig på landet inser man ganska snart att skötsel och underhåll kostar.

Vi gjorde valet att anlägga ridbana, en kostsam historia, men det var mitt val. Vill man använda den flera ggr i veckan så vill jag ha ersättning vilket inte passade. Själv skulle jag inte räkna med att ha min bil i en av grannarnas nybyggda dubbelgarage gratis bara för att de istället har valt att lägga en rejäl slant på detta. Ett annat exempel är när arbetskamraten tycker att 800 kr i månaden är alldeles för dyrt för uppstallning hos oss eftersom vi "ändå har en extra plats som inte kostar oss något". Då ingick foder, utsläpp morgon, lunchfodring, strö, tillgång till ridbana och släp.
 
Sv: Bo på landet

du verkar lite konstig . fattar inte hur du tänker men det är väl inte meningen . bara för hon tjänar pengar på det hon gör och inte du på ditt så måste hon köpa av dig för att du ska må bra . ?+:confused:
 
Sv: Bo på landet

du verkar lite konstig . fattar inte hur du tänker men det är väl inte meningen . bara för hon tjänar pengar på det hon gör och inte du på ditt så måste hon köpa av dig för att du ska må bra . ?+:confused:

Citat från mig "-För femtioelfte gången, jag varken kan eller vill tvinga henne till något.
"



:confused:

Det enda jag vill, jag kräver är att hon betalar för det hon vill använda.
Vill hon inte använda min väg så behöver hon inte. Kan jag uttrycka det enklare?

Vill hon bära eller kärra alla för nödenheterna över sin egen rangliga bro så varsågod.
Vad händer om hon behöver köra till vet. med en häst?
naturligtvis släpper jag fram ekipaget då, för kusens skull.
men nödslakten, han får knalla in till stallet och knalla där, sedan får de lösa problemet själva.

Det är ju egentligen bara att sätta sig i bilen och köra några mil så finner man fullt med "hästgårdar" som har blöta dåliga hagar och utnyttjar kringliggande marker för att överhuvudtaget kunna existera.
Man skulle ta reda på hur mycket mark en ko, en häst eller en gris behöver.
Kan man inte redovisa arrendekontrakt eller egen mark så skulle man inte få ha djuren.
Jag skiter fullständigt i att "stadsungarna" inte skulle kunna rida då!
Att djuren ska det drägligt är fan så mkt viktigare för mig.:devil:
 
Sv: Bo på landet

Ja så tycker jag med...delvis.....från början borde det ha varit FÖRBJUDET att stycka av gårdarna på det vis som har gjorts!

OCH vilka är det som gjort så till största delen?Jo bönder som vill expandera.Men de vill samtidigt sälja husen och få in pengar.Och alla vill väl att det ska bo folk på landet så att inte alla samhällsfunktioner dras in (snöröjning,postutdelning,affär,drivmedel,vårdcentraler och dylikt).

Alltså borde man inte förut och inte heller nu få stycka av gårdarna så styggt som man gjort.
 
Sv: Bo på landet

Jag vill bara säga att jag tycker du har helt rätt, agerar helt rätt och vore en suverän granne, även för oss "hästfolk". Jag har ena foten i "ko bonderiet" också och ser verkligen skillnaden på hur vi (häst/ko) resonerar olika.

Vi "hästfolk" betalar för att få ha ett sommarbete medans "ko folket" vill ha betalt för att deras kor betar på annans mark. Det finns så mkt inom EU praxisen som vi häst människor inte vet någon om, att det faktiskt kan löna sig för en bonde att ha flera hektar mark i träda (jättefina beten) än att arrendera ut för bete till t ex hästar. Det skapar säkerligen irritation men man måste förstå att bonderiet är någons levebröd, medans hästar för de flesta av oss är ett jättetrevlig nöje. Vill man leva på det, så självklart kostar det!
 
Sv: Bo på landet

Varför är det styggt att stycka av så som det gjorts? För att fastighetsägaren inte vill/orkar/tar sig råd att göra vid sin egen bro?!

Större egendomar har ju inte hästfolk råd att köpa ändå.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 536
Senast: Jadzia
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 632
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 821
Senast: Teilani
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 201
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp